Hardnekkige algen


B

BlubDeVis

Guest
Hallo allemaal. Enigszins beschaamd voor de staat van mijn aquarium hoop ik dat jullie mij kunnen helpen met een hardnekkig algen probleem.

Algemene informatie

Sinds een jaar of 10 heb ik een Juwel Rio 240. Ik gebruik het interne filter en verwarmingselement dat geleverd wordt met dit aquarium. Geen externe pomp en/of CO2. De uitvoer van het filter gaat via het standaard opzetstukje, die schuin naar het wateroppervlak is gericht. De bodem is grind, en er zitten twee stukken hout in. Het is een zoetwater aquarium met als inwoners een mix uit Zuid-Amerika en Zuid-Oost Azië.

Qua vissen:
  • een groepje Coridoras op de grond, hebben het altijd goed gedaan en ook jongen gekregen
  • een groepje kardinaaltetras en wat er nog over is een groep roodneuszalmpjes van jaren geleden in het midden
  • een groepje bijlzalmpjes bovenin
  • nog 1 Otocinlus (de rest van het groepje dat ik had gekocht was in no-time overleden :( )
  • een paar Japonica garnalen
Qua planten:
  • Javavaren
  • Anubias (hoofdzakelijk)
  • in de loop der jaren andere planten geprobeerd zoals Valesneria, maar nooit een succes geweest
Planten hebben nooit echt goed willen groeien, behalve bovengenoemden. Maar dat vond ik op zich geen probleem, aangezien ik deze plantjes wel mooi vind. Verder heeft de bak altijd mooi gedraaid, vrijwel zonder algen en de visjes leken tevreden.

De algen :(

Sinds ongeveer een jaar of twee ben ik echter (extreem veel) last gaan krijgen van algen. Het zit op de achterwand, op het filter, op de planten (met name de Anubias), en zelfs aan het grind op de vloer. Mijn aquarium is veranderd van een mooie eyecatcher naar een vieze bende waar je haast een doekje over heen zou gooien als er bezoek komt. Het is nu iets langer geleden sinds de laatste onderhoudsbeurt, zodat het hopelijk op de foto's het extra duidelijk is om welke algen het gaat (ongeveer een maand geleden). Ik denk zelf dat het om baardalg gaat. Zie onderstaande foto:


IMG_6405.jpg


Daarnaast ontstaat op het wateroppervlak ook steeds een soort schimmellaag, waar na een tijdje zelfs een soort plantjes uit groeien:

IMG_6408.jpg


Analyse

Ik heb ongeveer een jaar geleden overigens een nieuwe lamp gekocht, omdat de oude het had begeven. Het is niet daarna begonnen (al eerder), maar het heeft ook zeker niet geholpen. De oude lamp waren de standaard Juwel TL-buizen die werden meegeleverd, de nieuwe is een Juwel HeliaLux Spectrum 1200 (led). Deze heb ik op het voorgeprogrammeerde Amazone profiel gezet, en de tijden een beetje verschoven en ingekort (in de hoop dat dat de algen deed verminderen). Zie ook bijgevoegde afbeelding:

Screenshot 2021-06-14 at 12.29.43.png


De volgende waarden heb ik gemeten vlak voor de waterwissel met de 6 in 1 test van Tetra (een strip):
  • NO3-: 50 mg/l
  • NO2-: 0 mg/l
  • GH: 8
  • KH: 6
  • PH: 7.2
  • Cl2: 0 (beetje tussen 0 en 0.8 in)
De strips zijn soms lastig af te lezen vind ik, maar niet echt extreme uitschieters volgens mij?

Het water is een graad of 24-25. Vorig jaar zomer steeg de temperatuur wel door de erg hoge temperaturen buiten (en binnen). Het filter bevat gewoon de standaard bakjes die Juwel levert. De meesten zitten er al in vanaf het begin en heb ik in de loop der jaren heel af en toe om en om gereinigd in aquariumwater. 1 of 2 heb ik volgens mij wel eens vervangen. Bovenop zitten losse watten die ik met een grotere regelmaat vervang (na een week of 3 is dat meer blubber dan watten).

Het aquarium heeft veel zweefvuil op de bodem. Ik heb geprobeerd de uitstroom van het filter te veranderen in de hoop dat dat helpt, maar ik heb nog niet een stand kunnen vinden dat het zweefvuil doet verminderen. Daarnaast zuig ik dat af met een hevelslang met klok tijdens de waterwissels. Met de algeneters en garnalen heb ik geprobeerd de algen wat in toom te houden, maar met weinig succes. De algeneters aten geen voertabletjes en de algen denk ik ook niet. Hen was in elk geval geen lang leven toebedeeld, en de algen zijn er nooit minder op geworden. Het verminderen van het licht (tot wat het nu is) heeft ook geen soelaas geboden. De waterwaarden lijken redelijk ok. Bij het schoonmaken probeer ik steeds zoveel mogelijk algen te verwijderen, maar dit gaat vaak moeizaam, blijft ook na intensief schoonmaken nog aanwezig , en is ook enkel symptoonbestrijding.

Ik hoop dat iemand mij de goede richting op kan sturen! Als ik iets vergeten ben en jullie meer informatie nodig hebben, vraag het uiteraard gerust!
 
Ik vindt 50 mg nitraat erg veel en ik zou het water liever eens laten testen met druppels. Vaak kan dat bij de lfs wel. Kun je verder aangeven wat je aan voeding toevoegt? Ik zie erg veel baardalg en dat is normaliter een co2 tekort. Hoevaak doe je onderhoud aan je filter en wat doe je dan want een kaamlaag heb je vaak bij veel organische vervuiling. Heb je een totaaltje van de bak?
Ik vermoed dat de baardalg door een tekort aan co2 wordt veroorzaakt al zijn de waarden van de strip ook niet echt betrouwbaar te noemen.
 
Bedankt voor je reactie! Goed idee wat betreft de test, daar ga ik mij eens in verdiepen! Ik doe meestal zo eens in de twee weken een algehele onderhoudsbeurt waarin ik een deel van het water ververs (2 volle emmers) en daarbij de bodem afhevel, en de witte filterwatten vervang. De sponsen spoel ik misschien 1x per jaar uit of iets in die geest. De overige bakjes echt zelden tot nooit. Hierbij nog een totaalplaatje. Ik was wel net begonnen om weer wat alg van de achterwand af te krabben met een tandenborstel, met een (klein stukje) schonere achterwand en meer los zwevend en neergedaalde alg tot gevolg.


IMG_6409.jpg
 
Alles in een aquarium hangt aan elkaar in verhoudingen. Met de oude lampen, die misschien ook al aan kracht ingeboet hadden, was je verlichting toevallig in een redelijke verhouding met je CO2 level. Met de aanschaf van je nieuwe (led-)lampen van Juwel is dit niet meer zo. Je licht is te sterk in verhouding tot je CO2 waarde. De planten hebben nu de neiging om vanwege die toevoeging van een hogere lichtintensiteit harder te groeien en om dit te kunnen doen vragen ze ook om meer bemesting waaronder dus ook CO2.
Je voegt geen CO2 toe en gezien je plantenbestand hoeft dit ook niet. Dus wat nu nodig is om je licht aan te passen aan de lichtvraag van je planten. Het gaat hier om de lichtintensiteit NIET om de lichtduur die zeker 8 uur mag bedragen. Het is bij jouw een kwestie van je licht dimmen! Anubias, een langzaamgroeier heeft maar heel weinig licht nodig. Javavaren iets meer maar doet het al snel, ook bij wat minder licht. Juwel lampen hebben een m.i. te hoge kelvinwaarde dus ik zou niet te veel blauw en groen insturen het licht mag best ietwat geliger worden door meer rood in te sturen. Veel succes!
 
2 volle emmers is echt héél weinig op zo'n grote bak, of je moet 't over een trog hebben. Ik doe wekelijks 2 volle emmers op een 60 liter bak, wat netto ongeveer de helft is. Dat kan een hoge nitraat wel verklaren, maar of ie daadwerkelijk zo hoog is zal een druppeltest je beter kunnen vertellen.
Die laag op je wateroppervlak moet je per direct weghalen zodra die komt opzetten. Je wateroppervlak meer in beweging houden helpt, zeker in deze warmere dagen.

Ik zie verder geen snelgroeiers in je bak, die zijn erg handig om te hebben om een stabiel biologisch evenwicht te verkrijgen in je bak.
Wat gooi je verder allemaal in je water?
 
Ik heb zelf ook een RIO 240 en vind daarvan het interne filter niet goed genoeg om zonder extra filtratie te gebruiken. Heb een vergelijkbaar vissen bestand. Dit aquarium heb ik in maart overgenomen en toen doorgestart. Ik heb toen wel een nieuw extern filter toegevoegd: Aquael Ultramax 2000.
Het aquarium had erg last van baardalgen en ook groene puntalgen. Ik ben de strijd aangegaan met CO2 (180 bellen per minuut) en ook additioneel Easy carbo (5 ml per dag) en uiteraard plantenvoeding ( complete 24 ml per week van Aquariubemesting.NL en profito 5 ml per dag). En continue heel veel algen verwijderen ook elke week de ‘besmette’ bladeren met baardalg verwijderd.
Nu eindelijk alles redelijk onder controle.
De bemesting en CO2 is uiteraard heel erg afhankelijk van je planten bezetting.
Mijn planten zijn veeleisender ivm veel snelgroeiers. Met Anubia’s en Javavaren heb je CO2 niet perse nodig. Maar dan heb je vermoed ik met de helialux al snel wel teveel licht als je die niet heel erg terugbrengt.
De driehoek: licht, CO2 en plantenvoeding moet in evenwicht zijn.
Nog vergeten te melden: ik ververs 50% water iedere week.
 
Als ik jullie reacties (waarvoor dank!) zo lees, dan:
  • Kan ik het beste een test laten doen door een bakje water uit m'n aquarium naar de lokale aquariumzaak te nemen, dan weet ik gerichter of er met de waarden wat mis is.
  • Ververs ik te weinig (zowel in frequentie als in hoeveelheid) water. Mochten de kwaliteit van het water niet goed zijn, moet ik daar mee aan de slag (opvoeren naar 50% per week).
  • Zou ik moeten experimenteren met ofwel een lagere intensiteit (niet zozeer de duur) van het licht en hetzelfde plantenbestand OF meer snelgroeiers plus CO2 toevoegen.
Begrijp ik dit zo goed? Hebben jullie adviezen voor de aanpassingen van het licht tov het huidige schema in mijn eerste bericht? Rood en groen bijvoorbeeld naar een procent of 60% om eens te kijken hoe dat gaat? En zouden jullie nog adviezen hebben voor (makkelijke) snelgroeiers? Zou het verstandig zijn om die toe te voegen in de huidige conditie, of liever eerst proberen met het huidige plantenbestand de algen weg te krijgen en daarna snelgroeiers EN lichtintensiteit EN CO2 toevoegen?

Verder gooi ik momenteel niks extra's in het water (behalve uiteraard een beetje voer).
 
Als ik jullie reacties (waarvoor dank!) zo lees, dan:
  • Kan ik het beste een test laten doen door een bakje water uit m'n aquarium naar de lokale aquariumzaak te nemen, dan weet ik gerichter of er met de waarden wat mis is.
  • Ververs ik te weinig (zowel in frequentie als in hoeveelheid) water. Mochten de kwaliteit van het water niet goed zijn, moet ik daar mee aan de slag (opvoeren naar 50% per week).
  • Zou ik moeten experimenteren met ofwel een lagere intensiteit (niet zozeer de duur) van het licht en hetzelfde plantenbestand OF meer snelgroeiers plus CO2 toevoegen.
Begrijp ik dit zo goed? Hebben jullie adviezen voor de aanpassingen van het licht tov het huidige schema in mijn eerste bericht? Rood en groen bijvoorbeeld naar een procent of 60% om eens te kijken hoe dat gaat? En zouden jullie nog adviezen hebben voor (makkelijke) snelgroeiers? Zou het verstandig zijn om die toe te voegen in de huidige conditie, of liever eerst proberen met het huidige plantenbestand de algen weg te krijgen en daarna snelgroeiers EN lichtintensiteit EN CO2 toevoegen?

Verder gooi ik momenteel niks extra's in het water (behalve uiteraard een beetje voer).
CO2 hoef je met deze planten niet toe te voegen. Aantal (makkelijke) snelgroeiend erin die niet teveel licht nodig hebben.

Wat ik aan wil vullen: koop zelf een drupptestset. De Colombo testkoffer is een prima prijs/kwaliteit verhouding. Makkelijker om het thuis te doen dan steeds naar de winkel.

Zorg dat je die vieze laag van het water krijgt. Dit zal waarschijnlijk al een deel opgelost worden door keer verversen. Een kaamlaag zorgt voor minder gasuitwisseling en dit is wel belangrijk.

Zorg er ook voor dat je weinig (zweef)vuil hebt door te zorgen voor een goede watercirculatie. Algen gedijen ook door vervuiling.

Succes!
 
Als ik jullie reacties (waarvoor dank!) zo lees, dan:
  • Kan ik het beste een test laten doen door een bakje water uit m'n aquarium naar de lokale aquariumzaak te nemen, dan weet ik gerichter of er met de waarden wat mis is.
  • Ververs ik te weinig (zowel in frequentie als in hoeveelheid) water. Mochten de kwaliteit van het water niet goed zijn, moet ik daar mee aan de slag (opvoeren naar 50% per week).
  • Zou ik moeten experimenteren met ofwel een lagere intensiteit (niet zozeer de duur) van het licht en hetzelfde plantenbestand OF meer snelgroeiers plus CO2 toevoegen.
Begrijp ik dit zo goed? Hebben jullie adviezen voor de aanpassingen van het licht tov het huidige schema in mijn eerste bericht? Rood en groen bijvoorbeeld naar een procent of 60% om eens te kijken hoe dat gaat? En zouden jullie nog adviezen hebben voor (makkelijke) snelgroeiers? Zou het verstandig zijn om die toe te voegen in de huidige conditie, of liever eerst proberen met het huidige plantenbestand de algen weg te krijgen en daarna snelgroeiers EN lichtintensiteit EN CO2 toevoegen?

Verder gooi ik momenteel niks extra's in het water (behalve uiteraard een beetje voer).
Ik zelf heb snelgroeiers drijven zoals cabomba een of waterpest, heb je gelijk het voordeel dat het een groot gedeelte van je licht wegvangt. Vind ook je interne filter in verhouding met je bak erg klein ogen. Weet niet of deze vroeger kleiner waren dan de huidige
 
Ik besef me nu dat ik in de jaren dat het aquarium wel goed draaide altijd drijfplantjes heb gehad. Eerst kroos en later een plantje met een wat groter blad met worteltjes aan de onderkant. Die groeiende allebei zo snel, dat ik die op een gegeven moment verwijderd heb. Nu ik er zo over nadenk, is het denk ik daarna langzaam aan bergafwaarts gegaan. Wellicht dat dat er ook aan heeft bijgedragen.

Hebben jullie nog tips om de watercirculatie optimaal te krijgen? Het opzetstukje wat bij het standaard Juwel filter zit zit nu schuin omhoog gericht. Het geknikte gedeelte mikt zeg maar naar de hoek linksvoor. Vooral op de grond om het filter heen blijft altijd veel vuil liggen. Is de stroomrichting wellicht niet goed op deze manier?
 
Misschien kun je als je handig bent dat uitstroomstukje verlengen met een spraybar maar een buitenfilter zou mooier zijn.
 
Je kan eventueel een skimmer (Eheim iod) erbij zetten om de stroming te verbeteren en de kaamlaagvorming in toom te houden.
Wel belangrijk dat je regelmatig (1 keer per week) het sponsje uitspoelt).
 
Bedankt voor de tips!

Al met al lijkt het er dan denk ik op dat ik teveel licht heb, of te weinig plantjes die het licht ook kunnen omzetten in groei. Ik denk nu aan een combinatie van wat mindere intensiteit van het licht in combinatie met wat planten. Bij voorkeur snel groeiende planten die niet zo kieskeurig zijn. Een CO2-set ziet er toch nog wel een beetje spannend uit... :) Mocht ik toch een CO2-set overwegen, hebben jullie dan een tip voor een set die eenvoudig in gebruik is?

Ik zit te denken aan de Limnophila heterophylla. Zien jullie dat zitten? Andere tips zijn ook welkom uiteraard!
 
Volgens mij valt de eerste grote winst te behalen met een extern filter, een rijkere bodem, plantenvoeding en een megecleanup. En een veel grotere waterwissel elke week.
Fijne bak trouwens.
Ik werk ook met de leds van juwel. Ze zijn inderdaad sterk. Maar ik haal er prima resultaten mee. Ik heb zelf wat lelies op het wateroppervlak om de intensiteit van het binnenkomend licht te verminderen.
De kaamlaag moet weg. Probeer het wateroppervlak een beetje in beweging te krijgen.
 
Ik denk dat je met vaker de algen verwijderen, snelgroeiers als waterpest, cabomba, valisneria en wat drijfplanten als kikkerbeet al een stuk verbetering zal zien. Nog twee tips die ik je mee wil geven.

1. ik had ook een tijdje last van een groene kaamlaag, bij mij lag het onder andere aan te vaak en te eiwitrijk voer. Wat voor voer geef je je vissen?

2. Ik heb zelf een kleinere Juwel en stoei ook met de uitstroom, ik heb hem nu schuin omhoog richting de achterste ruit en dat lijkt toch het beste resultaat te geven in mijn geval. Ik zie ook regelmatig mensen die de uitstroom naar de hoek linksvoor richten maar dan wel ook iets schuin omhoog zodat het oppervlak in beweging is. Ik heb wel geleerd dat decoratie de stroming heel erg kan breken. Door dit anders neer te zetten heb ik de doorstroming verbeterd.
 
Je zou een stroming pompje kunnen plaatsen.
Het vuil op de bodem kan je opwaaien met je hand of een (oud) pasje, zodat het het filter in kan.
De aangetaste bladeren weg snoeien, Dit bevorderd weer de groei van de plant.
Toch een beetje planten voeding toevoegen. Als je planten goed groeien krijgen de algen minder kans.
 
Ik zou de hele bak leeghalen en alles goed schoonmaken, dit komt niet meer vanzelf goed vrees ik.

Van de bodem zou ik het bovenste laagje afzuigen en goed uitspoelen, Anubiassen kan je mooi schoon krijgen met een chloorbad (chloor/water 1/20) en de planten 2 minuten onderdompelen, vervolgens goed afspoelen en een dag in een ruime bak water laten drijven, evt met een luchtpompje.

Wat je daarna zou kunnen toevoegen zijn (veel) drijfplanten, deze groeien ook snel en brengen meer biologisch evenwicht in de bak, en ze houden het felle licht tegen voor de anubiassen.
Het beste kan je dan drijfbamboe nemen, deze is erg makkelijk in onderhoud en groeit vrijwel altijd, Mosselplantje is ook een makkelijke groeier maar vergt wat meer onderhoud, krijgt erg lange wortels.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels toch wat nieuwe plantjes besteld met het criterium zo makkelijk mogelijk (geen CO2 nodig, weinig eisen mbt licht en waterkwaliteit, snelgroeiend): Limnophila sessiliflora, Limnobium laevigatum, Sagittaria subulata. Dus ook een drijver voor wat minder licht. Daarnaast de lampen van 80% tot 60% intensiteit teruggebracht op de piekmomenten in het schema. Tenslotte een druppeltestset besteld om ook de waardes wat preciezer te kunnen meten. En natuurlijk weer hard aan de schoonmaak inclusief een ruimere en frequentere waterwissel...

Hopelijk zie ik dan na enige weken wat verbetering.

Wat betreft de uitvoer: schuin naar de achterwand mikken is geen optie omdat de achterwand dan in de weg zit. Dat blijft toch nog wel een beetje een groot vraagteken hoe ik de stroming kan verbeteren. Op de bodem stroomt er nu verdacht weinig volgens mij. Wellicht toch het een en ander veranderen in de opzet van de bak. Wellicht dat het hout teveel de stroming breekt. Qua voer geef ik vrijwel altijd wat vlokjes.

Ik weet niet zo goed hoe ik eventueel over zou kunnen stappen op een extern filter, aangezien het interne filter gewoon onderdeel is van het aquarium. En bovendien vind ik het ook wel prettig, minder zaken buiten het aquarium. CO2 is daarnaast ook nog een stap die eventueel genomen zou kunnen worden als deze maatregelen niet helpen, maar ook daar kijk ik wel een beetje tegenop. Voor nu maar even kijken hoe deze eerste maatregelen effect gaan hebben. Bedankt voor al jullie hulp!
 
Klinkt als een goed plan, ben benieuwd, verwijder wel zoveel mogelijk alg.
Het binnenfilter zou btw wel toereikend moeten zijn gezien je visbestand.
 
Zonde en vervelend man, lijkt me een mooie bak anders.

Ik zou nu wel even ingrijpen. Grote schoonmaak, dan grote waterwissel. Ik zou je lampen eens een week maar uurtje of vijf aan doen. Heel weinig voeren, af en toe een dag niks. Dat je zeker weet dat alles opgegeten wordt. En idd wat eendenkroos er in.

En dan je water testen, en blijven testen. Waardes opschrijven. En dan checken of je de goede kant op gaat.

Soms moet je jezelf er ook bij neer leggen dat je algen hebt, en niemand weet waarom. Vertrouwen in houden dat het goed komt. Als je dat dan uiteindelijk lukt, ga je nóg meer van je bak genieten.

Succes 🍻


Edit

Ik heb ook weer een rio, met de interne filterbak. Die kan je er uit halen. Maar ik laat hem zitten als ik over ga op een externe filter. Dan kan je daar je verwarming en uitgangslang mooi in verstoppen. Ingang doe ik denk links, maar dan moet ik de slang nog mooi wegwerken.
 
Oei dat lijkt me best een klus om vanaf te komen! Ik weet niet of zoveel alg makkelijk van zichzelf weggaat. Wat ik zou doen is
-zoveel mogelijk wegboenen met witte wondersponsjes op de harde oppervlakten.
-Dan de meest aangedane planten terugsnoeien.
-Dan heel flink gaan verversen, als in 2x per week de helft minstens. (als je dit teveel werk vind kan je een lange slang bestellen en die aan je filter vastmaken en dan zo de gootsteen in. Andersom aansluiten aan de kraan bij het vullen en dan is het nauwelijks werk).
-Dan zou ik toch wel CO2 gaan toevoegen, met een 2 flessen suikerwater en gist kom je al heel ver en is ook nauwelijks werk.
- En ondertussen heel regelmatig de witte filterwatten vervangen om de loskomende algen en zweefvuil op te vangen. Je kan ook een klein pompje met een filterwatje ophangen die de rommel uit het water haalt, dan kan je je filter met rust laten)

Met je lichtsterkte hangt het af van wat er in je bak groeit. Anubias bijvoorbeeld groeit langzaam en krijgt algen met sterk en veel licht. Die zou ik dus in de schaduw zetten van hout of een snel groeiende plant. Javavaren kan je juist wel weer lekker dicht onder de lamp zetten, vindt ie heerlijk ;)
 
Inmiddels is de druppel testset van Colombo binnen. Erg handig dat al die verschillende tests gecombineerd in 1 setje zitten en het niet allemaal losse setjes zijn! De waarden die ik heb gemeten lijken wel redelijk in orde volgens mij:

pH = 7.5
KH = 7
GH = 10
NO2 = 0 mg/l
NH3 = 0 mg/l
NO3 - 10 mg/l
PO4 - tussen 1.0 en 2.0 mg/l
 
Inmiddels is de druppel testset van Colombo binnen. Erg handig dat al die verschillende tests gecombineerd in 1 setje zitten en het niet allemaal losse setjes zijn! De waarden die ik heb gemeten lijken wel redelijk in orde volgens mij:

pH = 7.5
KH = 7
GH = 10
NO2 = 0 mg/l
NH3 = 0 mg/l
NO3 - 10 mg/l
PO4 - tussen 1.0 en 2.0 mg/l
Hoewel er wel een CO2 krapte naar voren komt. Bijna 7 mg/l Dat zou rond de 23 mg/l mogen liggen.
 
23 mg is in de regel genomen een waarde die voldoende is al is het natuurlijk oog afhankelijk van de planten en de verlichting die de vraag beinvloeden.
Zelf zit ik nog iets hoger.
 
Dank je Ben, weer wat geleerd. :)

Een korte update: in de afgelopen week een paar keer grondig algen verwijderd en twee keer een flinke waterwissel gedaan. Mijn vermoeden was dat de planten ook de doorstroom in het aquarium blokkeerden en aangezien deze ook hardnekkig onder de algen zaten heb ik die voor een groot deel verwijderd en met name wat kleinere stekjes over gehouden. Het interne Juwel Eccoflow 600 heb ik vervangen door een wat sterker exemplaar (de 1000). De lampen heb ik van maximaal 80% intensiteit terug geschroefd naar maximaal 60%. Ook zijn de plantjes binnen gekomen en gisteren geplant. De bijlzalmpjes lijken na de initiële stress nu erg blij met de drijfplantjes, die daarnaast hopelijk ook gaan helpen met het nog wat verder blokkeren van het licht. Een stekje van de javavaren heb ik op het hout gezet ipv in de grond. In de hoek linksachter staan 3 bosjes Limnophila sessiliflora; snelle groeiers met weinig (CO2) eisen die hopelijk nog een extra klap aan de algengroei kunnen geven. Tenslotte nog een bosje Sagittaria subulata geplant.

Ik ben benieuwd wat jullie van deze maatregelen vinden, en ook benieuwd naar het effect natuurlijk! :)

IMG_6431.jpg
 
Gezien je plantenbestand niet zoveel lichtintensiteit behoeven, zie daarvoor ook mijn eerdere post hierboven, lijkt me dit voorlopig een goede reactie op je problemen. Probeer in elk geval van je lichtintensiteit een vast punt te maken! Dus aangepast op je plantenbestand. Dat zal even wat zoekwerk kosten maar zodra dit voor elkaar is wordt de rest een stuk gemakkelijker te onderhouden. Want al je bemestingsvormen zijn een afgeleide van je licht en daardoor je plantengroei. Hoe dan ook; veel succes!!
 
Jeetje was wel heftig. Je weet iig wanneer het gekomen is en dat was na de vervanging van je lampen. Ikzelf ben nu aan m'n tweede bak uit de rio serie bezig (180) en heb eigenlijk altijd het interne filter gebruikt. Men raadt vaak een extern filter aan en het klopt dat je hiermee een groter filtercapaciteit kan krijgen maar in mijn optiek is dit zeker niet altijd nodig. Zeker het feit dat je de 8 jaren hiervoor met de oude verlichting ook goed ging. Tis vaak naast een aanpassing ook een kwestie van volhouden waarmee ik bedoel geregeld zo veel mogelijk alg verwijderen, filter controleren (wil met het schoonmaken nog wel eens wat in de bovenste filterwatten gezogen worden) en wat grotere waterwissels. Tot slot had je het over platen die je filter inlaat blokkeerden en daar had ik ook last van maar dan met m'n drijvers. Wat ik toen heb gedaan barrière gemaakt van grijze PVC aan het wateroppervlak, zie foto. Kreeg namelijk een hele opstopping voor de inlaat en merkte dat het mijn filter uitstroom beïnvloedde.

Gr
Stefan
 

Bijlagen

  • Afscherming filterinlaat.jpg
    Afscherming filterinlaat.jpg
    358.5 KB · Weergaven: 90

Terug
Bovenaan