Harde groen alg op raam


G

guppie100

Guest
Beste forum bezoekers hoe komt het dat er steeds harde groen alg constant terug keert en hoe verwijder je ze bedankt voor de informatie.
 
39C5BBCC-B62F-4EFB-9D15-79B623374EC5.jpeg
sponsje van bijv. action.
 
Maar die schuursponsje kunnen toch glas beschadigen?
 
Een bank pasje werkt prima.
Als het heel hardnekkig is kanje ook staal wol gebruiken heb ik gehoord.
 
Ik heb in het verleden wel punt alg gehad op de voorruit. Ik haalde dat gewoon weg met filterwatten, moest ik wel wat meer kracht zetten.
Het voordeel van de witte was is dat je door de ruit middels de witte (watten)achtergrond kunt zien waar de puntjes zitten.
 
En hoe kan ik de waardes stabiel weer zetten is toch ook belangrijk voor aquarium?
 
Ik heb in het verleden wel punt alg gehad op de voorruit. Ik haalde dat gewoon weg met filterwatten, moest ik wel wat meer kracht zetten.
Het voordeel van de witte was is dat je door de ruit middels de witte (watten)achtergrond kunt zien waar de puntjes zitten.
Gewoon met fijne filterwatten?
 
Gewoon met fijne filterwatten?
Ja inderdaad.

Wat je ook kunt doen is van de buitenkant kijken waar de stipjes zitten. Dit aftekenen met een white board marker (dat veeg je weer makkelijk van glas af). En dan kun je ook met een donkerder sponsje van de binnenkant gericht aan de slag, zonder meteen de hele ruit te hoeven doen.
 
Baard of puntalg nu je het beste met een bankpasje verwijderen en daarna even met een plukje filterwatten je glas goed schoonmaken aan de binnenkant.
Als je po4 boven de 1.5 komt heb je een verhoogde kans op algen.
Een waterwissel van 50% doen en daarna weer meten.
Is je po4 dan nog te hoog dan kun je de Ferro meten en een klein beetje ijzer toevoegen.
De ijzer zal dan binden met de fosfaat waardoor de algen het fosfaat niet meer kunnen opnemen.
Voeg niet teveel ijzer toe anders gaan je vissen hysterisch gedrag vertonen.
 
Als je po4 boven de 1.5 komt heb je een verhoogde kans op algen.


Dan zou iedereen die de EI volgt en wekelijks al minimaal 2 mg toevoegt dus algen hebben? Bij de EI is het juist de bedoeling om algen te voorkomen met een grote toevoeging;).

Ik ken showbakken met meer dan 5 mg fosfaat en geen enkel alge eigenlijk.
 
Ik had zelf heel veel baardalg. En werd er gek van. Mijn po4 was toen 2.0.
Toen ik dat op 1.0 had gekregen gingen de algen zo goed als helegaal weg.
 
Ik had zelf heel veel baardalg. En werd er gek van. Mijn po4 was toen 2.0.
Toen ik dat op 1.0 had gekregen gingen de algen zo goed als helegaal weg.
Vermoedelijk is er gelijktijdig iets anders gewijzigd.
Er is voor zover ik weet geen verband tussen een hoge PO4 en baardalg.
 
Oké dan zal dat zo zijn. Iig bedankt voor de tip. Zo zie je maar, je bent nooit te oud om te leren:D:D:sorry:
 
Baard of puntalg nu je het beste met een bankpasje verwijderen en daarna even met een plukje filterwatten je glas goed schoonmaken aan de binnenkant.
Als je po4 boven de 1.5 komt heb je een verhoogde kans op algen.
Een waterwissel van 50% doen en daarna weer meten.
Is je po4 dan nog te hoog dan kun je de Ferro meten en een klein beetje ijzer toevoegen.
De ijzer zal dan binden met de fosfaat waardoor de algen het fosfaat niet meer kunnen opnemen.
Voeg niet teveel ijzer toe anders gaan je vissen hysterisch gedrag vertonen.

Mijn niveau is een NO3 van 20 en PO4 van 2! Én geen last van algen!.
Ferro zou ik nooit samen met fosfaat gebruiken. 's Morgensvroeg geef ik Nitraat/Fosfaat. Na de middag basis/sporen en 's avond laat ijzer.
 
Je kan het beste micro s en/of ijzer een dag na de fosfaat toevoegen. In ieder geval enkele uren erna zoals Ben ook doet.
 
Ferro zou ik nooit samen met fosfaat gebruiken.
Dat doe ik ook nooit maar als je een overschot aan fosfor hebt kun je dat binden met ijzer.

Ikzelf geef altijd na een waterwissel eerst spoorelementen waar bij mijn voeding ook ijzer inzit en meestal een uur of 6 later geef ik de macro elementen en zo ging het al een tijdje prima en zonder algen.
 
Dat doe ik ook nooit maar als je een overschot aan fosfor hebt kun je dat binden met ijzer.
Ik kan dit niet volgend. Hoeveel ijzer moet je dan toevoegen?

Is het niet makkelijker om overschotten te verwijderen met waterwissels? Het teveel aan ijzer moet er anders immers toch ook weer uit?
 
Het ligt denk ik ook an het gebruikte chelaat en de ph waarde. Zover ik me herinner kan een po4 van hoger dan 0,5 snel je ijzer binden. Maat het is nogal scheikundig denk ik en dat is niet mijn ding;)
 
Waarom moet de fosfaat eruit?

Heb zelf juist fosfaat verhoogd om van de groene aanslag af te komen.
 
Klopt wel, als ik groene puntalg op mijn ramen zie is dat meestal een PO4 tekort.
Maar dat heb ik nogal snel omdat mijn streefwaarde rond de 0.5 ligt.
 
Ok, zou kunnen en dan krijg je dus de harde variant bij een fosfaat tekort en de zachte bij een co2 tekort.
 
Zelf denk ik dat onze denk kader, bij problemen, uit zou moeten gaan van tekorten gezien vanuit verhoudingen! Alles hangt samen gezien vanuit een balans. Een hoger fosfaatgehalte als 0.5, zoals het mijne, hoeft geen probleem te zijn als het in balans is met overige benodigdheden voor de plant. Aan de andere kant kan uiteraard ook een niveau van de genoemde 0,5, mits in verhouding met overige delen, goed zijn.
 
Van Kennisdatabase:

Wat is de oorzaak van groene puntalgen in het aquarium?
Meestal ligt de oorzaak van groene puntalgen bij volgende problemen:

  • Te weinig CO2 in het aquarium
  • Slechte watercirculatie
  • Te weinig aquariumbemesting & plantenvoeding in het algemeen
  • Een tekort aan fosfaat (voornamelijk bij GSA)
 
Puntalg:

De zachte variant: Green Dust Algae of GDA;
Dit is een alg die vooral aanwezig is in aquaria met veel licht.Typisch groene plekken die een stofachtige laag vormen op het glas en de hardscape.
Dit type algen groeit meestal niet op planten. De exacte oorsprong van dit type algen is niet echt bekend Het is een type zoösporen die bestaat uit individuele cellen die in staat zijn om zelfstandig te bewegen.
Het wordt voornamelijk veroorzaakt door lage CO2-niveaus en lage voedingsstoffen. Vaker te zien in opstartende aquaria of bij bakken waarvan de balans is verstoort.

Ruitenschrapers zijn geen goede oplossing, omdat de cellen gaan drijven in het water na enige tijd opnieuw aan harde oppervlakken zullen vastgroeien.
De aanpak: je moet deze algen 10-20 dagen lang ongestoord laten groeien! Het vormt een dikke groene laag die in grote delen
kan worden verwijderd (uitgezogen) en als de oorzaak is verholpen (lage CO2-niveaus en lage voedingsstoffen) komt het later niet meer terug.

De harde variant: Green Spot Algae / GSA:

Dit zijn de kleine ronde plekjes op harde oppervlakken - het meest zichtbaar op het glas. Het verschijnt ook op langzaam groeiende planten,
meestal de Anubias-soorten. Het is een alg die je ook in goede gezonde aquaria tegenkomt.

Het houdt van sterke verlichting en komt tevoorschijn wanneer de fosfaat- en / of CO2-niveaus net even te laag zijn. Het is moeilijk te verwijderen,
dus algeneters blijven hier van af. De Nerite slak en zijn familie zullen een klein gedeelte ervan verwijderen - maar is niet erg efficiënt.
Gebruik een algenschraper om het uit het glas te verwijderen en de langzaam groeiende planten die weinig licht verdragen in schaduwrijke gebieden
opnieuw aan te planten. Bij medium-light aquariums moet u letten op regelmatige waterverversingen en efficiënte filtratie. Zorg ook de de verlichting
is afgestemt op de voeding en CO2. (of andersom natuurlijk) Omdat het meestal wordt veroorzaakt door een tekort aan fosfaat (PO4),
moet je beginnen met het toevoegen van meer fosfaat om de belangrijkste oorzaak van deze alg aan te pakken
 
Heb net even profito er ingedaan en plantjes bijgeknipt en een kleibolletje voor mijn Echinodorus En had water ook vervangen toen ik de ramen probeerde schoon te maken maar is niet helemaal gelukt.
 

Terug
Bovenaan