Heb ik voldoende licht ?


arnoldg

Well-known member
Lid geworden
29 november 2020
Berichten
94
Leeftijd
52
Locatie
Almelo
Beste allen,

Ben nu enige tijd bezig met onze bak van 120 cm.
nu vraag ik me af hoe weet ik of ik voldoende licht heb. Na wat proberen denk ik dat we de water waardes beter onder de knie beginnen te krijgen. ik zit nu met het licht.
Hoeveel licht moet ik het aquarium geven en heb ik voldoende aan de led strip die ik nu heb.

Graag jullie tips waar te starten ?
Ik kan eventueel foto's plaatsen van het aquarium en van de led lamp die er geplaatst is.
 
Hoeveel licht moet ik het aquarium geven en heb ik voldoende aan de led strip die ik nu heb.
Dat zullen je planten aangeven, je hebt zoveel licht nodig als de meest licht behoevende plant welke je hebt benodigd.
Dus graag wat meer info en foto's ;)k
 
Licht is dat gene waar je mee begint, de eerste vereiste, zo gezegd. Zo kies je bijvoorbeeld die planten uit die een lichtintensiteit vraag hebben die je hardware, je huidige verlichting dus, aankan. Heb je al planten dan is het zaak om uit te zoeken wat de lichtvraag van je keuze is. Blijkt dat die plantenkeuze een hogere intensiteit vraag heeft dan dat je huidige verlichting aan kan dan moeten er dus wijzigingen plaatsvinden. Of aan je plantenkeuze of aan je hardware! Realiseer je wel dat er bij een verhoging van je lichtsterkte veel meer veranderd dan alleen die sterkte. Er wordt meer bemesting gevraagd en mogelijk moet je dan ook gaan nadenken over CO2 toevoegingen.
 
Kijk ook vooral naar de laag blijvende planten. Boven in de bak, net onder het oppervlak is de lichtintensiteit vaak wel ok, maar bij de bodem al weer minder. Hoe gek het ook klinkt met die paar cm's. Ik heb een trofis bak 65 hoog en daar heb ik extra led verlichting in gedaan vanwege de laag blijvende planten.
 
Hierbij een tweetal foto's van ons aquarium.
Zoals op foto's is te zien lijkt de grote plant in het midden het onderaan niet goed te doen.
nu als de plant te hoog wordt, top ik de bovenkant af en zet deze er weer voor, zodat ik toch een vol geheel krijg. dit is toch niet de bedoeling.

De lamp die er in zit is een Eheim 1740 lummen 6500K
Het aquarium is 120 breed, 50 hoog en 45 diep.

Het licht gaat nu aan om 9:30 en om 19:30 gaat hij weer uit.

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties.



16843.JPEG


16844.JPEG
 
Ik neem aan dat je die Bacopa middenvoor bedoelt? Dat is geen specifiek veel licht vragende plant. Op de foto kan ik niet goed zien welke variant het is maar ik denk een caroliniana. Dat is een plant die eigenlijk niet te warm moet staan. Boven de 25 graden heeft ze al een hekel aan. Een zanderige bodem waar wat leem in zit vind ze fijn. Dus denk aan bodemvoeding! (kleibolletjes.)
 
Ik bedoel de plant mideen achter, die op een wortel lijkt 😁
 
De lamp die er in zit is een Eheim 1740 lummen 6500K
Het aquarium is 120 breed, 50 hoog en 45 diep.

En dat is alles dat je er boven hebt qua verlichting?
Want stel dat je bak ongeveer tussen de 230 en 250 liter bevat (270 obv de afmetingen) dan heb je maximaal (bij 230 liter) 7,5 lumen per liter?

Ben je zeker dat dit klopt? Of heb je meerdere lampen?
 
Ik bedoel de plant mideen achter, die op een wortel lijkt 😁

Middenachter is een Limnophilla sessiliflora. Die plant heeft wel veel licht nodig. Meer dan je nu kan bieden begrijp ik. Ze wil bovendien voedsel bij haar wortels, bodemvoeding dus. Staat ook graag in ietwat stroming!
Hier moet je dus een keuze maken zoals ik eerder al aangaf of je licht aanpassen of je plantenbestand aanpassen. Denk er wel aan, meer licht vereist ook meer bemesting en mogelijk, want dat is ook bemesting, meer CO2!
 
En dat is alles dat je er boven hebt qua verlichting?
Want stel dat je bak ongeveer tussen de 230 en 250 liter bevat (270 obv de afmetingen) dan heb je maximaal (bij 230 liter) 7,5 lumen per liter?

Ben je zeker dat dit klopt? Of heb je meerdere lampen?
Dit klopt, dit is het enige wat ik aan licht heb. en heb net even gezocht en het is een 240 liter aquarium.
Betekend dit dat ik er nu meer licht in zou moeten plaatsen ?
 
Dit klopt, dit is het enige wat ik aan licht heb. en heb net even gezocht en het is een 240 liter aquarium.
Betekend dit dat ik er nu meer licht in zou moeten plaatsen ?
Je hebt niet echt veel licht maar als eerder gezegd, dat hangt van je planten keuze af!
 
Dat snap ik maar heb er tot nu toe beperkt verstand van. ik begrijp uit jullie reacties dat alleen de plant midden achter meer licht nodig heeft, de rest zou het dus goed moeten doen.
Dan moeten we misschien de plant midden achter maar afscheid van gaan nemen en hier wat ander moois neerzetten.

Hoe vaak moet ik testen of er voldoende voedingsstoffen in het water zitten. ik test nu ongeveer 1x per week .
 

Terug
Bovenaan