hardnekkige bruinalg

Als ik maar de helft opeet van mijn avondeten, en ik laat de rest op tafel staan. Wat gebeurt er dan met de rest? Beweer je dat algen niet profiteren?
 
Als je niks geeft om de algen uit te hongeren dan honger je ook de planten uit wat weer algen oplevert. Algen hebben maar een fractie nodig van wat de planten nodig hebben dus de planten zul je veel sneller uithongeren dan de algen.
Met als resultaat dat er algen op de verhongerde planten kunnen komen. In geval van algen heeft geen voeding geven dus geen nut.

Zie ook al de eerdere post in dit topic:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1823415
 
Ja dat klopt, kun je ook weer op dit forum vinden en op vele andere plekken op internet.

En Tom, je moet je bordje wel leeg eten hoor....
 
stoomloc rob zei:
Ja dat klopt, kun je ook weer op dit forum vinden en op vele andere plekken op internet.

En Tom, je moet je bordje wel leeg eten hoor....

:D :D
 
Informatie op internet moet je filteren. Als je 3 keer niesen intikt in google is het een voorbode van kanker. Ik neem alles met een dikke korrel zout. Met die bodem niet te schoon houden wordt waarschijnlijk bedoelt dat mensen het grind eruit halen en in de vaatwasser gooien ofzo. Met een bodem afzuigen omwoelen en grove vuil eruit halen is alleen maar goed.

Belasting van vissen is klein in dit aquarium en het filter is goed. Er is geen andere mogelijkheid dan dat er spullen in gaan die danwel teveel of verkeerd erin gaan.

De ene bak is de andere niet John, bij jou is het wss in balans. Een bak vol hygrophilia is wat anders dan met tere tenellus. Als je overdoseert is het vragen om problemen.

Waarom staat er op planten voeding trouwens altijd zoveel ml per zoveel liter water? Zou het niet uitmaken of ik een hillstream bakje heb met wat vallisneria of een agressief beplante bak?
 
Waarom doe je niet meer vissen in je bak ? dan kom je bak misschien ook meer in balans

Groet John
 
Tom_ zei:
Informatie op internet moet je filteren. Als je 3 keer niesen intikt in google is het een voorbode van kanker. Ik neem alles met een dikke korrel zout. Met die bodem niet te schoon houden wordt waarschijnlijk bedoelt dat mensen het grind eruit halen en in de vaatwasser gooien ofzo. Met een bodem afzuigen omwoelen en grove vuil eruit halen is alleen maar goed.

Belasting van vissen is klein in dit aquarium en het filter is goed. Er is geen andere mogelijkheid dan dat er spullen in gaan die danwel teveel of verkeerd erin gaan.

De ene bak is de andere niet John, bij jou is het wss in balans. Een bak vol hygrophilia is wat anders dan met tere tenellus. Als je overdoseert is het vragen om problemen.

Waarom staat er op planten voeding trouwens altijd zoveel ml per zoveel liter water? Zou het niet uitmaken of ik een hillstream bakje heb met wat vallisneria of een agressief beplante bak?

Te is nooit niet goed of beter gezegd niet nodig. Maar als veel voeding problemen zou geven dan zou de EI ook niet werken.
je moet wel oppassen dat het niet toxisch wordt zoals ik al zei maar als de TS de EI gewoon toepast dan is dat niet de oorzaak.
Dat teveel voeding algen veroorzaakt is een achterhaalde uitleg.
Maar goed, iedereen is vrij om aan te nemen wat hij wil natuurlijk en te doen wat hij wil ;).
Dat niet alles op internet klopt dat is een feit, evenals dat voeding geen algen veroorzaakt ;).
 
Voeding op zich niet, maar teveel aanbod zie ik als afval, en afval nodigt ratten uit. Ik zie trouwens genoeg mensen kanttekeningen plaatsen bij die el methode. Hij gaat uit van een overschot met een idee dat algen komen door planten die het moeilijk hebben. Aquarium is balans, planten - vissen - verversing - filtering - voeding (planten danwel vissenvoer). Ik zie alleen de parameter liters water?

Ik gebruik mijn eigen methode. de Tom methode. Ik doe het al 30 jaar maar ik ben te lui om een boek te schrijven. De basis principes zijn simpel. Leer je aquarium kennen en begin minimalistisch. Beter zelf leren balanceren dan iets kopi�ren wat je nog niet begrijpt. Begin met DOS en norton commander voor je naar windows gaat;)

1 ; Neem 40 % asociaal groeiende planten. Er zijn best toffe, in verschillende soorten. Beplant de rest met whatever je leuk vind. Doe er helemaal niks aan, geen co2 bemesten, plantenvoeding..helemaal niks. Veel van je planten zullen het gewoon uitstekend doen!! De afvalstoffen van je vissen, en het voer in combinatie met licht doet blijkbaar al een hoop. Indien je planten hebt die het moeilijk hebben bemest ze bij met bolletjes, sticks etc. Nu gaat ineens 90% het al goed doen van de planten.
Pas op dit moment ga je denken aan vloeibare plantenvoeding. Als je nu nog denkt van mijn planten hebben meer nodig. Zoek dus de grens op vanaf het minimum wat ze exact nodig hebben ipv er maar van alles in te donderen!
2 ; Hou je bak schoon. Zuig de bodem af en woel het om, zodat je geen stront hebt liggen rotten. lelijke blaadjes afknippen etc.
3; Het welzijn van de vissen staat op 1. Stel jezelf de vraag of je het voor jezelf doet, of voor de vissen. Denk aan decoratief materiaal bijvoorbeeld.
4; Zet je aquarium niet in direct daglicht. Heb je daar geen mogelijkheid toe moet er een UVC filter op anders krijg je op zeker zweefalgen.
5; Licht is leven. Hoe meer licht hoe meer groei,ook ongewenste. Stem af naar behoefte. In een aquarium zonder licht groeit nauwelijks iets.
6; Correcte opbouw filter. Grof gedeelte / Biologisch (grootste)gedeelte/ en klein fijn gedeelte. Koop niks anders dan Eheim. (ok, dit is een grapje voor de jbl lovers ;) )
7; Wees spaarzaam met vissenvoer, en besef dat dit ook in verhouding staat tot waterverversing. Hoe meer voer, hoe meer verversing. Wat je in je bak gooit gaat er niet meer vanzelf uit. Dit geldt ook voor je vissenbestand maar dat staat in verhouding met elkaar. Meer vissen, meer stront, meer verversen.

Wat vind je ervan John? Klinkt wel cool toch.
 
Natuurlijk moet iedereen doen wat hij zelf goed en prettig vindt Tom. Zonder twijfel en natuurlijk wat hem of haar goeddunkt. Gelukkig denken we niet altijd gelijk over zaken want dan was het ook goed vervelend geworden denk ik binnen de hobby.
Er zijn vele goede wegen die naar Rome leiden en de EI is zeker niet de enige goede manier.
In je genoemde punten zitten zeker een aantal goede die ik ook opvolg hoor ;).
Als je tijd hebt moet je misschien toch eens met dat boek beginnen en als het klaar is wil ik het best eens lezen hoor ;).
 
Ik lees 'ook elke dag aesy carbo 13ml' voor een 240 liter aquarium of zo een 180 liter water.
Je zou dus dagelijks 3 a 4 ml easy carbo mogen geven volgens de fabrikant. Meer is voor je vissen, ook volgens de fabrikant, een slecht idee.
 
Als ik naar de 7 punten van Tom kijk dan doe ik dat eigenlijk al, en met mij vele anderen denk ik.

Punt 1 40% snelgroeiers, dat heb ik dus niet, bij mij maar 10%.
Meer snelgroeiers zal ook verbetering geven in mijn bak ja, ga ik zeker doen.

Overigens , wat is de juiste methode mensen, als je er even over nadenkt bestaat er geen juiste methode. Ieder van ons heeft zijn eigen stokpaardje, is duidelijk te zien op dit forum.
Iedere bak is nu eenmaal anders, als alles goed zou gaan zou dit forum niet bestaan.

Iedereen een prettig weekend verder.
 
Ik doe, niet lachen,, het maatglaasje vol, ieder bak 1 ml. meer niet .
Carbo hetzelfde.
 
1 ml ?? en hoe groot zijn je bakken?

Volgens mij spaar je veel plantenvoeding uit, doe ik toch iets verkeerd Bertus...
 
Volgens mij ,doe ik het prima, alles groen. in de 1m. bakken. Cabomba van rechts naar links ,1,25 m lang.
Echt.
Straks foto ,nu naar buiten.
 
Het hangt ook af van hoeveel planten je hebt en van bijvoorbeeld je verlichting. Dus wellicht zal het bij Bertus voldoende zijn want ik weet dat de snelgroeiers het bij hem prima doen.
Zoals Rob ook al zei is iedere bak anders.
 
332622_0_82_dsc_0010.jpg

Gedempt licht, door kroos.
 
777667_0_82_dsc_0012.jpg



Net genomen. John ,zie de kom .ring.

985698_0_82_dsc_0003.jpg
 
Tja, in alle bakken ,hoor.
Ook van de Cabomba. hele meters in de bak/.
 
Haha, weet ik en was een grapje. Ik heb ook hele lange stukken in de garnalenbak boven en moet met regelmaat daar het inkorten terwijl ik vanwege de cr daar helemaal geen plantenvoeding of wat dan ook toevoeg.
 
Nou dat ziet er gezond uit zeg, echt een wilde bak, jammer van die magneet linksboven. Heb ik onderin de kast liggen, zou me mateloos storen..

Ik zie trouwens meer slakken dan vissen kan dat kloppen?
 
Het kan ook zonder veel snelgroeiers wel hoor ;).

216246_0_82_bakken_op_20_12_15_008.jpg
 
Terug
Bovenaan