Wat is er nieuw

Help de vissen zwemmen allemaal aan het oppervlak.

• Onderwerp starter Onderwerp starter PascaldeLigt
  • Startdatum Startdatum
P

PascaldeLigt

Guest
Kom net thuis en nu zie ik dat alle vissen met hun neus naar boven op het wateroppevlak zitten.

Gisteren water voor 1/3 ververst en aquamaker toegevoegd zoals altijd.

Temp 26-26,5C

Wie weet wat er aan de hand is?

Bekijk bijlage 307501Bekijk bijlage 307501

D177FFE3-CB6B-4E30-BD90-5D115FF49C57.jpeg
D177FFE3-CB6B-4E30-BD90-5D115FF49C57.jpeg
622EC9EB-7B3A-40CF-AC7C-2B51BD33C0FE.jpeg

Hoelang draait de bak en weet je de waterwaarden? Heb je nog iets gedaan met de bodem of het filter?

Heb je een luchtpomp aanstaan? Direct uitzetten lampen intensiteit minderen als dat kan kleppen open en een ventilator over wateroppervlak laten blazen. Ook is het raadzaam om uitstroom vanuit de filter dat pijpje een beetje schuin omhoog te zetten dat water kan mengen met zuurstof

Hoelang draait de bak en weet je de waterwaarden? Heb je nog iets gedaan met de bodem of het filter?
Bak draait nu een dikke maand zonder eerdere problemen.
Waterwaardes alles goed, alleen de nitriet iets te hoog, tussen 0 en 1.
Zelf toe het extreem heet werd en het water de 31c aantipte geen problemen gehad.

extra aqaurium verbeteraar erbij?

Heb je iets zoals fb7 ( dennerle ) is voor bacteriën groei in de bak

Middeltjes helpen nu niet, wel snel je waterwaarden meten met een druppeltest en gelijk 80% verversen.
Daarna kunnen we gaan kijken wat er precies mis gaat.

• Leuk
Waarderingen: GCJ
Nitriet moet 0 zijn. Tussen de 0 en de 1 heb je niet zoveel aan., je test waarschijnlijk met strips. Kan beter druppeltests hiervoor nemen, veel nauwkeuriger. Volgens mijn JBL testen is vanaf 0,2ppm al niet meer oke en alles daarboven (>0,5) kan uiteindelijk dodelijk zijn voor de vissen. Denk dat Rjoemman daarom ook adviseert direct 80% te wisselen. Nitriet zelf bindt namelijk aan de erythrocyten in het bloed waardoor deze minder goed zuurstof kunnen opnemen, vandaar mogelijk je zuurstofgebrek bij je vissen.
Naast wisselen kan een extra luchtpompje ook geen kwaad als je denkt dat je sowieso een zuurstof tekort in het water hebt.

Gr
Stefan

PS: Meeste aquaverbeteraars welke ik ken halen vooral chloor(amines) en zware metalen uit het water/maken inactief en werken over het algemeen niet tegen ammoniak en nitriet.

Heb je een luchtpomp aanstaan? Direct uitzetten lampen intensiteit minderen als dat kan kleppen open en een ventilator over wateroppervlak laten blazen. Ook is het raadzaam om uitstroom vanuit de filter dat pijpje een beetje schuin omhoog te zetten dat water kan mengen met zuurstof
Heb je iets zoals fb7 ( dennerle ) is voor bacteriën groei in de bak

heb niets anders in huis en de winkels haaL ik niet meer.
39F2DD26-54BB-4250-8C60-69EA97E651E7.jpeg

Ja dat kun je gebruiken bij je waterverversing, het is om leidingwater geschikt te maken. In leidingwater zit over het algemeen geen ammoniak en nitriet en deze worden er ook niet uitgehaald met dit spul. Haalt enkel zoals ik eerder melde chloor(amines) die er in NL amper tot niet inzitten uit en bindt met zware metalen. Daarom is die waterwissel zo belangrijk want als je de helft of zelf meer wisselt daalt de concentratie nitriet als dat dus inderdaad de oorzaak is zo drastisch dat het weer even veilig is voor je vissen! Voor een bak die een maand draait zit er zo te zien ook al aardig wat vis in dus het kan heel goed zijn dat je filtercultuur ineens veel meer afval te verwerken heeft gekregen en daar niet snel genoeg op kon anticiperen. Is daarom altijd raadzaam je bestand rustig op te bouwen, bijvoorbeeld na een indraaiperiode van 3 tot 4 weken eerst met een paar visjes te beginnen en dit na enkele weken weer uit te breiden. Maar voor nu wisselen 😉 .

Excuus, zie net dat ik terug moet komen op de doorgestreepte zin. Heb even snel gekeken op de site van Easy life en er staat wel dat het spul nitriet neutraliseert, maar zou het alsnog dan toevoegen in combinatie met een zeer stevige waterwissel.

Gr
Stefan

https://www.easylife.nl/producten/zoutwater/waterbehandeling/aquamaker

Laatst bewerkt:
Ik dacht dat veel iets van zeoliet bevatten en dat haalt toch ook anorganische stoffen eruit?

Ja deze toch wel inderdaad, diegene die ik ken van Dennerle, Colombo e.d. enzo niet. Er staat op de site van Easy life dat het spul het neutraliseert maar niet verwijderd zodat je filter dit alsnog om kan zetten.

Neutraliseren is dan toch verwijderen?

Een beetje een "domme" vraag misschien (maar ik ga ze toch stellen, beetje tegen beter weten in ;))):
Draait je pomp zeker nog?
Zelden zo een spiegelglad wateroppervlak gezien.

Maar sowieso: snel en veel verversen is de boodschap alleszins!

Ondertussen zijn we twee uur verder dus ik hoop dat je intussen ververst hebt...
De vissen zijn in nood op de foto's dus verversen is prioritair, discussie is voor achteraf imo.

Is gewoon spiegeling in de zijruit.
Foto is kwart slag gedraaid.

He?

En de planten groeien horizontaal in de richting van de ruit dan? ;))
Bij mij staat de foto alleszins niet gedraaid...

He?

En de planten groeien horizontaal in de richting van de ruit dan? ;))
Bij mij staat de foto alleszins niet gedraaid...
Belgisch internet:DD

Derde foto zie ik rechtsboven beetje rimpeling.

image.jpg

Water 80% ververst, met waterverbeteraar. De filterpomp stond naar beneden ipv boven, draait nu naar boven met gevolg bewegende waterspiegel.

vissen reageren weer redelijk normaal. Alleen de guppen en de black molly zijn nog wel even aan het happen geweest.
1 gup blijft wel wat achter, maar deze zweeft al een aantal dagen ipv zwemmen, alleen als die gestoord wordt dan is die behoorlijk actief.

water temperatuur is voor nu wel effe iets te koud, rond de 23C, maar de thermostaat moet die toch in de komende uren rustig naar de 26C brengen.

Allemaal bedankt voor de diverse adviezen.
Was heel verbaasd toen ik thuis kwam zekers omdat ik eerder ook hal wat had ververst en er toen niets aan de hand was.

Mooi om te horen dat het weer wat beter gaat in je aquarium!

Hou er rekening mee dat je misschien nog een paar keer zult moeten verversen.

als het door een nitrietpiek komt heb je het morgen weer.

Die magneet zou ik er echt uithalen, ontsiert de foto enorm.

Een temperatuur van 23/24 lijkt me eigenlijk prima voor die vissen die ik zie.
Hoeft van mij niet naar de 26.

Even iets anders maar rechtsachter staat een Javavaren en deze mag niet met de wortelstok in de bodem hoor 😉

Je hebt vermoedelijk niet ingedraaid. Je spreekt namelijk over de hittegolf en dat er toen geen problemen waren maar dat is bijna een maand geleden. Ook zeg je dat het aquarium nu een 'dikke' maand draait. Dat wil dus zeggen dat je toen de hittegolf er was al vissen had geplaatst en dat hij toen nog maar net draaide. Dit is geen verwijt maar meer een uitleg wat er fout is gegaan. Een aquarium indraaien duurt 4 weken en dat kun je niet versnellen, dat is gewoon een periode waarbij je de bacteriën die nodig zijn om afvalstoffen van vissen af te breken te kweken. Hierdoor heb je nu een aquarium die nu aan het indraaien is en hierdoor de wellicht bekende nitrietpiek veroorzaakt. Dat is een piek waar je vissen niet tegen kunnen. Nu de zaak om de komende tijd goed de nitriet in de gaten te houden en zodra deze meetbaar wordt direct verversen. Dit zal je waarschijnlijk nog een aantal weken vol moeten houden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan