Wat is er nieuw

Hellup.. Raar "dansende" molly. -> video

Kirstimari

Active member
Lid geworden
21 april 2021
Leeftijd
33
Hallo allemaal,

Volledig nieuw hier omdat ik met mijn handen in het haar zit.

2,5 jaar geleden met een klein starters aquarium, nu 1,5 jaar een 110 liter aquarium. Wat altijd goed ging.

Een maand geleden kocht ik 2 nieuwe platy, 1 daarvan was binnen 30 minuten dood... de ander leeft nog steeds.

Sindsdien is er 1 vis een molly, die raar danst.. als ze stil hangt beweegt ze soort van, van links naar rechts als een s.

Ectocell heeft geen oplossing geboden.

Ik ververs om de 10 dagen 20% water.
Sponsen worden uitgeknepen in het water als de pomp minder blaast.

Waterwaardes:
Gh: 7>
Kh: 6°
Ph; 7,2

Temp: 25

Geen nitriet.

Maar mijn eerste aquarium, is nu quarantaine bak, zelfde waterwaardes en daar doet de molly dat niet.

Dan heb ik nog 1 nieuwe balloon molly die 60% van de tijd dat ik naar der kijk, lucht lijkt te happen.

En de andere vissen zwemmen gewoon blij rond...

Ze eten allemaal goed..

Mooie kleuren...

Dus wat dat nou met die 2 visjes is...

K wil juist het beste voor ze!

Ik heb een video, maar deze krijg ik niet geüpload.

Vis bestand:
2 balloon molly
2 gewoon molly
4 platy
3 botia ( deze moesten ivm slakken plaag long time ago)
2 algjes.

Bijlagen

• 20210412_141042.jpg
    20210412_141042.jpg
    320.4 KB · Weergaven: 144
  • VID_27880508_172155_682.mp4
    5 MB
Laatst bewerkt:
Hier is de video.
Deze molly was 1 van mijn baby boom, dus nogal gehecht aan.

Bijlagen

• VID_27880508_172155_682.mp4
    5 MB
Ik ben geen expert maar volgens mij zit er iets in de kop niet goed met dat schudden.

Ik ben geen expert maar volgens mij zit er iets in de kop niet goed met dat schudden.
Nee zou je denken, maar waarom doet ze het dan niet in het anderen aquarium, zou ik toch denken iets met de waterwaardes maar wat geen idéé. Een oude vis van me die er ondertussen niet meer is, deed het heeeeeuuuul soms, maar deze doet het wel erg heftig en opeens... Raar toch

Door je benaming schudden gaan zoeken op intenet, terecht gekomen op, kieuw wormen.

Schijnbaar gaan vissen dan schudden met hun kop. Dus ik ga ze daar voor behandelen

En maar hopen.

https://aquariumscience.org/index.php/11-7-shimmying/
^ Daar meer info.

Ik zou niet zo gauw denken aan specifiek iets met de kieuwen. Dit gedrag zie je bij meer aandoeningen waardoor molly's zich niet goed voelen. Wat dan precies de uitlokkende factor is, is vaak moeilijk vast te stellen.

Het komt er in elk geval op neer dat molly's in de loop der tijd met zoveel genetische defecten zijn doorgekweekt, dat hun gezondheid te wensen overlaat. Mensen hebben veel te lang inteelt laten gebeuren en bij sommige soorten heeft dat een groot effect... Ik vind dat persoonlijk best ergerlijk aan deze hobby; bij de gezondheid van de genenpoel wordt door maar weinig kwekers stilgestaan.

Veel meer doen dan een goede filtratie hebben (ook terughoudend zijn bij de filterschoonmaak), kun je niet doen denk ik. En als er duidelijk ziekte-specifieke symptomen zijn, daarop behandelen.

^ Daar meer info.

Ik zou niet zo gauw denken aan specifiek iets met de kieuwen. Dit gedrag zie je bij meer aandoeningen waardoor molly's zich niet goed voelen. Wat dan precies de uitlokkende factor is, is vaak moeilijk vast te stellen.

Het komt er in elk geval op neer dat molly's in de loop der tijd met zoveel genetische defecten zijn doorgekweekt, dat hun gezondheid te wensen overlaat. Mensen hebben veel te lang inteelt laten gebeuren en bij sommige soorten heeft dat een groot effect... Ik vind dat persoonlijk best ergerlijk aan deze hobby; bij de gezondheid van de genenpoel wordt door maar weinig kwekers stilgestaan.

Veel meer doen dan een goede filtratie hebben (ook terughoudend zijn bij de filterschoonmaak), kun je niet doen denk ik. En als er duidelijk ziekte-specifieke symptomen zijn, daarop behandelen.
Ja, het is een baby uit een molly die ik had, uit de dierenwinkel, schijnbaar was haar moeder dus al zwanger toen ik haar kocht. Dus wie weet indd dat je gelijk heb. Mijn bakkie is verder in orde en word nauwlettend in de gaten gehouden altijd.

Ze is er nu sinds 2 dagen ook opeens weer mee gestopt... denk dat ik nooit zal weten waarom en wanneer ze het doet. T ziet er alleen zo sneu uit dat ik er zo graag wat aan wil doen.

Wel zag ik bij sommige vissen wat doorzichtige ontlasting (2) dus denk dat camacell geen kwaad kan. Behandeling voor wormen. Mochten het wormen zijn in welke zin dan ook. Heb ik er in iedergeval alles aan gedaan.

^ Daar meer info.

And thanks!! De link is super duidelijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan