Wat is er nieuw

Help ineens witte waas in Aquarium

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nu? Helemaal niets en al zeker geen water wisselen.
Nouja een advertentie zetten op marktplaats: gratis af te halen mollies.
Of op zoek naar een 500 liter bak plus geschikte filtratie.

Ok maar wat moet er voor nu gebeuren? hoe kom ik nu direct van de waas af?? al het water aflaten? nieuwwater of anders? zeg het maar..
Als je bacteriecultuur weer op orde komt dan gaat dat wel weg.

hoe kom ik nu direct van de waas af?
Niet. Als het goed is lost dit zich vanzelf op als de hoeveelheid bacteriën in je filter weer op pijl is. Kan even duren.

Ok ik ga morgen toch hoornblad kopen denk ik. Ceratophyllum demersum deze groeien snel en helpen ook de balans te herstellen las ik net.

Bacteriebloei op zich is niet schadelijk, het wordt pas schadelijk als dat niet het enige is en ook de nitriet/ ammoniak afbraak verkeerd loopt. Dat zie je snel genoeg aan je vissen: aan de oppervlakte hangen, snel ademen, afwijkend gedrag. (Je had verteld dat je zelf geen testkit hebt, dus ik geef daar even de handvatten voor).
Als je die dingen ziet: snel een grote waterwissel, zo lang dat niet het geval is: laat de bak en vooral het filter met rust en minder ondertussen de hoeveelheid voer.

Ok de bak is brandschoon nu. de bodem ook mooi schoon. de filter stroomt hard uit. ik wacht het af..

Heb je nu de bak en de bodem lopen schoonmaken?

Heb je nu de bak en de bodem lopen schoonmaken?
Nee dat heb ik een week geleden al gedaan maar de bodem is nog steeds mooi schoon nu. dit komt omdat het filter nog steeds goed uitstroomt en het vuil van de bodem blaast naar de inlaat toe. meestal als ik 2 weken verder ben dan stroomt het filter wat minder krachtiger uit en word de bodem langzaamaan vuiler.

dit komt omdat het filter nog steeds goed uitstroomt en het vuil van de bodem blaast naar de inlaat toe.
Misschien gaat het hier wel fout. Een filter is geen stofzuiger.
Als je alles maar opzuigt zit je filter natuurlijk snel “vol”.
Als je de aanzuig iets hoger zou hangen komt er minder troep in.
Vervolgens verzameld het grove vuil zich dan wel op een plek waar je het makkelijk met een slang kan afzuigen.

Ik merk wel wat irritatie over en weer het lijkt wel een beetje alsof jullie langs elkaar heen praten.

Mij lijkt het dat het TS niet helemaal duidelijk hoe een filter werkt.

Je hebt mechanische filtering (de stofzuiger) en biologische filtering.
Voor mechanische filtering moet je inderdaad af en toe de troep uit het filter halen zodat hij goed blijft doorstromen. Dat betreft dan vooral het voorfilter (waar het water het eerst langs komt) en eventueel watten. watten kun je gerust schoonmaken. Ik zelf vervang ze altijd.

Biologische filtering wordt gedaan door bacteriën in het filter en in de bodem. Deze bacteriekolonies hebben tijd nodig om te groeien en kun je zo om zeep helpen bij grondig schoonmaken.

Uiteindelijk draait het allemaal om balans. De poep van je bewoners valt uit elkaar in giftige stoffen. Die gifstoffen worden door de bacteriën omgezet in stoffen waar je vissen normaal geen last van hebben en waar je planten blij van worden.
Heb je veel poep dan heb je veel bacteriën nodig om het op te ruimen.
Elke keer schoonmaken tast je opruimploeg aan. Zolang er nog genoeg bacteriën overblijven is er niets aan de hand. Houd je er te weinig over dan raakt de boel uit balans en krijg je allerlei ongewenste effecten.

Bij weinig vervuiling kom je makkelijk weg met het aantasten van de bacteriekolonies. Bij veel vervuiling luistert het nauwer.
Je kunt erop staan om al je vissen te houden, maar dan moet je filter top fit zijn en dat betekent veel biologische media hebben en die zoveel mogelijk met rust laten.

Misschien gaat het hier wel fout. Een filter is geen stofzuiger.
Als je alles maar opzuigt zit je filter natuurlijk snel “vol”.
Als je de aanzuig iets hoger zou hangen komt er minder troep in.
Vervolgens verzameld het grove vuil zich dan wel op een plek waar je het makkelijk met een slang kan afzuigen.
De aanzuiging hangt inderdaad vlak boven de bodem.

Deze schuif je op de aanzuigbuis ipv het bekende korfje dat daarop zit.
Oke zo nu heb ik er een beter beeld bij. ik dacht eerst tussen de slang van de aanzuiging naar het filter toe. net zoals je een benzine filter tussen een slang zet. maar deze gaat dus in het aquarium zelf ipv de zuigkorf. het is dus een eindstuk. zou heel mooi zijn als er ook geen kleine baby visjes in kunnen.

Oke zo nu heb ik er een beter beeld bij. ik dacht eerst tussen de slang van de aanzuiging naar het filter toe. net zoals je een benzine filter tussen een slang zet. maar deze gaat dus in het aquarium zelf ipv de zuigkorf. het is dus een eindstuk. zou heel mooi zijn als er ook geen kleine baby visjes in kunnen.
Er zitten sponzen in dus veilig voor garnalen en kleine visjes 👌🏼

De witte waas word wel steeds erger trouwens is dit normaal?

André, dit gaat onderaan de aanvoerbuis in de bak. Er zit bij mijn weten een fijne filterspons in.

ik zou gewoon een stuk filterschuim knippen en om de inlaat schuiven, zelfde effect als een pre filter

De witte waas word wel steeds erger trouwens is dit normaal?
André, er is al duidelijk aangegeven dat er een onbalans is. De oplossing zit in je bak. En dat kost geen geld. Populatie minder groot. De snelste en beste oplossing.
Ik was eerst te eigenwijs soms :juggle: maar inmiddels niet meer.

André, er is al duidelijk aangegeven dat er een onbalans is. De oplossing zit in je bak. En dat kost geen geld. Populatie minder groot. De snelste en beste oplossing.
Ik was eerst te eigenwijs soms :juggle: maar inmiddels niet meer.
Ja ok maar eerder werd geopperd dat dit vanzelf weer over ging als de filter na het schoonmaken weer vuiler zou worden. ik zie nog geen verbetering .alleen dat het erger word. heb mijn mollys nu eens precies kunnen tellen. het zijn er trouwens maar 24 . dus lang geen 40 zoals ik eerder aannam. het valt dus reuze mee. dit aantal lijkt mij niet echt overbevolkt voor een 240 liter bak toch?

Ja ok maar eerder werd geopperd dat dit vanzelf weer over ging als de filter na het schoonmaken weer vuiler zou worden. ik zie nog geen verbetering .alleen dat het erger word. heb mijn mollys nu eens precies kunnen tellen. het zijn er trouwens maar 24 . dus lang geen 40 zoals ik eerder aannam. het valt dus reuze mee. dit aantal lijkt mij niet echt overbevolkt voor een 240 liter bak toch?
Ligt eraan wat er verder nog aan bewoners inzit denk ik.

Ligt eraan wat er verder nog aan bewoners inzit denk ik.
Niet veel . 5 rouw tetras en 2 algeneters .2 koperzalmpjes. bij nitriet piek dan moet je toch water verversen? heb nu 2 waterpest plantjes gekocht en erin gedaan.

Plantjes gaan niets helpen, lukraak water wisselen ook niet.
Water testen.

Volgens de test ziet het water er goed uit . hier ook nog een foto van het Aquarium. ik vind het best nog wel leeg om zo te zien. volgens mij zijn er echt wel mensen die meer vis houden in zo'n groot aquarium.

Bijlagen

• IMG_9012[1].JPG
    IMG_9012[1].JPG
    1,022.8 KB · Weergaven: 48
  • IMG_9013[1].JPG
    IMG_9013[1].JPG
    1 MB · Weergaven: 50
Ok maar wat moet er voor nu gebeuren? hoe kom ik nu direct van de waas af?? al het water aflaten? nieuwwater of anders? zeg het maar..
Je komt niet direct van die waas af maar als je de bak en het filter verder met rust laat zal deze na uiterlijk een paar dagen verdwijnen.

Wat ook niet in je voordeel meespeelt is dat je eigenlijk geen planten hebt die schadelijke stoffen opnemen.

Plantjes gaan niets helpen, lukraak water wisselen ook niet.
Water testen.
En dan na water testen? door enkel water testen krijg je die waas er toch ook niet uit?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan