Wat is er nieuw

Hardnekkig algen probleem

Kapitein iglo

Member
Lid geworden
1 april 2026
Leeftijd
46
Sinds 2 maanden heeft de bak last van (denk ik) penseelalg/baardalg en inmiddels zit het overal, op het filter, de planten, de stenen het hout en ook op het glas begint het steeds vaker te verschijnen.
Het grote stuk kienhout en de makkelijk te verwijderen stenen heb ik afgespoelt met kokend water, die zijn 3 weken schoon geweest maar op het hout begint het nu toch weer terug te komen.
Een aantal andere stenen zitten nog zwaar onder, die zou ik ook af moeten spoelen maar dat word een flinke klus die ik steeds voor me uit schuif.

Bezetting:
25 Trigonostigma hengeli
5 corydora trillineatus
30 - 50 blue dream garnalen

Voer:
Tetramin flakes, elke ochtend
Hikari sinking wafers, 3x per week

Inrichting:
5 cm Superfish aquariumgrind gravel grijs 1-2 mm
Groot stuk kienhout (3x 30 cm)
8 stuks Microsorum Pteropus (javavaren)
3 stuks Anubias barteri
10 kg stenen, geen idee welke, grijs en zwaar.

Setup:
Juwel rio 180
Standaard binnenfilter met zwaardere pomp (eccoflow 1000 ipv 500)
Van boven naar beneden:
2 lagen flos
Grove blauwe spons
zakje purigen
Turfkorrels
Filtermedia (keramische bolletjes)
fijne groene spons
fijne blauwe spons

Verlichting:
JUWEL Helialux Spectrum 1000 48 W
10 uur per dag
50% wit
20% blauw
100% groen en rood

Temperatuur: 24,6

Co2 met diffusor, 250 bellen per minuut
Ph: 7
Kh: 10
Co2 (volgens tabel): 29,6 mg/ltr

Overige waarden (druppeltest):
Ammonia: 0,0 mg/ltr
Nitriet: 0,0 mg/ltr
Fosfaat: 2 mg/ltr
Nitraat: 10 mg/ltr
Gh: 11

Plantenvoeding:
Plantedbox all in one: 1x per week 25ml

Ik merk dat ik steeds minder naar het aquarium kijk omdat het er steeds minder aantrekkelijk uit ziet en dat steekt, normaal is het altijd een rustpunt en geeft het ontspanning, nu juist het tegenovergestelde.

Setup:
Juwel rio 180
Van boven naar beneden:
2 lagen flos
Grove blauwe spons
zakje purigen
Turfkorrels
Filtermedia (keramische bolletjes)
fijne groene spons
fijne blauwe spons

Ik zou het hier zoeken. Los van dat zo'n klein intern filter 9/10 keer ondermaats is voor wat je aan vis in zo'n bak kan doen, denk ik dat je volgorde ook niet klopt. De flow bij die filters loopt van boven naar beneden, als je dan begint met filterflos, loopt dat direct helemaal vol en verstopt dat heel gauw, waardoor je snel stromingsissues krijgt. Het liefst filter je van grof naar fijn en ergens daar tussen nog biologisch en eventueel chemisch. Je hebt ook een lading verschillende filtermaterialen. Ter illustratie, bij mij zit er grove spons in, fijne spons, seachem matrix en filterwatten.
Ik zou het filter eruit halen, de sponzen uitknijpen, filterwatten vervangen en de volgorde aanpassen. Daarna microdoses seachem excel op plekken met baardalg. Hou je aan de aanbevolen dosering en pak elke dag een ander plekje. Wekelijkse, of twee keer per week wellicht in jouw geval voor nu, 50% water wisselen.

en wat algemene vragen;

Welke diffuser gebruik je
Als je mbv een diffuser 240 bellen per minuut erin pompt en je komt uit op een pH van 7 vind ik nogal ongewoon.

En het advies voor de bemesting is 30ml op 100 liter water. Waarom doseer jij zo weinig?

Doe je waterwissels?

Ik zou het hier zoeken. Los van dat zo'n klein intern filter 9/10 keer ondermaats is voor wat je aan vis in zo'n bak kan doen, denk ik dat je volgorde ook niet klopt. De flow bij die filters loopt van boven naar beneden, als je dan begint met filterflos, loopt dat direct helemaal vol en verstopt dat heel gauw, waardoor je snel stromingsissues krijgt. Het liefst filter je van grof naar fijn en ergens daar tussen nog biologisch en eventueel chemisch. Je hebt ook een lading verschillende filtermaterialen. Ter illustratie, bij mij zit er grove spons in, fijne spons, seachem matrix en filterwatten.
Ik zou het filter eruit halen, de sponzen uitknijpen, filterwatten vervangen en de volgorde aanpassen. Daarna microdoses seachem excel op plekken met baardalg. Hou je aan de aanbevolen dosering en pak elke dag een ander plekje. Wekelijkse, of twee keer per week wellicht in jouw geval voor nu, 50% water wisselen.
De Juwel interne filters zijn niet te klein - perfect berekent op een "normaal" aquarium van die maat van het aquarium waarin het door Juwel ingebouwd is - ik ben zelf overtuigd dat die hun filters efficiënter zijn dan wat de meeste mensen denken en beter als de meeste externe filters. Je moet wel de voorgeschreven filters en filtervolgorde aanhouden van Juwel (vergeet ook niet geëxpandeerde glaskorrels (of de Juwel variant) niet als behuizing voor de bacteriën). Hou de eventueel van Juwel gebruikte mandjes goed bij want die kan je dan zelf vullen met extra filtermedia naar keuze en behoefte (bijvb Rowaphos of actieve kool) Als je een zwaardere bezetting hebt dan komt een extra externe filter aan de orde. Persoonlijk heb ik nog een extra jbl filter geplaatst omdat ik tot voor kort nog discussen erin had zitten maar dat is ondertussen verleden tijd. Maar ik laat de extra filter alsnog zitten. (mijn garnalen vinden dat een bijzonder fijn plaatsje blijkbaar) Je mag ook niet zomaar de pomp in de Juwel filter vervangen door een zwaardere versie - dit kan wel maar enkel als je bijvb extra mandjes met filtermedia of extra filters erin hebt gestopt om zo de normale flow te kunnen behouden. Indien dit niet het geval is ga je de efficientie van de filter naar de vaantjes helpen enerzijds doordat je zelfs uw bacterien eruit gaat spoelen en anderzijds zal de uitstromer te grote stroming in uw aquarium veroorzaken en de CO2 er mogelijk letterlijk eruit kunnen blazen. De planten moeten lichtjes wiegen. Normaal gezien mag je geen spraybar gebruiken bij een interne Juwel filter - die heeft als functie om een flow in het aquarium te bewerkstelligen. De uitstromer kan ook uitgerust worden met een luchtdiffuser waardoor je lucht kan toevoegen zonder extra pomp te moeten gebruiken - persoonlijk gebruik ik dit enkel in noodgevallen bij toediening van medicatie of zo. Voor de CO2 gebruik ik de taifun van JBL werkt prima - die van Dennerle zou ook perfect kunnen werken - beiden gebruiken hetzelfde principe van CO2 oplossen. Ik heb de uitgang van de Taifun bovenaan verbonden met de uitstromer en een stuk van het onderdeel van de luchtdiffuser waardoor overtollige CO2 die niet opgelost is geraakt alsnog via de uitstromer in het aquarium wordt geblazen.
De filtervolgorde is foutief : Die groene spons hoort niet daar te zitten als het de nitraat spons is van Juwel - die bevat een bacterie/voeding pil binnenin de spons en moet onder de fleece filter komen boven de blauwe filters. - de blauwe filter horen onderaan in de filter.
1775119403997.png
1775119489605.png

Laatst bewerkt:
Co2 met diffusor, 250 bellen per minuut
Ph: 7
Kh: 10
Co2 (volgens tabel): 29,6 mg/ltr

Het aantal van 250 bpm’s lijkt voldoende echter….
  • Bij veel oppervlakte stroming vliegt het net zo hard de “deur” weer uit.
  • PH/KH metingen zijn onnauwkeurig
  • Werken volgens PH/KH-tabel geeft veelal een veel lagere CO2 weer.
  • Een 29,6mg/L zou in werkelijkheid zomaar een 10mg/L kunnen zijn.
Om een reëlere CO2 waarde te kunnen krijgen moet je een DC (Drop Checker) kopen
https://www.aquaplantsonline.nl/colombo-co2-indicator-co2-test.html

Deze heeft een referentie vloeistof die bij 20mg/L limoen-groen kleurt.

1000028030.jpg

Referentie vloeistoffen van 30mg/L zij meer bedoeld voor advanced aquascaping bakken.

Laatst bewerkt:
en wat algemene vragen;

Welke diffuser gebruik je
Als je mbv een diffuser 240 bellen per minuut erin pompt en je komt uit op een pH van 7 vind ik nogal ongewoon.

En het advies voor de bemesting is 30ml op 100 liter water. Waarom doseer jij zo weinig?

Doe je waterwissels?
Diffusor:
JBL Proflora CO2 Taifun Glass Maxi
Co2 gaat heel lastig omlaag hier, heb een flinke buffer van Kh van 10

Bemesten gaat inderdaad mis zie ik, die 30 ml per week is pre Co2, dat mag gerust naar de 50 ml per week.
Waterwissel, elke week 20 - 25%
Je mag ook niet zomaar de pomp in de Juwel filter vervangen door een zwaardere versie - dit kan wel maar enkel als je bijvb extra mandjes met filtermedia of extra filters erin hebt gestopt om zo de normale flow te kunnen behouden. Indien dit niet het geval is ga je de efficientie van de filter naar de vaantjes helpen enerzijds doordat je zelfs uw bacterien eruit gaat spoelen en anderzijds zal de uitstromer te grote stroming in uw aquarium veroorzaken en de CO2 er mogelijk letterlijk eruit kunnen blazen. De planten moeten lichtjes wiegen.
Met de originele eccoflow 500 bewogen de planten amper, stroming viel me echt tegen. Vandaar de 1000 erin gezet. Nitriet en ammoniak zijn stabiel op 0,0 dus met de bacteriekolonie zit het wel goed lijkt me?

De volgorde van de sponzen ga ik direct aanpassen, geen idee hoe ik erbij kwam dat ze er zo in horen.

Super, wat een uitgebreide reacties al in zo'n korte tijd, heel fijn, dank je wel.

Het aantal van 250 bpm’s lijkt voldoende echter….
  • Bij veel oppervlakte stroming vliegt het net zo hard de “deur” weer uit.
  • PH/KH metingen zijn onnauwkeurig
  • Werken volgens PH/KH-tabel geeft veelal een veel lagere CO2 weer.
  • Een 29,6mg/L zou in werkelijkheid zomaar een 10mg/L kunnen zijn.
Om een reëlere CO2 waarde te kunnen krijgen moet je een DC (Drop Checker) kopen
https://www.aquaplantsonline.nl/colombo-co2-indicator-co2-test.html

Deze heeft een referentie vloeistof die bij 20mg/L limoen-groen kleurt.
Oppervlakte stroming heb ik niet echt, de uitstroomopening staat een paar graden omlaag gericht.
Wat ik wel zie is dat 90% van de fijne belletjes uit de diffusor bijna recht omhoog stijgt, wellicht is een andere plaats voor de diffusor een betere optie, hij zit nu aan de andere kant van het aquarium recht tegenover de filter.
PH/KH metingen zijn onnauwkeurig
Kun je dit toelichten?

Kun je dit toelichten?

PH
Geeft veelal hele afgeronde waardes weer, zoals jouw PH=7

Als jij een PH controller zou gebruiken dan regel je op tienden bijvoorbeeld 6.7 voor een limoen-groene DC (ja, ook met een PH-controller een DC gebruiken)
Als je niet de juiste DC kleur bereikt stel je deze steeds bij met +/- 0,1 PH, bijvoorbeeld 6.6 of 6.8 tot de gewenste kleur is bereikt

Ik wil hiermee niet aangeven dat een PH-controller noodzakelijk is, dit kan ook prima met een DC als je dat goed inregelt.

KH
https://www.tspt.nl/CO2/CO2_afstellen.html#:~:text=pen.-,De pH/KH tabel,kennis van te nemen.,-Omdat

DC
https://www.tspt.nl/CO2/drop_check.html

Laatst bewerkt:
Diffusor:
Dat is nu precies een merk diffuser die je niet moet gebruiken op een 180 liter. Eigenlijk zou je een inline diffuser moeten gebruiken. Maar helaas gebruik je een intern filter dus dat is technisch niet mogelijk.

Optie is een extern filter te gaan gebruiken en de oude eruit slopen.
Als je dat niet wilt zou je nog kunnen kijken voor een Bazooka diffuser (zoals de CO2Art Bazooka Flux). Die is 10x beter dan wat je nu hebt.
Nadeel zal wel de mega hoeveelheid microbelletjes zijn in je bak.

Dat is nu precies een merk diffuser die je niet moet gebruiken op een 180 liter.
Wat maakt een dergelijke diffusor ongeschikt voor een 180 liter aquarium?

Omdat ongeacht wat op de verpakking staat, ze zijn niet geschikt voor zoveel liter.

Je leest vaak zulke beweringen. Maar vergelijk het maar met het kilometer verbruik van je auto. De fabrieksopgave is altijd stukken gunstiger dan in het verbruik

Het probleem is dat je, met zo'n diffuser, nooit 180 liter kan verzadigen met CO2. Je hebt simpelweg te veel verlies.
Je moet namelijk zorgen dat je meer CO2 in het water kan brengen dan er aan de oppervlakte kan ontsnappen.
En dat gaat niet met de diffuser die je nu gebruikt.

Dus de marketing kreet 'geschikt voor' moet je altijd sceptisch benaderen.

Dat is nu precies een merk diffuser die je niet moet gebruiken op een 180 liter. Eigenlijk zou je een inline diffuser moeten gebruiken. Maar helaas gebruik je een intern filter dus dat is technisch niet mogelijk.

Optie is een extern filter te gaan gebruiken en de oude eruit slopen.
Als je dat niet wilt zou je nog kunnen kijken voor een Bazooka diffuser (zoals de CO2Art Bazooka Flux). Die is 10x beter dan wat je nu hebt.
Nadeel zal wel de mega hoeveelheid microbelletjes zijn in je bak.
Klopt niet hoor je moet wel opzetstukken voor de taifun bijkopen zodat die een hoogte bereikt van bijna de vrije totale waterkolom. Ik kan u garanderen dat die dan perfect werkt (ook efficienter dan een inline) - heb ook met een inline gewerkt maar op termijn slibben die toe - zelfs met reiniging leek het dan dat die na verloop van tijd niet zo goed meer werkte. En het verbruik van CO2 ligt hoger dan bij de taifun. Als je de taifun gebruikt dan zie onderaan dikke bellen vertrekken en bovenaan zijn het nog pietluttige kleine belletjes, wat betekent dat die zijn werk zeer goed doet. Je ziet dit ook aan de meting van de ph computer want die laat toch duidelijk zien dat de ingestelde PH bereikt wordt. Ik heb wel die constructie aan de bovenenzijde met een stuk van de zuurstofdiffuser van Juwel en een darmpje aan de boventse uitgang van de taifun die dan continu co2 verrijkt water uit de taifun de uitstromer binnen zuigt. (eigenlijk een variant van het inline systeem zonder externe filter)) Een inline diffuser werkt ook meestal met hoge co2 druk en dat kan soms met bepaalde apparatuur problemen geven. Waaronder de JBL pro flora die kan die druk niet aan. Dan moet je al een andere ontspanner gebruiken op uw co2 fles.

IMG_20260402_161112.jpg

Laatst bewerkt:
Wat ik wel zie is dat 90% van de fijne belletjes uit de diffusor bijna recht omhoog stijgt, wellicht is een andere plaats voor de diffusor een betere optie, hij zit nu aan de andere kant van het aquarium recht tegenover de filter.
Wellicht is recht onder de uitstroomopening van de filter een betere plaats?

Wel top dat ze je dit bij lfs zo verkopen dan... 😕

Omdat plaatjes soms meer duidelijkheid geven……..

Klopt niet hoor je moet wel opzetstukken voor de taifun bijkopen zodat die een hoogte bereikt van bijna de vrije totale waterkolom.
Het gaat niet om deze die jij beschrijft en waarschijnlijk zelf hebt
https://www.jbl.de/nl-nl/productsv2/detail/25111862
IMG_0808.webp

Diffusor:
Maar wel om deze van TS (Topic Starter)
https://www.jbl.de/nl-nl/productsv2/detail/25116930
IMG_0807.webp

De beste oplossing voor een grotere bak is overigens een CO2 reactor mits je een externe filter hebt met voldoende doorstroom, bijvoorbeeld deze die ik zelf heb

https://www.aquanaturetec.com/product/6110279/co2-mixer-reactor-200-plus
IMG_0794.webp

Vele andere externe reactoren (m.u.v. Sera) of DIY is ook prima

Laatst bewerkt:
Omdat plaatjes soms meer duidelijkheid geven……..

Het gaat niet om deze die jij beschrijft en waarschijnlijk zelf hebt
https://www.jbl.de/nl-nl/productsv2/detail/25111862
Bekijk bijlage 395791

Maar wel om deze van TS (Topic Starter)
https://www.jbl.de/nl-nl/productsv2/detail/25116930
Bekijk bijlage 395790

De beste oplossing voor een grotere bak is overigens een CO2 reactor mits je een externe filter hebt met voldoende doorstroom, bijvoorbeeld deze die ik zelf heb

https://www.aquanaturetec.com/product/6110279/co2-mixer-reactor-200-plus
Bekijk bijlage 395792

Vele andere (m.u.v. Sera) of DIY is ook prima
Ja klopt die glass taifun daar ga je inderdaad niets mee kunnen doen in een 180 liter - dacht dat je over de spiral sprak - kende die glass taifun niet.

Het klinkt alsof er steeds minder opties overblijven.
Wat zou dan wel een goede optie zijn als ik het interne filter wil behouden?

Het klinkt alsof er steeds minder opties overblijven.
Wat zou dan wel een goede optie zijn als ik het interne filter wil behouden?
Plaats er een extern filter bij, waar je een co2 reactor zoals aqua naturetec op aan sluit.

Plaats er een extern filter bij, waar je een co2 reactor zoals aqua naturetec op aan sluit.
Kan perfect met die interne filter - er is voldoende ruimte in het compartiment van de juwel verwarming daar kan je de opzuigpijp in laten afdalen (ik laat wel de beschermkap eraf anders past die er niet in en die is daar niet echt nodig) - je moet wel een JBL Inset 16/22 CP E1500 Ingang en een JBL Outset Spray 16/22 CP E1500 Uitgang aanschaffen - afhankelijk van het type externe filter mogelijk moet je een met kleinere diameter nemen - ik gebruik altijd echte siliconen darm omdat die netter blijven en niet de bijgeleverde plastic darmen. Als je een JBL filter neemt dan is de in en uitset er normaal gezien erbij. De ruimte uitsparing in het aquarium aan het achter deksel zowel links als rechts is net voldoende om de in en uitset door te leiden. Je laat de uitset uitkomen aan de tegenovergestelde kant tov de interne filter. Opgelet GEEN spraybar gebruiken want dat kan volgens mij maar enkel maar een negatieve invloed hebben op het inbrengen van de CO2 - gebruik de spraymond (zit bij een jbl filter set erbij) die lost zijn water in het aquarium en niet op het oppervlak van het water.
Die externe filters van JBL zijn echt reuzegemakkelijk in gebruik. Soms maken ze wel een beetje geluid maar dat valt nog reuze mee. Het grote voordeel is hun systeem waar je met 2 hendels de kop met de bevestigde darmen kan afsluiten en uit het toestel nemen. Je kan dan de filter mee naar de keuken nemen en de filter zijn onderhoud geven. Daarna kan je de kop er weer terug induwen - ik vul de filter in de keuken al met water dan kan je dadelijk met de aanzuigknop de filter op gang brengen want dat is anders een gesukkel.

Laatst bewerkt:
Oke, dat klinkt op zich ok, maar als ik er een externe filter bij ga kopen dan gaat sowieso de interne filter eruit. Ik heb een doorkijk aquarium en die grote zwarte bak in de hoek irriteert me al vanaf dag 1.
Bovendien heb ik dan weer meer ruimte voor planten en decoratie.
Wat voor filter zou geschikt zijn voor mijn situatie, en is het wel of niet aan te raden om die 2e hands te kopen?

Oke, dat klinkt op zich ok, maar als ik er een externe filter bij ga kopen dan gaat sowieso de interne filter eruit. Ik heb een doorkijk aquarium en die grote zwarte bak in de hoek irriteert me al vanaf dag 1.
Bovendien heb ik dan weer meer ruimte voor planten en decoratie.
Wat voor filter zou geschikt zijn voor mijn situatie, en is het wel of niet aan te raden om die 2e hands te kopen?

Dan zou ik gaan voor de OASE 350 Thermo (350T), niet de kleinere 250T
https://www.aquaplantsonline.nl/oase-biomaster-thermo-350.html
  • Verwarming (vervangbaar) in filter, dus die is niet nodig in jouw doorkijk aquarium
  • Transparante instroom en uitstroom set, wel zo mooi bij een doorkijk aquarium
  • Voorfilter die gemakkelijk te reinigen is zonder gehele filter te openen.
Ik zou altijd voor nieuw gaan, originele schone filtermedia en garantie.

2e hands op marktplaats is altijd een risico, 2e hands bij een LFS (winkel) misschien

Zomaar een indruk van de 350T met daarachter de CO2-reactor, met voldoende slanglengte om filter draaiend uit meubel te kunnen schuiven/tillen terwijl reactor op zijn plaats blijft.
1000028047.jpg

De bellenteller, terugslag-ventiel en harde CO2 slangen zijn van JBL
IMG_0788.jpeg

Laatst bewerkt:
Ziet er uit als een mooi/goed filter, dat is zeker iets waar ik in de toekomst naar ga kijken. Voor nu denk ik dat ik een oplossing gevonden heb die zou kunnen werken.

Ik heb de diffusor verplaatst naar de aanzuigopening van het interne filter.

99% van de microbelletjes word nu het filter ingezogen ipv dat ze recht omhoog naar het oppervlak stijgen.

Ik ga even scherp in de gaten houden hoe dit de ph beïnvloed en of er geen co2 opbouwt in het filter. Dropchecker is ook besteld.

Ik ben inmiddels ook gestart met vloeibare co2 op de algen te doseren, ben benieuwd naar het resultaat.

Zet je licht 25% lager, wacht drie weken en zie wat het doet. Geen algen meer dan langzaam met 5% per week opbouwen. Je kunt ook eerst starten met je verlichting naar 8 uur

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan