Hardheid van het water


P

Plantman88

Guest
Goedemiddag,

Sins een tijdje heb ik een paar 30l bakken met Neocaridina garnalen (sakura, blue velvelts, citroengarnalen) en dat gaat allemaal prima, de garnalen planten zich dan ook heel snel voort. Nu wilde ik een bakje maken voor een groepje CR garnalen en ik weet dat caridina's andere waterwaarden hebben dan de neo's

Ik heb eergister daarom ook een nieuwe bak ingericht met Jbl shrimpsoil (ph verlagend) en ik dacht voor ik osmose gebruik, laat ik het is proberen met regenwater, de waardes van het regenwater voor ik het in de bak liet lopen waren als volgt: ph 5,0-5,5 gh 5 kh 0. Ook heb ik een schepje bee shrimp gh+ gebruikt omdat ik dacht dan word de gh 6 wat ideaal is voor caridinas.

Vervolgens heb ik een klein filtertje erin gehangen met actieve kool om het 24h te laten filteren. Ik heb inmiddels het filtertje eruit gehaald en dacht laat ik de waardes is checken die waren als volgt: ph 6,0 gh 14 en kh 4.

Voor de rest zit er in de bak wat javavarentjes en java mos en een brok dragonstone die voorheen in een andere bak zat.

Wat kan het zijn dat de gh zo explosief omhoog gegaan is? Was de bee shrimp overbodig? Is de dragonstone de boosdoener of had ik niet moeten filteren over actieve kool?? Ik neem aan dat dit water verloren is? Zat zelf nog te denken om afgekoelt gekookt water te gebruiken maar denk dat dat ook niet meer helpt.

Alvast bedankt.
 
Als ik het zo lees ben je misschien te royaal geweest met de gh+.
 
@jessicapilon ik heb de dosering aangehouden voor 20L dat was 1 schepje. Zoals ik de beschrijving las van de bee shrimp, dat de GH naar 6 gaat als het te laag was. Mijn gh was 5 dus dacht ik doe er minder in dan voorgeschreven. Maar ik kan het ook verkeerd begrepen hebben natuurlijk ;).
 
Je had sowieso niet hoeven filteren over actieve kool; doe je in principe alleen na een medicijnkuur maar of het debet is geweest aan de stijging in GH, lijkt mij niet. Je test kan nog vals zijn geweest. Het zal in ieder geval niet je dragonstone zijn, die is inert. Je GH+ kan heel goed de boosdoener zijn. Anders gewoon afvullen met RO water.
 
@LalaLaraSophie denk immidels ook dat het de gh+ was. Maar ben op het punt met filteren niet eens. Regenwater wat stilstaat moet wel gefilterd worden zeker als net als bij mij de regenpijp van zink is😉
 
Afgekoeld gekookt water helpt sowieso niet

Bee shrimp verhoogt osmose water (met een gh van 0) naar een Gh van 6 met één schepje van 3 gram, jouw water had al een gh van 5 dus dan wordt het in theorie 11.
Voor het verhogen van 1 dH dien je dus 0.5 gram toe te voegen op 20 liter.
 
Laatst bewerkt:
@Patrix bedankt voor je uitleg! Ik snap hem nu, ik las het als dat de gh naar max 6 zou gaan dus brainfart van mijn kant😉
 
@LalaLaraSophie denk immidels ook dat het de gh+ was. Maar ben op het punt met filteren niet eens. Regenwater wat stilstaat moet wel gefilterd worden zeker als net als bij mij de regenpijp van zink is😉
Sure; maar ik zou dat niet in je aquarium gaan filteren. Je kunt natuurlijk ook gewoon een pompje in je regenton plaatsen, heb je er altijd beweging in ;)
 
Regenwater filteren over actieve kool is zeker niet verkeerd, maar wel voor je het toevoegt in de bak..

Afgekoeld gekookt water heeft weinig zin. Je zou osmose kunnen overwegen. Dit hoef je eerst niet te filteren.
 

Terug
Bovenaan