heel veel jonge helena-slakjes?


A

AnjadW

Guest
ik heb 2 volwassen helenaslakken gekregen bij de nano-bak die ik overnam. nu (anderhalve maand later) zitten er wel een stuk of 30 jonge puntslakjes in de bak. als dit ook allemaal helenaslakken zijn, dan jongen die dus net zo snel als de "gewone"slakken.... haha.
en als het toch andere slakjes blijken te zijn, dan zullen ze wel opgegeten worden. maar wat is dat vermenigvuldigen snel gegaan zeg! wel leuk om te zien.
 
Volgens mij geven de Helena s niet zoveel kleintjes en ik denk eerder dat het puntslakken zijn.
Maar wellicht vergis ik mij.
 
Mijn helena slakken hebben echt overal eitjes afgezet. Allemaal witte vierkantjes. Een heel aantal is al wel uitgekomen en die lijken echt onmiskenbaar op papa en mama. Precies dezelfde tekening en daardoor prima te onderscheiden van andere soorten slakken.

Mijn advies, kijk goed of je die geel/bruine lijntjes ziet, dan weet je het zeker.
 
Gekke bij mij is dat de voortplanting van mn Helenas vrijwel is gestopt terwijl er slakken / voer zat zijn / is.
Snap het niet helemaal.
 
Bij mij planten ze zich in twee bakken ook voort, maar is de tijd tussen leggen van de eitjes en dat je de eerste slakjes ziet wel langer dan wat jij beschrijft.

In een bak die draait vanaf midden maart en ik de eerste eitjes zag in mei, heb ik de eerste jongen pas een maand geleden gezien. De eerste eitjes waren al wel eerder verdwenen/uitgekomen, dus bij mij verblijven de kleintjes vermoedelijk eerst nog even in de grindbodem, maar veel jongen zien in een week of 6 na plaatsing lijkt me wel erg snel.

(Overigens zegt dit niets over hoe snel de populatie kan groeien. Als het eenmaal loopt, komen er natuurlijk continu eitjes uit en kan het gewoon hard gaan. Ik heb nu, ongeveer een maand na de eerste, al zo'n 20 jongen gespot.)
 
tsja, ik weet het eigenlijk niet... ik heb de foto's bekeken van de link die jij stuurde, John, maar het zijn wel eerst een soort van vierkantjes geweest, maar niet doorzichtig. en ze kleefden nergens aan, maar lagen gewoon tussen de kleikorreltjes. bij sommige kleine slakjes komt er volgens mij wel al een beetje een kleurenpatroon, maar is nog niet echt goed te zien. ze zijn ook nog zo klein.
maar ik hou ze in de gaten... haha.... en zal er nog wel eens op terug komen over een paar weken.
bedankt voor het reageren, iedereen!
groetjes, Anja
 
AadMec zei:
Gekke bij mij is dat de voortplanting van mn Helenas vrijwel is gestopt terwijl er slakken / voer zat zijn / is.
Snap het niet helemaal.

Bij mij wilde het ook nooit zo goed hoor Aad. Ik heb nu al tijden slechts 1 oude mismaakte Helena erin en die zit al jaren in zn eentje. Maar hij snapt wel op zn tijd wat Puntslakjes want ik vind veel lege huisjes.
 
dan doet dat oudje toch zijn werk nog goed, Aad!
ik heb ergens gelezen dat ze ongeveer 2 jaar worden. hoe oud is die van jou dan?
groetjes, Anja
 
Grote kans dat het jonge helenas zijn. Ik heb ook overal jongen rondkruipen, zelfs zonder dat er nog gewone slakken over zijn om op te eten!
 
Ik zag deze foto op internet...

anatome_helena.jpg


Geeft misschien een idee?
 
Mijn helena's hebben ook regelmatig jongen maar 30 in een maand is wel erg veel. Ik vermoed dat dit dan ook geen helena's zijn. De eitjes zitten ook niet n een groepje bij elkaar maar echt apart per eitje in een vierkant envelopje.
 
nee, nu ik zo naar die foto's kijk, ga ik toch twijfelen... waarschijnlijk zijn het dan een soort torenslakjes die ik via plantjes in mijn bak gekregen heb. ze hebben wel meerdere kleurenlaagjes, maar nog niet zoals de grote helena's die ik heb.
bedankt!
groetjes, Anja
 

Terug
Bovenaan