Wat is er nieuw

Hallo newby here!

papichulovis

Member
Lid geworden
11 april 2025
Leeftijd
36
Heb een 60 liter tank ingedraaid en zit met zo veel vragen.. Ik zie ook dat iedereen wat anders zegt. Dus kom hier even kijken. Ik focus me voornamelijk op een natuurlijke bio omgeving met veel aandacht aan planten en echte stenen. Ik ga Betta mixen met meerdere vissen.

Bijlagen

• 20250411_193144.jpg
    20250411_193144.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 33
Welkom en ja een Betta houdt van rustige medebewoners en het liefst niet in dezelfde laag.

Welkom en succces met deze mooie hobby. Een beta kan een eigen karakter hebben. Ik heb ze gehouden met neon tetra's en kleine rasbora soorten. Alleen als je een echte chagrijnige beta hebt kan het tot problemen leiden. :))

Welkom en succces met deze mooie hobby. Een beta kan een eigen karakter hebben. Ik heb ze gehouden met neon tetra's en kleine rasbora soorten. Alleen als je een echte chagrijnige beta hebt kan het tot problemen leiden. :))
Thanks die Neos gaan allemaal snel dood dus begin igg niet aan die ik ga die rasbora opzoeken

Als neons snel dood gaan zou ik de waterwaardes even nalopen. Over het algemeen zijn neons redelijk makkelijk te houden.

Als neons snel dood gaan zou ik de waterwaardes even nalopen. Over het algemeen zijn neons redelijk makkelijk te houden.
Ik wacht nog met toevoegen maar kom het overal tegen dat ze snel dood zijn

Hangt ook wel af van de maat van de bak denk ik en in een 60cm kan dat al snel krapjes worden.

Hangt ook wel af van de maat van de bak denk ik en in een 60cm kan dat al snel krapjes worden.
Ik maak parcourtjes waar kleine vissen makkelijk door heen kunnen en de betta niet makkelijk. Als je veel groen plant dan kan dat wel.

Verstop plekjes met vluchtweg dus dat ze ook snel weg kunnen 🙂

Heb je het over Betta splendens?

Splendens dus. Soms zijn Nederlandse namen makkelijker te onthouden, maar dezelfde soort heeft soms meerdere Nederlandse namen. De Latijnse naam is uniek en daardoor weet je ook over welke soort het gaat. Het vervelende is wel dat die naamgeving aan verandering onderhevig is omdat men zo nu en dan een soort ergens anders indeelt.

Ja, dat schreef ik ook al en dat maakt het inderdaad ook niet makkelijker, maar de oude Latijnse namen zijn vaak nog wel terug te vinden (of het staat nog vermeld bij de soortaanduiding). Maar ik merk dat wanneer men het op dit forum over Betta’s heeft, dan is het vrijwel altijd de Siamese kempvis, Siamese vechtvis (dat zijn al twee verschillende namen voor hetzelfde beestje) en dus Betta splendens. Zelf ben ik geïnteresseerd in andere Betta soorten, vandaar dat ik het soms toch even vraag.

Ja, dat schreef ik ook al en dat maakt het inderdaad ook niet makkelijker, maar de oude Latijnse namen zijn vaak nog wel terug te vinden (of het staat nog vermeld bij de soortaanduiding). Maar ik merk dat wanneer men het op dit forum over Betta’s heeft, dan is het vrijwel altijd de Siamese kempvis, Siamese vechtvis (dat zijn al twee verschillende namen voor hetzelfde beestje) en dus Betta splendens. Zelf ben ik geïnteresseerd in andere Betta soorten, vandaar dat ik het soms toch even vraag.
Kan je dat niet zien aan de vis welke het is? Ja dit is nu mijn vis die doe ik niet zomaar meer weg maar er is dus een betere versie van de vis die niet zo agressief is?

Moet zeggen dat ze goed te trainen zijn met je hand als je wilt dat ze rustig aan doen.

De foto had ik even gemist. Vandaar dat ik niet zeker was over welke Betta-soort het ging.
Ik denk dat er binnen de soort al verschil is in karakter. Je moet denk ik dan een beetje geluk hebben. Ik zag bij de aquariumspeciaalzaak waar ik regelmatig kom eens een Betta-soort constant dominant doen naar een andere, veel grotere, Betta-soort in het aquarium ernaast, terwijl de rest van de vissen zich daar niet mee bezig hielden. Zal er wel een geweest zijn met een kort lontje.
Als je andere vissen bij jouw Betta wilt doen, zou ik kiezen voor een bodembewoner. In 60 liter kun je niet zoveel vissen kwijt als ze elkaar in de weg zitten.

De foto had ik even gemist. Vandaar dat ik niet zeker was over welke Betta-soort het ging.
Ik denk dat er binnen de soort al verschil is in karakter. Je moet denk ik dan een beetje geluk hebben. Ik zag bij de aquariumspeciaalzaak waar ik regelmatig kom eens een Betta-soort constant dominant doen naar een andere, veel grotere, Betta-soort in het aquarium ernaast, terwijl de rest van de vissen zich daar niet mee bezig hielden. Zal er wel een geweest zijn met een kort lontje.
Als je andere vissen bij jouw Betta wilt doen, zou ik kiezen voor een bodembewoner. In 60 liter kun je niet zoveel vissen kwijt als ze elkaar in de weg zitten.
Klopt dit is mijn eerste vis sinds de jaren 90 dus moest even met een 60 liter beginnen. Heb veel aan planten uitgegeven met voeding en voedingsbodem. Maar als het mislukt dan is dat niet zo een probleem. Ik wil wel meteen groter 🥴 dit is gewoon een verslaving. Ben al kastjes aan het meten voor 90l of 120l. Maar eerst even klein beginnen.

Ik dacht 4 neons er bij en 2 bodem vissen. Totaal 7. Of beter 3 neons?

Ik heb geen ervaring met neon tetra’s. Ik zie dat ze in de winkel wel actiever zijn dan bijvoorbeeld Boraras brigittae. Die heb ik en dat zijn rustige visjes en mooi rood van kleur (met een zwart vlekje). Er zijn ook andere Boraras soorten die ook klein blijven en rustig zijn.
Ik denk dat neon tetra’s wat meer op hun gemak zijn als ze met wat meer zijn, maar dat is een gevoelskwestie.

Ik woon in het centrum van Amsterdam en ons water is 350ppm heel erg slecht. Nu vanaf het begin is het water 360ppm in de bak.

Heb 2x 1/3 van het water verwisseld aangezien ik een beginnende tank heb maar het blijft op 360ppm.
Ik heb een digitale meter. Ik doe bij elke verversing aquasafe erbij maar het lijkt niks uit te halen.

Ph blijf precies 8 en ppm 360 ik heb genoeg planten erin en bactrie. Nu dacht ik als ik zuurstof zou toevoegen dat de planten gezonder werden en dus meer stoffen konden oplossen. Na 36 uur geen verschil.
Wat kan je doen hieraan? Water uitkoken en dan afkoelen en er bij doen?

Ten eerste 350 ppm is fantastisch. Hier uit de plm 500 uit de kraan. Aquasafe is leuk voor gebieden met chloor in het water maar dat heb je niet in NL.
als je echt lager wil dan zal je met osmose water moeten werken.

De vraag is wat voor vissen wil je houden waar de waarde zo laag moet zijn?

Okey via google zeggen ze 150-250 voor tropisch aquarium.
Maar 350 is dus gewoon prima. Daar ben ik blij mee.
Waardes.blijven wel stabiel dat is sws fijn.

Vergeet google vraag het hier. Als ik het mis heb wordt ik hier vanzelf gecorrigeerd. Via google vind je allerlei onzin.
Klopt daarom ben ik ook hier. Net als met kattenvoeding alleen maar mis informatie online van de voedsel industrie..

Ik zou er geen neontetra's bij doen, dat zijn scholenvissen, die worden niet blij van een groepje van 4. Kijk eens naar een grondbewoner als je er iets bij wilt doen: kleine bodemzoekende corydorassoort bijv, of misschien zijn sierslakken wel een idee.
En dan bewaar je de neons (als je die dan nog steeds wilt, er zijn zoveel soorten om uit te kiezen) voor een wat grotere bak.

Met hard water doe je Boraras soorten geen plezier. Neocaridina zouden perfect zijn maar dat verschilt van betta tot betta of ze erbij kunnen.

Met hard water doe je Boraras soorten geen plezier. Neocaridina zouden perfect zijn maar dat verschilt van betta tot betta of ze erbij kunnen.
Voor die soorten is osmosewater inderdaad beter, maar het is niet onmogelijk op kraanwater. Is het kraanwater in Amsterdam zo hard?

Ik zou er geen neontetra's bij doen, dat zijn scholenvissen, die worden niet blij van een groepje van 4. Kijk eens naar een grondbewoner als je er iets bij wilt doen: kleine bodemzoekende corydorassoort bijv, of misschien zijn sierslakken wel een idee.
En dan bewaar je de neons (als je die dan nog steeds wilt, er zijn zoveel soorten om uit te kiezen) voor een wat grotere bak.
Ja sinds gisteren besloten een Borras te zoeken..

Ja 350 uit de kraan..

Die 350 is een combinatie van alle oplosbare stoffen. Dus ook nitraat, fosfaat etc. Water met 350 kan heel zacht zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan