Help, algen! Welke algsoorten heb ik?


Teun van Lent

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2019
Berichten
166
Leeftijd
25
Locatie
Wageningen
Hoi hoi, al een tijdje kamp ik met algen waar ik nog niet goed vanaf kom.
Eerlijk is eerlijk heb ik het laatste tijd erg druk gehad en heb ik niet meer op dezelfde dagen plantenvoeding gegeven en het water ververst, dus daar ben ik nu weer consistent mee bezig.
Waterwaardes etcetera volgen later nog, maar ben voor nu benieuwd waarmee ik te maken heb! De bak is intussen niet meer nieuw en dus al een lange tijd ingedraait.
Zoals je op de foto's ziet heb ik een diversiteit aan algen; slijmerige blauw vertakte algsoort, bruinige haren (baardalg?), bruinige pluizen (penseelalg?), en zo te zien ook groene stip (zit ook op het glas).
Draadalg ben ik intussen vrijwel vanaf, maar tussen het mos zitten vooral veel groene korte haartjes.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-11-06 at 16.20.18 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2021-11-06 at 16.20.18 (1).jpeg
    54.9 KB · Weergaven: 125
  • WhatsApp Image 2021-11-06 at 16.20.18.jpeg
    WhatsApp Image 2021-11-06 at 16.20.18.jpeg
    32.5 KB · Weergaven: 128
  • WhatsApp Image 2021-11-06 at 16.20.19 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2021-11-06 at 16.20.19 (1).jpeg
    59.5 KB · Weergaven: 121
  • WhatsApp Image 2021-11-06 at 16.20.19 (2).jpeg
    WhatsApp Image 2021-11-06 at 16.20.19 (2).jpeg
    48.9 KB · Weergaven: 121
  • WhatsApp Image 2021-11-06 at 16.20.19.jpeg
    WhatsApp Image 2021-11-06 at 16.20.19.jpeg
    40.4 KB · Weergaven: 118
De vertakte alg is staghorn.
Komt vaak door een ammoniak piek. Verder een CO2 tekort / lichtoverschot
 
Hierbij de gemeten waterwaardes!
Temperatuur = 22 C
pH = 7
KH = 11
GH = 11
NO2 = 0.5
NO3 = 10
NH4 = 0
PO4 = 1
 
KH wat hoog icm pH7, dus waarschijnlijk idd CO2 tekort / licht te veel. En die baardalg..... sterkte, kom je niet zomaar vanaf. NO2 overigens een beetje vreemd...... Werkt je filter wel ?
 
Baardalg is inderdaad hardnekkig, maar bij iedere waterwissel kun je wat easycarbo met een spuitje er overheen spuiten, dan is het op die plek vrij snel weg. Als je hele bak vol zit met baardalg ben je uiteraard wel een geruime tijd bezig, aangezien je niet een liter easycarbo in je bak kunt spuiten (in één keer).
 
aangezien je niet een liter easycarbo in je bak kunt spuiten (in één keer).
In dat soort gevallen zou ik een stootkuurtje gebruiken en dat werkt prima is mijn ervaring uit het verleden.
 
Ah, de CO2 heb ik iets verhoogt nu. NO2 vond ik zelf ook een rare waarde, heb ik altijd op 0 gehad namelijk. Filter zou goed moeten werken, ook omdat ik er zo'n 3 weken geleden nog nieuw filter materiaal (Seachem matrix) + bacterie cultuur in heb gedaan (als extra bij wat er al in zat, namelijk de originele balletjes die bij de filter zelf zaten). Wat bedoel je precies met een stootkuurtje John, hoe gaat dat in zijn werk?

Als lamp heb ik een Twinstar 45B-Line LED lamp (8/16 dag:nacht ratio), sinds een week heb ik Salvinia natans op wat plekken geplaatst waar ik wat meer schaduw wilde hebben (voornamelijk boven de Wavy green en anubias nana plantjes).
Een klein verschil zie ik er denk ik al van, de staghorn die op de wavy green zit kleurt van blauw naar zwart/bruin, lijkt af te sterven?

Als voeding geef ik dus:
- Mg(NO3)2 (15 ppm) (2x 4 ml per week)
- KH2PO4 (1 ppm) (2x 3 ml per week)
- Easylife profito (2x 2.5mL per week)

Is het ergens van teveel, of uit verhouding? Is EasyLife profito overbodig?
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-11-17 at 13.05.51.jpeg
    WhatsApp Image 2021-11-17 at 13.05.51.jpeg
    59 KB · Weergaven: 84
tja, CO2 volgens de KH/pH tabel zou goed moeten zijn, heb je een dropchecker? Die geloof ik altijd meer dan de tabel.

Wanneer is de nitraat/fosfaat gemeten, vlak voor een waterverversing of net nadat je het hebt toegevoegd? MAW is er altijd voldoende nitraat/fosfaat aanwezig of is er risico op tekorten.
 
vlak voor het verversen (op dag 7) meette ik een NO3 van 10 en een PO4 van 0.5, dus wel op het eind van de week was dit. Ik zal er eens een drop checker in doen, ik heb die wel inderdaad. Wat is de beste plek hiervoor? Mij is verteld deze op 'planthoogte' te plaatsen, uit de buurt van de lily pipe outflow
 
Nog steeds snel groeiende staghorn te zien en baardalg
 

Bijlagen

  • IMG_20211124_180012.jpg
    IMG_20211124_180012.jpg
    313.3 KB · Weergaven: 83
Nog steeds snel groeiende staghorn te zien en baardalg
De machteloosheid en moedeloosheid slaat toe na alle moeite die erin zit :( sinds ik n aquarium heb is t nooit alg vrij geweest. Zou t kunnen komen door teveel garnalen? Dmv continu aanvoer van ontlasting?
 
Je hebt de co2 kortgeleden verhoogd en het is een stugge alg die niet zomaar vanzelf weg gaat. Ik zou zelf de bealgde bladeren weghalen en kijken of nieuwe bladeren wel schoon blijven.
Als je nog steeds nieuwe Staghorn krijgt dan zou ik eens meten wat de nh3/4 is of nagaan of je een piek kan hebben gehad kort geleden.
 
Je hebt de co2 kortgeleden verhoogd en het is een stugge alg die niet zomaar vanzelf weg gaat. Ik zou zelf de bealgde bladeren weghalen en kijken of nieuwe bladeren wel schoon blijven.
Als je nog steeds nieuwe Staghorn krijgt dan zou ik eens meten wat de nh3/4 is of nagaan of je een piek kan hebben gehad kort geleden.
Klopt, is ook zeker een stugge soort. Wat zouden manieren zijn om na te kunnen gaan of er een piek voorheen was? Mijn ammoniak waardes waren tot dusver altijd 0. Bladeren zal ik zeker gaan weghalen, nadeel is dat ook op het einde van mijn stuk hout de staghorn is gaan groeien, het daar weghalen wil haast niet lukken. Het groeit telkens terug, tenzij je het stuk eraf zaagt. Hopelijk neemt de javamos het daar over
 
Droogleggen dat stuk hout (evt eruit halen) en plaatselijk waar de alg zit insmeren met kwastje met puur EasyCarbo of H2O2 2 of 3%. Paar minuten laten inwerken. Afborstelen, spoelen, en terugplaatsen. (evt na 1-2 weken herhalen)
Verder licht even op 50% (intensiteit) oid zetten en max 6-8 uur.
Zeeer weinig voeren, CO2 goed hoog houden (lichtgroen-geel) en planten goed blijven voeden (NO3, PO4 en sporen), 50% wekelijks of 2 x weeks 30% blijven verversen. Paar bosjes waterpest of andere snelgroeier plaatsen op die plekken waar nu veel staghorn is.. En nog meer geduld......... kan wel 2-3 maanden duren voordat je het echt kwijt bent.
De combinatie van al deze maatregelen gaat je uiteindelijk succes brengen. Hou vol.
 
Ik heb tegen Staghorn ook wel een stootkuur carbo ingezet maar goed niet iedereen is daar voorstander van.
 
Ik heb ook een Twinstar lampje en ik had ook heel veel alg. Ik heb hem nu op maximaal 45% gezet. Ik begin om 12 uur op 0, langzaam opbouwen naar 45% om uur en daarna weer langzaam afbouwen naar 0%. Nu, afgezien van een minimaal beetje Cladophora, geen last meer van algen. Alleen een heel klein laagje op de stenen, maar dat wordt kortgewiekt door de garnalen en vind ik verder geen probleem.
 
Mijn Twinstar kan ik, naar mijn weten, niet instellen op een andere intensiteit. Hoe doen jullie dit?
 

Terug
Bovenaan