Wat is er nieuw

Helena Anentome, een paar diepgaande vraagjes.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Support4u
  • Startdatum Startdatum
S

Support4u

Guest
Heehee!

Ik heb voor een ieder van jullie die veel ervaring en kennis hebben met de Helena Anentome een paar dieper gaande vraagjes,

1: Als de slak dood is,
Wat gebeurd er met het huisje? is deze bijv eetbaar\verwerkbaar voor garnalen bijv?

2: Hoe komt deze slak aan zijn einde (en daarmee bedoel ik een natuurlijke dood) Graaft hij/zij zichzelf in als de tijd nabij is?
Of wat is het proces zegmaar.

3: Heeft deze slak een seizoen dat hij bijv op winterslaap gaat? (of iets soortgelijks, als in de termen, is langer dan een week "out of business")

Wellicht niet echt vragen die jullie vaak gesteld worden. Maar ik zal het even nader toelichten: Sinds 2 weken terug, heb ik geen Helena Anentome meer voorbij zien kruipen. en ik heb er minimaal 6.

Ik weet dat ze zich soms ingraven om te rusten. Maar ik lees in oudere topics hier en op internet, dat dit maximaal voor een dag of 2 is.

Zijn de waterwaarden in je bak misschien veranderd of zit er sinds die 2 weken een nieuwe bewoner in je bak die mogelijk de slakken lastig valt?

Zag vanmorgen 3 Helena Anentom bij elkaar op de voorruit.

Ze hadden zich vast ergens verstopt gehouden.

Mijn vragen blijven wel gewoon staan! ben erg benieuwd of iemand ze weet te beantwoorden.

1- Die huisjes vergaan in de loop der tijd, worden bij mijn weten niet gegeten door garnalen.. dooie slakken natuurlijk weer wel.
2- weet ik niet
3- weet ik niet

Ik heb een paar en zie niet dat ze een winterslaap houden of iets dergelijks.
Het huisje zal op den duur vergaan zeg maar of oplossen. Daar zie je dus weinig tot niks van terug na geruime tijd volgens mij. Al zal dat niet erg snel gaan hoor.
Het ingraven doen deze slakken wel veel en of dat met doodgaan te maken heeft weet ik niet.
Vaak zie ik ze hier ook niet en dan blijken ze ergens weer onder het grint vandaan te komen na een tijdje.
Misschien voelen ze wel aan dat het einde nadert en dat ze zich dan toch terugtrekken.
Dat hoor je ook wel eens bij poesen die dat doen en zich dus terugtrekken en overlijden.

Ik denk dat je Helena s lekker in de bodem hebben zitten te gniffelen toen jij ze zocht 😉.

1 Zoals Mark zegt.
2 Zoals ieder levend wezen.
3 Nee. Een winterslaap is ook redelijk onlogisch in een tropische bak. Alleen als ze gegeten hebben gaan ze meestal
uitbuiken in het grind.

Groet,
Aad

Ik heb er ��n en die zie ik af en toe.
Denk dat ik hem in een week misschien 2 keer zie en steekt alleen zijn huis voor de helft uit.
Wel zie ik elke keer weer lege posthoorn slakke huisjes dus ja eten doet hij wel. Ik weet niet waar het precies aan ligt dat ze dagen niet te zien zijn.

Mijn ervaring met deze slakken Is dat ze 's,nachts actief worden, dan gaan ze bij mij allemaal ruitje klimmen en helemaal als ik Cory eitjes heb.
Als ze doodgaan zie je net als bij de meeste slakken dat ze zich terugtrekken en zeker begraven ze zichzelf dan.
Bij mij zijn ze dus overdag veelal in ruste, ik zie ze bijna nooit, alleen als ik 's,avonds laat eens kijk zie ik ze vaak samenscholen. Ze willen wel graag een slak per dag, anders verhongeren ze snel en dat zou een oorzaak kunnen zijn van doodgaan.

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een leeg huisje gezien van een helena. Toch weet ik zeker dat ik er meer heb gehad dan nu. Ik heb ze een hele tijd niet waargenomen totdat ik slakjes uit de 80cm ging 'voeren' aan de Helena's in de grote bak. Plotsklaps zag ik er weer een stuk meer.
Voortplanten doen ze zich niet meer in mijn bak. Wellicht heeft dit te maken met de lage Gh en Kh waarde. Volgens mij heb ik hier ook wel eens wat over gelezen.

In de 80cm sterft het van de poelslakken. Van groot tot klein. Ik zit er sterk aan te denken om hier ook wat Helena's in te plaatsen. Het is niet biotoopcorrect maar dat zijn de poelslakken waarschijnlijk ook niet.

Gr Robin

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan