Help, goudvissen gedragen zich ziek!


monika_h17

New member
Lid geworden
22 september 2023
Berichten
3
Leeftijd
23
Goeiedag,

Ik heb nu sinds drie maanden twee gewone goudvissen, maar sinds een week of drie gedragen ze zich erg vreemd. Ze blijven liggen op de bodem achter de planten of tegen de planten aan (zie foto). Soms komen ze wel naar mij toe, maar dan zwemmen ze heel schichtig heen en weer, bijna alsof ze gestresst zijn. Ze schrikken dan ook van geluid, terwijl ze dit normaal niet deden.

Tot op heden zag ik niks aan de buitenkant, alleen de grotere (helemaal goude) heeft sinds vandaag een paar kleine rode puntjes in de staartvin. Het gedrag is vooral overdag, in de ochtend zijn ze heel vrolijk en ook in de avond zwemmen ze gewoon rond alsof er niks aan de hand is. Ze eten ook gewoon goed.

IMG_0287.jpg


Wat informatie over de bak waarin ze zitten:
- Juwel Rio 125 liter aquarium met originele Juwel Bio M binnenfilter en pomp die 600l/h pompt (goudvissen gaan over een paar weken naar een Rio 240, die ben ik nog aan het klaarmaken)
- Bak draait nu dus vier maanden, waarvan drie maanden met vissen
- Alle waterwaarden zijn goed (gemeten met JBL Pro Aquatest combiset), deze test ik minstens 1 keer per week
- Ik ververs iedere week ongeveer 25% van het water
- Ze krijgen twee keer per dag een beetje eten, dit is altijd binnen een minuut op
- Een aantal keer per week krijgen ze ontdooide bloedwormen

Wie weet waar dit gedrag vandaan komt en wat ik eraan kan doen om ze te helpen? Ik weet het in ieder geval niet meer :(
Laat het vooral weten als jullie meer informatie nodig hebben. In ieder geval alvast bedankt!
 
Ik twijfel of de waterwaarden goed zijn want de alg die ik op de planten zie kan Staghorn zijn en dat zie je vaak bij nh3/4.
 
Hey Jessica,

Bedankt voor je reactie! Zie onderstaande foto voor de NH4 test die ik vanochtend heb gedaan. Dit is een goede uitslag toch?
1695391541179.jpeg


Zou het eventueel nog ergens anders aan kunnen liggen?

Groet, Monika
 
Je hoort de curvette rechtop te zetten en dan van bovenaf erin kijken en vergelijken maar het lijkt me niet verkeerd.
Misschien dat @roberto1983 er iets van kan zeggen.
Eigenlijk horen deze vissen ook in een vijver.
 
Hoi Jessica, zelf kijk ik er ook van bovenaf in, maar dit leek me handiger voor de foto.

De goudvissen gaan uiteindelijk ook naar een vijver, maar pas als ze wat groter zijn.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.
 

Terug
Bovenaan