HDPE vijver advies vraag


Lid geworden
4 juni 2024
Berichten
5
Leeftijd
29
Goededag,

Allereerst mijn excuses mochten dit soort advies vragen niet gewenst zijn. Mocht ik dit doorkrijgen dan zal ik proberen deze post te verwijderen.

Na een aantal jaren aquaria in huis te hebben gehad, zijn wij vorig jaar verhuist en zie ik weinig mogelijkheden in de woning om mijn aquaria hobby voort te zetten. Lichtelijk had ik me bij dit feit neergelegd. Echter heeft mijn man misschien de 'fout' gemaakt om te beginnen over een vijver in onze achtertuin. Waardoor ik nu heel graag dit idee naar werkelijkheid wil krijgen.

Alleen loop ik tegen een paar vraagstukken aan waardoor ik toch ergens iets meer zekerheid zoek.
Het huidige concept is een HDPE bak (4000 x 2000 x 1000mm) die gedeeltelijk boven het maaiveld uit komt, denk hier aan ergens tussen de 40 en 50cm. De betreffende bak zouden we dan bestellen met 2 stalen frames eromheen vanwege het gedeelte boven het maaiveld. Dit op advies van de verkoper.
Voor het filtersysteem zal ik aan een drukfilter te denken, met een doorloop van 6.000liter/uur. Dit zou dan geschikt zijn volgens de fabrikant voor visvijvers tot 9.000 liter en koivijvers tot 4.500 liter. Voldoende voor een visvijver met een aantal Shubunkin zou je zeggen? Vervolgens zou ik de terugloop naar de vijver, dan willen doen doormiddel van nog een plantenfilter.

Nu zit ik met een paar vragen in mijn hoofd waar ik nog een antwoord op zoek:
- Is een ophoogzand fundering van 20cm voldoende voor de gewenste bak? Wij wonen in een omgeving met zandgrond, mogelijk grenzend aan veengrond.
- Mijn man zou graag wat aankleding op de bodem van de vijver zien (stenen en mogelijk planten), waardoor een bodemdrain niet heel ideaal is. Mijn idee is om een bak te doen zonder drain, met een inwendige pomp op de bodem die ik dan bescherm tegen potentiele substraat voor de planten. En dan zelf de locatie van de doorvoer bepaal. De andere optie is een zijdrain in de HDPE bak. Alleen weet ik niet wat het beste past in onze situatie.

Mocht er iemand zijn die mij op bovenstaande punten advies kan geven, dan zou ik dit enorm waarderen.

Voor de mensen die dit lezen, groeten en een hele fijne dag gewenst.
 
Echter heeft mijn man misschien de 'fout' gemaakt om te beginnen over een vijver in onze achtertuin.
Ongelofelijk zoiets zeg:DD;)

Nou ik zit niet in de vijverwereld maar er zijn wel leden die dat wel zitten dus die kunnen je hopelijk helpen met de vragen. @Lysia heeft ook een vijver als ik het goed heb.
 
Klopt, ik heb een vijver gehad, en ben een vijver aan het maken.
Nu heb ik meer ervaring met het maken van folievijvers met een biologisch plantenfilter dan met voorgevormde vijvers, maar ik kan je wel een beetje helpen denk ik.

Ten eerste: kijk eens op de website van schonevijver.nl. Dat is een uitgebreide site waar je veel van kunt leren.

Ten tweede zie ik het nut van zo'n frame eerlijk gezegd niet helemaal. als je zandgrond hebt, heb je al een behoorlijk stabiele ondergrond. Je graaft dan een gat waar je vijver in past, vult de boven het maaiveld uitstekende rand op met aarde. Het grootste deel van het gewicht zit op het diepste deel van de vijver en dat rust op de zandgrond.
Ten derde: ik heb geen ervaring met doorvoeren in HDPEvijvers maken, hoe je dat goed waterdicht moet krijgen durf ik niet te zeggen. Misschien dat internet je verder kan helpen. Let wel op dat de meeste producten voor daken pas na lang spoelen geschikt zijn om in vijvers te gebruiken.

Ik hoop je een eindje op weg geholpen te hebben en als er nog meer vragen zijn, hoor ik het wel.
 
Ongelofelijk zoiets zeg:DD;)

Nou ik zit niet in de vijverwereld maar er zijn wel leden die dat wel zitten dus die kunnen je hopelijk helpen met de vragen. @Lysia heeft ook een vijver als ik het goed heb.
Ja klopt, echt ongelofelijk šŸ˜‰ misschien had hij echt de gedachten van 'happy wife, happy life'.
Heel erg bedankt voor het meedenken!
 
Klopt, ik heb een vijver gehad, en ben een vijver aan het maken.
Nu heb ik meer ervaring met het maken van folievijvers met een biologisch plantenfilter dan met voorgevormde vijvers, maar ik kan je wel een beetje helpen denk ik.

Ten eerste: kijk eens op de website van schonevijver.nl. Dat is een uitgebreide site waar je veel van kunt leren.

Ten tweede zie ik het nut van zo'n frame eerlijk gezegd niet helemaal. als je zandgrond hebt, heb je al een behoorlijk stabiele ondergrond. Je graaft dan een gat waar je vijver in past, vult de boven het maaiveld uitstekende rand op met aarde. Het grootste deel van het gewicht zit op het diepste deel van de vijver en dat rust op de zandgrond.
Ten derde: ik heb geen ervaring met doorvoeren in HDPEvijvers maken, hoe je dat goed waterdicht moet krijgen durf ik niet te zeggen. Misschien dat internet je verder kan helpen. Let wel op dat de meeste producten voor daken pas na lang spoelen geschikt zijn om in vijvers te gebruiken.

Ik hoop je een eindje op weg geholpen te hebben en als er nog meer vragen zijn, hoor ik het wel.
Heel erg bedankt voor je reactie! Fijn dat er iemand kan reageren met ervaring.

In de afbeelding zie je het concept wat ik had/heb met betrekking tot de tuin. Blauw voor vijver en bruin voor verhoogde plantenbakken eromheen.
Mijn eerste idee was ook een folie vijver binnen een gemetselde bak van 15x15x60cm stapelblokken. Alleen kreeg ik het advies om sowieso een beton fundering te storten, en doordat dit helemaal nieuw voor mij zou zijn leek een voorgevormde bak me beter.
Echter heb ik het gevoel dat je in je bericht aangeeft dat de ondergrond al stabiel genoeg zou moeten zijn voor een gemetselde omheining met hierin vijverfolie. Kan dit kloppen?

Concept Achtertuin.png
 
Goededag,

Allereerst mijn excuses mochten dit soort advies vragen niet gewenst zijn. Mocht ik dit doorkrijgen dan zal ik proberen deze post te verwijderen.

Na een aantal jaren aquaria in huis te hebben gehad, zijn wij vorig jaar verhuist en zie ik weinig mogelijkheden in de woning om mijn aquaria hobby voort te zetten. Lichtelijk had ik me bij dit feit neergelegd. Echter heeft mijn man misschien de 'fout' gemaakt om te beginnen over een vijver in onze achtertuin. Waardoor ik nu heel graag dit idee naar werkelijkheid wil krijgen.

Alleen loop ik tegen een paar vraagstukken aan waardoor ik toch ergens iets meer zekerheid zoek.
Het huidige concept is een HDPE bak (4000 x 2000 x 1000mm) die gedeeltelijk boven het maaiveld uit komt, denk hier aan ergens tussen de 40 en 50cm. De betreffende bak zouden we dan bestellen met 2 stalen frames eromheen vanwege het gedeelte boven het maaiveld. Dit op advies van de verkoper.
Voor het filtersysteem zal ik aan een drukfilter te denken, met een doorloop van 6.000liter/uur. Dit zou dan geschikt zijn volgens de fabrikant voor visvijvers tot 9.000 liter en koivijvers tot 4.500 liter. Voldoende voor een visvijver met een aantal Shubunkin zou je zeggen? Vervolgens zou ik de terugloop naar de vijver, dan willen doen doormiddel van nog een plantenfilter.

Nu zit ik met een paar vragen in mijn hoofd waar ik nog een antwoord op zoek:
- Is een ophoogzand fundering van 20cm voldoende voor de gewenste bak? Wij wonen in een omgeving met zandgrond, mogelijk grenzend aan veengrond.
- Mijn man zou graag wat aankleding op de bodem van de vijver zien (stenen en mogelijk planten), waardoor een bodemdrain niet heel ideaal is. Mijn idee is om een bak te doen zonder drain, met een inwendige pomp op de bodem die ik dan bescherm tegen potentiele substraat voor de planten. En dan zelf de locatie van de doorvoer bepaal. De andere optie is een zijdrain in de HDPE bak. Alleen weet ik niet wat het beste past in onze situatie.

Mocht er iemand zijn die mij op bovenstaande punten advies kan geven, dan zou ik dit enorm waarderen.

Voor de mensen die dit lezen, groeten en een hele fijne dag gewenst.
Hebben jullie ooit eerder een vijver gehouden of verzorgt?
 
Hebben jullie ooit eerder een vijver gehouden of verzorgt?
Vanuit het ouderlijk huis hadden we een vijver die helaas niet grondig werd onderhouden. Door de afwezige interesse van ouders en verdere familie, is die daarom ook dicht gegooid.
Tot op heden hebben we niet zelf de mogelijkheid gehad om een vijver te plaatsen in onze woning. Door de recente verhuizing is dit wel mogelijk geworden.

Mijn ervaring ligt meer in de onderhoud van meerdere aquaria in huis. Die na de verhuizing niet meer geplaatst konden worden.
 
Zelf heb ik ook een druk filter op mij vijver.
Alleen mij vijver is veel kleiner
Vraag me af als het filter niet te klein is.
Of je planten filter moet goed werken.


Mvg Ronald
 
Zelf heb ik ook een druk filter op mij vijver.
Alleen mij vijver is veel kleiner
Vraag me af als het filter niet te klein is.
Of je planten filter moet goed werken.


Mvg Ronald
Heel erg bedankt voor je berichtje!

Ik lees op jouw thread dat je een Oase drukfilter 6000 hebt met UV.
Na even zoeken op het internet kom ik twee Oase drukfilters tegen met de benaming '6000'.
Alleen beide hebben ze een andere maximale doorstroming.

Om er zeker van te zijn dat ik een juiste drukfilter uitzoek, zou ik graag willen weten of je de FiltoClear of the Biopress hebt?
(Of natuurlijk een andere versie van Oase, die ik zo snel niet hebt gezien ;))
 

Dit fonteintje doe ik nog slechts voor een sporadische visite aan.
In deze ong 600l heeft het zichzelf geregeld, wel leuk vol met salamanders.
 
Goededag,

Allereerst mijn excuses mochten dit soort advies vragen niet gewenst zijn. Mocht ik dit doorkrijgen dan zal ik proberen deze post te verwijderen.

Na een aantal jaren aquaria in huis te hebben gehad, zijn wij vorig jaar verhuist en zie ik weinig mogelijkheden in de woning om mijn aquaria hobby voort te zetten. Lichtelijk had ik me bij dit feit neergelegd. Echter heeft mijn man misschien de 'fout' gemaakt om te beginnen over een vijver in onze achtertuin. Waardoor ik nu heel graag dit idee naar werkelijkheid wil krijgen.

Alleen loop ik tegen een paar vraagstukken aan waardoor ik toch ergens iets meer zekerheid zoek.
Het huidige concept is een HDPE bak (4000 x 2000 x 1000mm) die gedeeltelijk boven het maaiveld uit komt, denk hier aan ergens tussen de 40 en 50cm. De betreffende bak zouden we dan bestellen met 2 stalen frames eromheen vanwege het gedeelte boven het maaiveld. Dit op advies van de verkoper.
Voor het filtersysteem zal ik aan een drukfilter te denken, met een doorloop van 6.000liter/uur. Dit zou dan geschikt zijn volgens de fabrikant voor visvijvers tot 9.000 liter en koivijvers tot 4.500 liter. Voldoende voor een visvijver met een aantal Shubunkin zou je zeggen? Vervolgens zou ik de terugloop naar de vijver, dan willen doen doormiddel van nog een plantenfilter.

Nu zit ik met een paar vragen in mijn hoofd waar ik nog een antwoord op zoek:
- Is een ophoogzand fundering van 20cm voldoende voor de gewenste bak? Wij wonen in een omgeving met zandgrond, mogelijk grenzend aan veengrond.
- Mijn man zou graag wat aankleding op de bodem van de vijver zien (stenen en mogelijk planten), waardoor een bodemdrain niet heel ideaal is. Mijn idee is om een bak te doen zonder drain, met een inwendige pomp op de bodem die ik dan bescherm tegen potentiele substraat voor de planten. En dan zelf de locatie van de doorvoer bepaal. De andere optie is een zijdrain in de HDPE bak. Alleen weet ik niet wat het beste past in onze situatie.

Mocht er iemand zijn die mij op bovenstaande punten advies kan geven, dan zou ik dit enorm waarderen.

Voor de mensen die dit lezen, groeten en een hele fijne dag gewenst.

Ik heb een Hdpe vijver en zit ook op zandgrond, de Hdpe vijver van mij is in 16 jaar nu 4x meeverhuist ervaring genoeg.

Bij rechthoekige vijvers die ook gedeeltelijk bovengronds komen is een stalen frame verstandig, deze heeft 2 functies 1 de vorm van de vijver tijdens plaatsing vasthouden maar 2 ook de de hoeken strak houden, hdpe heeft niet veel stabiliteit van zichzelf doen dus.
Op zandgrond en een vlakkeplaat bodem als een hdpe vijver is een vlakke aangetrilde of gestampte bodem een must elke vervorming in de bodem zal je terugzien dus goed de waterpas gebruiken 20cm ophoogzand is niet nodig als fundering 5cm of 7 is ook ok en maakt niks uit voor de vijver en gaat echt niet verzakken. Het werkt met schoon zand wat makkelijker ook gebruik ik liever metselzand dan ophoogzand (mijn voorkeur) een geul graven in de vloer voor een afvoer gaat echt veel beter in metselzand.

De keuze voor een filter hangt af wat voor vijver je neemt. een drukfilter gebruikt veel meer stroom dan een normaal filter niet onbelangrijk.
Voor een koivijver is een bodemafvoer een must ,in een hdpe vijver zou ik altijd een bodemafvoer nemen ik heb te vaak gezien dat wensen veranderen.
wil je substraat op de bodem dan kan je de bodemafvoer toch hoger laten uitsteken boven de bodem.
vijverplanten op 1 meter diep? zal geen succes zijn verwacht ik.
 

Terug
Bovenaan