Wat is er nieuw

heeft een groot aquarium een frame boven en onder nodig?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Nocile
  • Startdatum Startdatum
N

Nocile

Guest
Ik schrijf niet vaak maar heb wel al veel geleerd op de verschillende afdelingen binnen het forum. En nu zou ik graag wat advies krijgen.

Ik zal mijn vraag toelichten (sorry, ben wat lang van stof).

Ik had een (tweedehands) aquarium van 125x50x60 mm (lxbxh) met brede zwarte tape als rand onderaan en iets mindere brede taperand bovenaan. En die had een hele brede stabilisatiestrip in het midden, het was meer een glazen plank overdwars. Dat liet ergens halverwege dit jaar los en aangezien ik nog niet veel ervaring had met grote bakken dacht ik daar niet veel van.

Door een verbouwing heeft het aquarium (natuurlijk leeg) daarna zo ongeveer heel augustus buiten gestaan. Toen na opbouw bleek dat de middelste dekruit te kort was vond ik dat niet alarmerend, het was me wel duidelijk dat dat moest zijn gekomen door de waterdruk doordat dat middenstuk weg was. Ook hoorden we zeer geregeld een kleine pangetje, maar ook daar dachten we niks bijzonders bij (naief, onnadenkend? Ja waarschijnlijk wel).

Want ineens bleek dat het aquarium te lekken op een van de kitnaden en het verloor in korte tijd steeds meer water. Gelukkig was het noodaquarium nog niet weggeborgen en waren de vissen snel weer overgezet en was het aquarium snel weer leeggemaakt. (Het is nog bruikbaar als bak voor waterschildpadjes (bij een laag laagje water lekt het niet) of als terrarium. Iemand interesse?)

Ik heb daarna een ander tweedehands aquarium (150x55x60 mm), zonder deksel, gevonden en dat willen we nu in gaan richten.

Dit aquarium heeft, net als mijn vorig aquarium, geen verstevigende onder en bovenrand maar ook geen tape. Wel twee stabilisatiestrips trouwens. Nu is mijn man bang dat zonder zo'n verstevigende rand er weer kans is op in het midden doorbuigen van de ruiten en dus loslaten van de stabilisatiestrips, door de waterdruk. Met lekkage als gevolg.

Nu mijn vraag:
Het glas van beide aquaria is even dik, 10 mm. Moeten we een verstevigende onderrand (laten) maken. Of is het nodig een deksel met stevige rand ipv dekruiten te maken? Of is het aquarium zo stevig genoeg en hoeven we niet bang te zijn voor een herhaling?

Eigenlijk zijn die randen meer voor de sier en zijn de stabilisatie strips voor de stevigheid dus in theorie zou het zo goed moeten zijn met de bak.
Ik zeg expres in theorie want blijft altijd een risico met een tweedehands bak natuurlijk,zeker als deze al niet compleet met lichtkap is.
Zelf zou ik nooit zo'n bak kopen.

Bruine rand onder is van plastic, maar niet voor de sier.
Die houd de ruiten bij elkaar.

Bij mij,ook 1.20 m, was links achter de hoek geknapt.

Had het geluk dat ik alu hoek profiel op de plaat had gemaakt.
de ruit was iets geweken, maar kon niet verder, door bodem druk, en het alu.
daar door druppelde het naar voren, de vloer op.

De bovenkant zit een 10 cm hoge rand, waar de stabiel trekker en rand 1 geheel is.

Zou op de 1.50 de strips aanhouden.

Heb ik ,ja,ja, ook. 1.50 ,met alu omlijsting.

@ Seabait: beide aquaria hadden ook geen lichtbak bij de vorige eigenaar, mijn eerste had 3 glazen dakplaten en de tweede had zo te zien ledverlichting onder de middelste stabilisatiestrip geplakt.

Oei @Bertus, ook lekkage gehad dus. Zou een rand bovenlangs rondom met deksel erop voldoende zijn?

Ja, niet de eerste keer,hoor.
Ben het onderhand wel gewent.

Alleen een rand is niet voldoende op 1.50. moet een trekker in.

Bij HEM, staat mijn bak ook.

Mijn 150x60x60 opnieuw ingericht (nog niet helemaal klaar) door Vitor040 - Bertus:

Bertus zei:

Ik ben bang dat ik je niet snap. Zoals gezegd heeft mijn aquarium stabilisatiestrips (3 zelfs ipv 2), zie foto. Heb ik dan toch een trekker in een rand nodig?

20151129_180936_zpsnzh98zei.jpg

Nocile zei:
Bertus zei:

Ik ben bang dat ik je niet snap. Zoals gezegd heeft mijn aquarium stabilisatiestrips (3 zelfs ipv 2), zie foto. Heb ik dan toch een trekker in een rand nodig?

20151129_180936_zpsnzh98zei.jpg

de stabilisatiestrip zit vast aan de trekstrip. Dit aquarium ziet er solide uit, ik zou me geen zorgen maken. Je kan er een sierrand omheen maken om dan het zicht op je strips en je waterhoogte kwijt te zijn.

Zo, dat een bak zeg, Dik glas.

daar kan je inderdaad een opstaande rand maken,, de licht buizen zullen op die strippen gelegen hebben.

Oh, dus ik had de benaming fout. Weer wat geleerd 😀

Bedankt, dat geeft de burger moed :petjeaf: .
Nu alleen nog bedenken hoe we de verlichting gaan doen en of we een hele kap gaan maken.

mischien te overvloede maar zorg dat je bak stabiel en waterpas staat
zo voorkom je oplopende druk op 1 van de ruiten

groet

jaap

@flipper34: Dank je, natuurlijk zal de waterpas z'n werk doen bij het uiteindelijke plaatsen.

@Bertus: Dat lijkt ons ook erg mooi, het liefst met LED-lampjes, ben de topics al aan het doorsnuffelen of we handvatten voor het maken ervan kunnen vinden.
De bak moet echter toch dicht zijn, dat zou kunnen met glazen/acryl dekruiten, ivm teveel verdamping met een open bak. Ik heb ernstige COPD en dan is een te vochtige ruimte niet zo fijn.

Ik heb nog een vraag:
Bij het aquarium zat een plank met een dunne laag rubber (denk ik, het is zwart en je kunt het indrukken) erop geplakt. Nu hoorden we net in een aquarium winkel dat het beter zou kunnen zijn om bij een grote bak zoals het onze helemaal niks zachts eronder te hebben liggen omdat dat dan juist de instabiliteit en dus kans op lekkage zou kunnen bevorderen.
Wat is jullie mening?

dat hangt van het type bak af bij bv juwel en trofis daar zit een frame omheen staat dus niet op het glas daar wordt het af geraden
bij vol glas bakken wordt het aangeraden om een stuk tempex of rubber er onder te liggen om oneffenheden op te vangen van bv kast
groet

jaap

Dank je, Jaap.

Dank je. Zoals je bij de foto ergens hierboven kunt zien is het een volglasaquarium.
Dat wordt nu op zoek gaan naar een passende plank met een passende plaat tempex oid erop.
Want het blijkt dat het dressoir wat we gekocht hebben langer is dan de plank en dat is geen gezicht.

das inderdaad een raar gezicht
hoe is de constructie van het dressoir voldoende steun van de bovenplaat en onderstel
achterwand voldoende sterk

groet

jaap

Jaap, het is een heel stevig dressoir, met een breed middenstuk (want 4 deurtjes en geen lades, heel apart) en een heel stevige achterwand. Ik zal nog wel wat foto's ervan plaatsen, morgen ofzo, tussen het kadootjes inpakken door.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan