Heb wat technische brainstormers nodig filteren


michelle1

Well-known member
Lid geworden
31 december 2015
Berichten
5,444
Mijn aquarium ligt voorlopig even plat en heb een koi bowl staan met me sluiers erin. Heb een intern aquael uv van 1000 liter erin maar ik meet elke dag 0,4 tot 0,6 NO2. Dit gaat niet goed dus. Dat filter gaat het niet trekken. Extern filter word moeilijk gezien de bowl op de grond staat. is ong 48 cm waterhoogte.

Ik heb een opvoerpomp van eheim. Nu bedacht ik het volgende.

Opvoerpomp in de bowl, slang eraan en dan z on vijverbak/doos met filtermateriaal aan de slang en dan een slang aan de andere kant om het gefilterde water eruit te laten lopen. Ik heb nog nooit met vijvers van doen gehad maar zou dit een goedkopen oplossing zijn om me bowl te filteren?

De bijbehorende pompjes zijn weer wat kostbaar en er zit 300 liter in dus geen mega plas. Ik neem aan dat de filterdoos danw at hoger moet staan zodat het er wel weer uitloopt?
 
Bij een "dichte" doos die onder druk mag staan, maak je gewoon een extern filter.

Bij een open doos, inderdaad even op hoogte zetten. Dan zorgt de zwaarte kracht voor wat druk, zodat t je bowl weer in loopt. Om te zorgen dat de doos niet overloopt de teruggaande slang flink groot nemen, zodat je zeker weet dat t ingaande water ook weer afgevoerd wordt en de doos niet overstroomd.
 
ik heb nog geen doos die zal ik moeten kopen. Tips zijn welkom. het is een noodvoorziening dus het liefst goedkoop. Trouwens zou een curver ook kunnen

Hoe zal ik de doos dan inrichten qua filtermateriaal?
 
ik heb nog geen doos die zal ik moeten kopen. Tips zijn welkom. het is een noodvoorziening dus het liefst goedkoop. Trouwens zou een curver ook kunnen

Ik zou niet weten waarom niet. Wel lastig gaten boren zonder de doos te scheuren. Daarnaast heb je ook koppel stukken nodig.

Hoe zal ik de doos dan inrichten qua filtermateriaal?

Hetzelfde als een extern filter, maar dan horizontaal?

Ik vraag me wel af of je niet beter een goedkoop extern filter op marktplaats kan halen. Je haalt je een hoop werk op je hals voor iets wat je voor n paar tientjes kan kopen.
 
Hoi,

Ik begrijp je situatie niet volledig maar wou toch even iets meegeven wat de externe filter betreft.
Voor de werking van een filter maakt het totaal niet uit waar die staat t.o.v. je bak.
Dat kan zelfs tot meer dan 5m erboven zijn. Ernaast kan dus zeker.

Het probleem is enkel het opstarten, waarbij je de lucht uit je aanzuigleiding en pomp moet krijgen voordat deze correct zal functioneren.
M.a.w. eenmaal opgestart zal die probleemloos blijven werken.

Met flexibele leidingen:
Verwijder een eventuele filterkorf aan het uiteinde van je aanzuigleiding.
Haal je aanzuig uit de bak. Met een trechter vul je langs deze slang je systeem tot het water in de uitlaat komt te staan (ook even schudden om lucht volledig uit de filter te krijgen.
!!! Hou daarbij je aanzuig op dezelfde hoogte als de uitlaat van de pomp zodat je de aanzuig tot
Voor je de aanzuig terug in de bak plaatst moet je deze aan het uiteinde afsluiten (kurk stop ) zodat, wanneer je deze laat zakken, er geen water kan uit lopen (en lucht in kan komen).
Start je pomp vóór je de stop verwijdert.
Doe je dit niet, dan kan het water in de uitlaat via de pomp naar je bak terugvloeien (communicerende vaten) en krijg je, via de uitlaat, toch weer lucht in je pomp.
Eenmaal de pomp draait verwijder je de stop.
Nadien plaats je de filterkorf terug.

Zowel met flexibele als met vaste leidingen, kan je met een opvoerpomp, vanuit je bak, het circuit van de filter vullen.
Om de lucht uit de filter te kunnen verdrijven moet je opnieuw via de aanzuig werken.
Knijp eventueel het debiet zodat je de lucht langzaam en volledig kan verdrijven.
M.a.w. filterkorf verwijderen, opvoerpomp erop aansluiten, boel vullen, filterpomp starten, opvoerpomp verwijderen, filterkorf terugplaatsen.
 
Mijn externe filter van het aquarium is geen optie deze staan 24 dagen in een kuur omdat ik een plaag ongedierte heb in het aquarium.

Vandaar de koi bowl. De bowl staat ook op de grond en ik kan een extern filter niet onder de waterlijn plaatsen vandaar ik dacht dat wellicht een vijverpomp een optie is. Staan er wel wat op marktplaats maar heb er verder geen verstand van en er zit maar 300 liter in de bowl. De vissen moeten ook geen golfbad hebben. Is toch een vrij grote uitgave voor een maandje gebruik dus dacht aan iets creatiefs.

Ik heb dus geen vijverfilter. ik wil dus de bak vullen dmv de opvoerpomp die ik normaal gebruik om af te hevelen.

Ik ga zo naar de gamma en zal wat aan pvc bochtjes en pijpjes halen

Opvoerpomp in bowl, korte slang eraan die water omhoog brengt in de bak, pvc bocht om over de curver te hangen met een pijpje naar beneden zodat ingevoerd water onder op komt, ander kant pijpje met bochtje bovenaan de curver om het water weer in de bowl te krijgen.

Zo iets?:(
 
Extern aquarium filter kopen voor paar tientjes is denk ik nog steeds t makkelijkst en goedkoopst. Ik heb even gekeken maar bijv een superfish aqua pro 400 kost nieuw al maar 70 euro. Op marktplaats staan ze voor 30.
 
Staat bij mij niets in de buurt. Op marktplaats. Zijn ook niet echt krachtig. Me opvoerpomp doet 1000 liter dat lijkt er meer op.

Ik heb veel spullen dus ga voor de curver.

Heb een curver van 24 liter.

Onderin op de bodem komt dan de slang uit de bowl. Gaat vast dmv zuignapklem. Over de rand een slanghouderklem.
Daarop jbl blocks. Grof.
10 liter lavasteen met zeoliet.
Blauwe filtermateriaal fijn.
Daarboven laat ik een vanaf de bovenkant het water weer teruglopen met een brede afvoer. Moet dat even bekijken welke maat het beste is.

Bactiballs erbij en dan hopen dat het snel wat gaat doen.

Moet alleen de lavasteen halen ben ik voor 10 euro klaar.

Zou het zo gaan werken?
 
Bedankt Fuubs!

Heb net even proef gedraaid op 2 curvers maar dat gaat prima. Alleen de dikkere slang om af te voeren is geen goed idee want dan loopt het te snel leeg. Moet hier even een balans in gaan vinden. Denk dat ik maar iets in het slang uiteinde ga stoppen zodat er wat minder water uit komt. Ik weet eigenlijk niet of gardena iets handigs heeft om op de slang te zetten met een soort van kraantje zodat je hoeveelheid water wat eruit komt kan afstellen. Ga even zoeken er zal gerust wel iets voor zijn. Wilde de sproeier erop zetten maar dan heb ik een probleem met aanzuiging.

De gammaspullen kunnen terug dus daar geen kosten aan.

Morgen weer verder. Het is mooi weer dus een mooi knutsel projectje om morgen in de tuin te gaan doen.
 

Terug
Bovenaan