Hebben jullie vissen namen of zijn ze naar iets of iemand vernoemd?


Giebeltje

Well-known member
Lid geworden
30 juni 2019
Berichten
2,823
Locatie
Hakketakkebos
Ik zie hier op het forum heel veel posts waarin over vissen en andere dieren wordt geschreven die een naam hebben. Meestal zijn het sluierstaarten of goudvissen, maar ook betta's of harnasmeervallen. Ook andere dieren hebben vaak een naam. Soms zie je de mooiste namen, en soms zijn ze heel betekenisvol. Bij mij is dat zeker het geval, dus ik zal aftrappen, ik begin met de dieren uit een grijs verleden ( dit is toch een babbelbox...):

Mijn eerste sluierstaart Goudhuidje, naar de goudvis uit Pinkeltje
Mijn eerste guppenman Smaragd had een smaragdgroene rugvin
Een platy heette Donny naar Donny Osmond
Sluiertje Flipje naar Flipje uit Tiel
Goudvis Bloep
Komeetstaart Julius naar Julius Caesar
Goudvis Nero naar de beruchte Romeinse Keizer
Goudvis Giebeltje naar de oergoudvis giebel
Zonnebaarzen Leo en Lea naar het album Leo en Lea en de Lapino's van Herge
Guppenvrouwtjes Lizzy, Juultje en Babetje, waarvan degene die overbleef uiteindelijk Josephine heette naar de vrouw van Napoleon Bonaparte
Mexicaanse Dwergkreeft Herman naar Herman Brood
Gele Kreeft Bassie naar de clown
Floridakreeft Hermes naar de Griekse god
Roodwang Waterschildpad Tante Sidonia
Shubunkin Shea naar Shea Le Boeuf
Shubunkin Roxy naar Roxy, een character uit Basic Instinct
Shubunkin Blue naar een folksong " A dog named Blue"
Shubunkin Jinx naar het character van Halle Berry in Goldeneye
Goudvis Neo naar de hoofdpersoon uit The Matrix
Ancistrus Japie naar mijn konijn Japie
Pleco Teuntje naar haar voormalige baasjes To en Teun

Huidige bestand komt met de plaatjes erbij:

Fantail Quick
Oranda Flupke
quick en flupke.jpg Twee Brusselse straatschoffies van Herge


Fantail Tigger
tigger.png Character uit Winnie-the-Pooh in de Disney versie

Rineloricaria Brownie
charlie brown.jpg naar Charlie Brown van Charles Schulz

Ancistrus Mrs. Bessie Smith
Mr and mrs smith.jpg en Bessie Smith.jpg de zangeres Bessie Smith

Danio-dametje Ieniemienie

ieniemienie.jpg

Nou ben ik natuurlijk heel erg benieuwd naar jullie namen en de verhalen erachter...
 
Laatst bewerkt:
En we hadden natuurlijk ook nog Mr. Smith de Ancistrus en Linus de Rineloricaria...:'(die nu bij de bovenste groep horen... En van de Cory's had er een een beschadigde rugvin, dus die heette Scruffy ( de rat van Ron Weasley uit Harry Potter) en de dikste werd Dikkie Dik. Maar de Cory's zijn verhuisd sinds vanmiddag.
 
O ja, en er heeft heel even een jonge blauwe betta in het bakje rondgezwommen waar nu slakjes in wonen. Hij heette Don Corleone, moest van manlief verhuizen naar de grote bak (kleine bakje staat op de salontafel en hij is steeds bang dat het een keer omvalt) en kreeg toen een klap van de staart van Teun, die 'm vervolgens heeft opgepeuzeld.
 
Zo'n soort naam hebben ze hier dus ook: ik zeg meestal " goeiemorgen vissekoppen" of "stelletje vandalen" of "stelletje slopers" als ze weer eens met de planten hebben gespeeld. ( En ik krijg geheid commentaar van manlief die vindt dat ik normaal moet praten :D )
 
Zo'n soort naam hebben ze hier dus ook: ik zeg meestal " goeiemorgen vissekoppen" of "stelletje vandalen" of "stelletje slopers" als ze weer eens met de planten hebben gespeeld. ( En ik krijg geheid commentaar van manlief die vindt dat ik normaal moet praten :D )
Hahaha ja ik praat altijd met de vissen, ook tijdens het verversen, en dan mopper ik op ze dat ze zo onhandig zijn omdat ze zich weer eens hebben laten opzuigen en ook als ik gevoerd heb praat ik nog tegen ze in de trant van "goed eten, daar houden we van" :D Manlief kijkt daar al niet meer van op, toen w enog katten hadden praatte ik de hele dag door met ze, maar die praatten ook terug, hartstikke leuk :D:smitten:
 
Ik ben aan vissen begonnen voor mijn stiefvader. Hij had Alzheimer en is op een gegeven moment bij mij gaan wonen omdat de zorg te zwaar werd voor mijn moeder en hij in een grote rolstoel terecht kwam.

Aquarium online besteld 65 litergeinstalleerd en op naar de lFS. Geen plannen ofzo wat voor visjes die mocht hij uit zoeken. 4 sluiertjes en een flesje gold vis safe water voorbereider en winkel en stiefvader blij. Hij in de rolstoel naast me in het busje met het zakje sluiertjes op schoot en onderweg kwakt ie het zakje over de schouder achter in het busje want hij moest even wat anders pakken :rolleyes: Ze leefde nog. De 4 sluiertjes zijn inmiddels allemaal overleden. De slak heb ik eens gekocht zonder hem en in het water gedaan zonder dat hij het had gezien. Later in rol stoel ervoor en de slak begon te slakken en hij riep Janus gaat op pad. Stiefvader isinmiddels ook gaan hemelen en ik blijf met de sluiers zitten. Maar door de jaren heen ook erg aan gehecht geraakt.

Dus appelslak is standaard Janus gebleven.
De Ranchu is dumbo omdat deze nu eenmaal een beetje domme uitstraling heeft.
De Ryukin 1 is de dikke vreetmachine omdat die zeer vreetzuchtig is,lichtelijk obesitas heeft
De ryukin 2 is de freule omdat die heel statig en rustig in het water hangt.
De oranda is dikkop je raad het al omdat deze een dikke kop heeft
De zwarte is Jules omdat die geschonken is door Julia maar een mannetje blijkt te zijn
De 2 slobbers Jut en Jul slobber
Op dit moment wat baby slobbers. Eerst maar zien hoeveel het gaan overleven en zullen dan met de tijd wel een naam krijgen.

Verder heb ik nog stuiter gehad, een adhd pearl. Tokkie vanwege zijn asociale gedrag, tumor kneus, moortje. Deze zijn helaas niet meer.Namen krijgen ze naar uiterlijk of gedrag
 
Ik ben aan vissen begonnen voor mijn stiefvader. Hij had Alzheimer en is op een gegeven moment bij mij gaan wonen omdat de zorg te zwaar werd voor mijn moeder en hij in een grote rolstoel terecht kwam.

Aquarium online besteld 65 litergeinstalleerd en op naar de lFS. Geen plannen ofzo wat voor visjes die mocht hij uit zoeken. 4 sluiertjes en een flesje gold vis safe water voorbereider en winkel en stiefvader blij. Hij in de rolstoel naast me in het busje met het zakje sluiertjes op schoot en onderweg kwakt ie het zakje over de schouder achter in het busje want hij moest even wat anders pakken :rolleyes: Ze leefde nog. De 4 sluiertjes zijn inmiddels allemaal overleden. De slak heb ik eens gekocht zonder hem en in het water gedaan zonder dat hij het had gezien. Later in rol stoel ervoor en de slak begon te slakken en hij riep Janus gaat op pad. Stiefvader isinmiddels ook gaan hemelen en ik blijf met de sluiers zitten. Maar door de jaren heen ook erg aan gehecht geraakt.

Dus appelslak is standaard Janus gebleven.
De Ranchu is dumbo omdat deze nu eenmaal een beetje domme uitstraling heeft.
De Ryukin 1 is de dikke vreetmachine omdat die zeer vreetzuchtig is,lichtelijk obesitas heeft
De ryukin 2 is de freule omdat die heel statig en rustig in het water hangt.
De oranda is dikkop je raad het al omdat deze een dikke kop heeft
De zwarte is Jules omdat die geschonken is door Julia maar een mannetje blijkt te zijn
De 2 slobbers Jut en Jul slobber
Op dit moment wat baby slobbers. Eerst maar zien hoeveel het gaan overleven en zullen dan met de tijd wel een naam krijgen.

Verder heb ik nog stuiter gehad, een adhd pearl. Tokkie vanwege zijn asociale gedrag, tumor kneus, moortje. Deze zijn helaas niet meer.Namen krijgen ze naar uiterlijk of gedrag
Mooi verhaal, Michelle. Mijn moeder had ook Alzheimer, maar je kunt samen nog zo'n mooie tijd hebben...en dieren kunnen daar een belangrijke rol in spelen.
 
Mijn maanvissen stel heet Tutje en veelvraat..
Vrouw is een zeikerd met eten lust geen mysis en mosselvlees en discus granulaat gaat ook mondjes maat, maar vlokkenvoer, artemia bloodworm als grettige pak ze..
Veelvraat is man en een alles vreter zelf een klein stukje eiwit van een gekookt ei en dopewrt of een rijstkorrel gaat naar binnen + corydoras waffers zullen er ook aan geloven op de bodem ...

Dus ja Tutje en veelvraat :D
 
Leuk om te lezen dat iedere vis ook een eigen karakter heeft en zo aan zijn naam komt.
 
Hier hebben alleen de betta's namen. De man heet Hamlet en het vrouwtje Ophelia. Naar het stuk van Shakespeare dus. Vond het mooie namen en een wraaktragedie was wel enigzins toepasselijk voor het karakter van een betta ;)
 
Chic hoor! Maar zulke sierlijke vissen verdienen ook wel mooie namen.

Ik noem ze hier de puppy's! Na lang observeren ben ik tot de conclusie gekomen dat het een stel idioot vrolijke (en soms klierende) visjes is. De zebradanio's zwemmen soms met z'n allen achter elkaar aan (zeker buiten in de vijver zag je soms een treintje voorbij komen) maar ze zijn ook gewoon heel erg nieuwsgierig. Toen ze net binnen zaten en er nog niet veel (hoge) planten in de bak stonden, zaten sommigen elkaar steeds achterna (met name de mannen). Nu er veel meer planten zijn, breekt dit hun zichtlijnen en worden ze na een seconde al afgeleid door de keus aan zwemroutes. Onder het hout door, tussen de planten door, ze kunnen alle kanten op. Het lijkt haast alsof ze 'verstoppertje' spelen.

Ook claimen sommigen een eigen hoek, zo is er een eentje die steeds bij het moshoekje loopt te grazen, waarna zijn buurman (die de hoek ernaast heeft geclaimd) dan stiekem tussen de planten doorzwemt en deze laat schrikken. Ze reageren dan niet agressief maar eerder 'speels' op elkaar. En dan tijdens voedertijd, oh man, ze hebben nog net geen kwispelende staarten :rolleyes:.

(Misschien is het deels mijn eigen reflectie omdat ik graag een hond zou willen, maar mijn wederhelft tactisch koos voor een appartement op 4 hoog...)
 
De vissen hier heten allemaal 'vis' Er zijn vier uitzonderingen op die regel. De garnaal heet 'garnaal' (want geen vis) en de drie Betta's (1m+2v) heten Hayden, Kwami en Luna. Met dank aan de kinderen voor die laatste drie. Het zijn dan ook de visjes van de kinderen :D
 
Mijn discusvissen hebben geen naam,diegene die ze in 1840 heeft ontdekt heeft zijn naam al aan deze vissen gegeven en daar zijn zoals bekend vele kleurvariaties uit voort gekomen,een kat een naam geven of je hond oke,maar toch niet bij vissen?
 
Ik heb alleen mijn twee L397 een naam gegeven, alle andere vissen hebben geen naam. En waarom deze dan wel? Geen idee, omdat ze zo bijzonder of speciaal zijn denk ik
 
Ik heb alleen mijn twee L397 een naam gegeven, alle andere vissen hebben geen naam. En waarom deze dan wel? Geen idee, omdat ze zo bijzonder of speciaal zijn denk ik

En hoe heten ze?
 
Hier is een opa en bouwvakker en sloper actief in de bak de rest heeft geen naam
o ja moeders noemt de Indische modderkruiper de gestreepte paling
 
Ik wou beginnen met een visloze bak om in te draaien maar buurman David had een botia lohachata in zijn guppenkommetje dus wilde die bij mij doen. Ik vond het goed en noemde hem Dave. Hij zei bij de guppenwinkel hebben ze nog zijn broertje dus ik zei oh die moet ik halen. En toen had ik Sam en Dave. Een maand later kocht ik daar wat visvoer en zag ik iets wegflitsen bij de guppen en ja hoor nog een botia. Toen werd e n het de beegees.
 
Oh en sorry vergeten zeggen toen kreeg ik 3 krabben en die heb ik Motörhead genoemd.

Daarna ben ik gestopt met naamgeving want ik hou ze toch verder niet meer uit elkaar wegens te veel vis. Alleen Dave is duidelijk te herkennen want dat is een enorme dikke botia aan het worden.
 
Heb alleen Heterandria formosa's, verder garnalen en slakken.
Dus vipjes of fliepjes (kwam bij mij vandaan, hebben de kinderen overgenomen), shrimpies en snails (zeggen de kinderen, heb ik overgenomen). En de wat oudere volwassen dames worden wat groter, dus die noem ik dan ook dames. :)
 
Op dit moment maar 2 met een naam:
Ancistrus met als naam Dimitra.
Een appelslak met als naam Leonidas.

Beiden zonder reden. :p
 
Ik vraag me wel af of al die bewoners met namen ook naar hun naam luisteren :D ;)
 
Ik heb wel ooit een goudvis, Julius, in een open bak gehad. Als ik rond voertijd langsliep zonder iets te geven, dan sloeg hij met zijn staart tegen het wateroppervlak zodat het spatte. Het was dus onmogelijk om hem over het hoofd te zien. De vissen die ik nu heb reageren wel op geluiden. Als er iets hard wordt neergelegd zie je ze schrikken, en als ik dicht bij het glas neurie of praat dan komen ze heel dicht tegen de ruit aanzwemmen. Ook als er muziek gemaakt wordt doen ze dat. Blijkbaar nemen ze de verschillende trillingen wel waar, en laten ze ook merken of ze iets prettig of niet prettig vinden. Ze zijn ook leerbaar, weten wie hun verzorger is, en wanneer het etenstijd is. Ik vraag me af of het inderdaad mogelijk is dat ze hun naam herkennen, maar dat is vast nog nooit onderzocht.
 
Dat is niks leerbaars, dat is conditionering (weten wanneer het etenstijd is en wie de verzorger is)
 

Terug
Bovenaan