hardnekkige bruinalg

S

stoomloc rob

Guest
De laatste maanden heb ik deze keer weer eens bezoek van een hardnekkige bruine alg. Is vooral op het substraat zichtbaar.
Ook de meeste planten hebben er last van vooral de echinodorus, terwijl daar een kleibolletje onder zit.

Planten groeien over het algemeen traag, met name de vaantjesplant, nieuwe bladeren zijn goed maar worden na verloop van tijd ook bruin. Is er wel af te wrijven. Groeit ook slecht, misschien 2 cm per week.

Bak is 240L.Juwel rio. Verlichting 1 JBL nature 9000k 8 mnd oud en 1 Dennerle trocal 2700k 5 mnd oud. Branden beide 9uur op 100%.(was 10 uur)

Filter Eheim 2075, heb ik 1 jr blauwe en witte vlies wordt regelmatig vernieuwd/schoongemaakt, rest laat ik met rust, slangen om de 4 mnd schoon.
Ik heb ook nog een stromingspomp van eheim. Stroming is door de hele bak prima.

JBL co2 systeem met nachtventiel gaat 2 u voor de verlichting aan 65 bellen per minuut.(was 30)

Vissen 15 tetra's, 10 vissen waarvan ik de naam even niet weet
5 otocynclus, en 10 japonica garnalen, Lijkt mij dus niet teveel.

Waterwaarden: KH6, PH6,5, NO20, NO3 7, PO4 0,5 FE 0,2 dit alles met een Jbl druppeltest.

Iedere zaterdag ververs ik 100L, ruiten reinigen, bodem afzuigen. Vanwege de alg bijna elke dag alg van bladeren wrijven (lukt niet bij de echinodorus)
Plantenvoeding: ik volg de EI, wekelijse dosis gedeeld door7 dus elke dag profito,fosfaat, nitraat behalve woensdag en zondag dan geef ik ijzer, De laatste paar weken ook elke dag aesy carbo 13ml, dit ivm de alg anders wordt het nog erger.

De bak staat nu vanaf vorig jaar maart op de nieuwe plek. Verder van het raam (5mtr)Sinds die tijd heb ik er last van. Het vreemde is dat ik op de oude plek (2 mtr van het raam) minder last van alg heb gehad, terwijl ik in het eerste jaar (2010) geen co2 installatie had.

Op de foto's lijkt het wat minder erg maar als je goed kijkt zie je toch wel een bruine zweem op het substraat. Alle factoren lijken mij in orde. Ik heb al veel veranderd (verlichting minderen c02 opvoeren.) het helpt niet. Uiteindelijk alg exit gebruikt, maar toen gingen er een paar garnalen dood.
Wat doe ik fout???
 
Algen exit weggooien! Dat is m.i. rommel! Als het echt bruine alg is is er wellicht een licht tekort!
Je planten leiden onder een tekort! Daardoor groeien ze niet en krijgt alg een kans. Zorg dus voor een balans tussen voedingsstoffen en verlichting. Je vertelt dat je eerst m��r licht had en nog geen CO2. Nu werk je met minder licht �n CO2?
Je planten willen door om. de toevoeging van CO2 harder groeien met kunnen dat niet door een gebrek aan licht. Onbalans geeft alg de kans!


Groet,
Ben
 
Ik heb het licht verminderd een paar maanden nadat hij op zijn nieuwe plek stond, dus toen het licht 10 uur aan stond had ik het ook al. En toen had ik ook al co2 alleen in het eerste jaar niet.
 
Oorzaak:

Een te korte verlichtingsduur of een te hoog SiO2-gehalte (kiezelzuur).

Bestrijding:

Het verlengen van de verlichtingsduur werkt vaak goed.
Vaak trekt deze alg vanzelf weg als het een pas opgestarte bak betreft.
 
benvo zei:
Algen exit weggooien! Dat is m.i. rommel! Als het echt bruine alg is is er wellicht een licht tekort!
Je planten leiden onder een tekort! Daardoor groeien ze niet en krijgt alg een kans. Zorg dus voor een balans tussen voedingsstoffen en verlichting. Je vertelt dat je eerst m��r licht had en nog geen CO2. Nu werk je met minder licht �n CO2?
Je planten willen door om. de toevoeging van CO2 harder groeien met kunnen dat niet door een gebrek aan licht. Onbalans geeft alg de kans!


Groet,
Ben

Beste ben. Bruinalg is geen alg maar een diatoom. Ook in een bak met goede groei en voldoende licht kun je dit krijgen. er zijn heel veel soorten diatomen en elke soort heeft weer zn eigen omstandigheden waarin hij goed gedijt.Ik heb topics gelezen van bakken met veel licht en ook bruinalg.
 
En veel Silicaten in de bak.
 
Ik zou snelgroeiers erin zetten en zorgen dat je minder afvalstoffen hebt.
 
Bruine alg ontstaat vaak bij recent opgestarte aquariums �n bij lichtgebrek. Dus langzamerhand lichtduur of lichtsterkte verhogen. Ook kan je substraat silicaat afgeven. Een plotselinge ammonia verhoging? Maar mijn eerste gedachte is toch je licht. Je geeft zelf al aan dat je een slechte plantengroei hebt. Op zich is dit al een grond voor de bruine alg aanwas.
Dat je een slechte plantengroei hebt wijst op een voedseltekort en/of een licht tekort! Gezien de opgave van je voedsel blijft de gedachte van een lichttekort. Mogelijk moet je bij meer licht wel de voedsel toevoegingen weer in balans brengen.
Succes!


Groet,
Ben
 
jessicapilon zei:
benvo zei:
Algen exit weggooien! Dat is m.i. rommel! Als het echt bruine alg is is er wellicht een licht tekort!
Je planten leiden onder een tekort! Daardoor groeien ze niet en krijgt alg een kans. Zorg dus voor een balans tussen voedingsstoffen en verlichting. Je vertelt dat je eerst m��r licht had en nog geen CO2. Nu werk je met minder licht �n CO2?
Je planten willen door om. de toevoeging van CO2 harder groeien met kunnen dat niet door een gebrek aan licht. Onbalans geeft alg de kans!


Groet,
Ben

Beste ben. Bruinalg is geen alg maar een diatoom. Ook in een bak met goede groei en voldoende licht kun je dit krijgen. er zijn heel veel soorten diatomen en elke soort heeft weer zn eigen omstandigheden waarin hij goed gedijt.Ik heb topics gelezen van bakken met veel licht en ook bruinalg.

Diatomee�n oftewel kiezelwieren behoren tot de Eukaryote Algen.
Algen is eigenlijk een verzamelnaam waaronder plankton ook wel eens geschaard wordt. Dank voor de toevoeging, John!

Groet,
Ben.
 
ok mensen, ik houd het op een lichtprobleem.
Ik heb nog een reflector liggen, zal ik die op de daglichtlamp plaatsen en de lichtduur even hetzelfde laten, en afwachten?

Het verlengen van de lichtduur is wat omslachtiger (allemaal via de computer bla bla).
vandaar.
Daarna kan ik eventueel co2 en/of voeding aanpassen als dat nodig is.
 
Ik ben geen expert dus corrigeer me, maar waarom zou langer licht helpen?


Algen komt toch gewoon door hoge mate van vervuiling en je Aquarium-planten dit niet verwerken en er dus veel voedsel overblijft voor ongewenste flora?
 
Tom, als je even naar mijn 1e tekst kijkt, daar staat dat ik elke week grondig schoonmaak, veel water verversen, bodem afzuigen enz. Bovendien heb ik weinig vissen voor een 240 l. Dus hoezo hoge mate van vervuiling......
 
Misschien maak je je bodem te goed schoon?? Ook dan kun je weer een bacterietekort krijgen.
 
Heb ik gelezen Rob, maar je kan op meerdere manieren vervuilen. Bijvoorbeeld teveel voeren, teveel planten voeding. Rottende bladeren.
 
Ik vind je Nitraat en Fosfaat toch wel wat te laag

Groet John
 
Ik denk toch meer aan een probleem met vervuiling/te weinig bacterien.
Te goed de bodem reinigen wekelijks kan een goede bacteriecultuur in de bodem in de weg staan en dan kun je al ellende krijgen.
 
Uit een ander topic de uitleg van Backplay over bruinalgen:

Buiten H4SiO4 hebben ze ook N en P nodig.
Maar het wil niet zeggen dat de aanwezigheid van deze 3 ervoor gaat zorgen dat er een uitbraak komt, want dan zou iedereen er constant mee te maken hebben. Als het voedsel er is gaan ze, eens ze hun cyclus beginnen, er wel gebruik van kunnen maken. En dan gaat meer voeding wel voor meer algen zorgen natuurlijk. Maar als de omstandigheden in het aquarium dan terug beter worden, gaan ze ook wegblijven ondanks er dezelfde hoeveelheid voedsel is. Het feit dat er dus voedsel aanwezig is, is dus niet de oorzaak van de algengroei. Je kan zelf RO water met mineralen gebruiken, zoals garnalenhouders wel eens doen, en nog ga je diatomen krijgen.
Waarom krijg je ze dan wel?
Het heeft meestal met het "evenwicht" (wat dat ook moge betekenen) in het aquarium te maken. En specifieker met het verwerken van afvalstoffen, waar bacteri�n mee een rol in spelen.
Daarom dat het in een opstartend aquarium bijna een standaard alg is, en is geduld het beste middel. Als je het erna nog krijgt is dat een teken dat er iets niet goed loopt, en moet je naar een oorzaak gaan zoeken.
Als ik mijn bodem eens per jaar schoonmaak, krijg ik erna ook altijd diatomen. Terwijl het aantal voedingsstoffen exact hetzelfde was als heel de periode ervoor, en er geen diatomen waren.

Zat ik toch wel in de goede richting met bacterien en vuil/afvalstoffen ;)
 
Ik denk dat je er teveel in gooit, je hebt een redelijk onderhoudsarm aquarium als je echinodorus, vaantjesplanten en je vissenbestand noemt.
 
Bedoel je teveel eten Tom??

TS
Je filter draait een jaar zeg je en alleen de blauwe en witte vlies pak je aan en de rest laat je met rust. Misschien is de filter te vervuilt geraakt??

Onze hobby/aquarium is soms ingewikkelder dan we denken en lastig precies te begrijpen ;).
 
Even over mijn plantenbestand, ik heb er ook nog een flinke bos valisneria in staan, een klein grasveldje ech.tenellus, bolbitus heudelotti, javavaren, en nog een paar waarvan ik de naam niet weet.

Dus wat voeding betreft geef ik niet teveel lijkt me.

Ik zet er voorlopig 1 reflector op en dan eens afwachten wat er gebeurt (1 ding veranderen)
Wat het filter betreft even iets rechtzetten: ik heb het even nagekeken maar het substraat is in dat jaar 2x schoongespoeld (met aquariumwater uiteraard)
 
Misschien te goed schoongemaakt?? lastig zo de oorzaak aan te geven maar de uitleg van Backplay is verder duidelijk denk ik ;)
Probeer de bodem ook meer met rust te latten.
 
Ik volg dit topic, omdat mijn aquarium ook wat bruinalg heeft.
Mijn vraag is zou Seachem Purigen er wat tegen kunnen doen?

groeten Albert
 
Daar moet je ook wel naar kijken ja. Hoeveelheid en wat voor voer. Kleine visjes zijn slordige eters. Nemen een hap en de rest dwarrelt het water in. Zelf geef ik altijd geel fijn granulaat. Maar ik doel eigenlijk op planten voeding. Die planten die voorbij komen zijn niet de moeilijkste. Hij heeft een mooie hoeveelheid water tav het visbestand, en het filter voldoet ook. Zeker als het een standaard inhoud is. Dus het is in mijn optiek maar 1 ding. Er gaat ergens teveel van in die bak. Teveel of te weinig licht geloof ik niet in, want dan zouden de algen uit mijn goudvissenbak moeten spuiten, daar ik mijn TL lampen niet eens gebruik en heb ik geen planten (algen concurrentie) in.
 
Ik word gek van die autocorrecties op mijn telefoon trouwens ;)

Anyways zou ik er gewoon een tijdje helemaal niks ingooien. 20 % water per week verversen. En een paar agressieve groeiers in zetten zoals Belgisch groen, cabomba, waterpest <3, misschien met eten wat minderen, maar dat kan ik niet beoordelen.
 
Tom_ zei:
Ik denk dat je er teveel in gooit, je hebt een redelijk onderhoudsarm aquarium als je echinodorus, vaantjesplanten en je vissenbestand noemt.



Mijn planten bestand, 95 % echinodorussen, 5 Hoornblad.

Geef weinig plantvoeding, wer 15 lateriet bolletjes onder in het grint.
 
Als dat zo is dan heeft iedereen met de EI dus bruinalg??
 
even een hardnekkig misverstand ontzenuwen: veel voeding geeft geen alg. Is op dit forum al vaker aangehaald trouwens. ook op andere fora op internet kun je dat vinden. (forum van Gillus bijv.)

Heb er nog even over nagedacht, maar toen mijn bak op de vorige plek stond had ik er geen last van
dat was dicht bij het raam (minder dan 2 meter) er viel dus nog best nog wat daglicht in.
Dat is nu niet meer het geval (5 meter van het raam)vandaar mijn idee om toch maar eerst een reflector op de daglichtlamp te zetten.

Bedankt voor het meedenken mensen.
 
Als je alles goed hebt gelezen van Backplay dan zul je weten dat het niet zozeer aan je licht zal liggen. Ik neem aan dat je nu nog wel een redelijke verlichting hebt boven de bak.
Backplay schreef ook al dat de oorzaak in de verhouding vuil/bacterien gezocht moet worden.
ik kan me niet voorstellen dat boven jouw bak er nu te weinig licht zit. Zelfs niet zonder de reflectoren. Als je nu die gaat aanbrengen is het ook zaak in de gaten te houden dat je geen andere tekorten gaat krijgen want anders zit je straks met meer soorten alg.
 
Je biedt een heel arsenaal aan voeding aan. Co2, planten voeding, klei terwijl je eenvoudige planten hebt. Deze hebben allemaal de doelstelling flora te doen laten ontwikkelen toch? Dus ook ongewenste.

Kijk naar je tuin in de zomer. Veel zon en water alles groeit en bloeit, maar ook je onkruid.
 
Plantenvoeding geeft geen algen hoor zoals Rob ook al aangehaald. Wel kan bij erg hoge doseringen het toxisch worden maar ja dan praat je over behoorlijk veel.
Ik volg al jaren de EI in 2 bakken en doseer 2-3 x de dosis csm+b en heb zo n 30-40 mg nitraat en 3-4mg fosfaat in de bakken. Dat kan zonder gevolgen. Ik blijf er toch bij dat het hier met de belasting/bacterien te maken heeft ;)
 
ok, zal ik dan maar beginnen met om de dag de vissen voeren ipv elkedag en de bodem even met rust laten?

co2 terugschroeven lijkt mij niet aan de orde voorlopig, krijg je daar weer alg van.
En belgisch groen plaatsen evt.
 
en gedurende 2 weken er niets ingooien. Kijken wat er gebeurt. Scheelt weer een hoop profito ed.
 
Ik zou gewoon de EI aanhouden want als je te weinig voeding hebt dan krijg je weer andere algen.
De planten laten verhongeren zal dan eerder weer tekorten laten zien en dus weer algen.
Zoals je al zei minder voer geven en verder de bak met rust laten.

Waar koop jij de voeding voor de EI en welke is dat??
 
Ik gebruik profito en ferro, aesy carbo in flesjes en de fosfaat en nitraat maak ik zelf (poeder) alles van APO

ok minder voeren en verder niet aankomen (voorlopig)
 
Terug
Bovenaan