Helanthium bolivianum 'angustifolius'


Jack Sparrow

Well-known member
Lid geworden
3 februari 2023
Berichten
119
Leeftijd
45
Locatie
Winschoten
Binnenkort komen mijn helanthium bolivianum 'angustifolius' binnen.
Ik heb all in one planten voeding dat gaat via een doseer pomp toegevoegd worden, maar wat kan/moet ik bij deze plant tussen de wortels steken..kleibollen?
 
Ik maak deze ook zelf maar capsules zoals Tuinkabouter verkoopt zijn ook een optie.
 
Binnenkort komen mijn helanthium bolivianum 'angustifolius' binnen.
Ik heb all in one planten voeding dat gaat via een doseer pomp toegevoegd worden, maar wat kan/moet ik bij deze plant tussen de wortels steken..kleibollen?
Deze plant kan je inderdaad wat bemesten bij de wortels. Maar ze neemt ook voeding op via de bladeren. Ze houdt van licht. Bij een wat hogere lichtsterkte doet het prachtig en vormt het behoorlijk wat uitlopers. Ze wordt nogal eens verward, heb ik gemerkt toen ik de plant had, met een Vallisneria nana. Kwekers zijn er kennelijk niet zo dol op want de plant schijnt emers niet gemakkelijk te vermeerderen. En dat heb ik ook ervaren want emers lukte het mij niet terwijl submers die plant sterkt vermeerderd. Je ziet de plant ook niet vaak bij de Lfs heb ik gemerkt.
 
Ik maak deze ook zelf maar capsules zoals Tuinkabouter verkoopt zijn ook een optie.
Zijn die gevuld met klei, of is dat een capsule met verschillende voedingsstoffen?

@benvo
Ja klopt.. ik heb zie hier in NL niet zo gauw kunnen vinden, dus dan maar uit Duitsland.
 
Als ik me niet vergis maakt Tuinkabouter ze met osmocote?
 
Zijn die gevuld met klei, of is dat een capsule met verschillende voedingsstoffen?

@benvo
Ja klopt.. ik heb zie hier in NL niet zo gauw kunnen vinden, dus dan maar uit Duitsland.
Aquariumbemesting.nl heeft poeders aan te lengen met water tot kleibolletjes. Zelf mengde ik die, een op een, dan ook nog met lateriet. Prima spul en erg voordelig! Zoals trouwens al hun spulletjes. De bolletjes maak je zo klein mogelijk zodat er bij eventuele verplantingen geen leemproppen naar boven komen.

 
@jessicapilon
Ga ik in combinatie met de vloeibare all in one voeding niet overbemesten met de capsules?

@benvo
Bedankt voor de link! En als je kleibollen maakt, kun je die (wat je niet gebruikt) bewaren in de koelkast of vriezer?
 
Ga ik in combinatie met de vloeibare all in one voeding niet overbemesten met de capsules?
Nee hoor want mensen die de EI volgen doseren ook over en gebruiken ook meestal nog voeding in de bodem. Zoveel invloed heeft de voeding in de bodem niet op de waterkolom.
 
@benvo
Bedankt voor de link! En als je kleibollen maakt, kun je die (wat je niet gebruikt) bewaren in de koelkast of vriezer?
je kunt ze aan de lucht (misschien in de oven??) laten drogen of bewaren in de diepvries. (Het laatste doe ik, maar ik ga ook eens onderzoeken hoe ik ze het beste kan drogen.)
 
je kunt ze aan de lucht (misschien in de oven??) laten drogen of bewaren in de diepvries. (Het laatste doe ik, maar ik ga ook eens onderzoeken hoe ik ze het beste kan drogen.)
Misschien op de laagste stand van de oven?
Maar als je ze niet afgedekt in een vriezer legt, droogt het op den duur ook wel uit denk ik.
 
Je kan de kleibolletjes maanden lang bewaren in de vriezer, ook als ze niet afgedekt zijn.
 
Hier ook de kleiballetjes drogen op de vensterbank of radiator.
Maakte deze met boetseerklei , voedingsbodem en half zakje droge sporenelementen.
 
@jessicapilon
Ga ik in combinatie met de vloeibare all in one voeding niet overbemesten met de capsules?

@benvo
Bedankt voor de link! En als je kleibollen maakt, kun je die (wat je niet gebruikt) bewaren in de koelkast of vriezer?
Die bolletjes die kan je gewoon bewaren. En dat hoeft helemaal niet op een gekoelde of donkere plaats. Gewoon, als de bolletjes eenmaal droog zijn, in een zakje of bakje bewaren. En dat drogen dat kan je in de open lucht bijvoorbeeld of in een koudere en/of nattere periode op je vensterbak. Je kan het dus ingewikkeld maken maar dat hoeft dus beslist niet!
 

Terug
Bovenaan