Wat is er nieuw

Hele hoge PO4 en sommige planten groeien traag/niet

kellemes

Well-known member
Lid geworden
8 december 2012
Aquarium 54 liter
Temp 24 graden.

Verlichting..
2 x 15 watt t8 (Hagen Aqua-Glo + Hagen Sun-Glo)
Lichtduur.. 10 en een half uur per dag.. met een lichtpauze van 4 uur in de middag, tijdens de lichtpauze schijnt er wel enig indirect daglicht naar binnen.

Filterpomp..
Eheim 2213 met Keramische Hulsjes, Blauwe spons, Biologische steentjes, filterwatten.. alleen de filterwatten vervang ik als het te vuil is.
Om de maand ongeveer moet ik de instroomslang schoonmaken, anders raakt het verstopt.
Verder 30 gram turf (JBL Tormec)

Bodemmateriaal.. filterzand.

Visbestand..
12 Rasbora Espei
6 C. panda
6 Japonica garnaaltjes
Verschillende slakjes.. schijfhorenslak, puntslak en poelslak.

Ik weet dat ik een relatief zwaar visbestand heb maar extreem toch ook niet? Of wel?
Ik zie geen problemen bij de dieren..

Vissenvoeding..
Gemiddeld 4 � 5 dagen in de week..
Zeer afwisselend.. vriesvoer, vriesdroogspul, tabletjes (zowel dierlijk als alg) en vlokken.

Verversen.. eens per week zo'n 18% to 20%
Tegelijkertijd hevel ik (een deel van) de bodem af.

Planten..
Verschillende mossoorten op stuk mangrovehout. (die doen het trouwens wel goed)
Bosje Belgisch Groen (groeit zeer traag)
Limnobium laevigatum (moest tot voor kort wekelijks uitdunnen, nu doet het niets meer)
Eendenkroos (ben ik sinds een paar dagen aan het verwijderen)
Braziliaanse klimop (groeit wel, maar niet zo snel als eerst)
Anubias Coffefolia
Lindernia variegated
Valnisera Nana (doet niet zo veel, maar dat was altijd al zo)
Cryptocoryne beckettii
Nog een grote crypto waarvan ik de naam kwijt ben.
Hoornblad en Waterpest zal er binnenkort bijkomen.. ook drijvend om het licht nog wat te dempen.

Heb bij enkele plantjes laterietbolletjes gestoken.

Vooral van het kikkerbeet valt me op dat het niet meer groeit.
Verder zie ik geen groeistoornissen bij de planten.. ik heb totaal geen algen.. behalve een beetje groene aanslag op het glas.

Toen ik de problemen zag ontstaan mat ik een NO3 van 0 en ook een PO4 die veel te hoog was, ging de kleurenschaal te buiten.

Ik geef aan plantenvoeding..
Dagelijks 1.5 ml Carbo
Dagelijks 2 ml Profito
Wekelijks na de verversing 1 ml Nitro.. daarmee hou ik mijn NO3 tussen de 10 en 5 gaandeweg de week, nu mijn planten niet goed groeien blijft het eerder in de buurt van de 10.
Ik had gehoopt dat dit mijn plantjes zou doen laten groeien maar het lijkt vooralsnog niet te lukken.

Mijn PO4 blijft erg hoog.. nu kom ik op 6! (kraanwater - PO4 = 0)
Ik maak me hier zorgen over eerlijk gezegd.

Waterwaardes..
PO4 = 6 (JBL druppel)
NO3 = 10 (JBL druppel)
NO2 = < 0,3 (Tetra druppel)
PH = 7,2 - 7,5 (Tetra druppel)
KH = Tetra druppeltest geeft 4 aan.. JBl strip 5-6
GH = 5-6 (JBL strip)
CI2 = 0 (JBL strip)

Dit zijn alle testen die ik momenteel kan doen..

Eigenlijk wil ik het toevoegen van plantenvoeding zoveel mogelijk gaan afbouwen, ik heb het gevoel dat het een beetje boven mijn pet gaat.. en zou toch liever het licht nog meer dempen om te voorkomen dat ik carbo en/of nitro moet gaan toevoegen.
Alleen met deze hoge PO4 wil ik eerst hier de oorzaak van vinden..

Je fosfaat moet om laag.
Water verversen. scheelt al veel.
Desnoods 2 x met dag tussen posen.

O, in 54 l. ???? zoveel planten?
En dan nog hoornblad en waterpest erbij???
Is dat niet overkill,in dat bakje?

Waarom ZOVEEL voeding?
Ik doe er haast niets in.

Ik zal de komende tijd er een paar extra verversinkjes tegenaan gooien..

De meeste plantjes zijn mini-klein, zoals de mosjes, Lindernia variegated, de Anubias..
Maar jij denk dus dat ik beter wat plantjes deruit kan gooien.. en afbouwen van de voeding?

Niet als het kleine plantjes zijn.
Dan morgen die van jou op de bus.

Hoe kan PO4 nou zo enorm hoog zijn? En zeker met zoveel planten. Is de test wel goed verlopen? Ik vind de bezetting wel meevallen overigens.

Fosfaat van zes lijkt me onmogelijk....waardes zijn normaal in Nederland eerder rond de nul dan verhoogd aanwezig.

Denk te veel voeding?
Wat niet opgenomen wordt.

Bertus zei:
Denk te veel voeding?
Wat niet opgenomen wordt.

Maar in Profito zit geen Fosfaat.. toch?

De reden waarom ik de neiging heb er meer snelgroeiers bij te doen (en wat tragere groeiers eruit) is de hoge fosfaat..
Maar als planten nu al lijken te zijn gestopt met groeien.. heeft het dan wel zin?
Ook ben ik bang nu te stoppen met plantenvoeding.. dan zullen planten toch niet spontaan gaan groeien?
Ook zou ik graag het licht nog meer dempen.. misschien 1 lamp helemaal uitschakelen.. maar ik ben dan bang dat er dan helemaal geen PO4 meer wordt opgenomen.

Het gaat een beetje boven mijn pet geloof ik.

Ik ga straks de test nog een keer doen..

zou bio-co2 niets voor jou zijn?

triple zei:

Ik heb dat een tijdje gedaan (met omgekeerd bakje).. planten groeide als kool.
Maar ik vergat een keer op tijd een nieuwe fles aan te maken en toen zag ik aan de kegelvlekjes dat ze niet blij waren.. hadden duidelijk zuurstof tekort (dit was trouwens de afgelopen hete zomer), dat zat me niet lekker dus toen besloot ik ermee te stoppen, vond het iets te eng.. ben toen overgestapt op carbo.. (baard)alg verdween en planten groeide prima.. maar nu dus niet meer.
Ik weet dat het belangrijk is dat plantjes het goed doen.. maar weet nu even niet hoe ik dat moet aanpakken.

Het liefst zou ik het licht en carbo/profito afbouwen maar ik ben ook bang dat mijn fosfaat dan hoog blijft omdat de plantjes maar traag groeien, en zeker met minder licht.

Ik weet niet wat ik nu het beste kan doen.

Vaker verversen zal ik natuurlijk doen de komende tijd, om het fosfaat gehalte in toom te houden.

Ik denk ook dat de po4 echt niet zo hoog is. Hoe kan die zo hoog zijn dan??

Heb je de test ook al overgedaan voor controle dan??
Ik vind het namelijk zo erg hoog. Een klein foutje is zo gemaakt hoor.
Vertel eens hoe je het doet. Dat vroeg Bertus ook al namelijk.

Deze testset.. JBL fosfaat test PO4
Test is 2 maanden oud.. houdbaar tot 2016.

Heb net weer 3 x getest..
1 keer het kraanwater getest, uitkomst.. PO4 = 0
1 keer het aquariumwater getest.. dan wordt de kleur zo donker dat het niet meer op de kleurschaal voorkomt.

Daarna als volgt..
- 2 ml aquariumwater + 8 ml gedemineraliseerd water (JBL spreekt over gedistilleerd water.. maakt dat uit?)
- mini schepje van dat poeder erbij, schudden totdat het is opgelost.
- 10 druppels reagens.. omwentelen.
- 10 minuten wachten.

Dan kom ik op de kleurenschaal uit op minimaal 1,2

Dat moet ik dan vermenigvuldigen met 5.
1,2 x 5 = 6

Nu heb ik net ververst.. zal morgenochtend nog eens testen, met daglicht is het �berhaupt beter te zien.
Maar goed, ook vanmiddag kwam ik op PO4 = 6.

Tja dat is wel goed dacht ik ja. Ik snap niet waar dat dan wegkomt.
Ik heb ook die JBL namelijk.

kellemes zei:
triple zei:

Ik heb dat een tijdje gedaan (met omgekeerd bakje).. planten groeide als kool.
Maar ik vergat een keer op tijd een nieuwe fles aan te maken en toen zag ik aan de kegelvlekjes dat ze niet blij waren.. hadden duidelijk zuurstof tekort (dit was trouwens de afgelopen hete zomer), dat zat me niet lekker dus toen besloot ik ermee te stoppen, vond het iets te eng.. ben toen overgestapt op carbo.. (baard)alg verdween en planten groeide prima..

eigenlijk geef je zelf al aan dat er geen relatie is tussen zuurstoftekort en je bio-co2 toediening(fles uitgewerkt =geen co2)

carbo is niet heiliger dan co2

kellemes zei:
Het liefst zou ik het licht en carbo/profito afbouwen maar ik ben ook bang dat mijn fosfaat dan hoog blijft omdat de plantjes maar traag groeien, en zeker met minder licht.

Ik weet niet wat ik nu het beste kan doen.

Vaker verversen zal ik natuurlijk doen de komende tijd, om het fosfaat gehalte in toom te houden.

indien je carbo/profito verder wilt afbouwen ga je de verlichting flink moeten terug brengen naar maximaal 8uur

je hoog fosfaatgehalte kan je verdunnen door waterwissels :thumbs:
mogelijke oorzaak van je hoog fosfaat
-extreem veel diepvriesvoer
-actieve kool
-lava substraat
-fosforzuur(water aanzuren)

Als je je visbestand wat groot is voor de bak en je voert ook nog ruim vooral dierlijk brengt dat nogal wat fosfaat in je bak, ik zou het bevroren voer in ieder geval goed uitspoelen en matigen met voer dan zal het wel in de toekomst beter gaan met het fosfaat en natuurlijk met dit bestand veel water verversen. Wat de plantengroei betreft zal het tekort iets anders zijn dan No3, po4, ik heb ook brasilaanse in mijn bak en als die wat bleek blijft is het voor mij tijd om wat extra Kalium toe te voegen dt werkt en je ziet het resultaat ook erg snel.

-actieve kool
-lava substraat

Dat van de kool en de lava wist ik nog niet. Geeft dat echt een merkbare verhoging van Po4 dan??

jessicapilon zei:
Dat van de kool en de lava wist ik nog niet. Geeft dat echt een merkbare verhoging van Po4 dan??

Niet alle kool heeft dit.
Voor je kool gebruikt even in een bakje met water laten liggen en dan het fosfaat meten.
Zo weet je of je goed spul hebt.

Karper zei:
Als je je visbestand wat groot is voor de bak en je voert ook nog ruim vooral dierlijk brengt dat nogal wat fosfaat in je bak, ik zou het bevroren voer in ieder geval goed uitspoelen en matigen met voer dan zal het wel in de toekomst beter gaan met het fosfaat (..)

Dat zal ik gaan doen inderdaad..
Nu las ik ergens dat vlokvoer sneller zou gaan rotten dan dierlijk(vries), waardoor er ook weer fosfaat zou ontstaat? Is dat �berhaupt zo?
En in hoeverre geldt dat ook voor ander droogvoer zoals voedingstabletten, JBL novotab, tabletten van voervoorvis.nl?

Dank voor de antwoorden tot nu toe.. ik heb er veel aan.

kellemes zei:
Dat zal ik gaan doen inderdaad..
Nu las ik ergens dat vlokvoer sneller zou gaan rotten dan dierlijk(vries), waardoor er ook weer fosfaat zou ontstaat? Is dat �berhaupt zo?
En in hoeverre geldt dat ook voor ander droogvoer zoals voedingstabletten, JBL novotab, tabletten van voervoorvis.nl?

Dank voor de antwoorden tot nu toe.. ik heb er veel aan.

Fosfaatgehalte in droogvoer is moeilijker te achterhalen.
Fosfaatgehalte van voedseldieren kan je makkelijk opzoeken.

Fosfaat word bijna niet gebruikt door volwassen vissen, opgroeiende vissen verbruiken het wat meer.
Het is dus niet zo dat voer dat blijft liggen voor meer fosfaat gaat zorgen.

Wat je wel hebt is dat er in droogvoer vismeel zit, wat ook beenderen bevat, en in beenderen zit veel fosfaat.

Als er voer blijft liggen is het ook van groot belang dat je mineralisatie goed is, of je wat garnalen hebt die dit verder verwerken.

backplay zei:
jessicapilon zei:

Niet alle kool heeft dit.
Voor je kool gebruikt even in een bakje met water laten liggen en dan het fosfaat meten.
Zo weet je of je goed spul hebt.

ok bedankt hoor.

De manier van voeren dient er zo wie zo op gericht te zijn dat er geen overblijfselen zijn beter per keer een heel klein beetje dan teveel in een keer.Het mankement is dat er toch vaak veel te veel gevoerd wordt.

jessicapilon zei:
-actieve kool
-lava substraat

-sommige (actieve) kool word geactiveerd door fosforzuur
-afhankelijk van de samenstelling kan sommige lava het fosfaatgehalte flink verhogen
-zelfs de turf sluit ik niet uit als oorzaak

triple zei:
-zelfs de turf sluit ik niet uit als oorzaak

Rottend turf zou dacht ik wel een oorzaak kunnen zijn.
Maar zo lang laat ik het niet in mijn pomp zitten.

In ieder geval heb ik mijn verversingen de afgelopen week wat opgekrikt.. en ook JBL PhosEx in de filterpomp gedaan.. vandaag meet ik een PO4 van 1.. dus dat is een stuk beter.
Ik laat de PO4 nog een tik zakken voordat ik de PhosEx eruit gooi, en dan ben ik benieuwd of het gehalte weer zal oplopen.. of niet.

Ik ben ook nog voorzichtiger met voeren, nog iets meer afgemeten en ook spoel ik het vriesspul uit.
Verder heb ik nog wat snelgroeiers ingezet.. vanuit de gedachte dat die ook wel wat fosfaat zullen lusten, en ook het licht iets dempen.
Ik ben momenteel helemaal gestopt met plantenvoeding, en wacht eigenlijk af hoe de planten gaan reageren in de loop der weken, mocht blijken dat ze toch tekorten krijgen dan zie ik wel weer wat ik daarmee ga doen.

Het is bizar en fascinerend tegelijk.. je kijkt naar je aquarium.. denkt dat je alles op orde hebt, plantjes zien er aardig goed uit, visjes/garnalen lijken het goed te doen.. dan pak je een druppeltestje.. en blijkt het helemaal niet goed te zijn.
Wijze les.. meten is weten!

Dank allen voor de goeie tips.

Gewoon blijven verversen.
Breng je het ook omlaag.

Effe een update..
Ik vrees dat het te maken heeft met rot in een deel van de bodem.. gisteren zat ik wat te wroeten in het zand en zag ik flink wat bellen (methaan?) naar boven komen, ook kwam er aardig wat donker zand tevoorschijn. Het is niet overal maar een klein deel van de bak, was me niet eerder opgevallen..
Het wateroppervlak ruikt normaal.. het afgehevelde zand ruikt niet zo fris.

Ik heb gisteren het grootste deel van de (rottende?) bodem vervangen door vers zand, zal vandaag kijken of ik nog meer vind en dat dan vervangen.
Ik ben nu aan het dubben, moet ik de hele bodem vervangen? Of zal het volstaan om met kleine stapjes zoveel mogelijk (donker ogend) zand af te hevelen?
Ik ga dat laatste toch proberen de komende week.. elke dag een beetje zand vervangen.
Zwemt momenteel een (mini) Corydoras-Panda Baby'tje in de bak dus wil liever niet de hele bak leeg halen.. die krijg ik nooit te pakken.

Had ik niet verwacht.. ik gebruik filterzand met een zooi puntslakken, geen blauwalg.. planten doen het ondertussen weer prima, en toch..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan