Wat is er nieuw

Help! Garnalen gaan dood??

Irina.swsm

Well-known member
Lid geworden
13 december 2016
Hallo, ik heb al ongeveer een jaar een garnalen aquarium. Nooit problemen mee gehad of wat dan ook. Er zat 1 dario dario in maar die heeft helaas buikwaterzucht gekregen. Alleen nu zie ik al mijn garnalen boven bij de waterplanten hangen. Bijna allemaal! Ze zijn niet aan het grazen maar zitten heel erg stil. Ook lagen er 4 half dood op de bodem. Ik zag dat ze nog leefden want de pootjes bewogen nog maar veel energie zat er niet in. Ik heb ze nu in een kweekbakje gedaan zodat ze boven bij het wateroppervlak zijn (voor zuurstof misschien). Ik heb nu snel een 30% waterwissel gedaan. Kan iemand mij vertellen wat er aan de hand is en wat ik kan doen? Ik zou het heeeel vervelend vinden om deze kolonie kwijt te raken.

Als je garnalen bovenin zitten is of je water niet goed (meten=weten) of je hebt bodemrot (wattenstaafje her en der in de bodem steken en eraan ruiken, stinkt het naar het riool: bodemrot) maar zuurstoftekort is het alvast niet

zal wel iets met je water waarde zijn 1 garnaal is genoeg om veel meer dooie te veroorzaken dus dat echt heel goed in de gaten houden in een kweek bakje doen geeft ze nog meer stres je kan druppel water wissel doen van 10% per keer tot je water weer goed is

Wat voor garnalen zijn het?

Bij verdenking van slecht water zal ik meer verversen dan 30%, ik zou het nogmaals herhalen. Zit er een filter in? Hoe is die? En bekijk de bodem eens goed

Wat voor garnalen zijn het?

Bij verdenking van slecht water zal ik meer verversen dan 30%, ik zou het nogmaals herhalen. Zit er een filter in? Hoe is die? En bekijk de bodem eens goed
zulke water wissels veroorzaken verveling woorden de garnalen nog zwakker

zulke water wissels veroorzaken verveling woorden de garnalen nog zwakker
tja, ik ververs standaard eigenlijk 50% in de week, en soms nog meer....

tja, ik ververs standaard eigenlijk 50% in de week, en soms nog meer....
ja verw8t dan niet veel jongen etc en daar raakt je ph soil ook snel van uit gewerkt

ja verw8t dan niet veel jongen etc en daar raakt je ph soil ook snel van uit gewerkt
Niet als je met osmose ververst hoor.

Ik denk toch dat het aan de zuurstof heeft gelegen. Ik heb een luchtpompen hard aangezet en de vier garnalen die echt al dood leken, zijn weer gezond. Die lagen echt op hun rug en bewogen niet als ik ze aanraakte. Ook doen alle andere garnalen nu weer normaal. En even over de waterwissels, ik doe het liever zo min mogelijk omdat garnalen zo gevoelig zijn voor schommelende waardes. Dus 50% in de week is voor mijn gevoel niet al te best als het aquarium gewoon goed gesetteld is.
Ik ga vanmiddag de bodem eens helemaal goed stofzuigen om zo veel mogelijk vuiltjes er uit te halen. Maar voor nu lijkt het dus goed te gaan met de garnalen. Het zijn trouwens blue diamonds.

Neo's zijn in mijn ervaring helemaal niet zo gevoelig voor wisselende waterwaarden. Ook mijn caridinia's doen het er prima op (;

Ik heb het idee dat garnalen vaak gewoon simpel pech is, maar dat de beestjes an sich behoorlijk sterk zijn en zeer adaptief zijn naar andere omstandigheden en dat veel 'standaarden' waarop garnalen gehouden worden nooit worden aangepast, want immers 'never change a winning team..' Maar dat betekent niet dat het dé waarheid is.

Wij hebben hier ongeveer elke 14 dagen 60 kleine neocaridina garnaaltje als we onze filter zuiver maken. Deze garnaaltjes vangen wij dan uit het filterwater en doen we in een maatbeker met ongeveer 0.5l water in. Als ze allemaal gevangen zijn hangen we de maatbeker in onze aquarium om het temp. veschil weg te krijgen en hierna gaan ze een kweekbakje in tot ze groot genoeg zijn dat ze niet meer in de filter kunnen.

Vorige week hadden we de maatbeker met ongveer 60 garnaaltjes en een halve liter water in het aquarium gehangen en waren we hem vergeten. 4uur later hadden we het pas gezien en de garnaaltjes leven nog allemaal.

Waar wij wel een problemen mee gehad hebben is met nieuwe planten waar blijkbaar nog wat slakkegif op zat.

Ik zet daarom ook nieuwe planten altijd eerst 5 dagen in een emmer om te weken en vers dat dan dagelijks.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan