Heel veel bellen per minuut 55 liter


Ruben_S

Active member
Lid geworden
11 juni 2020
Berichten
35
Leeftijd
33
Hallo!
Kan iemand mij vertellen hoe het kan dat mijn 55 liter (ca. 48 netto) bijna 180 bellen per minuut nodig heeft om de checker net aan limoen groen te krijgen?

Zie mijn bak op profielfoto. Het is dus wel volledig beplant, naaldgras, HC cuba, wat crypto parva, wat anubias bonsai, riccardoa, staurogyne repens.... dus dat het wat meer zal opnemen snap ik, maar als ik lees dat een uitgangspunt 1 bel per seconde op 100 liter is.... lijkt het me wel heel veel. En het is nog te weining vermoed ik.

-Vissen en garnalen doen normaal, nergens last van.
- co2 systeem gecontroleerd op lekken met sopje. Alle verbindingen
- werk met een reactor (ook inline diffuser gehad, zelfde verhaal)
- geen overdreven rimpeling op oppervlak
- heb skimmer
- twinstar led staat op 85%.

Vraag komt omdat ik met wat baardalg kamp en dus de co2 bekijk. (Op foto geen baardalg die is van een maand geleden)

Ik dacht.. kan het dat mijn bellenteller (azaqua) kleinere belletjes produceert ofzo?

Ph vóór co2 aangaat 6,5 en kh4. Als alles loopt en licht staat aan veranderd er niet veel aan deze waarden. KH was laatst savonds 5...

misschien is het gewoon prima.... maar ik wil het graag zeker weten en begrijpen.

Als er nog meer info nodig is, alles heb ik paraat.
 

Bijlagen

  • BE79F0B5-BBD9-493B-B425-693337C5EE76.jpeg
    BE79F0B5-BBD9-493B-B425-693337C5EE76.jpeg
    474.9 KB · Weergaven: 173
180 is erg veel voor die hoeveelheid water zeg. Met deze waarden heb je in elk geval voldoende co2 maar ja zoveel bellen is wel extreem. Veel hangt ook af van je kraanwaterwaarden maar goed ik had vaak zo n 180 nodig voor de bak met 200 liter terwijl het kraanwater ph 8 en kh 9 is.
 
De vraag is dan hoe je die Co2 toe voegt.
Als de toegevoerde Co2 gewoon direct de lucht in gaat, dan schiet je niet op.
 
180 op 55 liter is ongewoon. Ik zit met 65 op mijn 55l en heb 30ppm. (pH drop van 1.1 in 2 uur).
Zou alle techniek eens nalopen en je vloeistof voor je checker
 
De vraag is dan hoe je die Co2 toe voegt.
Als de toegevoerde Co2 gewoon direct de lucht in gaat, dan schiet je niet op.
Zoals ik schreef heb ik een reactor. De co2 zou dus volledig opgelost moeten zijn in voordat het in het aquarium stroomt. Ik zou door je reactie nog kunnen bedenken dat mijn lilly pipe (typen met bal/poppy) te teveel omhoog stroomt waardoor het vervliegt ofzo?


180 op 55 liter is ongewoon. Ik zit met 65 op mijn 55l en heb 30ppm. (pH drop van 1.1 in 2 uur).
Zou alle techniek eens nalopen en je vloeistof voor je checker
he Cornelius. Vloeistof is 30ppm variant van plantedbox... is er een manier om deze te testen? En dan zouden mijn vissen er ook last van moeten hebben.... maar dat is niet zo. Techniek zou kunnen, maar lekken had ik toch wel tegen moeten komen toen ik het laatst checkte met een sopje...
of de co2 vervliegt te snel, zou dat kunnen denk je? Miss de dropchecker eens heel laag hangen kijken ?
 
Ik zou me minder blind staren op die dropchecker. Als je planten er goed bij staan, goed groeien en je hebt geen tekorten is het onnodig om zoveel co2 erin te blazen. Ik deed dat eerst ook op mijn 60 liter, alleen maar om die dropchecker naar lichtgroen te krijgen. Ook baardalg gehad en fles heel snel leeg. Nu veel minder bellen, planten groeien net zo goed, geen baardalg meer en niet om de haverklap die fles meer hoeven laten vullen.
 
Heb je de poppy eens door een reguliere Lily vervangen? Poppy zijn eigenlijk bedoeld voor weinig waterdistributie en icm bv een Betta
 
Heb je de poppy eens door een reguliere Lily vervangen? Poppy zijn eigenlijk bedoeld voor weinig waterdistributie en icm bv een Betta
heb het andersom gedaan. De lily pipe veroorzaakte te veel stroming (grote externe filter) en om het iets te remmen heb ik de poppy gedaan. De stroming is volgens mij wel voldoende...

wat ik op de foto zie lijkt mij ook geen poppy, lijkt eerder een violet pipe
Is een foto van een maand geleden, zit nu poppy in.

net weer alles gecheckt, aan de techniek ligt het niet. Ik gebruik zo’n groene co/ slang van Dennerle, kan t ook niet aan liggen denk ik.

Mijn baardalg, staghorn probleem is aan het vergereren zie ik net. Vooral het naaldgras zit onder. Trouwens ook met groene alg. Zie foto’s. Ik denk toch echt co2 probleem. Mijn po4 zit op 1 en no3 op 20. Fe op 0,5 -1.

Het was zo mooi frisgroen voorheen :-(
 

Bijlagen

  • 1EFA80A9-478A-4258-B345-D8BA202D8109.jpeg
    1EFA80A9-478A-4258-B345-D8BA202D8109.jpeg
    493.2 KB · Weergaven: 149
  • C1C512B8-9828-4239-AD30-FB44F9469949.jpeg
    C1C512B8-9828-4239-AD30-FB44F9469949.jpeg
    295 KB · Weergaven: 145
Enige advies wat ik nog kan geven is maak eens een pH profiel. Dat geeft een duidelijk overzicht over je stabiliteit van de CO2. En voor nu veel manueel de alg weghalen met de nodige waterwissels.
 
Welke Twinstar heb je erboven hangen? En ik zou toch echt die bellen gewoon eens omlaag gooien.
 
Enige advies wat ik nog kan geven is maak eens een pH profiel. Dat geeft een duidelijk overzicht over je stabiliteit van de CO2. En voor nu veel manueel de alg weghalen met de nodige waterwissels.
Dat ga ik proberen!
Welke Twinstar heb je erboven hangen? En ik zou toch echt die bellen gewoon eens omlaag gooien.
Twinstar 450e hangt erboven. Op85% brand ie 7,5 u per dag. Ik ben ook benieuwd wat er gebeurt als ik de bellen omlaag gooi... maar ben ook bang als ik dat doe er toch te weinig co2 is... en dan zal ik het weer moeten verhogen en dan ben ik bang door die fluctuaties meer alg te krijgen...

En bellentellers, verschillen die wel eens in hoe groot de co2 bellen zijn?
 
En bellentellers, verschillen die wel eens in hoe groot de co2 bellen zijn?
Goede vraag en ik herinner me dat iemand een keer heeft uitgelegd dat bij een gelijke werkdruk er evenveel co2 in een bel zit maar goed dat heb ik dus van horen en zeggen.
 
Dat ga ik proberen!

Twinstar 450e hangt erboven. Op85% brand ie 7,5 u per dag. Ik ben ook benieuwd wat er gebeurt als ik de bellen omlaag gooi... maar ben ook bang als ik dat doe er toch te weinig co2 is... en dan zal ik het weer moeten verhogen en dan ben ik bang door die fluctuaties meer alg te krijgen...

En bellentellers, verschillen die wel eens in hoe groot de co2 bellen zijn?
Da's een vrij sterke lamp, dan kun je idd wel iets meer bellen toevoegen maar of je naar 180 moet vraag ik me af. Staat je skimmer 24/7 aan?
 
Goede vraag en ik herinner me dat iemand een keer heeft uitgelegd dat bij een gelijke werkdruk er evenveel co2 in een bel zit maar goed dat heb ik dus van horen en zeggen.
Hmm... ik zou nog wel naar de werkdruk kunnen kijken/spelen. Die is nu exact 1,5 bar... maar toch blijft t gek dat de dropchecker nu mooi lichtgroen is. Ga ik omlaag wordt hij donkerder.... dus het gehakte lijkt goed te zijn, maar het zijn zóveel bellen... andere bellenteller een keer proberen zou wel uitsluitsel geven.
Da's een vrij sterke lamp, dan kun je idd wel iets meer bellen toevoegen maar of je naar 180 moet vraag ik me af. Staat je skimmer 24/7 aan?

skimmer is zo’n lilypipe inlaat met skimmer combinatie. Dus die loopt idd constant... de bellen zijn nu al 180 per minuut! Kijk 100 ofzo zou ik nog kunnen begrijpen met veel licht en veel planten...

ik blijf het gek vinden.... hoop dat er nog meer goeie suggesties zijn.
 
skimmer is zo’n lilypipe inlaat met skimmer combinatie. Dus die loopt idd constant... de bellen zijn nu al 180 per minuut! Kijk 100 ofzo zou ik nog kunnen begrijpen met veel licht en veel planten...

ik blijf het gek vinden.... hoop dat er nog meer goeie suggesties zijn.
Ik zou eens een andere inlaat proberen dan, zonder skimfunctie - of die skimfunctie even blokkeren indien mogelijk. Mogelijk verlies je daar ook veel co2.
 
Hier 48 bellen op 34 liter. Vind ik ook heel veel. Heb wel een KH van 10 dus dat zorgt dat ik aan de hoge kant zit, maar dan nog... Had regelmatig wat baardalg toen ik 40 bellen gaf. Dat is nu weg dus heb wel het gevoel dat dit het goede aantal bellen is. Ook mijn PH zit op 7.2/7.1 dus volgens de tabel ok. Net als jij weet ik ook niet wat ik er aan kan veranderen.
 
Ik zou eens een andere inlaat proberen dan, zonder skimfunctie - of die skimfunctie even blokkeren indien mogelijk. Mogelijk verlies je daar ook veel co2.

De CO2 verdwijnt dan toch in je filter en komt daar later weer uit via de uitstroom? Ik stel me zelfs voor, dat de CO2 tijdens de reis door het filter extra goed oplost. Of wordt de CO2 op de één of andere manier door het filter teniet gedaan?

Gewoon nieuwsgierig...
 
wat dacht je om es een digitale tester te kopen ??
staan wel op Alibabaexpress voor maar een paar euro
Of bij Bol voor 18 euro

Drop checker is leuk maar lelijk en hij moet maar net op de goeie plek hangen

Niet te grote veranderingen aanbrengen, je bakje ziet er super uit
 
De CO2 verdwijnt dan toch in je filter en komt daar later weer uit via de uitstroom? Ik stel me zelfs voor, dat de CO2 tijdens de reis door het filter extra goed oplost. Of wordt de CO2 op de één of andere manier door het filter teniet gedaan?

Gewoon nieuwsgierig...
Door de skimmerfunctie heb je extra oppervlaktebeweging en daardoor meer gasuitwisseling waardoor je co2 de bak uitgaat.
 
Door de skimmerfunctie heb je extra oppervlaktebeweging en daardoor meer gasuitwisseling waardoor je co2 de bak uitgaat.

Ah, op die manier.

Ik heb zo'n glazen inlaat met kleine skimmer en voor de uitstroom een lily pipe. CO2 wordt toegevoegd via een inline diffusor. Ik vraag me de laatste tijd wel af of die inlaat/uitstroom combinatie wel zo goed is i.c.m. CO2. Maar ik ga het topic niet kapen :)
 
in bijlage een kort filmpje van hoe mijn co2-bellen eruit zien.
Mijn bakje is +/- 50l.

1e vraag: welk aantal bellen moet ik tellen als leek: ik vermoed van het linkse apparaat omdat dat de bellenteller is. Maar dat is een razend snel tempo.
2e vraag: is dat niet extreem veel?
3e vraag: 2de bijlage is foto van men dropchecker, ik krijg hem niet meer richting limoengroen of is deze kleur voldoende?

thx
 

Bijlagen

  • VID_20211026_174343.mp4
    824 KB
  • IMG_20211026_174356.jpg
    IMG_20211026_174356.jpg
    195.9 KB · Weergaven: 86
Op zich is de kleur van de dropchecker goed maar let op dat deze niet geel. Wordt. Beter iets donkerder groen en minder risico.
 
De bak van mijn zoontje, een Fluval Flex van 57 liter, daar gebruiken we +/- 60 bellen per minuut.
Zoals Cornelius zegt: ga naar 80, want wat je nu hebt is echt VEEL te veel en je dropchecker is ook veel te licht.
 
Nou ik moet zeggen dat mijn dropchecker ook ongeveer deze kleur heeft maar ja het is altijd lastig te zien op een foto en je zou er iets wits achter moeten houden om het goed te kunnen beoordelen.
 
Op zich klinkt 180 bellen als erg veel en dat gaf ik op de 200 liter nog niet eens maar hangt het aantal bellen in een bellenteller die je ziet niet ook af van hoe groot de belletjes zijn want ik heb enkele bellentellers gebruikt en bij de en zijn de bellen beduidend groter dan bij de ander.
Aan de andere kant heb ik gehoord dat er bij een gelijke werkdruk altijd evenveel co2 in een bel zit ongeacht welke bellenteller je gebruikt. Maar dat lijkt me sterk als de bel bij de ene bellenteller groter is dan bij de andere bellenteller.
 
in bijlage een kort filmpje van hoe mijn co2-bellen eruit zien.
Mijn bakje is +/- 50l.

1e vraag: welk aantal bellen moet ik tellen als leek: ik vermoed van het linkse apparaat omdat dat de bellenteller is. Maar dat is een razend snel tempo.
2e vraag: is dat niet extreem veel?
3e vraag: 2de bijlage is foto van men dropchecker, ik krijg hem niet meer richting limoengroen of is deze kleur voldoende?

thx

Ik tel (in het rechtse buisje) in de 2 seconden dat het filmpje duurt 7 - 8 bellen, wat zou neerkomen op ruim 220 bellen per minuut en dat is wel echt heel veel op 50 liter
Drop checker plaats je proef ondervindend. hij moet in stroming (vers water krijgen) hangen liefst tegenover de reactor, maar ietsje hoger of lager kan al een afwijkend beeld geven
 

Terug
Bovenaan