Help alle vissen 'doen' het niet meer goed


jenny K.

Member
Lid geworden
11 juni 2021
Berichten
13
Leeftijd
38
Hallo allemaal,

sinds 3 weken hebben wij een probleem met ons aquarium.
We hebben toen nieuwe planten (afgespoeld) en 2 nieuwe dikkopjes in het bestaande aquarium gedaan en sindsdien zijn er al 3 vissen overleden.....

De andere vissen zwemmen niet en liggen rustig op de bodem.
1 grote goudvis heeft een opgeblazen buik
1 kleine dikkop drijft vaak naar boven en blijft daar hangen, zwemt af en toe even rond.

het is een flink aquarium van 2,5x0.8-0.6 mtr.
Met nu nog 4 goudvissen (7 jr.), 1 pleco (4 jaar) en 2 jonge dikkopjes.
pomp is de Fluval FX 6
2 grote belletjes machines.
temperatuur is nu verhoogd naar 22 graden.

We hebben de gehele bak schoongemaakt (incl pomp etc.) en alle stenen uitgekookt (pff wat een werk!!)
De vissen hebben al enkele dagen 3 minuutjes in een zoutbadje gelegen (natural salt van SuperFish)
Ook krijgen ze afgekookte gepelde erwten te eten (maar die zie ik ze niet eten..??)
Ook eten ze geen korrels, of plecoschijfjes of goudviskorreltjes, (ik voer ze wel maar haal het na enkele minuten weer uit het water)

Wij weten het even niet meer...
Wie heeft er nog tips voor ons zodat we de visjes kunnen redden?
 

Bijlagen

  • 968c7e8d-2f06-43a1-89ab-4600a4b47cd3.jpg
    968c7e8d-2f06-43a1-89ab-4600a4b47cd3.jpg
    208.1 KB · Weergaven: 154
  • cdb92137-f5c5-4871-a444-d1536c2ecbfc.jpg
    cdb92137-f5c5-4871-a444-d1536c2ecbfc.jpg
    152.1 KB · Weergaven: 142
  • d7c2ac45-f195-4638-a822-0e492d3ffd02.jpg
    d7c2ac45-f195-4638-a822-0e492d3ffd02.jpg
    195.2 KB · Weergaven: 153
Een fenomeen bij karpers die uitgezet worden is botsende bacterien waardoor hele groepen overlijden, misschien dat dit hier ook het geval is?
 
Een fenomeen bij karpers die uitgezet worden is botsende bacterien waardoor hele groepen overlijden, misschien dat dit hier ook het geval is?
Ik hoop het niet, maar ben er wel bang voor.
De drijvende dikkop is net overleden.

Duimen dat de anderen het wel redden.
 
Het lijkt me, als ik je foto's zo zie, en je verhaal zo lees, iets wat kan duiden op een bacteriële infectie. Staan de schubben ook uit, van de goudvis die een opgeblazen buik heeft?
@michelle1 weet veel over ziekte bij goudvissen/sluiers, ik tag haar bij deze even voor je.

De overleden vissen; hadden die iets in het uiterlijk/gedrag wat anders is dan anders, voordat ze overleden?
De vissen eten niet; geven ze nog ontlasting, en hoe ziet deze er uit?

We hebben de gehele bak schoongemaakt (incl pomp etc.) en alle stenen uitgekookt (pff wat een werk!!)
Meet je de waterwaarden? Wat meet je nu op dit moment? Specifiek NO2/NO3/NH4
Wat heb je precies aan de pomp schoongemaakt?
 
Het lijkt me, als ik je foto's zo zie, en je verhaal zo lees, iets wat kan duiden op een bacteriële infectie. Staan de schubben ook uit, van de goudvis die een opgeblazen buik heeft?
@michelle1 weet veel over ziekte bij goudvissen/sluiers, ik tag haar bij deze even voor je.

De overleden vissen; hadden die iets in het uiterlijk/gedrag wat anders is dan anders, voordat ze overleden?
De vissen eten niet; geven ze nog ontlasting, en hoe ziet deze er uit?


Meet je de waterwaarden? Wat meet je nu op dit moment? Specifiek NO2/NO3/NH4
Wat heb je precies aan de pomp schoongemaakt?
Ik antwoord maar even zo op jouw vragen ;)

1) de schubben van de bolle vis beginnen naar buiten te staan, nog niet heel extreem.
2) Fijn dat je Michelle hebt getagd, hopelijk kan zij aanvullingen geven.
3) Het uiterlijk van de vissen was niet heel anders, het enige wat opviel was dat twee dreven (die kleine dikkop maar 2 uurtjes, en een grote vertoonde zwemblaasproblemen 2 dagen)
één overleden goudvis had al een jaar sclerose en de ander was opeens dood.
4) ze hebben amper ontlasting, ik zag vandaag een mini klein sliertje bruin/groen van 2 cm drijven
5) De test stripjes zijn net op dus moet nieuwe halen, maar CH. pH zijn allemaal 'normaal" de 'N' testen hoop ik dadelijk te doen.
6) De hele pomp is uitgewassen incl. alle filters, De slangen zijn doorgespoeld met heet water.
 
Dank voor alle antwoorden!

Mogelijk spelen er nu twee dingen. Het eerste is de doodsoorzaak bij je vissen.
Dat er eentje iets onder de leden had, en de andere vissen heeft besmet, is wel een aannemelijke hypothese.
Hoe lang heeft het geduurd, sinds het bijzetten, totdat er vissen ziek werden en stierven? Hoe lang zat er tussen de eerste symptomen, en de dood?

Het tweede waar je nu even voor moet waken, is je aquariumsanering. Wat nu gebeurd is (en ik begrijp ook met welke bedoeling je dit gedaan hebt), is dat je het filter grondig gereinigd hebt. Daarmee heb je de filterbacteriën die in het filtermateriaal zitten, en in je bodem, waarschijnlijk (deels) ook weggesaneerd. En dat kan nu betekenen dat de uitstoot van je vissen (ammoniak, NH4) niet meer wordt omgezet naar Nitriet (NO2) en Nitriet niet naar nitraat (NO3). Waardoor je waterkwaliteit minder goed gewaarborgd is, omdat je stikstofcyclus niet meer kan plaatsvinden: https://aquaforum.nl/threads/stikstofcyclus-speciaal-voor-goudvis-sluierstaarthouders.171486/ (met dank aan @Giebeltje)

Nu heb je een fors aantal liters, dus dat compenseert wel iets, want wat je vissen uitstoten wordt verdund in een groot aantal liters water. Maar je bacteriecultuur zal de komende tijd zich moeten gaan herstellen (of opnieuw vormen). Is iets om rekening mee te houden en goed te blijven monitoren.

Wat je beschrijft met de schubben die wat beginnen uit te staan kan duiden op buikwaterzucht (symptoom), met mogelijke oorzaak bacteriële infectie, maar kan ook interne schade aan organen zijn. Het rafeltje aan de vinnen kan duiden op vinrot (bacterieel). Hoe zijn de ogen van je vissen? Puilen ze wat uit, of niet? Zijn er rode adertjes in de vinnen zichtbaar?

Een andere mogelijkheid kan zijn dat ze te maken hebben met een parasiet. Dat ze niet willen eten kan daar op duiden. Het sliertje ontlasting kan ook komen van je L-nummer, hoe is het daarmee? Eet die nog/is ie op kleur of wat verschoten (bleekjes)?

Bacterieel of parasiet vergen een andere aanpak. Wil je zekerheid, dan zou je een vis kunnen laten onderzoeken door een afstrijkje te laten maken, wat vervolgens onder de microscoop wordt gelegd. Kan praktisch lastig zijn om te doen, en is ook belastend voor de vis.

Mijn gok nu zou zijn dat het een bacteriële infectie is; maar dat is een gok.
Ik stuur je deze link nog even mee: https://www.jbl.de/nl/online hospital/online-hospital?country=nl
Hier kun je zoeken op beeld en beschrijving, of er iets te zien is wat lijkt op wat je bij je vissen ziet.

Altijd lastig dit soort dingen! En ook heel vervelend :(.
 
Het bijzetten en de eerste dode vis heeft 3 weken geduurd.
Misschien toch maar even een startcultuur erbij doen. Om het balans weer terug te krijgen.

Nu ik echt een foto inzoom zie ik een wazige laag over de huid dus denk (met dank aan de linkjes) dat ik daar wat voor ga halen.
Die ‘bolle’ vis zijn we nu al 3 weken aan t behandelen maar hij wordt niet dunner dus denk idd dat het een bacterie is.

Alvast heel erg bedankt voor jouw uitgebreide antwoord. Hier kunnen we wat mee.
 

Bijlagen

  • 68DD2ADE-470B-47B9-9DB5-7E9E557FBB9C.jpeg
    68DD2ADE-470B-47B9-9DB5-7E9E557FBB9C.jpeg
    378.7 KB · Weergaven: 91
  • C8A07B4C-A2EB-49B7-A56A-EB2196C12082.jpeg
    C8A07B4C-A2EB-49B7-A56A-EB2196C12082.jpeg
    175.4 KB · Weergaven: 99
Ik zou de startcultuur achterwege laten. Of je wilt graag de lfs spekken en aandelen hebben?

Maar wat ik heb begrepen is het toevoegen van startcultuur uit een flesje geheel commercieel.
 
Het bijzetten en de eerste dode vis heeft 3 weken geduurd.
Dat zou dan betekenen dat hetgeen hem fataal is geworden in drie weken tijd is ontwikkeld, maar na hoeveel tijd ontwikkelde deze vis ziekteverschijnselen? Is hij vrij snel daarna overleden, of duurde dat even?

Nu ik echt een foto inzoom zie ik een wazige laag over de huid dus denk (met dank aan de linkjes) dat ik daar wat voor ga halen.
Die ‘bolle’ vis zijn we nu al 3 weken aan t behandelen maar hij wordt niet dunner dus denk idd dat het een bacterie is.
Waar heb je deze vis mee behandeld? Was dat vanwege de zwelling? En was dat apart, of in het aquarium?

Klopt het dan ook dat deze vis al ziek was (omdat hij ook drie weken behandeld is nu), toen de andere vissen erbij in kwamen?

Een wazige laag kan meerdere oorzaken hebben. Het lastige aan ziekte bij vissen behandelen, is dat je liefst vrij zeker wil zijn van wat je moet behandelen. Verkeerde medicatie toedienen kan het effect hebben dat je je vis ermee belast (vergelijk het met een zware kuur voor mensen), maar als je daarmee de oorzaak van de ziekte niet aan pakt, verzwak je een al zieke vis nog meer, en kan hem dat juist net over de rand duwen.

Zwemmen je vissen helemaal niet meer? Sinds wanneer is dit? Houden ze hun balans nog, of kiepen ze ook om?

Misschien toch maar even een startcultuur erbij doen. Om het balans weer terug te krijgen.
Dat heeft naar mijn mening weinig zin. Beste wat je hier kunt doen gezien je bakmaat, je visbestand en de huidige situatie, is filter mee laten indraaien en de tijd/natuur zijn werk laten doen.
Tenzij je gaat behandelen met iets antibacteriëels, dan zou ik je filter gedurende de kuur loskoppelen en laten draaien in een emmer/kuip oud aquariumwater, omdat een middel als baktopur direct ook je filterbacteriën om zeep helpt.

Wat je ook nog kunt doen, is even bellen met Fancy Goldfish Store in Voorschoten, om advies. De eigenaar is ontzettend aardig, heeft er zeer veel verstand van, en is vast bereid om je van advies te voorzien (mogelijk zal hij je vragen even een filmpje op te sturen).
 
Wat sneu en wat een drama :cry:

Die dikke vis ben je al 3 weken aan het behandelen. Waarmee en hoe? Zit deze in quarantaine? Zoutbadjes geeft ook aanmaak meer slijmhuid.

Wat doe je normaal aan verversingen?

Wat @Nicolientje-W oppert een botsende bacteriecultuur vind ik geen rare oorzaak. Ik heb ook wel gehad dat ik nieuwe toevoegde en dood en de andere ziek. Bij Fancy s ben ik dit nog niet op het internet tegen gekomen maar bij discus is dit een algemeen ding. Daar kun je bepaalde discus vanuit verschillende landen niet bij elkaar zetten.

Ik stop nooit meer zo maar iets in het aquarium. Nieuwe vissen gaan in quarantaine en als ze na een paar dagen goed ogen dan wissel ik water uit. Vanuit aquarium gaat naar de nieuwkomers en omgekeerd wat ik dan elke dag wat opbouw.

Planten worden vaak met enige gifstoffen gekweekt en gaan ook een paar dagen in een bak die ik veel ververs. Planten uit een showbak in een LFS waar vissen in zwemmen koop ik niet. Dan kijk ik ook nog dat de plantenbak niet op een bioloog of gekoppeld staat met andere vishoudende bakken.

Nu ben ik wellicht iets overdreven paranoide maar ik heb drama genoeg gehad

Wat nu te doen................ Dat is moeilijk want je weet niet wat er aan de hand is. Afstrijkjes onder microsccop geeft goed inzicht maar ook weer niet alles.

Ik zou de zieke vis zo en zo in quarantaine gaan zetten. Wellicht zit deze vol met ellende waardoor andere ziek, zwak worden. Proberen te bepalen wat deze heeft en gericht behandelen of over wegen te euthaniseren :cry:

Je filter geheel schoon gemaakt is niet handig. Nu is je bacterie cultuur ws. om zeep en gaan je water waardes oplopen. Test drupjes NO2 en NH3 gaan halen is een must. Ik zou tevens een flinke portie zeoliet mee nemen om eventuele gifstoffen en oplopende waardens op te vangen.

Verder goed en veel blijven verversen ook om ziekte gespuis af te voeren naar het riool. Ik begrijp dat dit nogal een klus is met je giga aquarium dus maak het je makkelijk met slangen en pompen etc.

Eerst zorgen dat je weer vertrouwen heb in stabiliteit van het aquarium en inwoners en dan pas weer gaan kijken naar nieuwelingen. Zorgen dat je een quarantaine heb. Dit kan ook een speciekuip ofzo wezen en een intern filter die je met gemak in de 2 meter kan hangen om te enten. Ik heb altijd een intern filter erin hangen voor dit geval. Dan heb je een gerijpt filter voor nood situaties. Een externe kan natuurlijk ook mits je hem niet overdreven ga schoon maken.

Ik hoop dat je de boel weer gauw op de rit heb
 
Bacteriële infecties, zo te zien zowel uitwendig als inwendig. Het heeft al flink huisgehouden, als je kijkt naar hoeveel vissen het in deze mate hebben, en ook nog eens normale goudvissen (die als erg sterk bekendstaan). Als ze nog eten: sera bakto tabs proberen. Of sera baktopur direkt, liefst opgelost in gelvoedsel zoals repashy of een mengsel van gelatine en ander voer. Staan recepten voor op het internet.

Maar ik ben bang dat er nog wel wat gaan sneuvelen. Hier is langere tijd iets niet goed gegaan. Vermoedelijk sowieso met de filtering niet. Wellicht is er te veel poetswerk geweest, al dan niet in combinatie met te veel voedselaanbod. Dan krijg je dat bacteriën in het water de boel overnemen van de bacteriën die in de filters horen te zitten.

De bak lijkt te staan in een school- of kantooromgeving, dus wie weet wat daar verder nog gebeurd kan zijn.

De vissen die er slecht aan toe zijn en niet eten, kun je helaas beter afmaken. Of althans, dat zou ik zelf wel gedaan hebben in deze situatie. Een goudvis die er zo uitziet is al ver heen. :(

Wel zonde allemaal! Mooie, grote bak heb je staan met mooie vissen...
 
Hoi dit doet me denken aan Costia, zou een afstrijkje laten maken, misschien door een koi dealer oid?
 
Costia moest ik ook aan denken @tessa23. Dat, of een bacteriële infectie zoals @Gino88 ook aan geeft.

Heb ik het goed gezien, dat het aquarium in een biologielokaal lijkt te staan? Is het een mogelijkheid om zelf een afstrijkje te maken en dat even onder een microscoop te leggen? Dan heb je relatief makkelijk duidelijkheid over wat er in de bak speelt.
 

Wat sneu en wat een drama :cry:

Die dikke vis ben je al 3 weken aan het behandelen. Waarmee en hoe? Zit deze in quarantaine? Zoutbadjes geeft ook aanmaak meer slijmhuid.

Wat doe je normaal aan verversingen?

Wat @Nicolientje-W oppert een botsende bacteriecultuur vind ik geen rare oorzaak. Ik heb ook wel gehad dat ik nieuwe toevoegde en dood en de andere ziek. Bij Fancy s ben ik dit nog niet op het internet tegen gekomen maar bij discus is dit een algemeen ding. Daar kun je bepaalde discus vanuit verschillende landen niet bij elkaar zetten.

Ik stop nooit meer zo maar iets in het aquarium. Nieuwe vissen gaan in quarantaine en als ze na een paar dagen goed ogen dan wissel ik water uit. Vanuit aquarium gaat naar de nieuwkomers en omgekeerd wat ik dan elke dag wat opbouw.

Planten worden vaak met enige gifstoffen gekweekt en gaan ook een paar dagen in een bak die ik veel ververs. Planten uit een showbak in een LFS waar vissen in zwemmen koop ik niet. Dan kijk ik ook nog dat de plantenbak niet op een bioloog of gekoppeld staat met andere vishoudende bakken.

Nu ben ik wellicht iets overdreven paranoide maar ik heb drama genoeg gehad

Wat nu te doen................ Dat is moeilijk want je weet niet wat er aan de hand is. Afstrijkjes onder microsccop geeft goed inzicht maar ook weer niet alles.

Ik zou de zieke vis zo en zo in quarantaine gaan zetten. Wellicht zit deze vol met ellende waardoor andere ziek, zwak worden. Proberen te bepalen wat deze heeft en gericht behandelen of over wegen te euthaniseren :cry:

Je filter geheel schoon gemaakt is niet handig. Nu is je bacterie cultuur ws. om zeep en gaan je water waardes oplopen. Test drupjes NO2 en NH3 gaan halen is een must. Ik zou tevens een flinke portie zeoliet mee nemen om eventuele gifstoffen en oplopende waardens op te vangen.

Verder goed en veel blijven verversen ook om ziekte gespuis af te voeren naar het riool. Ik begrijp dat dit nogal een klus is met je giga aquarium dus maak het je makkelijk met slangen en pompen etc.

Eerst zorgen dat je weer vertrouwen heb in stabiliteit van het aquarium en inwoners en dan pas weer gaan kijken naar nieuwelingen. Zorgen dat je een quarantaine heb. Dit kan ook een speciekuip ofzo wezen en een intern filter die je met gemak in de 2 meter kan hangen om te enten. Ik heb altijd een intern filter erin hangen voor dit geval. Dan heb je een gerijpt filter voor nood situaties. Een externe kan natuurlijk ook mits je hem niet overdreven ga schoon maken.

Ik hoop dat je de boel weer gauw op de rit heb
Dankjewel voor ook jouw uitgebreide antwoord.

Ik wacht op de teststrips en de zieke vis gaat weer in quarantaine.
Verder blijven we flink water verversen en duimen dat alles weer hersteld.

In het vervolg gaan wij ook eerst alle nieuwe zaken in quarantaine plaatsen want dit willen we echt niet meer 😔

Bacteriële infecties, zo te zien zowel uitwendig als inwendig. Het heeft al flink huisgehouden, als je kijkt naar hoeveel vissen het in deze mate hebben, en ook nog eens normale goudvissen (die als erg sterk bekendstaan). Als ze nog eten: sera bakto tabs proberen. Of sera baktopur direkt, liefst opgelost in gelvoedsel zoals repashy of een mengsel van gelatine en ander voer. Staan recepten voor op het internet.

Maar ik ben bang dat er nog wel wat gaan sneuvelen. Hier is langere tijd iets niet goed gegaan. Vermoedelijk sowieso met de filtering niet. Wellicht is er te veel poetswerk geweest, al dan niet in combinatie met te veel voedselaanbod. Dan krijg je dat bacteriën in het water de boel overnemen van de bacteriën die in de filters horen te zitten.

De bak lijkt te staan in een school- of kantooromgeving, dus wie weet wat daar verder nog gebeurd kan zijn.

De vissen die er slecht aan toe zijn en niet eten, kun je helaas beter afmaken. Of althans, dat zou ik zelf wel gedaan hebben in deze situatie. Een goudvis die er zo uitziet is al ver heen. :(

Wel zonde allemaal! Mooie, grote bak heb je staan met mooie vissen...

Ik ga op recepten jacht, wie weet wil dat nog helpen.

Klopt dat de bak in een biologie lokaal staat. Hij is normaal zo goed als afgesloten dus leerlingen kunnen niet zomaar iets erin gooien. Nu had ik vanwege behandelen de deksels er vanaf.

Dank voor je compliment, we zijn er ook erg trots op en de leerlingen zijn erg betrokken bij de visjes.
Hoi dit doet me denken aan Costia, zou een afstrijkje laten maken, misschien door een koi dealer oid?
Costia moest ik ook aan denken @tessa23. Dat, of een bacteriële infectie zoals @Gino88 ook aan geeft.

Heb ik het goed gezien, dat het aquarium in een biologielokaal lijkt te staan? Is het een mogelijkheid om zelf een afstrijkje te maken en dat even onder een microscoop te leggen? Dan heb je relatief makkelijk duidelijkheid over wat er in de bak speelt.

Ik zal maandag een uitstrijkje maken en eens onder de microscoop bekijken.
Het klopt idd dat de bak in een biologie lokaal staat.
 
Ik zal maandag een uitstrijkje maken en eens onder de microscoop bekijken.
Super dat jullie dat zelf kunnen doen. Costia heeft wel een vergroting van minimaal 200x nodig dacht ik. Is een eencellige.
https://www.chikarakoi.nl/costia/ hier nog wat additionele info over gevonden.

Ik wacht op de teststrips en de zieke vis gaat weer in quarantaine.
Verder blijven we flink water verversen en duimen dat alles weer hersteld.
Voor zover ik kan zien van je foto's (en dit is altijd tricky), lijken me alle goudvissen momenteel aangetast. De quarantaine zou ik persoonlijk alleen doen als je het idee hebt dat hij iets kan hebben wat de anderen nog niet hebben, of als een van z'n soortgenoten hem lastig valt. Anders zou ik hem bij de rest houden.

Hoe is het met de L-nummer? Heeft die symptomen? Wat voor pleco is het?
 


Dankjewel voor ook jouw uitgebreide antwoord.

Ik wacht op de teststrips en de zieke vis gaat weer in quarantaine.
Verder blijven we flink water verversen en duimen dat alles weer hersteld.

In het vervolg gaan wij ook eerst alle nieuwe zaken in quarantaine plaatsen want dit willen we echt niet meer 😔



Ik ga op recepten jacht, wie weet wil dat nog helpen.

Klopt dat de bak in een biologie lokaal staat. Hij is normaal zo goed als afgesloten dus leerlingen kunnen niet zomaar iets erin gooien. Nu had ik vanwege behandelen de deksels er vanaf.

Dank voor je compliment, we zijn er ook erg trots op en de leerlingen zijn erg betrokken bij de visjes.



Ik zal maandag een uitstrijkje maken en eens onder de microscoop bekijken.
Het klopt idd dat de bak in een biologie lokaal staat.
Ik geef mijn vissen 1 keer per maand een 5-daagse kuur van pellets met vitamine druppeltjes van Kingyo bestoven met cacaopoeder, dit versterkt de weerstand, en ze krijgen dagelijks zo’n 250 ml biologische groene thee. Dit zijn beide krachtige anti-oxidanten.


Ik hoop dat jullie snel de oorzaak ontdekken. Het gebeurt best vaak dat nieuwe vissen iets onder de leden hebben, en de stress van het vervoer en van de nieuwe omgeving kan ook ziekten triggeren. Ik gok er ook op dat je nieuwe aanwinsten de ellende hebben meegebracht.
 
Zou een afstrijkje maken ipv uitstrijkje. Zulke kleine eendenbekjes zijn er niet ;)

Met glaasje met de richting van schubben mee gaan. Achter de kieuwen, bij poepgaatje en rug bij rugvin zijkant pakken. Kan in 1 preparaat. Een vers stukje poep die niet op bodem heeft gelegen is ook handig ivm interne zaken. De beweging van gespuis is makkelijkste te herkennen. Snel Zig zag en tegen de stroom in is costia. Ronddraaiende schoteltjes/rondjes is huidparasiet en wormen denken aan de film dune. Met twee delen of 1 deel kop is belangrijk onderscheid. Dit zijn de meest voorkomende gevallen

Succes en ik hoop dat je erachter kom wat er aan de hand is en gericht zaken kan aanpakken. Wormen middel beter zonder flubenol/flubendazole. Daar zijn sluiers niet dol op.
 
Goedemorgen allen,

helaas moet ik mededelen dat alle grote goudvissen zijn overleden.
Ik heb nu enkel nog een zwart klein dikkopje en de pleco 😥
Zou het aan de kleur liggen......

Voor de toekomst zou je eens kunnen kijken naar druppeltesten omdat die vaak nauwkeuriger zijn. een koffertje van Colombo heb je al voor dik 35 euro volgens mij.
Thanks, goede tip!

Costia heeft wel een vergroting van minimaal 200x nodig
Die hebben wij :)

Hoe is het met de L-nummer? Heeft die symptomen? Wat voor pleco is het?
Deze zwemt nu nog rond, lijkt niks te hebben. Is nu wel meer zichtbaar (maar verwacht omdat de goudvissen er niet meer zijn)
volgens mij is dit zijn soort naam; Plecostomus algeneter M

Dit zijn beide krachtige anti-oxidanten
Ik ga nu even de bak met rust laten en wachten op de teststrips die vandaag geleverd worden.
Dit zijn wel goede opties om straks toe te voegen.
Ik gok er ook op dat je nieuwe aanwinsten de ellende hebben meegebracht.
Yes daar ben ik ook (bijna) van overtuigd!
Zou een afstrijkje maken ipv uitstrijkje. Zulke kleine eendenbekjes zijn er niet ;)

Met glaasje met de richting van schubben mee gaan. Achter de kieuwen, bij poepgaatje en rug bij rugvin zijkant pakken. Kan in 1 preparaat. Een vers stukje poep die niet op bodem heeft gelegen is ook handig ivm interne zaken. De beweging van gespuis is makkelijkste te herkennen. Snel Zig zag en tegen de stroom in is costia. Ronddraaiende schoteltjes/rondjes is huidparasiet en wormen denken aan de film dune. Met twee delen of 1 deel kop is belangrijk onderscheid. Dit zijn de meest voorkomende gevallen

Succes en ik hoop dat je erachter kom wat er aan de hand is en gericht zaken kan aanpakken. Wormen middel beter zonder flubenol/flubendazole. Daar zijn sluiers niet dol op.

hahaha stomme autocorrect op de telefoon haha natuurlijk een afstrijkje!


We gaan nu even alles rust geven en focussen op de waterkwaliteit.
De twee overige vissen ga ik even met rust laten (aangezien die er gezond uitzien en redelijk actief zijn)

Nogmaals allemaal super bedankt voor het meedenken.

helaas ligt onze biologische kennis niet op het vissen vlak 😓
Dus wij zijn super blij met jullie oplossingen en alle mogelijkheden.
 
Ik wil niet bot over komen maar als het werkelijk een pleco is zitie te klein want die moeten toch minimaal een bak van 2 meter hebben, pleco's worden met gemak 40 cm
 
Ach wat jammer en verdrietig.

We gaan nu even alles rust geven en focussen op de waterkwaliteit.
De twee overige vissen ga ik even met rust laten (aangezien die er gezond uitzien en redelijk actief zijn)
Wat je misschien toch even wil doen, is checken op de aanwezigheid van costia. Ik weet niet of dat nog van overleden vissen te halen is, maar ik heb zelf onlangs te maken gehad met deze parasiet, en dat is iets wat vrij dodelijk kan zijn voor goudvisachtigen. Het pakt de zwakste vis. Daardoor kan het zijn dat je op de gezondere vissen die costia niet aan treft, maar op aangetaste vissen grote populaties. Die nu op zoek moeten naar een nieuwe host. Dus ik zou misschien toch even de sluier die je nog hebt zwemmen nakijken zodat je zekerheid hebt over wat er zit. Flink water verversen zou ik ook voor de zekerheid doen.

Deze zwemt nu nog rond, lijkt niks te hebben. Is nu wel meer zichtbaar (maar verwacht omdat de goudvissen er niet meer zijn)
volgens mij is dit zijn soort naam; Plecostomus algeneter M
Er bestaan behoorlijk veel soorten pleco's. Daarom worden ze vaak L-nummers genoemd, omdat al die ondersoorten een eigen L-nummer (Loricaiidae) hebben waardoor je kan determineren welke je hebt zwemmen. Op planetcatfish.com staat zeer veel info over deze dieren. Ze hebben een Cat-e-log waar je kunt zoeken op de specifieke ondersoort. Die L-nummers verschillen ook nog onderling van elkaar in formaat en levensbehoeften.

Met die pleco denk ik even in de gaten houden hoe z'n ontlasting is, en of hij/zij van kleur verschiet, dat kan een indicator zijn dat er iets niet lekker zit. Of hij wat op zwelt, of juist in valt.

Ik hoop dat het vanaf hier allemaal voorspoedig en gezond mag zijn!
 
Wat een naar nieuws Jenny :'(

Met sluiers is het vaak als de ellende begint dat het eindigt in een drama.

Goed dat je even een time out neem en eerst je ga richten op het biologisch evenwicht van het aquarium. Zou nog wel even goed blijven verversen om eventuele op een stapeling van ziekte gespuis en bacterieen naar beneden te krijgen. Dit kun je niet meten in het water maar gezien alle gestorven vissen in dit geval geen overbodige luxe.

Sluiers vraagt erg veel onderhoud en toch wel wat kennis van biologisch evenwicht ivm vervuiling en ziektens. Hoe leuk ze ook zijn en er uitzien vele mankeren wat of gaan wat mankeren.

Hoewel je een erg mooi groot aquarium heb en een flink filter is het misschien beter om een andere bezetting te gaan bedenken voor het mooie aquarium. Je zou er zelfs een klas projectje ofzo van kunnen maken en met elkaar gaan kijken wat een betere keuze zou zijn qua vis bestand. Met z on afmeting zijn de mogelijkheden groots. Ieder soort heeft zijn eigen voorwaarden en er zijn veel makkelijkere soorten waar je wellicht minder snel tegen een drama oploop.

Mijn kennis qua ander soort vissen is niet groots en op het forum genoeg mensen die je kunnen helpen met bepaalde keuzens te maken.

Sluierstaarten en discus (ook erg mooi en hip) zijn beide waarvan ik denk bezin voor je begin.......

Succes
 
Hoewel je een erg mooi groot aquarium heb en een flink filter is het misschien beter om een andere bezetting te gaan bedenken voor het mooie aquarium. Je zou er zelfs een klas projectje ofzo van kunnen maken en met elkaar gaan kijken wat een betere keuze zou zijn qua vis bestand. Met z on afmeting zijn de mogelijkheden groots. Ieder soort heeft zijn eigen voorwaarden en er zijn veel makkelijkere soorten waar je wellicht minder snel tegen een drama oploop.
Denk dat het begrijpen hoe zo'n aquarium als ecosysteem werkt, en dat onderhouden, razend interessant zou kunnen zijn voor leerlingen. Wou dat ik dat had gehad op school, hehe. Een aqua-club.
 
Ach wat jammer… hopelijk lukt het om het evenwicht in de bak te herstellen. En als alles weer goed draait kunnen jullie weer een nieuw begin maken…met quarantaine deze keer. Wel mooi, zo’n giga bak in de klas!
 
Beetje off topic maar leuk dat zoiets op school is maar wie doet het onderhoud in de vakanties? Dit is ook ooit geopperd op de school van mn dochter destijds maar ja in de vakanties is er dan opeens een probleem omdat de meesten geen tijd hebben om de bak te verzorgen of er niks vanaf weten.
 
Denk dat het begrijpen hoe zo'n aquarium als ecosysteem werkt, en dat onderhouden, razend interessant zou kunnen zijn voor leerlingen. Wou dat ik dat had gehad op school, hehe. Een aqua-club.

God, schooltijd .......................... Wat had ik als tiener daar een hekel aan. Zoveel leukere dingen te doen dan school.

Ik ga ervan uit dat het een middelbare school is gezien biologieles dus tieners? Ben totaal niet meer op de hoogte van scholen en aanverwante zaken. Dit is tegenwoordig allemaal flink veranderd.

Nu met het digitale tijdperk lijkt me het en stuk leuker en vrijer om te werken aan projecten ipv netjes zitten, kop dicht houden, boeken te lezen en een saaie leraar die wat opdreunde en ik verlangend naar buiten zat te staren. Peinzend om manieren te bedenken hoe kom ik hier zo snel mogelijk weg of nog beter hoe het voor elkaar krijgen hier nooit meer heen te hoeven. Toen was ik vrij snugger en ook op vele manieren gelukt. Vooral het uitgestorven carbon papier voor de handtekening van mijn moeder ivm absentie briefjes :cool:

Nu ben ik wel toch benieuwd of jij als tiener je had aangemeld voor de aqua club ?
 
Zou nog wel even goed blijven verversen
Ja dat blijven we idd nog flink doen.
Zoals door anderen ook geopperd gaan de leerlingen weer aan de slag met alles uitzoeken.

Denk dat het begrijpen hoe zo'n aquarium als ecosysteem werkt, en dat onderhouden, razend interessant zou kunnen zijn voor leerlingen. Wou dat ik dat had gehad op school, hehe. Een aqua-club.
Ja dat is ook één van de taken voor leerlingen. Ook voeren leerlingen gedrag onderzoek uit dus ze zijn flink betrokken bij de dieren.

Ach wat jammer… hopelijk lukt het om het evenwicht in de bak te herstellen. En als alles weer goed draait kunnen jullie weer een nieuw begin maken…met quarantaine deze keer. Wel mooi, zo’n giga bak in de klas!
Ja zeker met quarantaine! Dit gebeurt ons niet nog eens!!
Wij vinden het ook super dat wij zo’n groot aquarium op school mogen hebben.

Beetje off topic maar leuk dat zoiets op school is maar wie doet het onderhoud in de vakanties? Dit is ook ooit geopperd op de school van mn dochter destijds maar ja in de vakanties is er dan opeens een probleem omdat de meesten geen tijd hebben om de bak te verzorgen of er niks vanaf weten.
Ik doe zelf de gehele verzorging met een andere biologie docent. Verder is de bak voorzien van een voermachine dus in de vakantie krijgen ze korrels. En in vakanties gaat een van ons ook elke week alles controleren, eten aanvullen en n deel van het water verversen.
We hebben ook flink wat planten in het lokaal dus die krijgen dan ook direct hun water.

Het klopt idd dat zich iemand verantwoordelijk voor moet voelen anders gebeurt er niks. Het is veel werk en dat wordt nog wel eens vergeten.
Maar meestal maken mijn collega en ik er altijd een gezellig aquarium onderhoud uurtje van. Zo blijft het wel erg leuk om te doen.
 
God, schooltijd .......................... Wat had ik als tiener daar een hekel aan. Zoveel leukere dingen te doen dan school.

Ik ga ervan uit dat het een middelbare school is gezien biologieles dus tieners? Ben totaal niet meer op de hoogte van scholen en aanverwante zaken. Dit is tegenwoordig allemaal flink veranderd.

Nu met het digitale tijdperk lijkt me het en stuk leuker en vrijer om te werken aan projecten ipv netjes zitten, kop dicht houden, boeken te lezen en een saaie leraar die wat opdreunde en ik verlangend naar buiten zat te staren. Peinzend om manieren te bedenken hoe kom ik hier zo snel mogelijk weg of nog beter hoe het voor elkaar krijgen hier nooit meer heen te hoeven. Toen was ik vrij snugger en ook op vele manieren gelukt. Vooral het uitgestorven carbon papier voor de handtekening van mijn moeder ivm absentie briefjes :cool:

Nu ben ik wel toch benieuwd of jij als tiener je had aangemeld voor de aqua club ?

Hahaha geweldig 😂

Ik denk dat ik zelf ook de aqua club geskipt was haha 😂

Ik geef idd les op een (middelbare) VMBO school! ✅

Gelukkig kunnen we tegenwoordig praktijk met theorie mooi combineren (lekker buiten of in de klas onderzoeken 🔬) maar natuurlijk maken we ook gebruik van het digitale stuk, filmpjes kunnen dingen soms veel beter in beeld brengen. Gelukkig hoeven we niet meer met een grote beeldbuis en VHS banden de slepen 😅

Maarrrrr soms is het ook…. Zitten, mond dicht en luisteren🤓

Nogmaals bedankt allemaal en ik houd jullie op de hoogte 🐟🐡🐠
 
Heel gaaf! Waar kan ik solliciteren 😅

Hopelijk gaat het de goede kant op met de vissen
 
Ja dat is ook één van de taken voor leerlingen. Ook voeren leerlingen gedrag onderzoek uit dus ze zijn flink betrokken bij de dieren.
Oh! Te gek! Ik zou dat echt heel graag willen lezen, wat ze opmerken aan het gedrag van de vissen. Kun je ons trakteren op een mooie bevinding? Of meerdere? Of misschien zij zelf? Ben nieuwsgierig geworden!

Ik duim voor de pleco en voor de sluier hun welzijn, en ook voor die van jullie natuurlijk, want jullie zijn er behoorlijk druk mee (geweest) ook, met al het extra onderhoud, fikse klus. 💪 Ben ook erg benieuwd waar de leerlingen straks mee komen, met wat voor plannen.

Alle voorspoed voor jullie en de bak gewenst!
 
Top dat jullie dat onderling zo goed hebben geregeld Jenny.
 

Terug
Bovenaan