Wat is er nieuw

Help! Co2 afstellen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 24958
  • Startdatum Startdatum
D

Deleted member 24958

Guest
Goedemorgen,
Ik heb een co2 set van dennerle de quantum 300
Maar weet niet goed hoe deze het beste af te stellen is.
Nu 120 bellen p/m maar dropchecker blijft donkergroen ook de teststrips geven maar 1% co2 aan.
Ik kan de grote grijze knop ook bijna niet meer naar rechts draaien.co2 hoor ik regelmatig uit het dakje bovenin ontsnappen
Is het een gek idee om de wavemaker er boven te hangen ?
Heb generkt dat de overtollige co2 dan via wavemaker de bak in gaat of is dit niet goed?
Ik hoop dat er iemand is die duidelijk kan uitleggen aan me hoe ik alles moet afstellen
De bak is een 300 liter van oase
Alvast zeer bedankt voor de moeite hoor !
Groet,Peter

Je gebruikt een flipper denk ik? Hoeveel liter is de bak want 120 bellen is best wel aardig veel al. Lossen de bellen wel goed op in de flipper? Ik heb deze ook gebruikt en een klein deel komt dan ook bovenin maar de rest hoort goed op te lossen? Kun je anders eens een video van de flipper posten zodat we kunnen meekijken?

Maak je gebruik van een flipper?
Als dat zo is zou ik deze vervangen voor bv een reactor. waarschijnlijk dat je dan wel een groene DC kan bereiken
Dat was ook mijn vraag dus maar ik heb jaren met flipper gewerkt op de 80cm en de 1 meter en het kan prima werken is mijn ervaring als de flipper maar groot genoeg is met voldoende bellen.

Zolang je de flipper gebruikt zou ik zelf de flipper tegen de aanzuig van je filter aan plaatsen, en heel geleidelijk het aantal bellen verlagen tot het overtollige gas net niet meer of nauwelijks meer uit het dakje ontsnapt.

Dit zal in elk geval tijdelijk je verspilling wat omlaag brengen, en je opname van het gas wat omhoog.

Verder ben ik ook benieuwd hoe groot je bak is 🙂

Zolang je de flipper gebruikt zou ik zelf de flipper tegen de aanzuig van je filter aan plaatsen, en heel geleidelijk het aantal bellen verlagen tot het overtollige gas net niet meer of nauwelijks meer uit het dakje ontsnapt.

Dit zal in elk geval tijdelijk je verspilling wat omlaag brengen, en je opname van het gas wat omhoog.

Hoi,ik gebruik een flipper,maar aanzuig komt vanuit de bodem,bak is 1 meter 15. 300 liter

Bak is 1m 15ben 300 liter

Dat was ook mijn vraag dus maar ik heb jaren met flipper gewerkt op de 80cm en de 1 meter en het kan prima werken is mijn ervaring als de flipper maar groot genoeg is met voldoende bellen.
Anders misschien een grotere flipper ?

Je gebruikt een flipper denk ik? Hoeveel liter is de bak want 120 bellen is best wel aardig veel al. Lossen de bellen wel goed op in de flipper? Ik heb deze ook gebruikt en een klein deel komt dan ook bovenin maar de rest hoort goed op te lossen? Kun je anders eens een video van de flipper posten zodat we kunnen meekijken?
Ja dat zal ik eens een keer doen een video !
Bak is 1m15. 300 liter

edit|:
Een quantum 300 is eigenlijk niet geschikt voor een 300 liter bak, ook al staat dit wel zo beschreven in de advertenties.
Maar dat is totaal afhankelijk van je beoogde CO2 waarden. 10ppm CO2 (schatting) gaat wellicht wel lukken op een 300 liter, maar dan houdt het ook wel een beetje op
Het ventiel word in de fabriek afgesteld op ca.120 bellen/ minuut bij volledig opengedraaide instelknop. Daar ga je simpelweg geen hogere CO2 waarden mee bereiken op een 300 literbak.
Voordeel valt alleen te behalen met een efficiëntere oplossing van de CO2 zoals een reactor o.i.d. met daarbij een geoptimaliseerde stroming.

edit|:
Een quantum 300 is eigenlijk niet geschikt voor een 300 liter bak, ook al staat dit wel zo beschreven in de advertenties.
Maar dat is totaal afhankelijk van je beoogde CO2 waarden. 10ppm CO2 (schatting) gaat wellicht wel lukken op een 300 liter, maar dan houdt het ook wel een beetje op
Het ventiel word in de fabriek afgesteld op ca.120 bellen/ minuut bij volledig opengedraaide instelknop. Daar ga je simpelweg geen hogere CO2 waarden mee bereiken op een 300 literbak.
Voordeel valt alleen te behalen met een efficiëntere oplossing van de CO2 zoals een reactor o.i.d. met daarbij een geoptimaliseerde stroming.

Een vraag van mijn kant. Als topic starter dat vervelend vindt dan excuus.

Bij bio-co2 voeg je 24 uur per dag minder bellen per minuut toe.

Zou je in een geval als dit er nog voor kunnen kiezen bijvoorbeeld niet 8 uur, maar 16 of 24 uur minder co2 toe te voegen? Om zo tijdens de lichtperiode toch voldoende co2 ter beschikking te hebben?

edit|:
Oke,heb wel,sinds kort een stromingspomp,erbij geplaatst,kijken of dat nog wat opleverd.

Ja dat klopt een oase filter

Ok, ik vroeg het om te kijken of je dan gebruik kon maken van een andere manier van co2 toevoegen, bijvoorbeeld via een inline diffuser of inderdaad een reactor.

Maar ik las net de reactie over je installatie, en daarmee wordt de zaak misschien nog ingewikkelder. Dus laat ik dit liggen voor mensen die meer inzicht hebben in de mogelijkheden van de installatie die je gebruikt.

Zou je in een geval als dit er nog voor kunnen kiezen bijvoorbeeld niet 8 uur, maar 16 of 24 uur minder co2 toe te voegen? Om zo tijdens de lichtperiode toch voldoende co2 ter beschikking te hebben?
Nee zeker niet vervelend hoor,
Wat bedoel,je precies met minder co2 toevoegen ?

Ok, ik vroeg het om te kijken of je dan gebruik kon maken van een andere manier van co2 toevoegen, bijvoorbeeld via een inline diffuser of inderdaad een reactor.

Maar ik las net de reactie over je installatie, en daarmee wordt de zaak misschien nog ingewikkelder. Dus laat ik dit liggen voor mensen die meer inzicht hebben in de mogelijkheden van de installatie die je gebruikt.
Ja wordt er niet makkelijker op,he !

Nee zeker niet vervelend hoor,
Wat bedoel,je precies met minder co2 toevoegen ?

Wij gebruiken zelf o.a. een manier van co2 toevoegen die 24 uur per dag doorloopt. Dat is niet optimaal, maar voor ons werkt het.

Maar wij voegen niet die hele 24 uur per dag evenveel co2 toe als we zouden doen als we maar 8 uur zouden toevoegen. Bij ons pruttelt het de hele dag een beetje door.

Wij gebruiken zelf o.a. een manier van co2 toevoegen die 24 uur per dag doorloopt. Dat is niet optimaal, maar voor ons werkt het.

Maar wij voegen niet die hele 24 uur per dag evenveel co2 toe als we zouden doen als we maar 8 uur zouden toevoegen. Bij ons pruttelt het de hele dag een beetje door.
Oke ja dat kan ook natuurlijk,maar was het niet zo dat de planten s’nachts geen co2 nodig hebben of kloot dat niet ?

Oke ja dat kan ook natuurlijk,maar was het niet zo dat de planten s’nachts geen co2 nodig hebben of kloot dat niet ?

Niet alleen dat, ze maken het zelf 🙂
Dus zoals ik zei, ons systeem is ook niet optimaal.

Beslist.

Voor wat het waard is, je krijgt advies van iemand van wie ik graag advies aan zou nemen.
Ja alle advies is welkom hoor !

Niet alleen dat, ze maken het zelf 🙂
Dus zoals ik zei, ons systeem is ook niet optimaal.
Ja dat is waar,maar er zijn natuurlijk heel veel,optie’s tegenwoordig wat bij de een beter werkt dan bij de ander.

Hoe lang draait je Co2 systeem al?
Zo'n flippers hebben namelijk enige tijd nodig om in te draaien.
Zo'n nieuwe flipper is immers zeer glad, de bellen bewegen dan zeer snel.
Na verloop van tijd vormt zich biofilm en alg aan de binnenkant welks de bellen wat afremt waardoor ze beter worden opgenomen door het water.

Hoe lang draait je Co2 systeem al?
Zo'n flippers hebben namelijk enige tijd nodig om in te draaien.
Zo'n nieuwe flipper is immers zeer glad, de bellen bewegen dan zeer snel.
Na verloop van tijd vormt zich biofilm en alg aan de binnenkant welks de bellen wat afremt waardoor ze beter worden opgenomen door het water.
Dat draait al een tijd hoor meer dan een jaar,paar maanden geleden difusser geprobeerd,maar geeft ook niet echt verschil

Zoals ik begrijp van Corne zal het niet veel uitmaken en is je installatie begrenst op zo n 120 bellen en dat zal te weinig zijn om de co2 hoger te krijgen.

Als je er zorg voor draagt dat bij het aangaan voldoende CO2 voor je planten beschikbaar is, dan is dat prima.
Stabiliteit is het toverwoord in CO2 afstellen: hoe stabieler de CO2 hoe beter de resultaten.
De vraag of je ipv 8 uur, 16 of 24 uur maar wel minder co2 toe te voegen is ook een optie. Maar het heeft allemaal te maken met de behoefte van de plant.
Met 24/7 CO2 doseren verspil je 2/3 van je CO2 als je belichtingstijd 8 uur is. Maar aan de andere kant; CO2 kost geen spreekwoordelijke drol. :DD

• Leuk
Waarderingen: Drup
Anders misschien een grotere flipper ?
120 bellen co2 voor 300 liter water is niet veel. Stap af van je ladder en ga voor een reactor. Deze werken veel efficiënter en kunnen voor weinig geld eenvoudig zelf worden gemaakt!

Een stromingspomp werkt averechts als hij teveel golfjes maakt. Het wsteroppervlak mag hooguit wat rimpelen. Anders zal de CO2 in je aquarium nog sneller ontsnappen.

120 bellen co2 voor 300 liter water is niet veel. Stap af van je ladder en ga voor een reactor. Deze werken veel efficiënter en kunnen voor weinig geld eenvoudig zelf worden gemaakt!

Maar zou je met een reactor wel voldoende hebben aan 120 bellen op 300liter?

Zou ik wel een reactor kunnen plaatsen filter inlaat gaat via de bodem aqarium en ztten geen kranen op slangen dus wordt lastig denk ik ?

Het hangt van je water ook af en welke waarde je wil bereiken maar ik ben er bang voor dat dit niet lukt.

Ik denk van niet. Maar het hangt af van de DH waarde, en de PH waarde die je na streeft.
De CO2 tabel helpt je daarbij. Als je de DH waarde met een druppeltest meet, dan kan je in de tabel aflezen welke PH waarde daarbij hoort om in het optimale CO2 gehalte uit te komen. Vertrouw er niet 100% op. In mijn geval is de DH waarde 6 (mbv osmose water) en moet ik CO2 toevoegen totdat de Ph waarde zakt tot 6,5. Dan pas kleurt de dropchecker licht groen. Volgends de tabel zit ik dan al ver in het rood.
https://www.aquainfo.nl/co2/

Vertrouw er niet 100% op. In mijn geval is de DH waarde 6 (mbv osmose water) en moet ik CO2 toevoegen totdat de Ph waarde zakt tot 6,5. Dan pas kleurt de dropchecker licht groen. Volgends de tabel zit ik dan al ver in het rood.
Dat fenomeen heb ik ook en zou volgens de tabel rond de 30mg zitten maar de checker is amper lichtgroen. Onze druppeltesten meten ook andere zuren en die zijn dan ook van invloed.

Ik denk dat topic-opener verschillende opties heeft. Ik ben uiteraard benieuwd naar correcties en/of aanvullingen.

TO kan een nieuwe co2-installatie aanschaffen waarmee het aantal bellen niet langer beperkt blijft tot rond de 120, in de hoop dat daarmee het probleem oplost.

TO kan overgaan op een andere vorm van verspreiding van co2, in de hoop de huidige 120 bellen efficienter te laten opnemen (inline diffuser, reactor).

TO kan het huidige bellenaantal aanvullen met een aanvullende co2-gever (bijvoorbeeld bio-co2).

Uiteraard zijn combinaties ook mogelijk.

Wij hebben op een 325ltr-bak zelf bio-co2 24 uur per dag rechtstreeks via de spraybar, plus ongeveer 40 bellen per minuut van een gasfles tijdens de lichtperiode via inline diffuser.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan