hardscape vision 260


M

Mrwim94

Guest
Hierbij een tweetal foto's van mijn hardscape.
graag hoor ik of jullie nog tips/suggesties hebben, voordat er water in de bak gaan.
tevens ben ik benieuwd hoe jullie denken over mijn opperlaag van de bomdem (2e foto). zelf vind ik deze eerlijk gezegd niet matchen met het hout, maar dit kan ook komen omdat nog niet de hele bak ermee gevuld is.

bvd

997775mrwim94_0_82_20140203_1202581.jpg


249977mrwim94_0_82_toplaag1.jpg
 
654321mrwim94_0_82_dsc08230.jpg


hier een nog duidelijkere foto.
 
Wat is de onderste laag dan precies? is wel mooi rond dus ideaal voor bodembewoners dat caviar waar je het mee wil afdekken maar heeft als nadeel dat het wat kalk afgeeft waardoor bepaalde waarden hoger uitkomen.
 
de onderste laag, tenminste de onderste laag op de foto, is dennerle voedingsbodem.
 
Ik vind het zelf overbodig om een voedingsbodem te doen maar is persoonlijk natuurlijk.
Wel hele mooie stukken hout trouwens.
 
Vind je toplaag wel mooi..met water in je bak matcht dat heus met je hout.

Over de dennerle voedingsbodem eronder kan ik je uit ervaring vertellen dat dit een knoeiboel gaat geven als je je planten op een andere plek wil gaan zetten in de toekomst..dan trek je die voedingsbodem mee naar boven...gaat veel troep geven in je bak. Heb dit ooit in een nanobakje gehad en na een paar maanden maar weer compleet leeggehaald.
 
@peter

ik zelf heb nooit echt problemen ondervonden met een voedingsbodem, als je het maar heel voorzichtig doet.
 
Persoonlijk vind ik Caviar erg onnatuurlijk overkomen en ik zou eerder voor een zandbodem kiezen. Eventueel wat aangevuld met wat maaskeien. Beetje afhankelijk van wat voor bezetting je in je bak wilt.
 
Mrwim94 zei:
maar er zit een halfautomaat co2 systeem op, dus het kalkprobleem is hiermee weggenomen toch?

Ik weet het zelf niet uit eigen ervaring maar heb begrepen dat de kalkafgifte juist meer wordt door het gebruik van Co2.
 
Kalk lost sneller op in zuurder water, dus CO2 toevoegen zorgt voor een snellere afgifte.

Maar als je tips wilt is het misschien wel leuk als we weten wat voor vissen je van plan bent te gaan houden? Kunnen we daar rekening mee houden.
 
Geen idee of de bak ondertussen al gevuld is maar zou zelf voor wat anders kiezen.
Een voedingsbodem verhoogt de kans op bodemrot enorm en ook de Caviar afdeklaag is niet echt ideaal lijkt me zo.
Ik zou zelf voor de normale of zwarte variant filterzand kiezen,staat altijd erg mooi in combinatie met hout en frisgroene planten.
En voor de planten die hun voeding via de wortels opnemen kan je gewoon wat voedingsbolletjes gebruiken.
 
het caviar zat ontieglijk veel kalk in, was zo 7up toen ik het ging testen. heb er nu reebruin van dennerle als toplaag gedaan, dit ziet er tevens prima uit.
als ik tijd heb zal ik wel een update geven :)
 

Terug
Bovenaan