Wat de meting je aangeeft is dat je in principe genoeg nitraat hebt en het fosfor aan de net iets lage kant, deze mag best wat hoger aangezien je nog algen hebt.
Het mooie van EI is dat je juist niet hoeft te meten, je kan met deze dosering en de 50% waterverversing nooit overdoseren.
Zolang je bak niet in orde is deze EI aanhouden en pas als het goed draait kun je eventueel uitproberen om je dosering te verlagen en/of waterwissels in % te minderen.
De algen die je nog hebt komt door tekorten, vaak een te kort van CO2, maar in combi met tekort in plantenvoeding kan ook. Maar altijd een tekort.
Als ik er van overtuigd zou zijn dat de plantenvoeding oke is volgens de EI, zou ik de CO2 zeker langzaam opschroeven, millimeter voor millimeter. Hou op het wateroppervlak een minimale waterrimpeling, geen golfslagbad, maar een echte rimpeling, dit om 1. overtollige gassen uit het water te verdrijven, je vissen niet stikken en 2. om extra zuurstof in je water te krijgen. Ja je verbruikt dan wel iets meer co2, maar dat is verwaarloosbaar tenopzichte van nieuwe vissen moeten kopen. Met de rimpeling en de betere groei van de planten, is er genoeg zuurstof.
Dus wees niet bang om je co2 omhoog te doen, wel een uur voordat je licht uit gaat uitzetten.
Zelf heb ik door allerlei problemen me erg goed verdiept in de EI en zoals de uitvinder dit bedoeld heeft. Je dropchecker mag best geel worden, het is maar een indicatie. Die van mij staat ook op geel, met een lichte rimpeling op het wateroppervlak, en de visjes zwemmen allemaal vrolijk door, mijn planten groeien nu eindelijk goed en op een spatje puntalg is er geen alg te zien. Ook heb ik mij beter verdiept in de toevoeging van plantenvoeding en dat we hier ook vaak te bang zijn om over te doseren. Zo voeg ik 30 nitraat en 4 fosfor toe en met ijzer zit ik op 1. En dit is voor iedere bak weer anders ivm anderlicht, wel/niet co2 en plantenvoeding. Je zal dus zelf voor jou bak de juiste verhouding moeten zoeken.
Het Redfield Ratio, dat dus de verhouding van nitraat en fosfor in evenwicht moet zijn, dus 10/1 , 20/2 of 30/3, is géén vast gegeven. Dit is alleen maar een houvast voor mensen om genoeg stoffen in de bak te houden, maar een verhouding als 20/3 is dus geen probleem. Je kijkt naar je planten om te zien wat zij nodig hebben.
Je focust je nu op de vernietiging van de algen, wat natuurlijk erg logisch is, want dat ziet er niet uit en je wilt een mooie frisse bak met groene en groeiende planten.
Maar focus je nu op de groei van je planten, hoe reageren deze? Want daar gaat het om. Als je planten goed groeien en alles in balans is, zal de alg ook verdwijnen, je wilt dat je planten de bak overnemen. Dus je verlichting is een vast gegeven, mits je deze eventueel kan dimmen, en daar pas je dan nu de CO2 en voeding op aan. Met meer CO2 zullen je planten meer voeding vragen, dus pas hierop ook je voeding aan. Je hebt een spraybar en er van uitgaande dat de watercirculatie, die de voedingsstoffen naar de planten brengt, in orde is, hoef je je alleen te focussen op CO2 en de voeding. Maar vaker is het een co2 te kort.
In de tussentijd blijf je dus je 50% waterwissel aan houden en het alg wat er nog zit verwijder je iedere keer zoveel mogelijk. Focus op je planten.