Wat is er nieuw

Heel veel hele kleine witte beestjes

• Onderwerp starter Onderwerp starter Esmi
  • Startdatum Startdatum
E

Esmi

Guest
Nu ik eindelijk ingelogd blijf zal ik ook meteen maar een onderwerp posten 😉. Wij hebben een klein bakje van een liter of 20 met 3 guppies en veel planten erin. de guppen doen het prima, elke 2 a 3 weken verschonen we 1/3 water. Nu zagen we opeens heeeeel veel piepkleine beestjes in de bak. Jonkies dachten we, maar het zijn echt geen visjes. Ze hangen een beetje half rechtop in het water en bewegen zich schokkerig en heel snel voort. Vooral 's morgens als we het licht aandoen zien we er heel veel, als het licht is niet meer. Ze zijn zo'n 2 mm lang, en wittig. Ik kan geen pootjes of wat dan ook onderscheiden, maar volgens mijn zoontje zitten er wel uitsteekseltjes aan. Wat zou dit kunnen zijn? En kan het kwaad? natuurlijk heb ik al rondgekeken in dit subforum maar ik kom er niet echt uit...

Hoi Esmi ik vermoed dat je last van planaria hebt.
Hier is een linkje:
Planaria

O jeetje, dat lijkt me niet zo best. Is het niet gewoon mogelijk om de hele bak te verschonen? Planten vernieuwen, steentjes goed uitspoelen en zo? Of krijg je ze daar niet mee weg... en wat zou ik er anders aan kunnen doen, wat is het minst schadelijk om evt. te gebruiken?

Het is een veel voorkomend beestje. Beste kan je een kuurtje Flubenol gebruiken.

Vaak ontstaat een plaag door teveel voer.

Suc6

maar het zijn volgens mij geen wormen, volgens mijn zoon zijn het meer 'kevertjes'....

Kan je misschien een foto plaatsen?

Google eens op mosselkreeftjes of mosseldertjes. Die heb ik ook altijd bij de garnalen in en doen geen kwaad. Die zitten veel op het raam en planten en lijken een beetje kleine watervlooien vind ik.

Bedankt John, maar ik heb mijn zoon laten kijken, en die waren het niet. Maar bij een andere foto riep hij meteen 'D�e zijn het!' maar toen ik ging kijken hoe die beestjes heetten, kon ik de foto nergens meer vinden en ik ben nu al een half uur aan het zoeken, haha! Het zijn beestjes met 2 sprietjes v��r en ��ntje achter, als een soort staartje...

en het gekke is, is zie er nu geen enkele meer. Morgenvroeg waarschijnlijk weer wel...

Volgens mij was het een watervlo die mijn zoon aanwees (hij is buiten aan het spelen, ik zal het straks meteen vragen want ik ben hartstikke benieuw, haha!). het klopt wel met die sprieten aan de voorkant en ��ntje achter. Maar nu weet ik nog van vroeger, toen mijn vader een aquarium had, dat die beestjes veel groter zijn en donker van kleur, hoewel op deze site staat dat ze ook wit kunnen zijn en klein. En als ik zo bedenk hoe ze bewegen, lijkt het inderdaad wel op watervlooien... Zou dat echt kunnen? En zijn dat soms nachtdiertjes? 😉

Ik ben er echter nog niet zeker van hoor, volgens mij zijn ze wat langer dan watervlooien...
Een foto maken lukt vast niet, maar ik zal het wel proberen als ik ze weer zie.

het lijkt mij dat die mensen ook mosseldiertjes hebben gehad. Hoe moeten er anders vlooien in je bak komen??
En vlooien zie je overdag net zoveel volgens mij.
Je hebt volgens mij vlooien in merdere kleuren te koop. Ik heb ze ook weleens als voer gekocht en soms zijn ze mooi rood en de andere keer meer wit/doorzichtig.

Misschien cyclobs ?
179374erna_esmeijer_0_82_cyclopscopepod2.jpg

Ja,watervlooien.

En Geen Planaria. !!!!!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan