Wat is er nieuw

Helena's bij appelslakken

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rohol
  • Startdatum Startdatum
R

Rohol

Guest
In mijn 60 centimeter heb begin ik toch een flinke slakken 'plaag' te krijgen. Ik vind slakken onwijs leuk, maar het is nu meer slakken met een aquarium dan een aquarium met slakken.
De poelslakken vermenigvuldigen zich zo snel, dat ik binnen 1/2 maanden van 1 naar zo te zien meer dan 100 ben gegaan. In mijn vorige topic werd gezegd dat het niet zo storm zou lopen, maar helaas. Iedere dag haal ik slakken die te zien zijn eruit, maar het is dweilen met open kraan. Naast de extra vervuiling die zij veroorzaken, ziet het er ook gewoon heel onverzorgd uit.

In mijn 80 bak heb ik 2 helena's zitten, die misschien uitkomst kunnen bieden. Ik wil ze tijdelijk in mijn 60 centimeter zetten, om de poelslak wat in toom te houden. Het probleem is dat in de 60 centimeter ook drie appelslakken zitten, van zo'n 2 centimeter. Zou dit goed gaan? Of gaan de Helena's geheid aan de haal met de appels? Ik lees namelijk veel verschillende verhalen..

Je leest het goed, bij sommigen heeft het geen probleem opgeleverd, bij anderen wel. Het is niet makkelijk te achterhalen waarom dit bij de een wel en de andere niet gebeurt. Je kunt het dus niet uitsluiten.

Het is dus de vraag of je het risico wil nemen...

Ervaringen uit andere topics heeft mij geleerd dat Helenas veelal de weg van de minste weerstand kiezen. Ze gaan eerst voor de kleinere slakken en alleen in geval van honger / een tekort daaraan gaan ze voor de appelslakken.
Maarrrrrr ik geef geen garanties !!
Alleen 2 helenas op 100 slakken ????????

Hmm, lastig! Haha Aad, de meeste poelslakken heb ik zelf al kunnen vangen. Maar sommige zijn nog geen millimeter groot, waardoor het 100% weghalen niet lukt. De Helena's hebben er volgens mij een beter neusje voor.
Zou het een optie kunnen zijn om de drie appelslakken tijdelijk in de 80 centimeter te doen en de Helena's in de 60 centimeter?

Ik heb ook geen problemen gehad met Appels en Helena s.
Kun je geen komkommer in de bak doen want dan zit dat s ochtends vol met slakjes die je er dan zo weer uitvist.

ik denk ook dat die paar Helena s weinig uitrichten want men zegt dat ze 1 slak per dag eten.
Ze planten zich vast sneller voort die poelslakken.

Kan het zijn dat je teveel voert ????

Als het waar is dat ze slechts 1 slak per dag eten, dan zal het niet veel uithalen nee. Het trucje met de komkommer heb ik al een aantal keer toegepast, maar het zijn enkel de wat oudere slakken die daarop af komen. Ik blijf het telkens wel proberen, maar de laatste tijd haal ik er niets mee weg.
Het kan best waar zijn dat ik teveel voer, want wat is teveel? Ik voer sinds twee weken granulaatvoer en moet zeggen dat dit wel wennen was. Ik heb wel twee keer gehad dat de vissen genoeg hadden en dat de appelslakken ermee aan de haal gingen. Ik heb eerder altijd de angst dat ik te weinig voer. Op zaterdag voer ik helemaal niet. Op de andere dagen voer ik 1x per dag. De ene dag een kwart vipachips en de andere dag wat korreltjes van het granulaat.

Ik had al de 10 helenas die ik had eens apart gezet met ongeveer 50 poelslakken en er werden er meer opgegeten dan 10 per dag. Hangt misschien ook af van de grote van de poelslakken en de helenas maar volgens mij klopt het niet helemaal van dat ze er maar een per dag eten!

Tja ik heb het zelf nooit bij de hand gehad maar ergens gelezen.
Wellicht dat de grote ook een rol speelt en het aanbod van ander eten in de bak.

Bied een Kogelvisje geen uitkomst hierin? Of als zo juist is verteld..stukje komkommer..en dan de helena's erbij? Hoop voor je dat de helena's van elkaar af kunnen blijven...want die van mij hebben regelmatig kleintjes.

��n kogelvisje? Dat (Carinotetraodon travancoricus) is een scholenvis...

~ Ivo

Aan een kogelvis wil ik niet beginnen, niet alleen omdat het een scholenvisje is maar ook omdat het niet past bij mijn huidige bestand, temperatuur en waarden.
Toch maar proberen om de helena's in te zetten. Voor de zekerheid de appelslakken maar tijdelijk onderbrengen in mijn 80 centimeter. Ze hebben al eens eerder tijdelijk in een emmer gewoond, dus ik denk dat dit hen goed af moet gaan!
Verder zit ik nog met zo'n 50 poelslakken in een ander bakje. Om deze door de gootsteen heen te spoelen of iets dergelijks vind ik zielig. Is het verboden om poelslakken uit te zetten in de natuur?

Weet niet of dat mag maar ze kwamen al voor in de natuur dus het zal niet veel kwaad doen denk ik

misschien dat je er iemand blij mee kan maken, die poelslakken. zie af en toe nog wel iemand er om vragen hier op het forum(onder gevraagd). in de sloot gooien zou ik dan weer niet doen.

Zijn 1 mm groot?
Zuig dan je bodem af.
Gaat 100 x sneller, heb ik gemerkt.

ja ze zitten aan je appelslakken. heb je een hele grote bak. kan de appelslak weg komen. legt er ook aan hoeveel helena's he
ik heb in mn 2 meter bak 3 clow botia's gedaan om slakken laag te voorkomen. en ik heb nog wel discussen die veel gevoerd moeten worden. geen plaag slak te bekennen en ze laten de grote appelslakken met rust.

Ik ga mee met Bertus, doe ik ook of wat ik ook wel doe is met aquapincet ze er uit plukken.

mufin zei:
ja ze zitten aan je appelslakken. heb je een hele grote bak. kan de appelslak weg komen. legt er ook aan hoeveel helena's he
ik heb in mn 2 meter bak 3 clow botia's gedaan om slakken laag te voorkomen. en ik heb nog wel discussen die veel gevoerd moeten worden. geen plaag slak te bekennen en ze laten de grote appelslakken met rust.
Dat is natuurlijk ook niet echt verantwoord aangezien clownbotia's scholenvissen zijn die in het wild in groepen van honderden exemplaren voorkomen. Zulke vissen houd je niet met drie�n.

Helaas hebben mijn Helena's mijn appelslakken opgegeten, helaas was ik te laat en zaten ze er al in. Dit was wel na een antal maanden toen de Helena's zich gingen vermenigvuldigen.
Dus durf er nu geen andere slakken meer bij te zetten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan