Hele school kwijt binnen 2 weken


Dan moet ik misschien meer dan 60 liter verversen per week.

Ik weet niet of we er vanuit moeten gaan dat de nitraatwaarden niet kloppen? Omdat het een moment opname is bedoelen jullie?
 
Ik weet niet of we er vanuit moeten gaan dat de nitraatwaarden niet kloppen? Omdat het een moment opname is bedoelen jullie?
Ik probeer juist uit te vinden waarom opeens de nitraat waardes de schuld krijgen. Nitraatvergiftiging kan inderdaad hetzelfde verlopen als dat jij hebt omschreven dus ik snap het onderwerp wel maar het klopt niet met wat jij hebt gemeten. Wellicht kan je voor de zekerheid nogmaals de NO3 waarde meten. Als dat weer rond de 20 mg/l uitkomt is dat het probleem (mijn inziens) niet.
 
Ik heb met kegelvlekjes net hetzelfde gehad. 15 gekocht, en daar had ik er een maand later nog maar 7 van.

En die zijn niet allemaal op 2 dagen overleden, dat ging echt stuk per stuk.

Van 15 Pareldanio's had ik er na een maand nog 11 over.

Kan niet anders of dat waren zwakke vissen.
Garnalen, Ancistrus en Corydora's die ik bij hobbykwekers gekocht had, daar heb ik geen uitval van gehad.
Overwennen doe ik door in een bak om de paar minuten wat water van het aquarium toe te voegen, en dan ook wat weg te gieten. Na een uurtje gaan ze dan de bak in.
 
Dan moet ik misschien meer dan 60 liter verversen per week.

Ik weet niet of we er vanuit moeten gaan dat de nitraatwaarden niet kloppen? Omdat het een moment opname is bedoelen jullie?
Hoe test je IIse druppels welk merk misschien over datum
Al lijkt met het sterk dat het de oorzaak zou wezen wat John al aangeeft 40mg is bij vissen geen probleem
Vissen bij de zelfde firma vandaan zo ja misschien dan eens ergens anders wat vandaan halen de melding van de lfs anderen hebben geen problemen gemeld moet je maar met een pak zout nemen en sommige mensen melden het niet
Heb je soms kunststof attributen in je bak kan zijn dat die wat af geven
Anders een een flinke verversing doorvoeren voor dat je nieuwe vissen er in zet (als je bestand dat toe laat) vissen bij lfs zitten over het algemeen op kraan water (uitzonderingen daar gelaten)
 
Mij is nu ook duidelijk dat het wel aan mijn water of de manier van overwennen moet liggen, omdat het niet uit maakt waar ik ze vandaan haal. Maar.. plantenvoeding de boosdoener? Nicolientje, bedoel je dan de AIO? (deze doseer ik tussen laag en hoog, dus gemiddeld). Of bedoel je de Carbo?

Ik bedoel alles wat je toevoegt aan plantenvoeding, dat zijn die vissen niet gewend (in de natuur komt dat spul niet voor) dus is het voor de nieuwe visjes een overkill aan onbekende stofjes
 
Wat mijn eerste gedachte zijn:
Wellicht teveel nieuwe vis ineens toegevoegd.
Had ik zelf ook, mijn eerste groep ging op 1 na allemaal binnen een paar dagen dood.
Volgende groep opgesplitst toegevoegd en toen ging het goed, dus bv ipv 20 ineens, 5 per keer toevoegen en na een paar dagen weer 5.

Met overwennen ben ik erg voorzichtig.
Ik begin met het zakje dicht 45 min op temperatuur te laten komen.
Dan ieder half uur een beetje water (100ml) erbij doen, dit doe ik 4 keer, daarna nog 2 keer 150ml.
Hierna de vissen middels een schepnet overzetten in de bak.
Gedurende dit hele proces en 2 uur na het inzetten in de bak houd ik het licht uit.

Als ik wat meerdere vissen tegelijk bij zet voeg ik uit voorzorg JBL Acclimol toe.
Tevens heb ik standaard JBL Pro Clean Bac op voorraad voor als ik verandering merk aan de vissen of als ik een grote schoonmaak heb gehouden.

Succes
 
Hoe lang draait deze bak nu precies? Ik zag een ander topic van je van eind september waarin je het had over een nieuwe bak. En wat is de staat van je filter(s)? Mijn vermoeden is dat het misgaat bij een vrij nieuwe bak, in combinatie met een enorme toename van je visbestand in korte tijd. Wellicht zijn je filter(s) hier nog niet op voorbereid.
 
Marlonneke: ik heb niet specifiek op het gedrag gelet naar de nieuwe bewoners toe, maar er is me geen gejaag opgevallen. Ik zal er eens beter op letten de komende tijd.

Ik ben zelf een paar weken geleden het grootste deel van mijn nieuwe Corydoras hastatus kwijtgeraakt door een Pauwooggrondel man. In eerste instantie kwam het totaal niet in me op dat dit de oorzaak zou kunnen zijn, maar uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat dit de enige mogelijk verklaring is. Ik heb ook niet gezien dat hij ze fysiek aangevallen heeft, maar ik verwacht dat de stress (bij alle stress van de verhuizing en de nieuwe omgeving) ze de das omgedaan heeft. Inmiddels zijn de Pauwooggrondels uit de bak en heb ik nieuwe hastatus. Er is verder niets veranderd en nu doen ze het prima.

Mocht het probleem blijven bestaan, dan zou je kunnen overwegen om bij nieuwe vissen de vissen met een territorium uit te vangen, de bak anders in te delen en dan iedereen weer samen terug te zetten. Dan hebben ze minder het gevoel dat er indringers zijn.
 
Dank voor jullie reacties!

Ik heb een nieuwe testkoffer van WesPro gebruikt. De bak draait nu 4 maanden.
Na 4 weken indraaien heb ik 2 corydoras panda en 1 jonge ancistrus toegevoegd.
1 week later de Altispinosas.
Toen 3 weken later de 2 Gouramis
Toen 1 week later de school kegelvlekjes en daar ging het mis.
Toen na 3,5 week heb ik de kardinalen toegevoegd en 1 week daarna de 5 platys met ancistrus.

Misschien is het dan toch teveel vis in te korte tijd geweest... Al dan niet met te snel overwennen. Ik heb gisteren weer een normale waterwissel gedaan, dus ik kan nu wel opnieuw testen, maar dan zullen de waarden vast opnieuw goed zijn.
 
Mijn vissen gaan altijd met het lfs aquariumwater in een grote emmer die ik alleen voor mijn aquarium gebruik. Dan hevel ik mijn aquariumwater over dmv de druppelmethode . ( het water gaat door een luchtslangetje van aquarium naar emmer ) Vaak regel ik de waterstroom met een kraantje aan de slang , ook kan je een knoop in de slang doen en deze naar behoefte strakker trekken. Op deze manier wennen de vissen langzaam aan het aquariumwater en de temperatuur
 
  • Leuk
Waarderingen: Ilse
Dank voor jullie reacties!

Ik heb een nieuwe testkoffer van WesPro gebruikt. De bak draait nu 4 maanden.
Na 4 weken indraaien heb ik 2 corydoras panda en 1 jonge ancistrus toegevoegd.
1 week later de Altispinosas.
Toen 3 weken later de 2 Gouramis
Toen 1 week later de school kegelvlekjes en daar ging het mis.
Toen na 3,5 week heb ik de kardinalen toegevoegd en 1 week daarna de 5 platys met ancistrus.

Misschien is het dan toch teveel vis in te korte tijd geweest... Al dan niet met te snel overwennen. Ik heb gisteren weer een normale waterwissel gedaan, dus ik kan nu wel opnieuw testen, maar dan zullen de waarden vast opnieuw goed zijn.

Snap dat je nu erg huiverig ben geworden voor het toevoegen van nieuwe visjes. Op papier ziet het er allemaal goed uit 240 liter die 4 maanden draait moet al redelijk rijp zijn (mits je filter niet elke week uitspoel etc.) en de hoeveelheid vis toevoegen heb je keurig in gedeeltens gedaan. Je filter moet altijd even bijstellen op meer vis maar normaal gesproken moet dit niet zulk problemen geven dat hele groepen vis dood gaan. Na toevoegen even je NO2 volgende dag alleen meten dan zie je wat het doet op je waterwaardens. Je waardens zien er gewoon goed uit verder qua NO3 ook. Het lijkt me wel heel sterk dat dit zodanig hoog oploopt dat vissen ervan dood vallen.

Gewoon het overwennen gaan aanpassen en kijk ook dat de nieuwe visje niet heel erg jong zijn en vraag wanneer ze in winkel zijn aangekomen. Misschien heb je net de pech gehad dat visjes daar s ochtend zijn aangekomen en dat jij ze weer middag vervoer. Een goede LFS verkoopt hun net nieuw binnen gekomen visjes niet die laten ze eerst even bijkomen maar er zullen ook die meteen door verkopen.

Je heb gewoon erg pech gehad met je nieuwe visjes. Die waren of al heel zwak, te jong, al ziek.
 
Een goede LFS verkoopt hun net nieuw binnen gekomen visjes niet die laten ze eerst even bijkomen maar er zullen ook die meteen door verkopen.
Je heb gewoon erg pech gehad met je nieuwe visjes. Die waren of al heel zwak, te jong, al ziek.

Dit en dat ze bijna allemaal bij dezelfde importeur kopen zal hoofoorzaak nr 1 zijn van sterfte
 
Snap dat je nu erg huiverig ben geworden voor het toevoegen van nieuwe visjes. Op papier ziet het er allemaal goed uit 240 liter die 4 maanden draait moet al redelijk rijp zijn (mits je filter niet elke week uitspoel etc.) en de hoeveelheid vis toevoegen heb je keurig in gedeeltens gedaan.

Nou, ik vind het toch wat aan de snelle kant als je na 2 maanden (vanaf start) van ongv 10 naar 30 vissen gaat in 1 klap. Blijft gissen of het de filters waren die hier nog niet op voorbereid waren, of de vissen die er al in zaten de nieuwe groepen als indringers zagen.
 
De vissen kunnen wel van dezelfde importeur komen , maar dan nog kunnen ze bij verschillende lfs op verschillende waterwaardes zitten, of bij vissen hebben gezeten die mogelijk wel iets mankeren.
 
Als er iets met het water mis is, zoals problemen met het filter, dan vind ik het erg raar dat er maar 1 soort is die erdoor getroffen is en de andere vissen niet. Zeker niet als ze van 1 soort allemaal dood gaan en van de andere soorten niemand. Je zou dan ook iets moeten meten en als ik het goed begrijp heb je nooit afwijkende waardes gehad. Ik zou de oorzaak echt ergens anders zoeken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ilse
Is niet in 1 klap he.
is in fases gegaan en moet kunnen.
De scholen gingen er, naar ik de berichten interpreteer, wel in 1x in. De rest is er in kleinere batches in gegaan (de eerste 10 vissen dus), daarna een school van 20 erbij. Tweemaal achter elkaar.
 
Ja ik heb er niet over nagedacht een school in 2 gedeeltes toe te voegen. Ik dacht, ook met het oog op eventuele stress van een scholenvis in een te klein groepje, dat je ze in zijn geheel toe zou moeten voegen.
 
De scholen gingen er, naar ik de berichten interpreteer, wel in 1x in. De rest is er in kleinere batches in gegaan (de eerste 10 vissen dus), daarna een school van 20 erbij. Tweemaal achter elkaar.
vorige week heb ik 14 colombia tetra in mijn bak geplaatst de week ervoor 7 sarpaes en 10 kardinalen.

Tot op heden geen nitriet gemeten. en juist met dit soort dingen meet ik om de dag.
Moet wel erbij zeggen heb 2 filters erop en mijn bak draaid al 2 jaar dus daar zit denk ik een behoorlijke verschil
 
vorige week heb ik 14 colombia tetra in mijn bak geplaatst de week ervoor 7 sarpaes en 10 kardinalen.

Tot op heden geen nitriet gemeten. en juist met dit soort dingen meet ik om de dag.
Moet wel erbij zeggen heb 2 filters erop en mijn bak draaid al 2 jaar dus daar zit denk ik een behoorlijke verschil

Bovendien, door jou behaalde resultaten geven geen garantie voor een ander. :)
 
Ik heb ook 2 (externe) filters.. maar hij draait dan idd nog maar 4 maanden.

Maar dat van 10 naar 30 vissen in 1 klap, is dat niet wat kort door de bocht? De eersre 10 vissen waren van een heel andere grootte dan de veel kleinere kardinalen. De laatsten zijn dan wel met zijn 20'en, maar 1 kardinaal vervuilt volgens mij bij lange na niet de hoeveelheid van een diamantgourami? :) Als ik het mis heb moet je het zeggen hoor.

En die visgrootte maakt misschien ook wel het verschil in kwetsbaarheid?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou, ik vind het toch wat aan de snelle kant als je na 2 maanden (vanaf start) van ongv 10 naar 30 vissen gaat in 1 klap. Blijft gissen of het de filters waren die hier nog niet op voorbereid waren, of de vissen die er al in zaten de nieuwe groepen als indringers zagen.

Het blijft allemaal giswerk. Zonder al het gissen zou TS geen reacties krijgen nu heeft ze 2 pagina s vol met inzichten en meningen. TS kan dan zelf afwegingen maken of juist niet :D Het zou veel makkelijker zijn als iemand het feitelijke antwoord heeft op de vraag.

Het enige wat vast staat is dat TS test met druppels en dat de waardes die zij hier meld prima zijn. Ze heeft 20 nitraat dit is gewoon goed en geeft aan dat filter zijn werk doet.
 
Ik heb ook 2 (externe) filters.. maar hij draait dan idd nog maar 4 maanden.

Maar dat van 10 naar 30 vissen in 1 klap, is dat niet wat kort door de bocht? De eersre 10 vissen waren van een heel andere grootte dan de veel kleinere kardinalen. De laatsten zijn dan wel met zijn 20'en, maar 1 kardinaal vervuilt volgens mij bij lange na niet de hoeveelheid van een diamantgourami? :) Als ik het mis heb moet je het zeggen hoor.

En die visgrootte maakt misschien ook wel het verschil in kwetsbaarheid?

Ik denk dat je daar zeker gelijk in hebt. Een grote vis vervuild ook veel meer dan een kleine. Als je filter echt instabiel zou zijn, dan zou het toevoegen van de Ancistrus ook een probleem hebben opgeleverd, want dat zijn vissen die relatief bv veel vervuilen.


Het enige wat vast staat is dat TS test met druppels en dat de waardes die zij hier meld prima zijn. Ze heeft 20 nitraat dit is gewoon goed en geeft aan dat filter zijn werk doet.

Ik denk dat dit een zeer zinvolle opmerking is van een lid met veel ervaring en niet iemand net lid geworden is en zomaar iets roept.
 
Bovendien, door jou behaalde resultaten geven geen garantie voor een ander. :)
ik zeg ook nergens dat mijn behaalde resultaten de beste is hoor. begrijp mij aub niet verkeerd .

Ik geef alleen aan dat niet altijd dat wat je aangeeft de reden zou moeten zijn.

wat bij mij wel werkt kan bij jou niet werken. daar ben ik mij van bewust.
 
ik zeg ook nergens dat mijn behaalde resultaten de beste is hoor. begrijp mij aub niet verkeerd .

Ik geef alleen aan dat niet altijd dat wat je aangeeft de reden zou moeten zijn.

wat bij mij wel werkt kan bij jou niet werken. daar ben ik mij van bewust.
Volgens mij zitten we wel op 1 lijn :)
Juist verschillende resultaten bij dezelfde/vergelijkbare omstandigheden maken het interessant en leidt tot discussies als deze. Ik hoop dat TS er een eureka-moment door kan beleven, en dat de rest van de leden in dit topic er ook iets van leren (incl mijzelf). Lijkt me toch de insteek van het hele forum.
 
Gaan we weer een beetje de scheikunde / natuurkunde in maar het volgende over nitrificerende bacteriën.

De realiteit is iets complexer dan ik hieronder schets, over het algemeen kun je het volgende wel aanhouden.

De biofilm in je aquarium zal altijd zoveel bacteriën huisvesten als dat er voeding voor ze is.. en voeding is afval van je vissen en voeren. Bij het bijplaatsen van nieuwe bewoners zal er altijd een onbalans optreden met tijdelijk verhoogde ammonia(um) en nitriet waarden. Ongeacht of je 1 klein filtertje hebt of 6x een externe potfilter, dat maakt eigenlijk niet zo veel uit.

De Nitrosomonas bacterie (die zorg draagt voor het omzetten van Ammonia (NH3/4) --> Nitriet (NO2) ) verdubbelt ongeveer elke 14 uur (bij genoeg voeding).
De Nitrobacter bacterie (die zorg draagt voor het omzetten van Nitriet (NO2) --> Nitraat (NO3) verdubbeld ongeveer elke 24 uur (bij genoeg voeding).

Zoals je ziet zit er een verschil in het groeien van de nitrosomonas en nitrobacter bacteriën en hierdoor is er dus altijd kans op eerst een ammonia piekje en daarna weer een nitriet piek.

Als je dus een visbestand hebt met 10 kardinaal tetra's en je voegt daar 10 nieuwe kardinaaltjes aan toe, dan is je aquarium pas na 14 + 24 uur weer in 'balans' wat betreft het verwerken van de afvalstoffen. Dit omdat je de biologische belasting hebt verdubbeld en de bacterien dit ook moeten doen.

Voeg je echter 10 maanvissen toe aan een al bestaand aquarium met alleen 10 kardinaaltjes dan zal je veel langer moeten wachten. 10 kardinaaltjes is, zeg maar de belasting van 1 maanvis. Je vertienvoudigd de belasting van je aquarium dus. In dat geval zal je voor de nitrosomonas wel ongeveer 4x 14 uur moeten wachten voor deze weer voldoende aanwezig zijn, ongeveer 2 dagen. Voor de nitrobacter is dat 4x 24 uur dus 4 dagen. Tel ze voor de makkelijkheid maar bij elkaar op (in de praktijk zal er iets overlap zijn) en kom je dus uit op 6 dagen wachten voor er weer balans is.

Met bovenstaande zal je dus rekening moeten houden bij het toevoegen van vis. In de praktijk is een weekje wachten meestal wel genoeg. Tenminste voor de bacteriehuishouding. Zelf houd ik altijd veel langer de tijd tussen bijplaatsen van vis om ook eventuele ziektes te kunnen ondervangen want die kunnen over de looptijd van ongeveer een maand zichtbaar worden.
 
Dit vind ik zo een waanzin. dus iemand die zich nu net aanmeld weet niks? ik zie toch wel mensen die relatief nieuw zijn die meer zinvolle opmerkingen plaatsen dan mensen die hier al 5 jaar zitten.
wauw wat een reactie! :thumbs:

Ik zeg niet dat alle leden die nieuw zijn niets weten. Volgens mij reageerde Michelle specifiek op 1 persoon. Helaas zijn er op Fora (en ook op FB) regelmatig mensen die zelf geen ervaring hebben en van alles lopen te roepen op basis van dingen die ze op het internet gelezen hebben. Daar sloeg mijn reactie op. Je moet alleen reageren als je vanuit je eigen ervaring spreekt óf als het om feiten gaat, zoals meetresultaten en dan nog voorzichtig formuleren dat dit een oorzaak zou kunnen zijn. Als je iets zegt, omdat je het gelezen hebt, moet je dat er gewoon erbij zetten, zodat anderen weten waarop het gebaseerd is. Niet op basis van gelezen info doen alsof het een feit is. Daar is niemand mee geholpen.
Kijk bijvoorbeeld naar de opmerking dat de door jou behaalde resultaten niets over anderen zeggen (door dezelfde persoon). Dit is juist wel waardevolle informatie. Als je zelf meerdere keren zoiets meegemaakt hebt en meerdere bakken opgestart hebt, is dat veel zinvoller dan welke theorie dan ook.
Er wordt hier continu door meerdere mensen doorgegaan dat er een probleem zou zijn met de nieuwe vissen doordat de bak biologisch niet in evenwicht zou zijn, terwijl de meetresultaten iets heel anders zeggen. Als deze waardes zo hoog zijn dat ze dodelijk zijn, meet je dat heus wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ilse
Er wordt hier continu door meerdere mensen doorgegaan dat er een probleem zou zijn met de nieuwe vissen doordat de bak biologisch niet in evenwicht zou zijn, terwijl de meetresultaten iets heel anders zeggen. Als deze waardes zo hoog zijn dat ze dodelijk zijn, meet je dat heus wel.
Mee eens, nitraat is het probleem hier zeker niet.

Door janjdk scherp opgemerkt kunnen de vissen ondanks de verschillende winkels wel uit dezelfde kwekerij / importeur komen en heeft de TS dus eigenlijk gewoon pech gehad. Is een mogelijkheid. Dat de winkel aangeeft de rest ook verkocht te hebben en geen andere klanten heeft gehoord wil niet altijd iets zeggen. Wellicht is hij niet eerlijk of hebben de andere klanten niet geklaagd. Een beetje LFS houdt de vissen inderdaad in quarantaine al merk ik wel dat dit steeds minder is. Vaak krijg je bij die vraag de opmerking dat de importeur ze al in quarantaine heeft gehad of een andere smoes.

Blijft helaas toch een beetje gissen wat de reden van de genoemde vissterfte dan wel is. Helemaal omdat er ook geen ziektebeeld is. Na een paar weken toch nog maar een klein schooltje van iets kopen en kijken hoe het gaat?
 
Ja het blijft zeker vissen. De kardinalen gaan nog steeds langzaam aan dood..... er zwemmen er nu nog 4 en 1 zwemt een beetje afgezonderd achter in de bak en ademt erg snel. Ik heb het proberen te filmen.. maar ik kan volgens mij geen filmpjes uploaden.

Update: ik heb het filmpje op youtube gezet:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gek hij is nog goed op kleur ook. Je weet echt zeker dat de ammonia en nitriet waarden op 0 staan? (Just checking!)
 
Ook niet onlangs met andere huisdieren en anti-vlooien goedjes bezig geweest? Dit zou theoretisch ook gevolgen moet hebben voor je bestaande vis hoor, ik gooi maar een idee op.
 
Uit je andere topic over de inrichting van je filter kwam ik het volgende tegen.

via marktplaats kon ik een grote zak siporax kopen wat een paar maanden gebruikt was bij een hobbykweker.

Gebruik je nu die Siporax in je filter? Ik kan het natuurlijk niet met zekerheid zeggen maar elders gebruikte filtermedia zou voor mij geen optie zijn. Je weet nooit wat je daarmee allemaal in huis haalt.

EDIT: Dit lijkt een tekst van een ander te zijn uit deze post. Nevermind!
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan