Wat is er nieuw

Help ineens witte waas in Aquarium

Status
Niet open voor verdere reacties.
Die witte waas zijn gewoon bacteriën, enige wat kool zou doen is iets meer oppervlak geven voor deze bacteriën maar van het filter afblijven is een stuk verstandiger.

De post van @Ed Tensen geeft het beste plan van aanpak.
Ik heb net het filter nagekeken en enkel de watten waren vies. de rotor heb ik nog eens goed doorgespoeld maar kwam geen vuil van tussenuit. ik heb wel die pijpjes als tweede laag gedaan nu .boven de watten waar het eerst andersom zat. en ik heb de aanzuig korf iets hoger in de bak gehangen. die reikt nu niet meer tot de bodem dus. het filter stroomt krachtig uit de planten bewegen ervan. de stroming gaat in de lengte van het Aquarium en kaats dan tegen het glas terug over de lengte naar de inlaat. ik heb de uitlaat dus boven de inlaat hangen. vandaar dat al het vuil op de bodem over de hele lengte naar de inlaat word gedreven.

Ik heb nog wel een vraag over de waterpest planten. deze heb ik in de zandbodem gezet. . kunnen ze daar goed in groeien?? er zat lood om gebogen om de plant bij elkaar te houden. ik heb het lood verwijderd en er een tyrepje om gedaan. ik wist niet zeker of dit lood schadelijk voor de vissen kan zijn? normaal gezien heb ik nooit geluk gehad met waterplanten. die gingen na verloop van tijd allemaal uitvallen en de wortels rotten weg ondanks dat ik ze plantenvoeding gaf. hopelijk is waterpest dan sterker dan bv lilaeopsis die het het langste heeft volgehouden bij mij. (ongeveer 4 maanden)

Dat tiewrapje is niet echt nodig, ik had mijn waterpest gewoon per stengeltje in het zand geplant. Maar waterpest kun je ook gewoon laten drijven. En inderdaad: dat loodje is giftig voor de waterdieren.

Met als resultaat het duurt nog langer....

Minder vissen + geduld en overal vanaf blijven.
@Andre73, ik geloof dat de strekking is dat we allebei zoveel als maar mogelijk op onze handen moeten (blijven) zitten. :deal: :juggle:

Terwijl ik dit typ denk ik :shit das wel lastig wanneer ik typ. :!

Hallo .ik las dat een filterspons ook zijn werking kan verliezen door niets meer op te nemen. zou dit het geval bij mij niet zijn??
het filter stroomt wel goed uit en zit niet verstopt maar de sponzen zitten er ook al van begin af aan in. ik heb deze dus nog nooit vervangen. bij de laatste keer schoonmaken kwam er namelijk geen vuil uit de sponzen. ik heb begrijp hieruit dat als de sponzen niets vasthouden er ook geen bacteriën kunnen zitten toch? ik heb de filter gisteren open gehad om te controleren en de sponzen waren ook nog mooi schoon . om de hoeveel tijd moet je de sponzen vernieuwen vraag ik mij nu af? daar heeft niemand het hier nog over gehad..

Die voorfilter wel .is normaal blauw van kleur en is pikzwart en dunner geworden. daar gaan wel steeds stukjes vanaf . die andere sponzen kunnen toch helemaal dicht zitten? ik vind get gewoon nog steeds vreemd dat de sponzen na een maand geen bruin vuil uitkwam. normaal waren ze niet schoon te spoelen. er bleef maar bruin water afkomen. nu kwam er nagenoeg niets van bruin vanaf als ik ze uitkneep. ik verbaasde mij dus enorm dat ze zo brandschoon schoon waren. is voor mij een teken dat ze geen niets hebben opgenomen. de witte waas ontstond ook al in de dagen voordat ik het filter ging schoonmaken. volgens mij vermoedelijk omdat de filtersponzen al niet meer goed werkten . kunnen toch helemaal verzadigd zitten? het is gewoon verdacht. filter stroomt goed en de sponzen blijven ineens schoon. en ik zit ineens na 3 jaar met een witte waas in mijn Aquarium. ik heb de sponzen nooit vervangen. om de hoeveel tijd moet dat dan?

Heb je de volgorde wel goed van het materiaal

Het bruine bestaat niet alleen uit vuil maar is ook biofilm. Dat wil je dus niet allemaal schoonmaken en dat heb je wel gedaan. Dat heeft weer tijd nodig om terug te komen.
Dat lukt alleen met geduld.

André, als je de vissen voert, vlokvoer, zie je dan ook voer richting het korfje gaan van het buitenfilter?

Het bruine bestaat niet alleen uit vuil maar is ook biofilm. Dat wil je dus niet allemaal schoonmaken en dat heb je wel gedaan. Dat heeft weer tijd nodig om terug te komen.
Dat lukt alleen met geduld.
Er viel helemaal niets schoon te maken en kwam helemaal geen bruin vanaf de laatste keer . alle voorgaande keren nog wel. volgens mij begrijpen jullie het steeds niet. normaal leg ik de sponzen in water in een bak en knijp ze uit . en normaal elke keer dus dat ik dat deed bleef er zoveel bruin afkomen dat het niet goed schoon te maken waren. er bleef altijd genoeg bruin inzitten dus. bij de laatste keer kwam er helemaal geen bruin water uit. dit was al mooi helder. dus helemaal niks van bruin dus! en dat na een maand . dat lijkt jou sterk natuurlijk... maar je ga mij niet vertellen dat als een spons in een maand tijd helemaal geen bruin afgeeft en dus dan niets opgenomen heeft dat nu wel gaat doen? ik geloof er niets van.

André, als je de vissen voert, vlokvoer, zie je dan ook voer richting het korfje gaan van het buitenfilter?
ja zeker. al het vuil word naar de korf toe gezogen. het filter zuigt gewoon aan. de wanden van de slangen worden ook altijd bruin van het vuil wat er door gaat. het is gewoon de eerste keer dat de sponzen niet bruin werden. dat verbaasde mij al . en nu zit ik ook voor de eerste keer met een witte waas. ik leg de oorzaak bij de filter neer. ik weet het zeker dat er iets met het filter is. waarom kwam er geen bruin van de sponzen na een maand en normaal wel? en de witte waas begon al voor het schoonmaken van het filter. waarschijnlijk werkte het al slecht dan. het verergerde wel veel meer na het schoonmaken maar niet zo gek want de sponzen nemen steeds nog niks op en alles is nu ook schonen. ik weet nu al zeker dat die sponzen niet meer bruin gaan worden ook.

Problemen komen niet vanzelf je maakt er nu een mooi verhaal van alles wat iedereen zegt maar volgens mij snap je er niks van 🤷‍♂️
En ja dat ik niet snap hoe het bij jou gaat klopt helemaal want je hebt ook altijd wel aparte dingen wat niet goed gaat 🤷‍♂️

Hoevaak maak je jou filtersponzen schoon? Elke maand? Dat is veel te veel en schaat alleen je bacterie populatie. Het liefst gebruik je aquariumwater hiervoor, knijp je ze een paar keer uit en stop je ze terug. Mbt vervangen: Filtersponzen vervang je alleen als ze uit elkaar vallen, eerder is niet nodig!

Als een spons aan het verbrokkelen is (je blauwe voorfilterspons) dan is ie wel aan vervanging toe. Maar dan zou ik dus alleen die vervangen en de andere (als die nog goed zijn) met rust laten.

Er zijn verder genoeg adviezen gegeven om mee verder te kunnen André. De vraag is nu ben je bereid er wat mee te doen? Of blijf je zoeken naar antwoorden die alleen jij wilt horen?

Belangrijkste is wat al vaak is gezegd. Blijf zo lang mogelijk van je filter af. Sponzen gaan jaren mee.
Ik heb al vaker gezegd in oude topics van je dat een filter geen stofzuiger is.
Tips zijn ook al gegeven om de inlaat wat hoger te hangen of om er een voorfilter op te zetten.
Het is allemaal geen hogere wiskunde 👌🏼

Heb even contact opgenomen met een Aquarium winkel. filtersponzen kunnen dus inderdaad hun werking verliezen .de mogelijkheden zijn dat de spons niet meer goed afsluit in het bakje dan gaat het er langs ipv erin. en de spons kan ook dicht zitten dan gaat het er dus ook langs ipv erin. een spons hoeft dus niet uit elkaar te vallen om versleten te zijn . daarbij zit ik nog met slakkenslijm op de sponzen. heb telkens last van kleine slakjes in het filter.

Als een spons aan het verbrokkelen is (je blauwe voorfilterspons) dan is ie wel aan vervanging toe. Maar dan zou ik dus alleen die vervangen en de andere (als die nog goed zijn) met rust laten.
Ja maar wat als de spons helemaal niets meer opneemt? gewoon laten zitten dan...

Heb even contact opgenomen met een Aquarium winkel. filtersponzen kunnen dus inderdaad hun werking verliezen .de mogelijkheden zijn dat de spons niet meer goed afsluit in het bakje dan gaat het er langs ipv erin. en de spons kan ook dicht zitten dan gaat het er dus ook langs ipv erin. een spons hoeft dus niet uit elkaar te vallen om versleten te zijn . daarbij zit ik nog met slakkenslijm op de sponzen. heb telkens last van kleine slakjes in het filter.
En dan wil je nu nieuwe sponzen halen om het nog meer te laten verergeren ?

En dan wil je nu nieuwe sponzen halen om het nog meer te laten verergeren ?
Huh? als de spons niets meer opneemt en een nieuwe spons wel. wat word er dan verergerd? nieuwe sponzen en Aqua clear erin

Huh? als de spons niets meer opneemt en een nieuwe spons wel. wat word er dan verergerd? nieuwe sponzen en Aqua clear erin
In je huidige spons zitten echt wel bacteriën. Waarschijnlijk niet genoeg. Bij een nieuwe begin je weer vanaf 0

In je huidige spons zitten echt wel bacteriën. Waarschijnlijk niet genoeg. Bij een nieuwe begin je weer vanaf 0
Als een spons niet meer goed opneemt en het erlangs gaat dan komt het terug in het Aquarium waardoor je bacteriebloei kan krijgen heb ik mij bij Frits Kuipers laten vertellen. dit lijkt mij dan ook best een logische verklaring. ik vind het vreemd dat dit voor jou niet mogelijk is. als ik nu 3 jaar elke maand mijn sponzen heb schoongemaakt .en er bij iedere keer telkens een hoop bruin van de sponzen afkwam en deze nooit helemaal schoon te krijgen waren waardoor er gelukkig ook altijd bacteriën bleven. en mijn aquarium water daarmee altijd helder en goed was . en de laatste keer er helemaal niks van bruin van de sponzen afkwam en ik ineens met een witte waas zit dan zou het ineens aan de hoeveelheid vis liggen die al jaren in aantal hetzelfde is. ik heb zelf ook niks veranderd. verklaar jij nog eens waarom er dan na meer dan een maand niet schoonmaken de sponzen nog mooi helder kunnen zijn? en al die keren ervoor wel erg bruin waren ik toen geen witte waas had..

Tja ik vraag me af waarom het water langs de sponzen gaat en niet erdoor. Ik heb een JBL 1502 en die mandjes moet je goed stapelen maar zelfs al zou dat niet helemaal goed afsluiten dan gaat een deel er wellicht langs maar volgens mij gaat er dan nog wel een groot deel door de mandje.
Maar goed ik ben geen technicus.

Een filterspons neemt niet meer goed op wanneer deze verzadigd, verstopt of beschadigd is. Dit herken je aan een verminderde waterstroming, slijmerige structuren, of wanneer de spons zo vol vuil zit dat hij niet meer goed te reinigen is. Ook het ouder worden van de spons, het verlies van de oorspronkelijke vorm en de afname van de waterdoorlaatbaarheid zijn tekenen dat de spons aan vervanging toe is.

Tekenen dat een filterspons niet meer goed opneemt
  • Verminderde stroming:
    De pomp of het systeem werkt ineens minder krachtig. Het kan zijn dat er minder water uit de uitgang komt.

• Vuile, slijmerige spons:
    De spons voelt slijmerig aan en is bruin verkleurd, dusdanig dat de oorspronkelijke kleur niet meer te zien is.

• Niet meer schoon te krijgen:
    Ondanks schoonmaakpogingen blijft de spons verstopt. Zelfs na het uitspoelen is de stroming niet verbetert, wat duidt op een dichtgeslibde spons.

• Beschadiging:
    De spons is fysiek beschadigd en heeft zijn oorspronkelijke vorm verloren.

• Verlies van actieve kool:
    Bij filters met actieve kool verliest de spons zijn werking sneller (na 2-4 weken). De spons filtert dan niet meer effectief schadelijke deeltjes.
Wat te doen
  • Regelmatig schoonmaken:
    Spoel de spons uit in een emmer met oud aquariumwater om de nuttige bacteriën te behouden. Gebruik geen heet water of leidingwater, omdat dit de bacteriën kan doden.

• Vervangen:
    Vervang sponzen die niet meer goed schoon te krijgen zijn, beschadigd zijn, of na 2-3 jaar niet meer optimaal functioneren.

• Check andere onderdelen:
    Controleer ook of er geen blokkades zijn bij de rotor of andere onderdelen van het filtersysteem.

Sponzen kunnen dus weldegelijk verzadigd raken.

Mijn sponzen zijn vuil en verkleurd en hebben dus niet meer hun oorspronkelijke kleur. sponzen kunnen dus na 2-3 jaar niet meer optimaal functioneren.

Vervangen:
Vervang sponzen die niet meer goed schoon te krijgen zijn, beschadigd zijn, of na 2-3 jaar niet meer optimaal functioneren.

Mijn sponzen zijn vuil en verkleurd en hebben dus niet meer hun oorspronkelijke kleur. sponzen kunnen dus na 2-3 jaar niet meer optimaal functioneren.

Vervangen:
Nou dat lijkt me sterk want zolang ze niet afbrokkelen kun je die volgens mij prima blijven gebruiken. Ik heb hier een JBL sinds 2020 draaien dacht ik en die sponzen blijven mooi intact.

Sponzen die vuil zijn maak je eens in de zoveel tijd even schoon in aquariumwater.

Sponzen die verkleurd zijn verliezen niet hun werking mbt bacterie populatie vasthouden.

Sponzen om de 2-3 jr vervangen is pure commercie en onnodig.

Vallen je sponzen uit elkaar dan vervang je ze, maar dat duurt een hele tijd.

Nogmaals je sponzen elke maand uitspoelen is onnodig en schaad je balans in je aquarium.

Vervang je jou sponzen wel op advies van een LFS of merk gebonden firma, dan begin je praktisch opnieuw met je bacterie opbouw. Schadelijke stoffen kunnen zich snel ophopen omdat ze niet verwerkt worden en je vissen zullen hier onder lijden.

Wat zou dan de verklaring volgens jullie zijn dat de sponzen na meer dan een maand niks van bruin uitkwam? en alle andere keren wel. ilk hoor daar niemand over....

Heeft het wel zin om te reageren ?
Selectief lezen heet dat en lezen wat je wil lezen.

Als je de sponzen enzo vervangt heb je helemaal niks meer. Dat doe je weer een herstart en duurt het allemaal nog langer. Zeker 4 weken voor je weer bacteriën in je filter materiaal hebt.

Heb even contact opgenomen met een Aquarium winkel. filtersponzen kunnen dus inderdaad hun werking verliezen .

Je bent een goede klant waarbij het super simpel is om je geld afhandig te maken.

Kan beheer hier ook een slotje op zetten?
Heeft toch geen zin.

Dat is nou precies de reden dat eens in de zoveel tijd sponzen lichtjes uitgeknepen worden aquariumwater. Lichtjes! En vooral niet maandelijks. De sponzen mogen daarbij gewoon lekker bruin blijven. Niks mis met bruin.

Als jij het maandelijks moet uitspoelen klopt er iets niet. Jij zegt dat de uitstroom op zo'n moment minder is. Maak jij ook wel eens je slangen schoon? Ik meen gelezen te hebben dat je dat niet doet. Maar ik ga even niet terugzoeken in 5 pagina's. Als je je slangen niet schoonmaakt dan kan een beetje vervuilde spons net de druppel zijn.

Het is ook al gezegd, filters zijn geen stofzuigers. Ideal gezien breekt de bodem vispoep zelf af. Helemaal kom je niet onder het schoonmaken van de bodem uit. Maar ook dit doe je in stukjes. Niet de hele bodem in 1 keer. Hetzelfde geldt voor je filter. Lichtjes uitknijpen en niet alle sponzen tegelijk. Een paar laat je die keer ongemoeid, en je neemt ze zonodig een volgende keer onderhanden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan