Wat is er nieuw

Heftige assimilatie

• Onderwerp starter Onderwerp starter fishtankrookie
  • Startdatum Startdatum
F

fishtankrookie

Guest
Gisteravond toen ik thuiskwam hingen echt alle plant onder de luchtbellen. Sinds ik de nieuwe verlichting heb gebeurd dit wel vaker.

Voorheen met een t8 Philips 860 had ik dit niet in deze vorm.

Zelf denk ik, een goed teken de plant is flink aan het werk geweest. Nou meende ik ergens een keer gelezen te hebben dat het niet goed is voor de plant omdat de huidmondjes dan kunnen beschadigen. En omdat de huidmondjes verzadigd zijn met zuurstof er ook geen co2 meer opgenomen word.

Dus de vraag is het nu goed of slecht. Of moet de co2 lager en de verlichting ook. Of is er helemaal geen reden tot paniek. Ik weet zelf niks van planten af.

Zolang er voldoende voeding voorhanden is en veel licht zul je dit kunnen en en opzich is daar niks mis mee.

Oke. De co2 zit wel goed. Met de voeding de Ei. Hoeveel ik wekelijks toevoeging moet de tijd uit wijzen. Tot nu toe een weelderige plantengroei.

Het geniepige is natuurlijk wel dat een tekort zich niet direct laat zien. Wel snel groene algjes op het glas. Wel makkelijk te verwijderen. Eigenlijk altijd wel gehad. Op de planten gelukkig niks wel gehad. Met wegsnoeien trekt het al aardig bij. Ben der wel blij mee.

De ludwigia perennis red heeft het moeilijk gehad. Maar op die plant kan ik geen conclusies trekken. Blijft een lastige. Het goede nieuws hij groeit eindelijk omhoog en gooit onderaan blad af. Ik wacht tot die hoog genoeg is en kort hem dan weer in. Afwachten of die dan opgroeit en dan onderin ook mooi blijft met dit nieuwe beleid

Laatst bewerkt door een moderator:
Bij het gebruik van de EI zul je niet snel tekorten krijgen hoor. Daar is de EI juist voor bedoeld en voor het gemak. Een goede circulatie van het water is eveneens erg belangrijk.

Dus de vraag is het nu goed of slecht. Of moet de co2 lager en de verlichting ook. Of is er helemaal geen reden tot paniek. Ik weet zelf niks van planten af.
Ik weet niet of je die dag ook hebt ververst, daardoor lijkt het soms ook of je een hevige assimilatie hebt, het licht iets lager en de Co2 ook kan je alleen besparen, soms moet je even het evenwicht vinden, de balans tussen goede groei en algvrije planten i.c.m. licht.

Sinds mijn nieuwe bak draait heb ik ook planten die behoorlijk assimileren, in mijn oude bak was de verlichting minder sterk en zag ik het eigenlijk nooit.

Volgens mij is het juist een goed teken, zolang je maar niet tegen tekorten op gaat lopen is er niets aan de hand (denk ik?) ik vind het ook nog eens mooi om te zien.

Ik heb zelfs minder last van alg (lees geen) wat ik in mijn oude bak wel had,
Alleen tijdens de opstart iets bruinalg en een beetje draadalg gehad.

Laatst bewerkt:
Het is inderdaad heel mooi om te zien. Er is gewerkt dus de planten doen iets. Ik had de dag er voor ververst en komt het ook voor maar trekt ook gauw weer weg. De voeding is nu wel een kwetsbare factor en ga ik goed in de gaten houden. Het evenwicht vinden is lastig en moeilijk maar wel te doen. Tis ook weer een leuke uitdaging en een leuk onderdeel van de hobby.

Ja de voeding moet je zeker in de gaten houden, ik hanteer de EI methode en hoop dat ik voldoende toevoeg, maar vooralsnog gaat het goed.

Als je hebt ververst zit er meer zuurstof in het water en zodoende is het verschijnsel nog heftiger ja, omdat de zuurstof die de planten produceren dan niet wordt opgenomen door het water.

Ik ververs altijd in de avond als de hoofdverlichting uit is, zo verstoor je het Co2 gehalte het minst is mijn redenatie.

De hoeveelheid voeding ben ik nog niet helemaal uit. Ik heb ook maar een 70 liter bak die netto hooguit iets over de 60 liter is. Bak is redelijk bezet met vissen en naar verhouding een groot filter. Ik heb het idee dat de eigen productie van nitraat wel goed zit en fosfaat naar verhouding achterblijft.

Dus deze week niks toegevoegd en nitraat en fosfaat gemeten. Fosfaat 0,5 en nitraat tussen de 5 en 10 mg/liter. Wel cmb+ toegevoegd.

Nu wil ik half in de week weer es meten en aan het einde van de week weer. Aan de hand daarvan conclusies trekken.

Ik denk dat met een grote bak de verhouding eigen nitraat en fosfaat productie met het aantal liters geheel anders ligt. Dus dan ook de hoeveelheid die je dan toevoegen moet.

Fosfaat 0,5 en nitraat tussen de 5 en 10
Dat zijn wel goede waardes
met een grote bak de verhouding eigen nitraat en fosfaat productie met het aantal liters geheel anders ligt
Dat ligt maar net aan de bezetting, als er relatief minder vis in zit dan in een kleine bak wel ja.

Is ook een factor. Maar stel eind van de week is nitraat gestegen naar 15 mg/liter en fosfaat is nagenoeg 0. Kan ik dan stellen: nee mijn nitraat is niet te hoog maar de eigen productie fosfaat is gewoon niet genoeg. Dus alleen fosfaat en misschien wat kalium toevoegen. Of dit een gevaarlijke conclusie die in praktijk niet op gaat?

Kan ik dan stellen: nee mijn nitraat is niet te hoog maar de eigen productie fosfaat is gewoon niet genoeg. Dus alleen fosfaat en misschien wat kalium toevoegen. Of dit een gevaarlijke conclusie die in praktijk niet op gaat?

Dat is een juiste conclusie ja, 15 mg Nitraat is nog ruim onder de max. mocht fosfaat 0 zijn kun je dat evt. toevoegen (soms zit het ook in al in het kraanwater)
Maar meet eerst maar eens eind van de week, je bent nu al aan het brainstormen terwijl je nog niets weet😉

Haha ja daar heb je wel een punt ja. Ben benieuwd.

Maar goed als je de EI gewoon zou volgen dan ben je altijd zeker van voldoende voeding en hoef je niet telkens te meten. Anders kun je net zo goed wekelijks bekijken wat je verbruik is en dat toevoegen en minder verversen.

Enige nadeel is de grote verversing waardoor het waterniveau behoorlijk laag komt, ik ververs nu 2 x 55 achter elkaar ipv 1 x 95 (op 190 liter)

Ja dat klopt. Maar het is meer te doen om een basis te hebben. Uitgaande van het voorbeeld. Als ik dan nitraat blijf toevoegen zal het stijgen en stijgen ondanks dat ik de helft ververs. Het is vooralsnog een stelling. Eerst kijken als het zo is. Elke week testen ga ik in de toekomst niet doen. Maar met het nieuwe beleid verlichting toch weer een basis hebben waar ik verder op kan borduren.

Als ik dan nitraat blijf toevoegen zal het stijgen en stijgen ondanks dat ik de helft ververs
Op een gegeven moment stijgt het niet meer, in theorie kun je nooit hoger uitkomen dan het dubbele van wat je toevoegt (ajbwib)

Ik weet niet of je die dag ook hebt ververst, daardoor lijkt het soms ook of je een hevige assimilatie hebt, het licht iets lager en de Co2 ook kan je alleen besparen, soms moet je even het evenwicht vinden, de balans tussen goede groei en algvrije planten i.c.m. licht.

Of dubbel gezien kwam weer van carnaval Zwarte meer. Haha

Enige nadeel is de grote verversing waardoor het waterniveau behoorlijk laag komt, ik ververs nu 2 x 55 achter elkaar ipv 1 x 95 (op 190 liter)

Maar ja dan ververs je deel ook weer het verse water van de eerste 55 liter waardoor je effectief niet de helft van het oude water ververst.

dan ververs je deel ook weer het verse water van de eerste 55
dat klopt, ruim één vierde van de eerste verversing gaat er dan weer uit, dat is zo'n 15 liter.
dus effectief heb ik dan 40 liter ververst, plus de 55 die daarna volgt is samen 95😉

Vandaar dat ik 2 x 55 doe, dat is meer dan 50% van 190 liter

Laatst bewerkt:
Tja dat is zo lastig om daar iets zinnigs over te zeggen. Voor de nieuwe verlichting leuke resultaten met de EI behaalt. Per bak zal de wekelijkse toevoeging kunnen variëren. Misschien is dat nou net de kunst.

De rekensommen word me wat teveel. Ga gewoon verder met EI methode zei het met andere dosering. Nieuwe ronde nieuwe kansen.

Het is niet zozeer de chemische voeding die de heftige assimilatie veroorzaakt. Dat is de combinatie groei LICHT en CO2. Daarom kun je in principe alles laten zoals het is, aleen het aantal bellen CO2 verminderen, met 5 per minuut en na een dag kijken hoe sterk de blaasjes vorming nog is. Gewoon verder verminderen tot dat er nog een paar blassje ontstaan, midden overdag als de verlichting al een paar uur aan is.
De reden is namelijk dat het water door de hevige assimilatie verzadigd is met O2 ( = zuurstof) en dat lost dan niet meer in het water op, maar vervliegt in de lucht ( is ook de reden waarom wij landdieren kunnen ademen).
Is dus eigenlijk verspilling van CO2 want te overdadig toegevoegd.

dat klopt, ruim één vierde van de eerste verversing gaat er dan weer uit, dat is zo'n 15 liter.
dus effectief heb ik dan 40 liter ververst, plus de 55 die daarna volgt is samen 95😉

Vandaar dat ik 2 x 55 doe, dat is meer dan 50% van 190 liter

Deze denk ik😀😀

zou het ja, daar hoeft hij niets mee te doen namelijk, en ook helemaal niet van toepassing op zijn bak (of ie moet toevallig ook 190 liter zijn) en breng ik hem nu helemaal in de war😀

Dat is de combinatie groei LICHT en CO2
Daaruit kan ik concluderen dat mijn Bio Co2 dus goed zijn werk doet?

[

Dacht het wel ja, een beetje te goed!!

een beetje te goed!!
Ja wat is ''te goed'' de plantjes assimileren lekker en dat is wel een mooi gezicht.
TS dacht dat dat slecht was maar dat zal wel meevallen toch? ik zie meerdere High tech bakken ook flink bellen blazen.

Laatst bewerkt:
De ene dag meer als de andere, dat de planten dat doen. Heb de bak weer onder controle. Voeg nu alleen nitraat toe 10 mg per week. Wanneer ik fosfaat 1 mg toevoeg rijst die de pan uit na een week. Dat gaf veel alg op de bodem. Stoffig of echte kenner ben ik niet wel blauwalg. Grind verkleurde ook groenig. Dus teveel fosfaat ten opzichte van nitraat is ook niet best.

Durf het niet te roepen, maar zit er in die Redfield Ratio dan toch een kleine kern van waarheid in. Immers met Ei methode voeg je ook altijd 1:,10 toe??

Andere oorzaak zou kunnen wezen dat het met er met de stock oplossing maken vergist is.

Je brengt TS helemaal niet in de war kan heel goed rekenen zeker als het im centen gaat.😀

Oke. De co2 zit wel goed. Met de voeding de Ei. Hoeveel ik wekelijks toevoeging moet de tijd uit wijzen. Tot nu toe een weelderige plantengroei.

Het geniepige is natuurlijk wel dat een tekort zich niet direct laat zien. Wel snel groene algjes op het glas. Wel makkelijk te verwijderen. Eigenlijk altijd wel gehad. Op de planten gelukkig niks wel gehad. Met wegsnoeien trekt het al aardig bij. Ben der wel blij mee.

De ludwigia perennis red heeft het moeilijk gehad. Maar op die plant kan ik geen conclusies trekken. Blijft een lastige. Het goede nieuws hij groeit eindelijk omhoog en gooit onderaan blad af. Ik wacht tot die hoog genoeg is en kort hem dan weer in. Afwachten of die dan opgroeit en dan onderin ook mooi blijft met dit nieuwe beleid
Zonder dat ik weet welke planten je verder hebt; wanneer een Ludwigia perennis de onderbladeren laat vallen betekend dit dat het licht niet tot onder doordringt. Deze plant is erg veel licht nodig!

Zonder dat ik weet welke planten je verder hebt; wanneer een Ludwigia perennis de onderbladeren laat vallen betekend dit dat het licht niet tot onder doordringt. Deze plant is erg veel licht nodig!

Klopt als ik de plant inkort dan gaat het zeer moeizaam eer die weer op peil is. Als die bladeren verliest dan heeft die het inderdaad niet naar zijn zin.

Het is ook geen snelle goeier, dus toch de onderste blaadjes verlagen vaak. Wel assimileerden de ludwigia perennis weer. Qua verlichting heeft de praktijk al uitgewezen dat strips bij lange na de intensiteit op de bodem geven.

Heb een paar gouden ringen verpatst en nu leds hangen die wel functioneren. Was weer een dure les. I know

Heb een paar gouden ringen verpatst en nu leds hangen die wel functioneren
Zozo, dat zullen dan een paar beste led balken zijn😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan