Wat is er nieuw

heeft mijn sluierstaart zwemblaas problemen? wat is het precies en wat kan ik er tegen doen?

lizziehouthuijzen

Well-known member
Lid geworden
29 januari 2022
Berichten
53
Hoi, ik stond vandaag op en mijn sluierstaart had erg veel moeite met recht op blijven zwemmen. Een half uur later kwam hij niet meer van het oppervlakte van het water af, ik denk dat het zwemblaas problemen zijn alleen ik weet het niet zeker, wat denken jullie? (kijk filmpjes) Wat is het en wat kan ik er tegen doen?
alvast bedankt!
 
Filmpjes zijn niet zichtbaar, beter even via youtube uploaden
oh dat is niet handig haha ik weet niet of ze het zo wel doen want YouTube lukt niet. ik heb ze nu als bestand gestuurd
 

Bijlagen

  • IMG_2088.mov
    14.4 MB
  • IMG_2090.MOV
    17.9 MB
Nee werkt ook niet want dan moeten we ze downloaden en op onze eigen pc zetten om te kunnen kijken
 
Gezien! Ja, dit lijkt op een ophoping van lucht, of op zwemblaasproblemen. Wat voer je ze momenteel? Veel Sluiers met een wat ronder lijfje kunnen minder goed tegen drijvende pellets. Ik voer in zo’n geval gekookte gepelde doperwten waardoor je er in ieder geval voor zorgt dat de darmen niet verstoppen. Ik voer zelf sowieso doperwten als ik drijvende pellets voer, en fijngesneden sla in combinatie met zinkende pellets. En ‘s zomers goed gewassen Eendenkroos, dat laxeert ook. Verder geef ik maandelijks een 5-daagse kuur van 2x daags zinkende pellets besprenkeld met Kingyo vitaminedruppels (Fancy Goldfish Store) bestoven met pure (biologische) cacaopoeder. Dit werkt zowel laxerend als ontstekingsremmend. In Japan is cacao al heel lang een huismiddeltje bij met name Ryukins en Oranda’s.
 
Gezien! Ja, dit lijkt op een ophoping van lucht, of op zwemblaasproblemen. Wat voer je ze momenteel? Veel Sluiers met een wat ronder lijfje kunnen minder goed tegen drijvende pellets. Ik voer in zo’n geval gekookte gepelde doperwten waardoor je er in ieder geval voor zorgt dat de darmen niet verstoppen. Ik voer zelf sowieso doperwten als ik drijvende pellets voer, en fijngesneden sla in combinatie met zinkende pellets. En ‘s zomers goed gewassen Eendenkroos, dat laxeert ook. Verder geef ik maandelijks een 5-daagse kuur van 2x daags zinkende pellets besprenkeld met Kingyo vitaminedruppels (Fancy Goldfish Store) bestoven met pure (biologische) cacaopoeder. Dit werkt zowel laxerend als ontstekingsremmend. In Japan is cacao al heel lang een huismiddeltje bij met name Ryukins en Oranda’s.
Gezien! Ja, dit lijkt op een ophoping van lucht, of op zwemblaasproblemen. Wat voer je ze momenteel? Veel Sluiers met een wat ronder lijfje kunnen minder goed tegen drijvende pellets. Ik voer in zo’n geval gekookte gepelde doperwten waardoor je er in ieder geval voor zorgt dat de darmen niet verstoppen. Ik voer zelf sowieso doperwten als ik drijvende pellets voer, en fijngesneden sla in combinatie met zinkende pellets. En ‘s zomers goed gewassen Eendenkroos, dat laxeert ook. Verder geef ik maandelijks een 5-daagse kuur van 2x daags zinkende pellets besprenkeld met Kingyo vitaminedruppels (Fancy Goldfish Store) bestoven met pure (biologische) cacaopoeder. Dit werkt zowel laxerend als ontstekingsremmend. In Japan is cacao al heel lang een huismiddeltje bij met name Ryukins en Oranda’s.
Bedankt voor je antwoord! ik voer ze dr. bassleer biofish-food regular XL. ik heb paar weken geleden groente geprobeerd alleen dat willen ze bij mij niet eten... Ik ga die gekookte gepelde doperwten zo eens proberen te voeren! Ik heb de vis nu in een aparte bak gezet met een klein laagje water zodat ie rechtop kan blijven zwemmen, zou je dit aanraden want ik heb dit ergens gelezen of zou ik hem gewoon terug in het aquarium doen? Heb je nog andere tips om dit op te lossen of is het zo goed en komt mijn vis er weer boven op? ik heb hier niet veel ervaring mee.. en ik heb me proberen in te lezen hier over alleen alle sites zeggen wat anders...
 
Bassleer voer meerdere meldingen dat sluiers hier problemen mee hebben.

Klein laagje water kan maar hou rekening mee dat dit erg vervuild en niet teveel met temperatuur laten schommelen. Dus dan geen bami bakje ofzo. Beetje oppervlakte gewenst en zeker 2 keer per dag verversen. Luchtsteen ook fijn.

1 of 2 dagen geen voer geven zodat ze ontlasten. Dan alleen gepelde doperwten geven en kijken of het werkt. Even niets anders geven hoe zielig het ook lijkt. De rest kan gewoon mee op dieet. Dat kan geen kwaad.
 
Het is altijd een beetje uitproberen als het om voer gaat. Ik weet dat er mensen zijn die heel tevreden zijn met dr. Bassleer, maar even zoveel waarvan de Sluiers er niet goed tegen kunnen. De mijne doen het goed op Kingyo, zowel zinkend als drijvend, en VoerVoorVis Goudviskorrels lusten ze hier ook, maar er zijn ook mensen die Hikari voeren.

De Laagwatermethode wordt vaak gebruikt, daar kan @michelle1 je veel over vertellen. Ik zie net dat ze dat intussen ook heeft gedaan😀
 
Bassleer voer meerdere meldingen dat sluiers hier problemen mee hebben.

Klein laagje water kan maar hou rekening mee dat dit erg vervuild en niet teveel met temperatuur laten schommelen. Dus dan geen bami bakje ofzo. Beetje oppervlakte gewenst en zeker 2 keer per dag verversen. Luchtsteen ook fijn.

1 of 2 dagen geen voer geven zodat ze ontlasten. Dan alleen gepelde doperwten geven en kijken of het werkt. Even niets anders geven hoe zielig het ook lijkt. De rest kan gewoon mee op dieet. Dat kan geen kwaad.
Oh mij werd aan geraden dat Bassleer voer goed was voor sluiers maar dan ga ik ze dat niet meer geven, fijn dat ik dat nu weet! Wat voor voer raad je aan?

Hij zit nu in een 40 cm lengte plastic bak klein laagje water van ongeveer 10cm, ik ga het water vaak verversen maar ik kan hem ook terug doen in het aquarium en zoals je al zij de rest ook mee op dieet zetten, wat is handiger denk je?
 
Het is altijd een beetje uitproberen als het om voer gaat. Ik weet dat er mensen zijn die heel tevreden zijn met dr. Bassleer, maar even zoveel waarvan de Sluiers er niet goed tegen kunnen. De mijne doen het goed op Kingyo, zowel zinkend als drijvend, en VoerVoorVis Goudviskorrels lusten ze hier ook, maar er zijn ook mensen die Hikari voeren.

De Laagwatermethode wordt vaak gebruikt, daar kan @michelle1 je veel over vertellen. Ik zie net dat ze dat intussen ook heeft gedaan😀
Ik ga alle drie het voer eens even bestellen en uit proberen dankjewel! Ja haha @michelle1 had al gereageerd, ik vind het erg fijn dat jullie helpen haha!
 
laag water of aquarium kijken wat jij het beste lijkt en te doen is met verversen. Als stressvol voor vis is (veel en snel ademen) is aquarium beter die is stabiel (neem ik aan). Elke sluier anders je heb stresskipjes en degene die het worst is waar ze zwemmen of dobberen.

Als het aan darmen ligt is kwestie dat darmen leeg komen en rustig worden. Als het zwemblaas is dan groot probleem en ga je vaak niet oplossen. Als hij bovenin aquarium drijft is druk op lichaam ook niet groot zoals in laagje water.

Niemand kan in vis kijken dus je moet doen waar jij denk dat is het beste voor hem jij ken de vis en zijn gedrag. Zorgen zo min mogelijk stress dat zie je aan het ademhalen. Ik laat ze ook wel eens drijven in een bos waterpest dan toch ook beetje rust.

Duimen dat hij even flink poept en hij straks weer gewoon rond zwemt.
 
laag water of aquarium kijken wat jij het beste lijkt en te doen is met verversen. Als stressvol voor vis is (veel en snel ademen) is aquarium beter die is stabiel (neem ik aan). Elke sluier anders je heb stresskipjes en degene die het worst is waar ze zwemmen of dobberen.

Als het aan darmen ligt is kwestie dat darmen leeg komen en rustig worden. Als het zwemblaas is dan groot probleem en ga je vaak niet oplossen. Als hij bovenin aquarium drijft is druk op lichaam ook niet groot zoals in laagje water.

Niemand kan in vis kijken dus je moet doen waar jij denk dat is het beste voor hem jij ken de vis en zijn gedrag. Zorgen zo min mogelijk stress dat zie je aan het ademhalen. Ik laat ze ook wel eens drijven in een bos waterpest dan toch ook beetje rust.

Duimen dat hij even flink poept en hij straks weer gewoon rond zwemt.
Ja mijn aquarium is stabiel haha, hij had best wat stress toen ik hem vanmiddag in de bak deed en toen heb ik er een bos waterpest ingedaan en toen kwam ie tot rust. Ik hou hem denk ik wel even in die bak want dan kan ik goed in de gaten houden of ie poept & hij ademt nu ook gewoon normaal dus ik denk dat het voor hem op dit moment niet heel veel uit maakt. Ik ga hem de komende 2 dagen even geen eten geven en dan over op doperwten, ik hou jullie op de hoogte dankjewel voor je reacties! 🙂
 
Mijn Roodkapje had het een tijdje terug. Die hing ondersteboven mij aan te kijken. Gelukkig was het bij haar een drol met luchtbellen die dwars zat: de volgende morgen zwom ze weer normaal en dreef er een drol met een enorme luchtbel aan het wateroppervlak. Daarna ben ik dus gaan voeren zoals ik nu doe. Ik duim voor jouw vis!
 
Mijn Roodkapje had het een tijdje terug. Die hing ondersteboven mij aan te kijken. Gelukkig was het bij haar een drol met luchtbellen die dwars zat: de volgende morgen zwom ze weer normaal en dreef er een drol met een enorme luchtbel aan het wateroppervlak. Daarna ben ik dus gaan voeren zoals ik nu doe. Ik duim voor jouw vis!
Fijn dat het bij jou vis zo is afgelopen! Ik ga mijn voer ook aanpassen als dit probleem is opgelost, bedankt voor je tips over hoe ik beter kan gaan voeren want ik ga het gebruiken haha, ik hoop ook dat het snel is opgelost dankjewel!
 
Hoi hoi! goedemorgen, het is inmiddels 1,5 dagje later en me sluier zwemt weer goed! (hij heeft ook lekker veel gepoept)
Ik heb ze geen eten gegeven en in de bak laten zitten en dat heeft geholpen! Hij zit nu weer in het aquarium (net er in gedaan) en hij was erg blij om weer bij zijn mede sluiers te zijn! Ik ga vanmiddag even de doperwten klaarmaken en ik ben benieuw of ze het eten (ze hebben tot nu toe nog geen groente willen eten) Ik heb allemaal filmpjes gekeken hoe je doperwten klaarmaakt en naar jullie advies geluisterd dus ik denk dat het wel gaat lukken, ik geef vanmiddag nog wel even een update! 🙂
 
Goed om te lezen dat hij weer goed zwemt.

Makkelijkste is diepvrieserwten beetje grotere. Handje in soepkom met water even in magnetron de kook erover, afkoelen, velletje eraf peuter. Ze zullen het heerlijk vinden. Even wennen maar dat komt wel goed.

Beter elke week een paar x geven ipv een voerbeurt.
 
Goed om te lezen dat hij weer goed zwemt.

Makkelijkste is diepvrieserwten beetje grotere. Handje in soepkom met water even in magnetron de kook erover, afkoelen, velletje eraf peuter. Ze zullen het heerlijk vinden. Even wennen maar dat komt wel goed.

Beter elke week een paar x geven ipv een voerbeurt.
Hoi hoi, dankjewel! Ik was vergeten te vermelden maar alles is gelukt! Ze vonden het wel raar maar ik heb het ze vanmiddag nog een keer gegeven en ze aten het gewoon op! ze vonden het volgens mij wel lekker haha. alles gaat nog steeds goed en hij blijft weer normaal zwemmen dus ik denk dat het probleem is opgelost. Dankjulliewel voor de hulp!🙂
 
Hoi, ik stond vandaag op en mijn sluierstaart had erg veel moeite met recht op blijven zwemmen. Een half uur later kwam hij niet meer van het oppervlakte van het water af, ik denk dat het zwemblaas problemen zijn alleen ik weet het niet zeker, wat denken jullie? (kijk filmpjes) Wat is het en wat kan ik er tegen doen?
alvast bedankt!
Bekijk bijlage 340397Bekijk bijlage 340398
Ik zag net toevallig een Facebook filmpje waarbij de vis ongeveer het zelfde deed als die van jou. De man pakte hem op en duwde zachtjes op de buik er kwam allemaal water uit! : lukesgoldies
Misschien kun je het even bekijken en kijken wat hij doet en of het erop lijkt wat je vis doet. Het filmje staat boven aan het account succes!
 
Ik zag net toevallig een Facebook filmpje waarbij de vis ongeveer het zelfde deed als die van jou. De man pakte hem op en duwde zachtjes op de buik er kwam allemaal water uit! : lukesgoldies
Misschien kun je het even bekijken en kijken wat hij doet en of het erop lijkt wat je vis doet. Het filmje staat boven aan het account succes!
Hoi heel erg bedankt! het probleem is inmiddels opgelost en hij zwemt weer goed al een paar dagen!
 
Even een verdrietig bericht,
Beavis (de vis waar het in dit topic over ging) is vanochtend helaas overleden.
Hij had al dat gedoe met zijn zwemblaas overleeft door al jullie goede tips en hij zwom de afgelopen dagen goed en deed gewoon weer normaal.
Vandaag stond ik op en lag hij/zij op de bodem, ik dacht die slaapt gewoon alleen toen ik langs het aquarium liep kwam er geen reactie, ik zag dat ie nog leefde en toen ik met me hand in de bak ging zwom ie een klein stukje en ging toen weer liggen, net alsof ie naar de bodem werd getrokken.
ik had even gegoogeld en zag dat dit waarschijnlijk iets met de zwemblaas te maken had, dus ik doperwten gemaakt en deed het in het aquarium, hij wou het niet eten terwijl hij dol op eten was, ik heb hem toen opgepakt en proberen zachtjes te voeren (hij is zo goed als handtam) en hij slikte het wel naar binnen maar spuugde het na een paar seconden weer uit.
Ik dacht ik kijk het heel even een uurtje aan voordat ik het op het aquaforum zet en toen ben ik naar beneden gegaan en gaan eten. Toen ik na een half uur weer boven kwam lag hij dood in de bak. Ik heb hem begraven samen met mijn moeder.
Ik wil jullie allemaal bedanken voor alle goede tips om hem te redden, ik had gehoopt dat ie dit had overleefd!
R.I.P. Beavis 😢
 
Wat verdrietig nieuws van beavis 😢

Je heb je best gedaan en soms loopt het niet goed af, helaas.

Sterkte
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan