Help ik kom er even niet meer uit.


B

Borah

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en het nog een beetje aan het uit vinden dus hoop dat ik het in het goeie topic plaats... Ik heb een probleem waar ik niet uit kom...
Al jaren heb ik een klein aquarium van 60 liter.
Onder de bewoners bevinden zich een aantal guppen, 6 neon tetra's en 1 kleine algeneter.
Sinds een aantal weken is steeds mijn nitriet gehalte veel te hoog. Na het verversen van het water zijn de waardes weer goed maar 2 dagen later begint het water alweer te kleuren en zie ik bij de meting dat alles goed is alleen het nitriet is veel te hoog.
Ik had ook een paar garnaaltjes in mijn bak maar die hebben het helaas niet gehaald.
Wat mij nog meer zorgen baart is dat zelfs mijn algen zijn verdwenen en hoewel ik ze liever niet in mijn aquarium heb leggen de meeste slakjes ook het loodje...
Ik heb verder niks aan mijn aquarium veranderd....temperatuur is goed en constant... Plantjes doen het goed en zitten er al een jaar ofzo in... Geen nieuwe ornamenten, geen andere voeding, geen voedselresten op de bodem. Wat kan dit nou toch zijn?
Ik ga nu maar proberen om mijn aquarium compleet te herstarten maar wil toch even weten of iemand een idee heeft waar dit vandaan kan komen want ik snap het even niet meer
 
Welkom BoraH.

Denk dat je filter te klein is.

Die kan dan het afval niet goed omzetten , van nitriet naar nitraat.

Is die wel groot genoeg , maak je misschien te vaak en te veel schoon?


Zou eerst steeds wat water verversen. en het filter even laten. kan dan weer bacterie opbouwen.
 
Mijn filter is groot genoeg en gebruik ook al jaren hetzelfde filter. Maak 1 keer in de week het filter schoon en ververs dan normaal 1 derde van het water. ( soms anderhalve week als ik druk ben)
Dit doe ik al jaren dus moet het niet kunnen zijn eigenlijk lijkt me.......
 
Hoe "goed"maak je het filter schoon?

En hoeveel bewoners heeft je bak nu precies?
 
Je moet je filter pas aanpakken als de uitstroom verminderd en zeker niet zo vaak dus want dan spoel je de goede bacterien weg.
 
Als slakken het loodje leggen dan is er al te veel Nitriet en door dat ze gaan rotten krijg je nog meer Nitriet bij een niet goed werkend filter.
Dus nitriet is het gevolg van een slecht werkend filter of bij het gebruik van helemaal geen filter.
 
Mijn filter is groot genoeg en gebruik ook al jaren hetzelfde filter. Maak 1 keer in de week het filter schoon en ververs dan normaal 1 derde van het water. ( soms anderhalve week als ik druk ben)
Dit doe ik al jaren dus moet het niet kunnen zijn eigenlijk lijkt me.......


Filter mag je nooit elke week schoonmaken ! een filter moet eerst 3-4weken indraaien zonder schoon te maken om bacterien te laten groeien die Ammonium(uitwerpselen van vissen) naar Nitriet (afval product afbreken Ammonium en organische stoffen) en dan naar Nitraat wat onschadelijk is voor vissen en wat een deel van de planten opgebruiken met licht.

Een filter dat is ingedraaid pas reinigen als de stroming erg af neemt en sponsjes omspoelen in een emmer met aquarium water en geen leidingwater !
Dode slakken meteen verwijderen en niet laten liggen, deze gaan rotten wat veel ammonium en organische stoffen afgeeft en omgezet wordt naar Nitriet als je filter niet goed werkt.

Dus jouw oorzaak is teveel reinigen van je filter en of een te krap bemeten filter met verkeerd filter materiaal.

Om wat voor filter gaat het en wel filtermateriaal gebruik je eigenlijk ?
 
Daar is ook een leuke EU van overigens met diverse meningen:
https://www.aquaforum.nl/threads/uitspoelen-van-filtermedia.158905/

Persoonlijk denk ik als je alleen spons in je filter hebt dat je makkelijker bacterien uitspoelt dan bij poreus biomateriaal zoals supstrate pro of siporax etc etc, leiding water hoeft niet perse meteen schadelijk te zijn voor de bacterien.
Denk dat het gevaar ligt bij lage concentraties chloor of een ander ontsmettingsmiddelen in leidingwater, bijv kopere/lode leidingen in oude huizen zal geen goed doen als je hiermee je sponsen of biomedia uitspoelt.

Voorfilters van spons uitspoelen met leidingwater zal geen problemen opleveren als de biomedia met rust wordt gelaten of licht uitspoelt met aquarium water zoals een emmer.
Zelf heb ik er ook eerlijk gezegd nog geen problemen mee gehad door filterwatten onder de stromende kraan te reinigen in kleinere bakjes.
Dus tja wat is nu waarheid… wel of geen leidingwater gebruiken om je filter te reinigen, uit voorzorg gebruik ik toch liever aquarium water.
 
Ja ik snap je standpunt en soms kun je beter op safe spelen.
 
Denk dat het gevaar ligt bij lage concentraties chloor of een ander ontsmettingsmiddelen in leidingwater, bijv kopere/lode leidingen in oude huizen zal geen goed doen als je hiermee je sponsen of biomedia uitspoelt????

Welke tijd leef jij nog? dat was vroeger,ja.

Tegenwoordig dat alleen bij een leiding breuk. dat er chloor gebruikt wordt.
 
Denk dat het gevaar ligt bij lage concentraties chloor of een ander ontsmettingsmiddelen in leidingwater, bijv kopere/lode leidingen in oude huizen zal geen goed doen als je hiermee je sponsen of biomedia uitspoelt????

Welke tijd leef jij nog? dat was vroeger,ja.

Tegenwoordig dat alleen bij een leiding breuk. dat er chloor gebruikt wordt.

Ja en je zal versteld staan hoeveel oude huizen nog koper en lood zijn te vinden hoor, maar ik neem dan maar aan dat jij ook je filter met leidingwater uitspoelt ?
En dat water waardes zoveel verschillen per regio/provincie kan al het verschil maken wel of niet leidingwater direct gebruiken voor het aquarium.

Dus de vraag is, neem je het risico of speel je het op save als het om een filter reinigen gaat of water verversen met leidingwater.
 
Ja en je zal versteld staan hoeveel oude huizen nog koper en lood zijn te vinden hoor, maar ik neem dan maar aan dat jij ook je filter met leidingwater uitspoelt ?


Nou, dat zijn er niet veel meer.
En wat mankeert er aan koper ./ Eerst al het lood eruit. vervangen door koper. Ja, en?



J, ik doe het ook gewoon onder de kraan. Als dat niet goed zou zijn, moet je het ook niet drinken.
Nou, ik drink liters water. dat bij ons HEEL goed is.
Kijk jij maar bij EVIDES.

Dat doe ik trouwens al jaren.
Maar maak geen potten schoon, laat de drab onder erin. zitten.
Vorige week wel zo stom geweest, pot leeg gegooid. Resultaat wit water.
Dode bacterie.
Heb er gelijk wat grote filters bij gehangen. die ook ingedraaid water.
 
Bij mijn schildpadden heb ik een voorfilter aangesloten op de buitenfilter. Ik vervang enkel de filterwatten in de voorfilter,
Het koolstof in de buitenfilter 2 maandelijks en de groffe spons van de buitenfilter spoel ik gewoon uit.

Voor vissen zal koolstof niet zo nodig zijn, maar bij schildpadden wel of je hele appartement of huis stinkt er naar en krijg je op de duur overal zwarte aanslag in het aquarium.

Zoals gezegd dus. Je filter minder onderhouden en de bacteriecultuur bijhouden.
 
Ja en je zal versteld staan hoeveel oude huizen nog koper en lood zijn te vinden hoor, maar ik neem dan maar aan dat jij ook je filter met leidingwater uitspoelt ?
En dat water waardes zoveel verschillen per regio/provincie kan al het verschil maken wel of niet leidingwater direct gebruiken voor het aquarium.

Dus de vraag is, neem je het risico of speel je het op save als het om een filter reinigen gaat of water verversen met leidingwater.

Oude huizen??

Nieuwbouw heeft gewoon nog koper hoor!

Daarom ook pH 7,8 voor leidingwater. Minder corrosie.
 
Ja en je zal versteld staan hoeveel oude huizen nog koper en lood zijn te vinden hoor, maar ik neem dan maar aan dat jij ook je filter met leidingwater uitspoelt ?


Nou, dat zijn er niet veel meer.
En wat mankeert er aan koper ./ Eerst al het lood eruit. vervangen door koper. Ja, en?



J, ik doe het ook gewoon onder de kraan. Als dat niet goed zou zijn, moet je het ook niet drinken.
Nou, ik drink liters water. dat bij ons HEEL goed is.
Kijk jij maar bij EVIDES.

Dat doe ik trouwens al jaren.
Maar maak geen potten schoon, laat de drab onder erin. zitten.
Vorige week wel zo stom geweest, pot leeg gegooid. Resultaat wit water.
Dode bacterie.
Heb er gelijk wat grote filters bij gehangen. die ook ingedraaid water.

Misschien komt de topic starter wel uit België bv en heeft ze helemaal niks aan jouw avonturen in Schiedam ;)
 
Ja, dat is waar, ja. Heb je gelijk in.


Zijn er ook veel ,die grondwater oppompen.
En water voorraden in kunststof hebben.

Bj de meesten laten ze het lood zitten. en de nieuwe leiding over de muur.
 
Oude huizen??

Nieuwbouw heeft gewoon nog koper hoor!

Daarom ook pH 7,8 voor leidingwater. Minder corrosie.

Dan blijft de vraag nog steeds het zelfde of je het op save wil spelen met aquarium water of met leidingwater je filter reinigen.
of mis ik iets ?
 
Waar meet je mee en hoe hoog is de no2? De algen zijn verdwenen zeg je maar voor er nitriet ontstaat is dat eerst nh3/4 en dat is normaliter juist een boost voor algen.
 
Dan blijft de vraag nog steeds het zelfde of je het op save wil spelen met aquarium water of met leidingwater je filter reinigen.
of mis ik iets ?

Zal ik die 18 jaar dan steeds fout gedaan hebben?

Ons kraanwater is van hoge kwaliteit, hoor.

Is het bij jullie dan zo slecht?
 
Dan blijft de vraag nog steeds het zelfde of je het op save wil spelen met aquarium water of met leidingwater je filter reinigen.
Ik doe het met beide en maakt volgens mij weinig uit. Zolang je je filter maar niet te schoon maakt.
 
Dan blijft de vraag nog steeds het zelfde of je het op save wil spelen met aquarium water of met leidingwater je filter reinigen.
of mis ik iets ?

Hier in nederland zie ik geen gevaar in koper.

In een doorsnee plantenvoeding zit meer koper, als uit je leiding komt.

Dus ik ben daar niet zo bang voor.

3 weken stilstaand water, dat zou ik wel eerst goed doorspoelen.

Let op. Mijn bevinding gaat op in NL!
 
Zal ik die 18 jaar dan steeds fout gedaan hebben?

Ons kraanwater is van hoge kwaliteit, hoor.

Is het bij jullie dan zo slecht?

Nee dat zegt ook niet, zei zelf al ik heb ook nooit last gehad met de filterwatten uitspoelen onder de kraan in kleine bakjes.. alleen pas wel op met mijn biomedia doe ik in een emmer reinigen met aquarium water om het op save te spelen.
Verder heb ik ook nooit waterverbeteraars gebruikt als ik water verversing deed al die jaren, dus ik denk dat leidingwater dat gezond is en met waardes binnen de beperkingen van hardheid blijft gewoon zo in het aquarium kan.
 
Waarschijnlijk is het nitriet gehalte dermate hoog geweest dat je dit er niet in een keer goed uit krijgt,na een (1) verversing.

Een sterk verhoogd nitriet gehalte is net zoiets als geconcentreerde limonade siroop wat je steeds weer verdund door er weer wat water aan toe te voegen.
 
Wil er ook nog wel aan toe voegen dat een klein aquarium best wel lastig kan zijn in onderhoud en watersamenstelling,of dit nu zoet of zout is,de " hele" kleine aquaria en de supergrote zijn wat moeilijker dan alles wat er tussenin zit.Waarbij de enorme grote aquaria wel weer ietewat beter te handelen zijn.
 
Heeft allemaal met het filter te maken.

Ik heb op een 60 l. een aquael hangon filter. doe ik verder niets aan, dan de spons wat uit knijpen. en terug.

Er zijn er ook voor kleinere bakjes.
 
@Borah je geeft aan dat je je aquarium al jaren hebt. Neem aan dat het dus ook al jaren goed is gegaan, met je huidige filter en bezetting en manier en frequentie van onderhoud, waterwissels, filter reinigen. Volgens mij is de vraag: wat is er de afgelopen weken veranderd? Of ligt er ergens iets te rotten of te stinken?
 
Kan je foto's van je aquarium plaatsen Borah?
 
Nou dat weet ik nog niet zo zeker bertus,dat het /een filter een beetje een heilig aparaat is.Het begint toch met een nitraat-gehalte wat te hoog is en daarna slaat dit over naar nitriet,als dit langzaam gaat,dan kan het zelfs zo zijn dat de visje's hier langzaam aan wennen zonder direct dood te gaan,maar ze gaan een keer.

Waterverversen,dagelijks of wekelijks kan in mijn idee geen enkel filter vervangen ondanks de goede werking daarvan.De ophoping van afvalstoffen is in het genoemde bakje waarschijnlijk toch snel gegaan, en als de slakken dood gaan moeten er alarmbellen afgaan.

Ik vind het dus een lastig onderwerp,jij kan met jou ervaring waarschijnlijk aan het vissengedrag zien wanneer er iets fout gaat,maar niet iedereen ziet dit aankomen.
 

Terug
Bovenaan