Wat is er nieuw

helder maken van vijver

• Onderwerp starter Onderwerp starter senne
  • Startdatum Startdatum
Tja , met de planten ben je wel heel laat .
Degene die je hebt gehaald zijn allen al over hun top .
En die zullen zich dit jaar voornamelijk bezig houden met het wortelgestel ....
Maar volgend jaar sta je dan weer sterker in je schoenen en kunnen ze direct uitschieten in het voorjaar .

ja ik weet dat het laat is voor de planten ,maar het is er pas nu van gekomen om er te gaan halen .
maar beter laat dan nooit he .

Ja , dat is zeker .
Der zijn nog wel wat planten die nog flink zullen doorgroeien , tot in de winter .
Bv. gele lis komt heel vroeg op in het voorjaar, maar is ook snel uit zijn groei , lisdodde is iets later maar dat is meer een sierplant voor mij .
Beide zijn vroeg over hun top (gele lis kan je wel snoeien , dat rekt het wel een tijdje)
Dus ik zou toch zeker zorgen dat je zoveel mogelijk soorten zet , met die 2 kom je er niet , je moet zowat alle seizoenen proberen te overbruggen met de plantengroei . Je hebt toch wel een soort of 15 nodig .

uvc lamp gebruiken heb je binnen paar dagen kraak helder water maja ik houd geen planten in me binnenvijver dus of het allemaal heel gezond is vraag ik me aF. lamp gebruiken is overigens niet het probleem aanpakken maar tijdelijk verhelpen. ik ken genoeg mensen die het zo doen maar op een puur natuurlijke manier is beter. zo een lamp zet je tussen je vijver pomp en filter in en zet je afhankelijk van je aantal liters en doorstroom snelheid enkelen uren per dag aan

ja ik ga nog kijken voor andere planten.
bv dotterbloem.
kan deze in de vijver staan is wel een oeverplant niet ?

maar kan deze in het randje staan van de vijver in bv zand omdat ik nog 2 zakken overheb ?

ik zou ook graag krabbenscheer in de vijver hebben .

en wat zuurstof planten bv waterpest,cabomba,fonteinkruid enz

ik ga wel nog planten vinden hoop ik

ik heb het al eens tegengekomen van de uvc lam maar ik doe het liever op de natuurlijke weize .

+ de planten maken je vijver ook mooier he

Dat is een goede instelling :thumbs:
Gewoon wat geduld hebben en genoeg aanplanten .
Plant je te weinig , wordt het alsnog niks .
Eigenlijk moet je het gewoon alleen maar helemaal volplanten en wachten .

Ik heb het ook allemaal geprobeerd met verschillende soorten filters , uv in de begin , was allemaal niks , hoop werk aan onderhoud , nu hoef ik enkel om de paar dagen een matje af te spuiten , en 2 a 3 keer voeren per dag (maar dat vind ik niet erg)
Maar mijn kilo bezetting begint wat uit te puilen , ik schat dat er nu wel 40 a 60 kilo vis inzit 😳 en geen filter ... als dat maar goed komt 😛

ok maar kan ik de planten in zand aanplanten ?

ik was al grind tegengekomen enz.

en kan ik daar dan eventueel ook dotterbloem inzetten in het zand in de rand die wat onder water staat?

ik hoop dat men moeder me dan nog eens meeneemt naar de winkel.
en hopelijk komen we met plantjes terug 🙂

Denk dat er wel weer een keer korting is bij de intratuin, kun je voor iets minder geld toch planten scoren.

Maar als dat is zal uw plantgoed ver heen zijn .

ok maar kan ik de planten in zand aanplanten ?

en wat bedoel je erwin ?

Einde seizoen staan de planten er dikwijls belabberd bij , deels doordat ze maar beperkte voeding toedienen in de potjes .

Wat betreft het planten , probeer het gewoon , is het niks dan probeer je wat anders .
Der is altijd een kans dat het lukt , iedere vijver is anders , als uw water goed is voor de planten maakt het dikwijls weinig uit waar ze in staan , groot deel bij mij staat zelfs gewoon los in de vijver , alles ondersteunt elkaar gewoon door de grote massa .
Maar ik zou zeker niet in van die kleine mandjes aanplanten , de wortels moeten hun weg kunnen vinden om uit te breiden .

erwin2 zei:
Einde seizoen staan de planten er dikwijls belabberd bij , deels doordat ze maar beperkte voeding toedienen in de potjes .

Wat betreft het planten , probeer het gewoon , is het niks dan probeer je wat anders .
Der is altijd een kans dat het lukt , iedere vijver is anders , als uw water goed is voor de planten maakt het dikwijls weinig uit waar ze in staan , groot deel bij mij staat zelfs gewoon los in de vijver , alles ondersteunt elkaar gewoon door de grote massa .
Maar ik zou zeker niet in van die kleine mandjes aanplanten , de wortels moeten hun weg kunnen vinden om uit te breiden .

Ik heb er geen problemen mee ondervonden, natuurlijk kwamen er een paar niet echt terug het daarop volgende jaar, maar veel is gewoon goed gebleven.

Waar wil jij de wortels in zetten als je ze niet in mandjes wilt doen?
Grind op de bodem?

ik zou ze in zand zetten omdat ik toch 2 zakken overheb .

Niekserr zei:
Waar wil jij de wortels in zetten als je ze niet in mandjes wilt doen?
Grind op de bodem?

Nee , gewoon niks . Los in de vijver .
Je zet bv. paar grote manden strategisch in de vijver .
Op bv. 50 of 80 cm van elkaar . Die planten gaan groeien en komen uit de mand met hun wortels . Naarmate de tijd vordert komt hier slib tussen en blijft rond en in de wortels liggen .
Daar steek je dan wat andere planten tussen en die zullen zich vastzetten aan die andere . Op deze manier krijg je de beste groei is mijn ervaring . Gewoon los en laat ze het zelf maar uitzoeken .

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan