Helena slak


O

Ollie85

Guest
Heeft er iemand ervaring met zijn of haar Helena slak die guppen opeet?
Gister was de gup nog spring levend en nu zitten er 2 slakken bovenop (en een garnaal).
 
Als een vis dood is begint de ontbinding al vrij gauw en dat pikken (o.a.) slakken op. Die komen dan af op dat feestmaal.

Over slakken die guppen levend uit de lucht schieten (of nouja, uit het water) zou ik me geen zorgen maken. ;)
 
Sommige vissen slapen rond de bodem... uit de lucht/water schieten is dan niet echt nodig. Zodra de makkelijke prooien minder /op zijn komen de volgende aan bod. Helena's zijn opportunisten en proberen te pakken wat ze te pakken kunnen krijgen en dat blijft echt niet alleen bij slakjes.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt, of elders duidelijk bewijs gezien dat gezonde vissen worden gepakt door helena's...
 
Helena's kunnen geen slapende vissen pakken en ze eten ook geen garnalen. Helena's zijn wél aaseters met dieren die dusdanig ziek zijn dat ze niet meer bewegen of weg kunnen komen worden ook als prooi beschouwd. Het zelfde kan overigens gezegd worden van garnalen en zelfs van sommige vissen.
 
De altijd terugkerende discussie :DD Bij vissen zelf niet gezien, wel bij garnalen. Heb ze zelf opgeruimd en komen er niet meer in.

simpele zoekopdracht op google :




Waarop baseer je dat hij geen slapende vis zou kunnen pakken ? (als ik de betreffende filmpjes zie dan zien de garnalen er niet echt beroerd uit) Een vis laat zich ook bewandelen door garnalen... (heb nog geen appelslak over m'n vissen heen zien walsen.. :LOL:)
 
Laatst bewerkt:
Helena's kunnen geen slapende vissen pakken en ze eten ook geen garnalen. Helena's zijn wél aaseters met dieren die dusdanig ziek zijn dat ze niet meer bewegen of weg kunnen komen worden ook als prooi beschouwd. Het zelfde kan overigens gezegd worden van garnalen en zelfs van sommige vissen.
Snap dat het aaseters zijn en in de winkel werd mij ook verteld dat de helena geen vissen zou eten, maar gisteravond zwom de gup nog vol energie rond, niks geks en nu word hij verorberd. Ik hoop dat het bij deze blijft.
De slakkenplaag is wel verdwenen, kan ik de helena ook iets anders te eten geven of eet ze mee van het vissenvoer?
 
Als een vis dood is begint de ontbinding al vrij gauw en dat pikken (o.a.) slakken op. Die komen dan af op dat feestmaal.

Over slakken die guppen levend uit de lucht schieten (of nouja, uit het water) zou ik me geen zorgen maken. ;)
nou ja, gister was de gup nog springlevend, dus lijkt me sterk dat hij zomaar omplokt.
 
Snap dat het aaseters zijn en in de winkel werd mij ook verteld dat de helena geen vissen zou eten, maar gisteravond zwom de gup nog vol energie rond, niks geks en nu word hij verorberd. Ik hoop dat het bij deze blijft.
De slakkenplaag is wel verdwenen, kan ik de helena ook iets anders te eten geven of eet ze mee van het vissenvoer?
Ze eten natuurlijk slakken maar eten ook met de pot mee. Als de nood aan de man komt lusten ze zelfs elkaar...
 
nou ja, gister was de gup nog springlevend, dus lijkt me sterk dat hij zomaar omplokt.
Snap ik hoor. Maar dat gebeurt wel vaker. Veel kleine vissen, zeker guppen, worden niet zo oud. En het is niet altijd met zekerheid te zeggen dat guppen die je koopt heel jong zijn. (Al komen ze normaal gesproken wel relatief jong van de kweker.)

En dan is het soms zo dat ze de ene dag nog vrolijk rondzwemmen en de volgende dag opeens op hun rug liggen. Ik heb zonet nog hetzelfde gehad: ik kom na een paar dagen afwezigheid thuis en er drijft een dode zwaarddrager in de bak. Hij was al wel een aantal jaar oud, en leek de laatste tijd ietje trager te worden, maar alsnog komt het een beetje als een verrassing. Je ziet bij vissen niet per se altijd de grote aftakeling die je wel bij mensen ziet.
 
Snap ik hoor. Maar dat gebeurt wel vaker. Veel kleine vissen, zeker guppen, worden niet zo oud. En het is niet altijd met zekerheid te zeggen dat guppen die je koopt heel jong zijn. (Al komen ze normaal gesproken wel relatief jong van de kweker.)

En dan is het soms zo dat ze de ene dag nog vrolijk rondzwemmen en de volgende dag opeens op hun rug liggen. Ik heb zonet nog hetzelfde gehad: ik kom na een paar dagen afwezigheid thuis en er drijft een dode zwaarddrager in de bak. Hij was al wel een aantal jaar oud, en leek de laatste tijd ietje trager te worden, maar alsnog komt het een beetje als een verrassing. Je ziet bij vissen niet per se altijd de grote aftakeling die je wel bij mensen ziet.
Ok, dank je wel. Ik wil het beste voor de diertjes, wil niet dat ik iets over het hoofd zie of fout doe.
 
Ja guppen zijn bodemslapers en kunnen gepakt worden door helena's, hier pakten d ehelena's garnalen en baby-algeneters en bij klanten verdwenen dwergcorydoras door de helena's en guppen.

Wat ik dna altijd jammer vind is dat degenen met ditsoort ervaringen altijd belachelijk gemaakt worden door termen "guppen uit d elucht schieten" en dergelijks, laat elkaar in hun waarde iedereen heeft andere ervaringen
 
Ik bedoelde dat niet verkeerd hoor Nicolien. :) Sorry als het wel zo overkwam. Het is meer dat ik niet zo gauw voor me zie hoe zo'n slak een vis binnen zou halen om het zo te zeggen. Ben wel bekend met jouw verhalen.

Eigenlijk zouden we er beelden van moeten hebben om deze discussie voor eens en voor altijd te eindigen.
 
Excuses aanvaard Gino.

Ja dat zou wel het mooiste zijn inderdaad als het op film vastgelegd zou worden dan ben je voor eens en altijd klaar met die eeuwige discussie
 
Ja guppen zijn bodemslapers en kunnen gepakt worden door helena's, hier pakten d ehelena's garnalen en baby-algeneters en bij klanten verdwenen dwergcorydoras door de helena's en guppen.

Wat ik dna altijd jammer vind is dat degenen met ditsoort ervaringen altijd belachelijk gemaakt worden door termen "guppen uit d elucht schieten" en dergelijks, laat elkaar in hun waarde iedereen heeft andere ervaringen
Nee, dat kan zeer beslist niet. Dat ligt aan de manier waarop een Helena een prooi vangt. Bij slakken kleven ze zich vast op het huisje van de prooi. Dan volgt het zoeken met hun snuit naar de opening van het huis, Daar gaat wat tijd overheen, hebben ze die opening eenmaal gevonden dan rollen een ruwe tong uit en scrapen het huisje van hun prooi leeg. Zou een slak een gezonde vis benaderen dan is het moment van aanraking al voldoen voor de vis om de slak af te schudden. De Helena heeft domweg geen tijd om zijn langdradige manier van consumeren uit te voeren. Er doen inderdaad nogal wat sprookjes de ronde maar gezonde dieren anders dan slakken worden nooit aangevallen of gegeten. Hieronder zie je hoe dit gaat:

 
Nee, dat kan zeer beslist niet. Dat ligt aan de manier waarop een Helena een prooi vangt. Bij slakken kleven ze zich vast op het huisje van de prooi. Dan volgt het zoeken met hun snuit naar de opening van het huis, Daar gaat wat tijd overheen, hebben ze die opening eenmaal gevonden dan rollen een ruwe tong uit en scrapen het huisje van hun prooi leeg. Zou een slak een gezonde vis benaderen dan is het moment van aanraking al voldoen voor de vis om de slak af te schudden. De Helena heeft domweg geen tijd om zijn langdradige manier van consumeren uit te voeren. Er doen inderdaad nogal wat sprookjes de ronde maar gezonde dieren anders dan slakken worden nooit aangevallen of gegeten. Hieronder zie je hoe dit gaat:


Toch is mijn ervaring en die van sommige van mijn klanten heel anders, helena's graven zich in en grijpen alles wat voorbij komt
 
Een manier van jagen wil nog niet zeggen dat het de 'enige' manier van jagen is. Zie voorgaande filmpjes. Daarnaast zijn er genoeg vissen die rustig op de bodem blijven zonder gelijk weg te schieten bij aanraking,denk aan garnalen die overal overheen huppelen.

Als het de enige manier van jagen zou zijn omdat ze niet anders kunnen, dan zouden ze ook geen aaseters kunnen zijn.
 
Even de argumenten op een rij: Een Helena heeft maar één manier op een eventuele prooi vast te houden. Ze zuigen met hun "voet" zich vast op het huis van het slachtoffer. Ze hebben geen mond met tanden om ineens een dodelijke aanval te kunnen inzetten. Dus wordt er met hun "neus" welke ook een tastorgaan is, gezocht naar de eetbare delen. Dat kost zelfs wat tijd maar omdat een Helena een andere slak dus vast kan houden maakt dat hier niet uit. Met een lange "tong" wordt vervolgens zo'n huis leeg geschraapt. We zien dit ook in bovenstaand filmpje dat ik eerder meegaf. Aas eten gaat ook. Immers een dood iets loopt niet weg en kan ook op geschraapt worden zonder vasthoud noodzaak. Ook dieren die zo ziek zijn dat ze niet weg kunnen komen worden wel aangevallen en opgepeuzeld. Slapende dieren nooit. Wellicht springen ze nog niet weg bij een zachte aanraking, de meeste echter wél, maar zeker wel bij pijn! En dat zou het geval zijn wanneer een Helena zou beginnen met schrapen! En omdat een Helena andere dieren als slakken niet vast kan houden kunnen zij gewoon wegkomen en worden zij ook geen prooi.
 
En omdat een Helena andere dieren als slakken niet vast kan houden kunnen zij gewoon wegkomen en worden zij ook geen prooi.

Heh, mis ik nu iets want Helena s eten toch juist andere slakken:S
 
Ik moet je helaas corrigeren Benvo, helena's houden wel degelijk hun prooi vast

Jawel: Een dode of doodzieke prooi! Dit visje zoals duidelijk te zien is is daarvan het slachtoffer. Maar geen gezonde dieren, een Helena krijgt dan geen kans om zich vast te zuigen.
 
Jawel: Een dode of doodzieke prooi! Dit visje zoals duidelijk te zien is is daarvan het slachtoffer. Maar geen gezonde dieren, een Helena krijgt dan geen kans om zich vast te zuigen.
Ja helaas weet ik niet en jij ook niet want je hebt er zelf ook geen overtuigend bewijs van en baseert je ook slechts op filmpjes hoe de helenaslak het voor mekaar krijgt om levende zwemmende prooien te pakken, ik weet alleen dat ze het voor mekaar krijgen, en je kan nog 100 keer beweren dat ze dat niet kunnen maar zowel jij als ik hebben er geen overtuigend bewijs van
 
Helena's zijn omnivoren en niet specifiek carnivoren. Wat andere slakken verorberen aangaan, betreft het non-puntslakken waar ze achteraan gaan. Andere puntslakken zien ze als hun eigen soort. Op zich vergrijpen ze zich in 't algemeen idd niet aan slapende vissen en gezonde vissen. Doch als ze zich nergens aan kunnen voeden dan is het niet gek dat ze zich vergrijpen aan gezonde vissen (dat kunnen ook op de bodem slapende vissen zijn). Ze schijnen wel een radar ervoor te hebben (wat meerdere diersoorten hebben) om aan te voelen of ze met een zieke vis te maken hebben en als die zich op de bodem verhoudt dan wil zo'n helena zich ook wel vergrijpen aan desbetreffende vis.
Is het van nature enkel een slakkenetende slak? Nee! Het is gewoon een alleseter waarbij er niet geschroomd wordt om een non-puntslaksoort ook te gaan verorberen. In dit geval is het ook dusdanig dat het als een aas- en afvaleter bezien kan worden.
Hiermee zeg ik eigenlijk dat jullie allemaal wel een punt hebben in jullie antwoorden.
 
Helena's zijn omnivoren en niet specifiek carnivoren.
Hier had ik mijn twijfel over dat ze ook groentes dan wel algen aten, tot ik dit tafereeltje zag in mijn bak, 3 Anentome helena aan de algtablet.

20201126_093805.jpg
 

Terug
Bovenaan