handig de bodem schoonmaken


Paddy.K.1966

Well-known member
Lid geworden
6 oktober 2007
Berichten
1,255
Leeftijd
58
Locatie
Oosterhout (N.Br.)
Misschien is mijn vraag hier al eens beantwoord, maar dit is nogal een grote rubriek en na 5 pagina's heb ik die nog niet gevonden.
Dus als het antwoord al ergens staat: graag een link. Anders graag advies.

Ik voer mijn waterwissels uit door het vuil van de bodem af te zuigen en de bak daarna met daarna schoon leidingwater weer te vullen.
Daarvoor gebruik ik een "hevel", die bestaat uit niet meer dan een PVC-buis met daaraan een waterslang. Ik vul het geheel met water, het uiteinde van de buis houd ik vlak boven de bodem en de slang richt ik op 1 van de 2 emmers die ik voor mijn aquarium zet.

Dat gaat nogal eens mis. Soms zuig ik per ongeluk ook het zand weg, soms spuit de slang net naast de emmer. En vaak verstopt een elzenpropje, een klein reststukje kienhout of iets anders de buis of de slang, waardoor ik eerst de hevel leeg moet zien te krijgen, die dan weer met water moet vullen, opnieuw met hevelen moet beginnen en dan wacht op de volgende blokkade.

Ik zie op internet allerlei apparaten, meestal aangeduid als "aquariumstofzuigers", die volgens de adverteerders handiger zouden moeten zijn. En natuurlijk meestal zelfs het àllerhandigst!

Maar wat is nou ècht handig?
Wat ik vaak zie is een buis met een pompje en een klein zakje waar het vuil in moet blijven liggen maar dat is voor mij, denk ik, niet handig, want met 400 liter aquarium en 3/4 m2 bodem zou ik dat zakje ook wel weer erg vaak moeten legen.

Tips?
 
Zorg voor een aanzuigkorfje op je slang, mogelijk middels een stukje PVC buis van bijv 16 of 12 mm, afhankelijk van je slang dikte. Zet daar het korfje op, dan hoef je ook minder diep met je armen in het water en klein vuil zuig je gewoon op, maar grotere dingen iet.

Ik denk 100 x handiger als die advertentie dingen, maar that is my bet
 
Iedere hevel zal wel met iets verstoppen, zo goed als alle verkochte modellen hebben iets van zeefje voor de slang zitten. En zelfs al hebben ze dit niet, dan nog kan de slang geen stuk kienhout of grote slak slikken.
De tip om geen zand op te zuigen is om een grotere diameter klok te gebruiken.

Als er een verstopping is kan je ook eens ff de slang toeknijpen. De verminderde stroming kan dan eens genoeg zijn om de brok te doen zakken. Is dat niet genoeg, kan je het uiteinde van de slang (zijde emmer) boven waterniveau houden om de hevel tijdelijk te stoppen zonder opnieuw te hoeven aanzuigen.
Wat ik ook doe is de emmer voor vuil water op een krukje zetten, zo hoef je niet te mikken.
 
Ik zuig ook af met een slang met daarop een korfje maar wapper met de hand boven de bodem waardoor het vuil omhoogt komt en wordt opgezogen zonder dat je de bodem mee kan zuigen.
 
Ik gebruik de "Aquaclean" can Juwel. Ik weet niet of het handig is bij grotere aquaria, maar ik ben meestal met hooguit 2 emmers water klaar. Het apparaat werkt erg goed en simpel, de afbeelding zegt eigenlijk alles:
9200000096792947_1.jpg

Ik heb er wel nog een ander mondstuk bij (smaller dan op de afbeelding), deze zat er volgens mij gewoon bij maar zie ik niet terug in advertenties op internet. Bij mij komt er ook wel eens voor dat er een blaadje of zoiets voor het mondstuk komt, maar na even wapperen valt dit meestal weer naar de bodem.
 
ik gebruik gewoon een slang met duim op het uiteinde.. mocht ik wat opzuigen druk ik de slang dicht en valt het terug de bak in.
 
Ik gebruik daarvoor de hevel van Sera. Trouwens,een speciekuip is waarschijnlijk voor jou ook handig om te gebruiken. Minder risico op knoeien.
 
ik gebruik gewoon een slang met duim op het uiteinde.. mocht ik wat opzuigen druk ik de slang dicht en valt het terug de bak in.
Metoo. En soms zit het beetje vast zoals een elzenprop en moet je het even met de hand van het uiteinde van de slang halen.
En wat grind of zand opzuigen gebeurt hier ook wel, gaat de bak gewoon weer in nadat ik het water heb weggegooid.
En hier staat de emmer altijd op een opstapje omdat anders de afstand te groot is met het risico dat het water er idd naast gaat.
 
Aha, de tips stromen binnen, super bedankt allemaal !

Ik zal eens rondkijken wat voor korf of klok ik zou kunnen gebruiken, dat zou wel een verbetering zijn denk ik.

De emmers op een verhoging zetten is vast wel makkelijker mikken, maar wordt dan de aanzuiging niet minder sterk door minder hoogteverschil?

Een speciekuip heb ik wel, en dat zal het mikken zeker makkelijker maken, maar ik weet niet op ik erop zit te wachten die vol met water op te tillen en in de gootsteen leeg te gieten, dat lijkt me dan weer minder handzaam.
 
Misschien mosterd na de maaltijd of niet heel praktisch voor jou, maar ik behaal het beste resultaat net een oud filter waar ik de kolk op de instroom heb en in mijn geval de uitstroom in m’n bioloog uit laat komen.
 
De emmers op een verhoging zetten is vast wel makkelijker mikken, maar wordt dan de aanzuiging niet minder sterk door minder hoogteverschil?
Emmer staat nog steeds lager dan het aquarium dus werkt naar mijn idee nog steeds prima. Misschien dat de aanzuiging iets minder sterk is dan als de emmer op de grond zou staan maar heb toch liever het water in de emmer ipv op de vloer ;))
 
Voor bodem schoonzuigen gebruik ik een simpele lange tuinslang waarvan het uiteinde met een klem op de wc bril vast zit. Moet je dus wel een wc redelijk dichtbij hebben.

Voor verversen sluit ik de slang aan op mijn pomp en vervolgens ook de wc in.
IMG_20190904_194052.jpg
 
Ik heb in 10 jaar tijd nog nooit de bodem schoon gezogen. Maar ik heb altijd een plantenbak gehad, mijn planten zullen de meuk wel opeten dan blijkbaar. Scheelt een hoop werk in ieder geval :)
 

Terug
Bovenaan