Haren op stuk hout


P

__PSM__

Guest
Inmiddels is mijn bak 3 weken aan het indraaien en er staan voornamelijk op de lichte stukken van mijn hout witte haren...

Is dit schimmel of moet ik er iets mee?

20200107_192040.jpg
 
Ik heb een simpele druppelset van jbl en de waterwaarden zijn

Kh =5
Ph =7
No2=0
No3=25
Nh= <0,05
 
Schimmel zie je heel vaak op nieuw hout en dat gaat vanzelf weg en kan geen kwaad.
 
Ik dacht het al, maar kon weinig fotomateriaal vinden, dank!

Kun ik over een weekje gewoon vissen erbij plaatsen? Als mijn waterwaardes zo blijven?
 
Het belangrijkste is dat de nh3/4 en de no2 0 zijn en als je vissen gaat toevoegen doe dat dan in etappes met steeds een week ertussen zodat de bacteriecultuur zich kan aanpassen.
 
Het belangrijkste is dat de nh3/4 en de no2 0 zijn en als je vissen gaat toevoegen doe dat dan in etappes met steeds een week ertussen zodat de bacteriecultuur zich kan aanpassen.
Dank! Nu eerst lekker een weekend weg, kom ik ook niet in verleiding ;) en dan rustig vullen ;)
 
Een weekje extra wachten is ook niet verkeerd hoor want minimaal raad men een indraaiperiode van 4 weken aan.
 
Heb je zo af en toe een snufje voer erin gedaan om bacties te kweken? Zo niet doe even wat vlokjes voer erin en dan weer even meten kijken of je nitrietpiek krijg.
 
Ik dacht het al, maar kon weinig fotomateriaal vinden, dank!

Kun ik over een weekje gewoon vissen erbij plaatsen? Als mijn waterwaardes zo blijven?
Eigenlijk is het ook geen schimmel maar zijn het bacteriën die wanneer ze met zuurstof in aanraking komen een afbraakproces beginnen. Als rest product zie je dan een loieachtig laagje dat eruit ziet als schimmel.
 
Ik heb ook wel gelezen dat het bacterien zijn die onderwater niet kunnen leven (die zitten dus in en op het hout) en dan afsterven en dat daardoor er juist schimmel op het hout komt, Tja, ...........
 
Dir zijn echr haartjes en geen wazige olielaag achtig iets...
 
Het hout wat je hebt is Mopani hout. Dit hout geeft dit maar houdt ook vanzelf weer op. Geef het dus gewoon wat tijd
 
Geduld is een schone zaak in deze hobby en zal je vast vaker op de proef stellen.
 
Ik heb er nog niets aan gedaan hoor , want ik dacht, rustig afwachten...

Maar omdat ik t gekocht heb als kienhout, leek het mij onwaarschijnlijk dat het zou schommelen als mopani ;)
 
Ik heb het al op vele soorten hout gehad hier hoor. Het is niet aan een soort hout verbonden zeg maar.
 
Ah kijk, dat geeft duidelijkheid :) hoe la g staan haartjes Inge eer op hout?

Vissen toevoegen kan wel veilig?
 
De schimmel kan geen kwaad inderdaad voor eventuele bewoners en dat trekt vanzelf wel weg. De ene keer duurt dat langer dan de andere keer bij schimmel.
 
Ik heb er nog niets aan gedaan hoor , want ik dacht, rustig afwachten...

Maar omdat ik t gekocht heb als kienhout, leek het mij onwaarschijnlijk dat het zou schommelen als mopani ;)

Nou, kienhout is het dus niet. Inderdaad dus gewoon Mopani. Je hoefde dit ook niet in te laten wateren. Mopani is van zichzelf al zwaar genoeg en zinkt meteen.
 
Dat klopt wel, ik heb het er zonder gedoe in kunnen zetten en het ging niet meer drijven :)

Mopani dus! Goed om te weten! Verder wachten we rustig even af :)
 
Gekke vraag, hoe veel tijd moet ik het geven? Inmiddels staan de haartje ongeveer 4 weken op t hout. Het blijven witte haartjes....
 

Terug
Bovenaan