Wat is er nieuw

Help ineens witte waas in Aquarium

Status
Niet open voor verdere reacties.
Je komt niet direct van die waas af maar als je de bak en het filter verder met rust laat zal deze na uiterlijk een paar dagen verdwijnen.
Ja dat hoopte ik ook maar door met rust te laten verergerd het juist en dat verontrust me zo. dus wat moet er voor nu aan gedaan worden als het met rust laten alleen maar erger word? watertesten kan zoveel worden gedaan maar lost ook niet de waas op. hebben ze daar geen tegen bacteriën in een flesje voor ofzo?

Ja dat hoopte ik ook maar door met rust te laten verergerd het juist en dat verontrust me zo. dus wat moet er voor nu aan gedaan worden als het met rust laten alleen maar erger word? watertesten kan zoveel worden gedaan maar lost ook niet de waas op. hebben ze daar geen tegen bacteriën in een flesje voor ofzo?
Het kan goed zijn dat het eerst erger wordt. Het is een natuurlijk proces wat uit moet "hobbelen".

Ik ben het wel met @catfishfreak eens. Strips kunnen geen NH3/4 meten. Je hebt nu meer aan druppels.

Het kan goed zijn dat het eerst erger wordt. Het is een natuurlijk proces wat uit moet "hobbelen".

Ik ben het wel met @catfishfreak eens. Strips kunnen geen NH3/4 meten. Je hebt nu meer aan druppels.
Ok die heb ik niet . ik laat altijd testen bij de dierenwinkel met van die flesjes maar die man was er vandaag helaas niet. maandag weer wel. nietrietpiek lijkt mij sterk trouwens. heb net water gewisseld.

Volgens de test ziet het water er goed uit . hier ook nog een foto van het Aquarium. ik vind het best nog wel leeg om zo te zien. volgens mij zijn er echt wel mensen die meer vis houden in zo'n groot aquarium.
Daar mag je alleen naar kijken als je precies hetzelfde filter hebt draaien.

Voobeeldje:
Mijn350l bak heeft ook een forse bezetting, maar er draaien wel 2 eheim 2217 filters op en dan ook nog een binnenfilter van ongeveer 700l. Dat is 2700l bruto per uur. Dat is ruim 7,5 x de bakinhoud per uur. (bezetting: 2 x volwassen Thorichthys elliotti + 12 halfwas jongen, half dozijn corydoras paleatus, ongeveer 25 Xyphophorus helleri, vlindervis, aplocheilus lineatus 5x, 2x farlowella, 1x Sturisoma panamense, 4 Melanotaenia praecox. Als iemand zin heeft om uit te rekenen hoeveel cm vis / l dat is: ga je gang....)
Uit mijn hoofd (ik kan het even niet terugvinden) heb jij een een filter dat bruto 2x de bakinhoud is.

Als ik op mijn bak alleen een 700l filter zou hebben (2x de inhoud bruto) heb ik binnen de kortste keren grote problemen....

Bacteriën uit een flesje zijn in dit stadium zinloos. Zoals ik al in een eerder post aangaf: het enige dat je nu kunt doen (behalve aantal vissen verminderen en filtercapaciteit verbeteren) is de hoeveelheid voeding sterk verminderen (geef ze maar eens om de dag voer om te beginnen) en waterwisselen als je vissen gek gaan doen.

Water testen doe je ook om je vissen in leven te houden.
Om eventuele problemen op te sporen.

Mijn filter zou goed moeten zijn voor dit aquarium. al 3 jaar bewezen. en ik voer ze al minder. visbestand is ook niet te groot voor de bak. en ja laat mijn water zeker regelmatig testen

Mijn filter zou goed moeten zijn voor dit aquarium. al 3 jaar bewezen. en ik voer ze al minder. visbestand is ook niet te groot voor de bak. en ja laat mijn water zeker regelmatig testen
Verdiep je er eens in hoe een filter werkt. Heb het idee dat je dat niet goed weet.

Waar en hoe?

Ik denk dat je te snel wilt gaan. Er is even tijd nodig om de balans te herstellen. Een paar dagen is gewoon te kort. Uiteindelijk komt het wel.

Ik denk dat je te snel wilt gaan. Er is even tijd nodig om de balans te herstellen. Een paar dagen is gewoon te kort. Uiteindelijk komt het wel.
Ok hoe lang kan dit dan ongeveer duren? weken of maanden? het word ondertussen steeds waziger in het Aquarium. alsof de vissen in de mist zwemmen. ik vind het maar niks zo en hoop niet dat het nog erger word.

Wat ik er zo over Lees is maximaal twee weken.
Het helpt om snel groeiende planten te hebben.

Hoi André.

Graag even wat meer informatie over je buitenfilter.
Merk, type en welk filtermateriaal heb je erin zitten. Graag op volgorde benoemd.

En wat voor uitstroom gebruik je?

André,

Er zijn al zoveel goede tips gegeven hier om je bak weer op orde te krijgen. Hieronder in het kort wat ik zou doen:

- Twintig Molly's naar de dierwinkel brengen bij jou in de buurt. Je doet een ander (mogelijk beginnende hobby-ist hier veel plezier mee) en je kan mogelijk een deal sluiten voor een potje voer die je mee terug neemt.
- Hierna (of ervoor kan ook) een 50% waterwissel uitvoeren.

Flesjes met middeltjes lossen de waas niet op. Is alleen maar commercie.

André,

Er zijn al zoveel goede tips gegeven hier om je bak weer op orde te krijgen. Hieronder in het kort wat ik zou doen:

- Twintig Molly's naar de dierwinkel brengen bij jou in de buurt. Je doet een ander (mogelijk beginnende hobby-ist hier veel plezier mee) en je kan mogelijk een deal sluiten voor een potje voer die je mee terug neemt.
- Hierna (of ervoor kan ook) een 50% waterwissel uitvoeren.

Flesjes met middeltjes lossen de waas niet op. Is alleen maar commercie.
Dan heb ik in totaal nog iets van 10 vissen over. lijkt mij wel wat weinig voor een 240 liter Aquarium.. er komen geen molly's meer bij. worden toch gelijk opgegeten. snelgroeiende planten zitten er nu sinds gisteren in.

mijn filter is een Aquael ultramax 1500

Dan heb ik in totaal nog iets van 10 vissen over. lijkt mij wel wat weinig voor een 240 liter Aquarium.. er komen geen molly's meer bij. worden toch gelijk opgegeten. snelgroeiende planten zitten er nu sinds gisteren in.

mijn filter is een Aquael ultramax 1500
Je zou dan 10 Molly's overhouden, geen 10 vissen want je hebt meer soorten zwemmen in jou bak. Je kan er ook 15 wegbrengen, als het maar de helft is.

Dit hoort gewoon bij de hobby André. Je kan gewoon niet al je vissen maar houden in hetzelfde systeem. Dat gaat met de tijd onherroepelijk voor problemen zorgen. Je kan dan kiezen, of zelf ingrijpen om de balans te behouden of moeder natuur grijpt in. Dat laatste lijkt mij niet wenselijk voor jou maar vooral voor je visbestand.

Meer planten is altijd goed voor je stabiliteit in je bak. Maar zijn niet de oplossing om je waas weg te krijgen

Opzich moet die het goed kunnen doen maar goed als je net even te goed de filter schoonmaakt dan zegt dat even niets en moet de bacteriecultuur zich herstellen.
Zou het niet wat anders kunnen zijn. bij de laatste keer schoonmaken van het filter zag ik dat de onderste spons na een maand nog mooi schoon was. na het schoonmaken stroomt de filter wel weer goed uit maar heb even wat opgezocht.
kan het zo zijn dat de watercirculatie in de pomp binnenin zelf niet goed is maar tegelijkertijd het filter wel goed uitstroomt?? ik vond namelijk dit antwoord als ik mijn vraag intypte bij google. ....Als de stroom van je aquariumfilter goed is maar de spons schoon blijft, is de kans groot dat de rotor verstopt is of dat de spons niet goed geplaatst is. Een verstopping in de rotor kan de watercirculatie beperken, zelfs als de spons zelf nog schoon is, omdat het water niet effectief door de spons kan stromen.

Als er iets met de rotor zou zijn dan zou je dat in de uitstroom moeten kunnen zien. Ik ken het filter verder niet maar bij mijn JBL zijn ook alle sponzen niet even vuil hoor.

Als er iets met de rotor zou zijn dan zou je dat in de uitstroom moeten kunnen zien. Ik ken het filter verder niet maar bij mijn JBL zijn ook alle sponzen niet even vuil hoor.
Bij mij is normaal de onderste spons altijd het vuilst. maar dat is nu net de spons die de laatste keer bij het schoonmaken dus helemaal niet vuil was .ook onder de voorfilter zat heel weinig vuil. normaal echt superveel . vandaar dat ik dat verdacht vond. maar duidelijk is wel dat het filter veel minder vuil heeft opgenomen dan de keren ervoor. en ik meende al iets van een beginnende waas te zien in de dagen voor het schoonmaken. bij het schoonmaken van de filter heb ik ongeveer 25% water gewisseld.

Op mijn rio 180 heb ik ook een Aquael 1500, en op mijn rio 125 heb ik een eheim 350T.

Het valt mij ook op dat de Aquael minder vuil aan trekt dan de Eheim. In de biologische filterkorrels van de Eheim zit altijd wel veel meer vuil dan in de Aquael. Toch krijg ik de indruk dat de rio 180 met de Aquael wat stabieler is, want een filterpot vol met vuil lijkt mij ook niet goed. Ik ben over beide filters tevreden, maar de eheim is wel wat luidruchtiger.

Wat je volgens mij kan doen:
- Witte watten uit het filter halen;
- Een zakje actieve kool in het filtermandje doen. Dit zal zeker helpen.
- Vissen verminderen;
- Vaker water verversen;
- Planten toe voegen (die filteren ook). Met de vele vissen heb je wel wat co2 in de bak. Dat dacht ik ook te zien op jouw ph teststrip. Wat dacht je van vallisneria?
- Filter inlaat hoger plaatsen;
- Een tweede filterpomp erbij plaatsen. Ff op marktplaats kijken.
- Zoeken naar een dode vis; Zit er niet één in of achter het kasteel?
- Misschien temperatuur iets omlaag. Een hele hoge temperatuur zorgt ook voor broei.
- Geduld hebben en accepteren. Telkens veel aanpassen in de bak of in het filter is ook niet goed.

Succes

Temperatuur staat op 22 graden. dode vis heb ik naar gekeken maar voor zover kan ik die niet vinden. ik heb wel eens maar dat was maanden terug een dode molly gehad die ik over het hoofd zag. maar daar zaten de helena slakken al massaal op en was al bijna weg. die eten dode vissen op. en toen had ik geen witte waas . ik heb trouwens heel veel helena slakken in de bak, ik ga de watten er zeker uithalen en dan wat anders voor in de plaats doen.

Zou dat niet permanent doen want kool haalt chelaten uit het water en kan zo dus plantenvoeding eruit halen.
Klopt inderdaad. Maar in een bak met alleen maar vis en slak, en zonder planten, lijkt mij dat een goede oplossing voor witte waas.

Ik gebruik zelf ook geen actieve kool in mijn bakken, want ik heb veel planten.

Ook dat klopt Niels maar ik begreep dat Andre nu wel planten heeft dus dat is wel iets om rekening mee te houden.

Klopt inderdaad. Maar in een bak met alleen maar vis en slak, en zonder planten, lijkt mij dat een goede oplossing voor witte waas.

Die witte waas zijn gewoon bacteriën, enige wat kool zou doen is iets meer oppervlak geven voor deze bacteriën maar van het filter afblijven is een stuk verstandiger.

De post van @Ed Tensen geeft het beste plan van aanpak.

Ook dat klopt Niels maar ik begreep dat Andre nu wel planten heeft dus dat is wel iets om rekening mee te houden.
Iets om rekening mee te houden? Op de foto van Andre zag ik geen planten namelijk. Volgens mij kun je deze hobby op vele manieren doen.

Hij heeft net van de week waterpest aangeschaft n.a.v. onze adviezen.

Hij heeft net van de week waterpest aangeschaft n.a.v. onze adviezen.
Jullie wijzen mij er nu meermalen op. Ik heb dat niet goed gelezen. Dat bosje waterpest had ik over het hoofd gezien. Sorry Lysia!

Overgens zou ik zelf gewoon actieve kool gebruiken bij een bosje waterpest. Alsof dat zo heel erg is. Als je van die witte waas af wilt zal dit zeker helpen. Ik vind mijn advies het aller best 😉. Haha. Maar goed. Ik zal de volgende keer proberen beter op te letten. En geen verkeerde dingen proberen te schrijven. Haha

Je kan ook aan purigen denk want dat haalt ook organische belasting eruit maar met wat geduld kom je er ook.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan