Heb ik nu een zeldzame garnaal?


E

Emmbillie

Guest
hoi iedereen,
Sinds ik een maand terug enkele donkerbruine/zwarte garnalen in een ander aquarium heb gedaan, krijgen deze andere kleuren.
De uitgeselecteerde blue dreams die er in zitten niet.
1 is van donkerbruin naar oker/omber gekleurd.
Nog een ander heeft nu een rugstreep.
Na wat googlen heb ik naar wat ik vermoed een ‘skunk line’ zwarte garnaal die aan het vervellen toe is (witte ogen)
Kan iemand mij vertellen of dit klopt?

Foto van internet en foto van eigen garnaal
DAFEDB3C-D5C9-479F-8F65-DAF8532956F3.png
A58970C8-039C-4FEB-9300-52657D4F101B.jpeg
 
Woow als dat waarheid mocht blijken dan zit je met een pareltje in je bak.:smitten:
 
Ja! Dat dacht ik dus ook al.
Voor zover heb ik op internet niks kunnen vinden dat ziekte doet vermoeden, hij is ook springlevend.
Vind het bijna zonde om hem in mijn gezelschapsbak te houden.
 
Die skunk garnalen zijn Caridina en je blue dreams Neocaridina dus zou idd enorm zeldzaam zijn maar deze soorten kruisen niet dus kan ook geen nakweek van de 1 bij de ander komen en andersom! ;)
Is wel een mooie garnaal!
 
Wat John zegt klopt en kan het geen "wildkleur" zijn omdat er niet goed is uitgeselecteerd?
 
Die skunk garnalen zijn Caridina en je blue dreams Neocaridina dus zou idd enorm zeldzaam zijn maar deze soorten kruisen niet dus kan ook geen nakweek van de 1 bij de ander komen en andersom! ;)
Is wel een mooie garnaal!

Zou echt bizar zijn als het een caridina soort is zeg, dat ie het dan volhoud op dit water!
Is compleet niet voor caridina geschikt :)
Zou het er wel 1 zijn, denk je? Want hij is toch gewoon formaat vuurgarnaal.
Misschien een zojuist ontdekte neocaridina variant? :D
Hoe dan ook, een leuke verrassing
 
Wat John zegt klopt en kan het geen "wildkleur" zijn omdat er niet goed is uitgeselecteerd?

Geen idee, hij zit juist in deze bak omdat ik hem niet blauw genoeg vond voor mijn garnalenbak.
Destijds heb ik hem als ‘donkerblauw’ gekocht bij een winkel, maar vond hem thuis eerder zwart zonder echte blauwtinten, dus vorige maand in deze bak gezet.
Nu heeft hij deze rugstreep ontwikkeld.
Snap er niks van maar vind het wel leuk
 
Ik heb destijds bij de Rode Sakura s ook niet geselecteerd en daaruit kwamen op den duur ook veel kleuren waaronder donkerblauw/zwart.
 
Zojuist een tweede gespot, deze is kleiner en is bij mij in de vorige bak geboren
 
Ik heb destijds bij de Rode Sakura s ook niet geselecteerd en daaruit kwamen op den duur ook veel kleuren waaronder donkerblauw/zwart.

Dan neem ik aan dat het gewoon een leuke verrassing van de natuur is :D
Grappig, ben benieuwd wat er over een half jaar uitkomt. Ik denk dat ik ze gewoon lekker laat zitten aangezien het toch een uitselecteerbak is.
 
Klopt Rich. Als je ze kruist dan kan dat inderdaad en op den duur komen ook de wildkleuren terug omdat die genen zover ik weet overheersend zijn. Ik ben geen expert op het gebied van genen maar zonder uitselecteren gaan ze de wildkleuren weer aannemen zover ik weet.
 
Klopt Rich. Als je ze kruist dan kan dat inderdaad en op den duur komen ook de wildkleuren terug omdat die genen zover ik weet overheersend zijn. Ik ben geen expert op het gebied van genen maar zonder uitselecteren gaan ze de wildkleuren weer aannemen zover ik weet.
En dat willen we niet he.
 
Dat wist ik echt niet. En kunnen die dan ook honderden jongen krijgen die je weer voor 100 verkoopt?
 
Haha, nou ja als je er genoeg van koopt krijg je vast veel jongen maar ja de aanschafprijs is vaak dusdanig hoog dat je er niet snel een paar van zal kopen.
 
Nou als je eenmaal draaiende garnalen bak hebt waarom niet.
 
Zelfs in een speciaal bakje zijn deze doorgekweekte vormen vaak lastig te houden.
 
Zo snel je weet of het een man of vrouw is gewoon proberen te kweken. Dat is bij garnalen nou ook niet zoveel werk. En als het je lukt en blijft uitselecteren heb je een mooie inkomstenbron! Zeker als je een paar LFS zover krijgt ze voor je te gaan verkopen. Desnoods op winkelkrediet! Ik ken iemand die zijn Angels vroeger kweekte. Geld kreeg hij niet maar wel krediet. Zocht hij spullen uit als voer zodat het hem op termijn toch aardig geld scheelde.
 
Zo snel je weet of het een man of vrouw is gewoon proberen te kweken. Dat is bij garnalen nou ook niet zoveel werk.

En ook dat is een misvatting legio mensen die hun garnalen nooit aan de kweek krijgen, het is allemaal niet zo makkelijk als dat er nu gesteld word door jou
 
En ook dat is een misvatting legio mensen die hun garnalen nooit aan de kweek krijgen, het is allemaal niet zo makkelijk als dat er nu gesteld word door jou

Daar zijn toch echt wel honderden pagina's voor op het grote internet. Als het je dan nog niet lukt. Sorry hoor maar garnalen is een stuk makkelijker dan vissen. Zeker neo-cardina.
 
Daar zijn toch echt wel honderden pagina's voor op het grote internet. Als het je dan nog niet lukt. Sorry hoor maar garnalen is een stuk makkelijker dan vissen. Zeker neo-cardina.

Garnalen zijn vele malen moeilijker als vissen, ook de neo-caredinasoorten, heb je weleens garnalen gehouden?
 
Garnalen zijn vele malen moeilijker als vissen, ook de neo-caredinasoorten, heb je weleens garnalen gehouden?

Ja wel gehouden en:
Nee niet gekweekt, maar ik ken toevallig wel iemand die zowel red Sakura als Blue dreams kweekt. En wat jij zegt klopt voor geen kant. Er zijn zat vissen die veel moeiilijker te kweken zijn dan garnalen. Ja misschien zijn de levendbarenden makkelijker. Maar dat zijn dan ook de enige. Die raak je dan ook aan de straatstenen niet kwijt.

Het enige waar ik in kan komen en wat het moeilijk maakt is dat je er 1-2 hebt en misschien zelfs zelfde geslacht. Idealer om gewoon met 20 te beginnen. Maar als het lukt en het zorgt voor nageslacht heb je hier misschien wel een goudmijn.
 
Droom vooral verder :thumbs:

Het zijn niet mijn garnalen dus ook niet mijn droom. Ik garandeer helemaal niks. Misschien is het zelfs maar een 1% kans. Ik zou het in ieder geval proberen als ik iets unieks in huis had.
als ik L46 had zou ik het ook proberen ook al is dat nog veel minder kans.

Sowieso moet je zover ik weet als je echt wil kweken met garnalen ze ook alleen houden en zeker niet met vissen houden.

Niet geschoten is altijd mis
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb nu twee van die donkere garnalen, maar die heb ik gekocht als mini-japonica, hier op het forum benoemd als malawa-garnaal. Heel donkerbruin met een mooie bruine streep over de rug.
 

Terug
Bovenaan