Hardnekkige algen eerste aquascape


B

Barry163

Guest
Hallo,
Begin mei heb ik mijn eerste aquascape ontworpen en opgestart.
Aquarium is 54l en de bodem bestaat uit akadama gemend met lava korrels.

Plantenbestand:
-monte Carlo als bodem bedenker.
-eleocharis mini eveneens als bodembedekker.
-spiky moss
-christmas moss.

Visbestand:
3x rasbora kubotai (wilde een groep, gestart met 5 echter 2 overleden).

Ik ben gestart met de all in one voeding van planted box, 5ml per dag.
CO2 dmv dual stage regelaar 2bps.
CO2 meting dmv dropchecker waarvan de vloeistof om de 2 weken vervangen wordt.
Iedere dag voeg ik ook 5ml kh plus toe.

Na de eerste algen op het zand advies gevraagd in een aquariumwinkel. Hier bleek de kh te laag te zijn (0-1).
Advies om kh te verhogen tot minimaal 4.
Ook het aantal CO2 bps vonden ze erg hoog en advies opgevolgd tot 30bellen per minuut.

Sinds de verhogin van de kh en verlaging van de co2 heb ik last van diverse soorten algen (ik vermoed puntalg groen en zwart?) en dit wordt niet minder.
Ook op de montecarlo en het gras komen algen.

Ik heb al 3x nieuwe japonica garnalen gekocht die het allen 2/3dagen volhouden om vervolgens weer de bak uit te kruipen.
1e lichting garnalen zaten in de bak toen de CO2 op 2bps stond. Ik dacht dat ze de bak uit kropen omdat het verschil in waterwaardes te groot was tussen CO2 aan en CO2 uit.
Echter na aanpassing van 2bps naar 30bellen per minuut kropen ze ook de bak uit.
De algen werden minder met de garnalen echter zonder de garnalen wordt het algen probleem groter.

Nu mijn CO2 op 30bellen per minuut staat blijft mijn dropchecker ook blauw.

Boven de bak hangt led verlichting dimbaar in 7 standen.
Verlichting heb ik inmiddels gedempt naar stand 2 van de 7 dus bij mijn weten zwak.

Waterwissel is iedere week 50%.
Ph is rond de 7,5 kh 4. Overige waarden niet bekend.

Wie o wie heeft er advies voor mij om mijn algen probleem aan te pakken?
En een advies omtrent de dosering van de all in one bemesting?
En eventueel een oplossing voor het uit de bak kruipen van de garnalen?

Mvg Barry


521F338D-640D-4194-AB7F-F141E1F6F885.jpeg
B5EDC064-26F8-43C9-AE5C-473F1E41C1C3.jpeg
CD242997-CA63-44D4-9523-649470C89389.jpeg
5D09337B-1A3C-4732-A60A-C41A862A8718.jpeg
 
Weet je de waarden van je water? Je indicator is ook behoorlijk donker dus ik zou denken weinig co2. Ik heb hier in de nano s ook een ph verlagende bodem met een kh van 0-1 maar dat is geen reden voor algen.
 
Even een aantal random opmerkingen;

De oorzaak van je alg is je lichtbron geweest. Ik zie een Chihiros (A451 plus?) en dat is way overkill geweest (7200 lumen op 50L) Zelfs standje 2 is wellicht nog teveel op een bakje van 50 liter

Daarbij heb je een Ph van 7.5 en een KH van 4. Dan zou je slechts 4ppm CO2 aanwezig hebben... Slechte CO2, teveel licht en een 'rich dose' waterkolombemesting is altijd vragen om ellende.

Dus een paar keer waterwissels van 80-90%, zoveel mogelijk alg manueel verwijderen
Extra plantmassa toevoegen (bijvoorbeeld drijvers en snelgroeiers). CO2 opschroeven naar max 30 ppm en de bemesting niets aan veranderen.


o ja, en een andere aquariumwinkel gaan zoeken. Die hebben dus geen verstand van zaken.

Succes verder:thumbs:
 
Klopt dat het een chihiros 451plus is.

Net bij dezelfde aquariumwinkel geweest om het water te laten testen:
Ph 7,1
No3 10
No2 0
Kh 6 (ik meet met mijn eigen druppelset 3,verschil van 3graden!!)
Po4 0,5mg
Fe 0,1

Ze twijfelden aldaar of het blauw alg was op de bodem? Misschien dat dit de reden is dat de garnalen de bak uit zijn gelopen?
Echter hebben ze wel heel de bodem schoon gegeten toen ze er nog in zaten.

Kwa techniek licht ik even toe zoals ik het nu heb. Mochten daarop adviezen zijn, meer dan welkom!!

Verlichting: 16.30 - 22.30 (langer durf ik nu niet ivm algen en rest licht in de kamer)

CO2: 30bellen per minuut (13.00 - 21.30) dropchecker blijft blauw.

Skimmer: 15.00 - 09.00 (tot 09.00 achterliggende gedachte was om overtollige CO2 na uitschakeling weer snel uit de bak te laten gaan)
Mijn vermoeden is ook dat de garnalen tegen deze schommeling van CO2 ma uitschakeling niet tegen kunnen aangezien ze altijd s nachts uit de bak kropen en na uitschakeling druk werden met rond zwemmen aan t oppervlak.

Voeding 5ml per dag.
Kh plus 5ml per dag (volgens eigen meting met druppel set verminderd mijn kh ongeveer 0,5 per dag ivm bodem).


Kwa aquariumwinkel had ik al de indruk dat deze niet helemaal up to date was aangezien ik in eerste instantie het advies kreeg om CO2 max 10bellen per minuut te laten lopen.
 
Ze twijfelden aldaar of het blauw alg was op de bodem?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar na het zien van de foto's ook aan moest denken, maar het is lastig de juiste kleur over te brengen op een foto. Ziet het in het echt ook zo blauwig uit of is het duidelijk groen?
 
Klopt dat het een chihiros 451plus is.

Net bij dezelfde aquariumwinkel geweest om het water te laten testen:
Ph 7,1
No3 10
No2 0
Kh 6 (ik meet met mijn eigen druppelset 3,verschil van 3graden!!)
Po4 0,5mg
Fe 0,1

Ze twijfelden aldaar of het blauw alg was op de bodem? Misschien dat dit de reden is dat de garnalen de bak uit zijn gelopen?
Echter hebben ze wel heel de bodem schoon gegeten toen ze er nog in zaten.

Kwa techniek licht ik even toe zoals ik het nu heb. Mochten daarop adviezen zijn, meer dan welkom!!

Verlichting: 16.30 - 22.30 (langer durf ik nu niet ivm algen en rest licht in de kamer)

CO2: 30bellen per minuut (13.00 - 21.30) dropchecker blijft blauw.

Skimmer: 15.00 - 09.00 (tot 09.00 achterliggende gedachte was om overtollige CO2 na uitschakeling weer snel uit de bak te laten gaan)
Mijn vermoeden is ook dat de garnalen tegen deze schommeling van CO2 ma uitschakeling niet tegen kunnen aangezien ze altijd s nachts uit de bak kropen en na uitschakeling druk werden met rond zwemmen aan t oppervlak.

Voeding 5ml per dag.
Kh plus 5ml per dag (volgens eigen meting met druppel set verminderd mijn kh ongeveer 0,5 per dag ivm bodem).


Kwa aquariumwinkel had ik al de indruk dat deze niet helemaal up to date was aangezien ik in eerste instantie het advies kreeg om CO2 max 10bellen per minuut te laten lopen.
Dus zit je nu met 2 verschillende KH waarden. Welke is nu correct..? Ik zou als alternatief gebruik gaan maken van je dropchecker als referentie.
Je licht gaat om 16.30 aan dan zou je rond 18.00 een groengeel kleur moeten hebben en de belichtingstijd niet korter als 6 uur houden en kan je geruist weer langzaam opbouwen naar 8 uur als de alg onder controle is.

Ik zou 2x zoveel CO2 gaan toevoegen en 2 uur voor het licht aangaat daarmee beginnen. Skimmer zou ik pas aanzetten als je licht uitgaat omdat het nu al je CO2 uit je bakje verdrijft.
En de KH plus zou ik ook niet meer gebruiken, nergens voor nodig
 
Waar heeft de winkel de waarden mee gemeten? Je co2 is op orde als de indicator lichtgroen is. Ook wel afhankelijk van de verlichting en zoals Cor al terecht opmerkt is dat een overkill.
Ik neem aan dat jouw druppeltest een goede kh laat zien want met een ph van 7.1 zit je laag in je co2 met een kh van 3.
 
Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar na het zien van de foto's ook aan moest denken, maar het is lastig de juiste kleur over te brengen op een foto. Ziet het in het echt ook zo blauwig uit of is het duidelijk groen?

Kleur is een beetje beide. Zit zeker kleurverschil in sommige stukken. Sommige stukken zijn wat blauw/feller groenig, andere stukken echt donkerder groen.

Vwb waar de winkel het mee gemeten heeft, de ph met een ph sensor overige met een druppeltest van een ander merk wat ik gebruik.
Ik vindt het bizar dat er tussen die 2merken zoveel verschil zit.
Hierdoor weet je niet geheel wat nu de juiste waardes zijn.
 
Wanneer ik de dropchecker als referentie gebruik en mijn co2 bijstel naar het dubbele van nu is het dan niet zo dat ik enorme verschillen krijg in mijn ph waarde?
Bij mijn weten kleurt de dropchecker groen wanneer de vloeistof een ph waarde heeft van 6,6 (volgens specificatie van de fabrikant, of ik interpreteer deze verkeerd??).
Dat zou betekenen dat mijn ph van 7,1 binnen 7uur van 7,1 naar 6,6 gaat om vervolgens weer rap te verhogen naar 7,1?

Is deze redenatie correct? En kan dit dan ook eventueel de reden zijn waarom de garnalen de bak uit zijn gekropen omdat de water waardes zo sterk fluctueren?
Kunnen vissen deze verschillen ook goed aan?

Cornelius even een vraagje voor u:
Als ik mijn no3 en fe bekijk zijn deze aan de lage kant.
Is het dan niet zo dat wanneer ik nog meer plantenmassa toevoeg, dezelfde dossage voedingstoffen aanhoud het voedingstekort nog groter gaat worden?

Ik ben zeer blij met de reacties en adviezen van jullie deze zijn voor mij zeer nuttig.
Hopelijk stel ik geen onbenullige/stomme vragen maar ik probeer voor mezelf gewoon meer kennis te vergaren.
 
Hopelijk stel ik geen onbenullige/stomme vragen maar ik probeer voor mezelf gewoon meer kennis te vergaren.
Onbenullige vragen bestaan niet. Kennis willen vergaren is alleen maar goed en wordt enorm gewaardeerd.
 
Onbenullige vragen bestaan niet. Kennis willen vergaren is alleen maar goed en wordt enorm gewaardeerd.

Zo denk ik er ook over maar goed ik zal waarschijnlijk de zoveelste zijn die met dit soort vragen voorbij komt
 
Cornelius even een vraagje voor u:
Als ik mijn no3 en fe bekijk zijn deze aan de lage kant.
Is het dan niet zo dat wanneer ik nog meer plantenmassa toevoeg, dezelfde dossage voedingstoffen aanhoud het voedingstekort nog groter gaat worden?
Dat is een heel logische vraag, en goed dat je 'm stelt want van vragen wordt je wijs.

Je doseert de AIO voeding van planted box. Dat is gebaseerd op de EI en dat betekent dat je nooit een tekort aan voedingstoffen hebt.
Dus de waardes die je meet (met onbetrouwbare meetsetjes) zijn icm de EI niet relevant.
Ook als je meer plantmassa toevoegt geeft het geen tekorten omdat de dosering word bepaald door het aantal liter van je bak en niet op het volume van je plantmassa.

Je planten groeien goed. Dat betekend dat je voeding prima in orde is.Je hebt een alg probleem en dat is altijd licht en CO2 gerelateerd. In jouw geval dus teveel licht met te weinig CO2
 
maar goed ik zal waarschijnlijk de zoveelste zijn die met dit soort vragen voorbij komt
Dat maakt hier niet zoveel uit hoor. In het algemeen blijven mensen geduldig vragen beantwoorden is mijn ervaring.
 
Hierbij een foto van de algen op de bodem. Hier is hopelijk duidelijk het kleurverschil te zien.

Cornelius:
Je zegt dat door de aanbevolen dossage te hanteren van aio plantvoeding je altijd kwa voeding goed zit, ook wanneer er meer plantmassa wordt toegevoegd.

Is het niet zo dat er een enorm verschil zit in voeding opname van de planten tussen een bak wanneer deze volledig beplant is en een bak, net als ik, voorzien is van maar enkele plantjes?

Ik vindt het raar dat ik eigenlijk nu al aan de lage kant zat kwa no3 en fe terwijl ik de aanbevolen dossage aio doseer over de gehele week..

Op de monte Carlo en de eleocharis is duidelijk alg groei te zien, waarna ik al een gedeelte van de bladeren met alg heb weggesnoeid.
Hier is ook pas alg opgekomen nadat ik de CO2 verlaagd had.

Morgen moet ik de waterwissel weer uitvoeren. Hierbij ga ik al jullie tips meenemen en uitvoerenden de hoop dat alles gaat lukken.
F09B51E8-651F-4AD3-B5E0-444C5906DA6E.jpeg
 
Is het niet zo dat er een enorm verschil zit in voeding opname van de planten tussen een bak wanneer deze volledig beplant is en een bak, net als ik, voorzien is van maar enkele plantjes
Natuurlijk is er meer voedingsopname als je bak volledig beplant is. Maar dat maakt nog steeds niets uit omdat je nog steeds genoeg toevoegt met de voorgeschreven doseringen.

ik citeer de tekst op de site waar je de AIO hebt gekocht:

...Deze aquariumbemesting is namelijk op die manier samengesteld dat je plantjes nooit een voedingstekort zullen hebben...

Als je hieraan twijfelt zou je contact moeten opnemen via zijn forum.
 

Terug
Bovenaan