helemaal nieuw hier

P

Perryvdleuvert

Guest
Beste Forummensen,

Ik ga morgen een aquarium ophalen van 80breed en 50hoog en 35diep halen, hoeveel kg zand moet ik dan nemen voor de bodem goed te bedekken zodat er planten in kunnen staan.

Ik hoor graag de reacties.
Mvg, Perry
 
Dan heb je aan 1 zak van 25 kg genoeg
 
Het is de l x b x de hoogte van de bodem. Bij zand doe je dat dacht ik x1,5.
 
en zand is beter dan grind?
 
Wij gebruiken filterzand, omdat het goedkoop is, een afgeronde korrel heeft en dus minder beschadiging geeft bij vissen die er in lopen te wroeten, en omdat het een vrij neutrale, natuurlijke kleur heeft. Gemengd wit, oranje, zwart, dat idee. Het klinkt heftiger dan het eruitziet.

Wij gebruiken zelf de iets grovere variant van ongeveer 0,7 tot 1,2 mm. Veel mensen hier gebruiken geloof ik de fijnere variant van ongeveer 0,4 tot 0,7mm. Zand van dat laatste formaat, het fijne, is ook in een speciale aquarium uitvoering te krijgen bij de Hornbach, in de kleur zwart/antraciet. Dat is met hars rond gemaakt had ik begrepen.

Ik dacht dat grind korrelgrootte 2mm en erboven was.

En natuurlijk heel veel plezier met je nieuwe aquarium :)
 
Laatst bewerkt:
Afhankelijk van wat je aan bewoners neemt, cichliden en corydorassoorten vereisen een zandbodem, de eerstgenoemde soort zeven hun kieuwen ermee, de tweede genoemde soort snuffelt er de hele dag in rond
 
en zand is beter dan grind?

Is afhankelijk van het geen wat je van plan bent , maar zand is over het algemeen de beste keuze.

Een aantal bodembewoners vinden het prettig om de bodem af te zoeken op voedsel ook cichliden soorten hebben een voorkeur voor zand.

Kies niet voor een hele fijne zandkorrel omdat de kans groot is dat de bodem dicht kan slibben.

Op het forum kan je nog wel wat info vinden om je keuze te maken.
 
Terug
Bovenaan