heb ik bodem rot?


P

Prismaland

Guest
Goedemiddag,

Ik heb een vraag over mijn bodem, sinds 20 dagen heb ik mijn aquarium opnieuw opgestart.
Ik heb eerst alles uit het aquarium gehaald en de bodem grondig gespoelt, daarna heb ik alles weer ingericht.
Alleen na een paar dagen kreeg ik al belletjes uit de bodem en nu ongeveer 15 dagen verder dan eerste constantering kommen er nog steeds bellen uit de bodem.
Het eerste wat toen in me opkwam is dat er teveel co2 in het aquarium zit deze heb ik nu iets terug gedraaid en je ziet dat het iets minder wordt maar of dat het hier door komt twijfel ik aan.
Als ik boven me bak ga ruiken ruik ik ook niks vreemds en aan mijn waterwaardes kan ik ook niet ontdekken dat het mis is dus mijn vraag is heb ik bodem rot?
Wat mij wel opvalt is dat ik last heb van bruinalg op mijn bodem. Heeft dit een verband met mekaar of is dit door het opstarten van het aquarium?
mijn aquarium waardes zijn :

ph 7
kh 6
gh 7
no2 0
no3 10
po4 0
nh4 0

ik voeg 112 bellen co2 per min toe
en 35 ml dha aquarium gp+
de inhoud van het aquarium 200 liter
 
Haal je vinger eens door de bodem, dan moet je het snel genoeg merken.

denk dat het komt door het wassen, bij terugplaatsen wellicht veel lucht “vastgezet” wat nu telkens een beetje vrijkomt.
 
als ik me vingers er door heen haal komen er allemaal belletjes maar het stinkt niet
 
Als het rot was zou je dat toch moeten merken... maar blijft het ook bubbelen als je even goed je vinger erdoor haalt? of is het daarna afgelopen?
 
ik heb aan begin van de avond op een plek even met me vingers er door gewroet en nu weer en er komen nog wel bellen naar boven alleen niet zoo veel als aan het begin van de avond
 
Bodemrot stinkt echt naar rotte eieren dus dat zou je merken. waarschijnlijk is er gewoon lucht tussen gekomen met het wassen. De bruinalg zou ook wat bellen kunnen afgeven als het veer zuurstof produceert maar dat komt van vanaf het oppervlakte van je bodem en niet vanuit de bodem zelf.
 
ik heb vanavond mijn hele aquarium afgeheveld er komt echt veel lucht uit de bodem het stinkt helemaal niet.
Wel heb ik sterk de indruk dat de bruine waas niet alleen bruin alg is maar neergeslagen voedingsmiddel en dat hier het hele probleem zit
kan ik beste mijn grind nog een paar keer grondig afhevelen en dan even afwachten ?
 
het is onmogelijk om bodemrot te krijgen in 20 dagen.
sowieso is bodemrot een zeldzaamheid, bodemrot zijn namelijk afbraakprocessen in zuurstofarme of zuurstofloze omstandigheden. Die krijg je alleen bij een flinke ophoping van vuil op een plek waar water nauwelijks kan circuleren. Daar is bij een grindbodem op deze termijn echt nog geen sprake van.
 
het is onmogelijk om bodemrot te krijgen in 20 dagen.
sowieso is bodemrot een zeldzaamheid, bodemrot zijn namelijk afbraakprocessen in zuurstofarme of zuurstofloze omstandigheden. Die krijg je alleen bij een flinke ophoping van vuil op een plek waar water nauwelijks kan circuleren. Daar is bij een grindbodem op deze termijn echt nog geen sprake van.
ik kan bodemrot creëren in 2 dagen moest ik dat willen. Uit wat de bodem bestaat maakt helemaal geen verschil. Het enige wat je nodig hebt is voldoende biologische vervuiling.
 
wat een onzin, Ik neem aan dat TS de bodem niet heeft opgehoogd met twee cm visvoer...

ook maakt het zeker wel verschil waaruit de bodem bestaat. fijn zand met verschillende korrelgrotes slibt bijvoorbeeld sneller dicht dan grind. In grind hoopt vuil zich veel gemakkelijker op, daar het tussen de steentjes zakt, op zand blijft het liggen. in soil wordt vuil sneller afgebroken dan in grind, waarbij zand een tussenpositie heeft.
 
Een laagje afval van enkele mm is al genoeg hoor, het enige wat het moet doen is zuurstof tegenhouden van aan de onderzijde te komen. Vooral plantaardig afval heeft de neiging van een luchtdichte vlies te vormen. (beetje zoals gras doet op een komposthoop wss)

Ik heb nergens gezegd dat de ts bodemrot heeft. Ik wou enkel duidelijk maken dat het heus geen maanden moet duren vooraleer er sprake kan zijn van bodemrot.
 

Terug
Bovenaan