Snap ik maar ik kreeg al een witte waas voordat ik alles ging schoonmaken dus niet erna. bij elke dierenwinkel met medewerkers die zelf Aquariums hebben waar ik geweest ben en mijn water heb laten testen en mensen die ik ken met een Aquarium of die aquariums gehad hebben zeggen ze allemaal iets anders dan hier op dit forum. namelijk ook bacteriën toevoegen om het evenwicht te herstellen als dit probleem langer bestaat en blijft bestaan. normaal zou dit binnen een paar weken al hersteld moeten zijn volgens hun. daarom adviseren ze bacteriën toevoegen. ik verdenk zelf nog steeds mijn filter ervan dat er iets niet goed meer aan is. maar dat komt wel een keer uit.Bacteriën hebben de tijd nodig om zich te vermenigvuldigen
Nou dan is het toch makkelijk dan ga je naar de winkel koop je hetzelfde filter dat je nu ook hebt.Snap ik maar ik kreeg al een witte waas voordat ik alles ging schoonmaken dus niet erna. bij elke dierenwinkel met medewerkers die zelf Aquariums hebben waar ik geweest ben en mijn water heb laten testen en mensen die ik ken met een Aquarium of die aquariums gehad hebben zeggen ze allemaal iets anders dan hier op dit forum. namelijk ook bacteriën toevoegen om het evenwicht te herstellen als dit probleem langer bestaat en blijft bestaan. normaal zou dit binnen een paar weken al hersteld moeten zijn volgens hun. daarom adviseren ze bacteriën toevoegen. ik verdenk zelf nog steeds mijn filter ervan dat er iets niet goed meer aan is. maar dat komt wel een keer uit.
Die filters verkopen ze hier niet in de winkel dus moet ik ergens op internet bestellen waar ze mij niet kennen. de dierenwinkel in de buurt verdiend niets aan mij als je dat soms dacht. ze testen altijd gratis mijn water en waren er meer dan een uur mee bezig. er liepen zelfs klanten weg die ze daardoor niet konden helpen dus het gaat ze niet om het geld of om mij iets te kunnen verkopen. ik kom er doorgaans enkel als ik voer nodig heb maar ik ken de mensen daar goed omdat ik altijd graag een praatje met ze maak. deze mensen denken echt graag mee en dat is enkel maar fijn. ze dringen niets op om bij hun te kopen.Nou dan is het toch makkelijk dan ga je naar de winkel koop je hetzelfde filter dat je nu ook hebt.
Je zet het filtermateriaal over en je koopt wat bacteriën.
Dan ben jij blij en dan is de winkel ook blij.
Dat is toch ook prima. Als je denkt dat je apparatuur niet correct werkt zul je toch wat moeten ondernemen.Die filters verkopen ze hier niet in de winkel dus moet ik ergens op internet bestellen waar ze mij niet kennen.
Klopt. het zit mij gewoon allemaal niet lekker dus ik ga zeker actie ondernemen. trouwens het water in het kleine Aquarium waarin de Black Molly in Quarantaine zit heb ik gisteren middag over geheveld vanuit de grote bak. eerst was dat zelfde water in het kleine bakje dus ook erg mistig. en daar draait enkel een binnen filter met 1 schuimpje waarvan ik weet dat die goed is , na een nacht filteren word dat water wel helder . er zit verder alleen zout en eSHa in.. waarom is dat dan. van het zout of de filter?Dat is toch ook prima. Als je denkt dat je apparatuur niet correct werkt zul je toch wat moeten ondernemen.
Ok filter te goed schoongemaakt... Maar hoe verklaar je dan dat de waas al begon voordat het filter werd schoongemaakt?Zo’n klein filtertje zou een grote bak inderdaad niet aankunnen met een hoge bezetting.
Ik blijf erbij wat al vaker gezegd is dat je het filter te goed hebt schoon gemaakt. En dan met teveel voeren.
Dat er iets mis zou zijn met de werking van het filter kan niemand zeggen vanaf een afstand.
Ik denk eigenlijk van niet als je gewoon uitstroom hebt.
Maar het filter preventief vervangen kan nooit kwaad en kost enkel wat geld.
Zou natuurlijk wel zonde zijn als het voor niks is dan kan je beter voor dat geld wat test setjes kopen.
Een testsetje is niet enkel om te meten of je water op een bepaald moment goed is maar je kan zo het verloop volgen van je bak.
Als je bepaalde waardes alleen maar ziet oplopen weet je dat je wat moet gaan ondernemen.
zo is er ook vaak minder rede tot paniek omdat je weet hoe je bak ervoor staat.
Daar heb ik mijn mening al over gegeven. Steeds te goed schoon gemaakt dat er net voldoende overbleef aan bacteriën. Op een gegeven moment kom je op een kantelpunt dat het filter het niet meer aan kan.Ok filter te goed schoongemaakt... Maar hoe verklaar je dan dat de waas al begon voordat het filter werd schoongemaakt?
Ok dat kan misschien maar ik had het filter de laatste keer al anderhalve maand niet schoongemaakt en net 2 dagen ervoor begon het mistig te worden . ik dacht eerst dat het aan het filter lag dat het juist daardoor kwam en hoog nodig schoongemaakt moest worden. toch vreemd dat bij de laatste keer ervoor schoonmaken het water dan meer dan een maand lang wel mooi helder was.. en ook erg vreemd dat bij de laatste keer schoonmaken er helemaal geen bruin met name van de onderste spons afkwam en helemaal niet vuil geworden is van meer dan een maand draaien??? alsof het vuil niet in de spons gegaan is. maar erlangs. dit stukje kan ik juist niet rijmen. en dit had ik dus in 2 en half jaar nog nooit gezien. en stel dat de spons nu nooit meer bruin opneemt of afgeeft? wat dan? wat gaan jullie dan zeggen.. ik heb de filter inderdaad jaren als stofzuiger gebruikt. kan het dan niet dat de sponsen daarvan helemaal verzadigd zijn geraakt? het kleine aquariumpje word alleen maar helderder met een enkel sponsje dat wel opneemt. die heb ik overgezet uit de grote bak .daar kwam wel bruin water af. heb hem nog uitgeknepen in de grote bak. die zit gewoonlijk in een binnenfiltertje die ik enkel gebruik voor zuurstof bubbels omdat die bellen blaast .neemt wel vuil op maar kan de grote bak niet filteren. maar het kleine bakje welDaar heb ik mijn mening al over gegeven. Steeds te goed schoon gemaakt dat er net voldoende overbleef aan bacteriën. Op een gegeven moment kom je op een kantelpunt dat het filter het niet meer aan kan.
André, vertel ff merk en type filter dat maakt het meedenken wat gemakkelijker.Ok dat kan misschien maar ik had het filter de laatste keer al anderhalve maand niet schoongemaakt en net 2 dagen ervoor begon het mistig te worden
Pagina 1 van dit lange verhaal….André, vertel ff merk en type filter dat maakt het meedenken wat gemakkelijker.
Aquael ultramax 1500 . volgens mij zeer geschikt voor mijn 240 liter bak . altijd mooi water gehad met deze filter en hij stroomt nog net zo goed uit als toen die nieuw was. ik kan 2 filters bestellen bij Amazon voor 21 euro . de grove spons en de fijne spons. alleen de voorfilter hebben ze helaas niet daar . kan ook langzaam wisselen door eerst de onderste spons te vervangen dan hoef niet alles in 1 keer. active kool er ook in .dan bacto turbo erbij in het water. maar er moet iets gebeuren het .water in de grote bak is echt verschrikkelijk nu .gaat alleen maar achteruit terwijl het zelfde water in de kleine bak steeds mooier word, dat vind ik ook zo vreemd? jullie niet?????André, vertel ff merk en type filter dat maakt het meedenken wat gemakkelijker.
Nooit alles in 1 x wisselen. Dat hoor je toch wel te weten. Dan begin je weer van 0 en komen er weer andere problemen bijAquael ultramax 1500 . volgens mij zeer geschikt voor mijn 240 liter bak . altijd mooi water gehad met deze filter en hij stroomt nog net zo goed uit als toen die nieuw was. ik kan 2 filters bestellen bij Amazon voor 21 euro . de grove spons en de fijne spons. alleen de voorfilter hebben ze helaas niet daar . kan ook langzaam wisselen door eerst de onderste spons te vervangen dan hoef niet alles in 1 keer. dan bacto turbo erbij in het water. maar er moet iets gebeuren het .water in de grote bak is echt verschrikkelijk nu .gaat alleen maar achteruit terwijl het zelfde water in de kleine bak steeds mooier word, dat vind ik ook zo vreemd? jullie niet?????
Nooit alles in 1 x wisselen. Dat hoor je toch wel te weten. Dan begin je weer van 0 en komen er weer andere problemen bij
de grove spons standaard zit helemaal onderin en de bovenste is fijn. die zaten zo toen ik het filter kocht en stond ook op de doos zo. maar de voorfilter is grove en zit weer boven. maar weet niet hoe het water erdoor loopt.Ik ken je filter niet laat ik dat voorop zeggen. Maar als je veel vuil erin krijgt zou je de bovenste spons vaak een dunnen of watten vaker kunnen vervangen of schoonmaken. Dit werkt dat als voorfilter.
Ik heb ook al eens gevraagd of je de sponzen wel op de juiste plek hebt.
Normaal ga je van grof naar fijn.
Precies, ik zou een flinke wissel doen, 3/4 van het water vervangen, en desnoods een paar dagen achtereen, ipv gelijk weer ‘schoon’ materiaal in je filter te knallen.Heb je nou ondertussen wel een waterwissel uitgevoerd of lees ik daar overheen ?
Ik heb eergisteren 50% water gewisseld. en gisteren weer 60 liter afgetapt voor het kleine aquarium. het water word daarna weer gewoon terug mistig. in de kleine bak zat gisteren ook erg mistig water maar nu na een nacht filteren zichtbaar helderder terwijl het water in de grote bak alleen maar mistig blijft. de Balck molly die erin zit word ook steeds actiever.Precies, ik zou een flinke wissel doen, 3/4 van het water vervangen, en desnoods een paar dagen achtereen, ipv gelijk weer ‘schoon’ materiaal in je filter te knallen.
Je leest er overheen . ik heb al verschillende keren geschreven waterwissels te hebben gedaan. zo krijg je dus die misverstanden in de communicatie. mensen die nu pas inspringen en amper inlezen gaan mij waarschijnlijk gelijk overal van beschuldigen dat ik niet en dat niet gedaan heb. we zitten inmiddels op pagina 9.Heb je nou ondertussen wel een waterwissel uitgevoerd of lees ik daar overheen ?
Ja die man van petsplace zij ook water wisselen. en ook dat de witte waas een probleem ontstaat doordat oa de nitraat ook zo hoog is. ik gebruikte ook de filter als stofzuiger .nu hangt de korf hoger. ik voer minder ook. allemaal jullie advies opgevolgdJe hebt het alleen maar over de witte waas. Ik vind je nitraat een groter probleem .
Nitraat is een eindproduct die krijg je er alleen maar uit door waterwissel uit te voeren aangezien je ook geen planten hebt.
Als je nitraat echt zo hoog is al je zegt vinden de vissen dat niet fijn.
Helaas blijf je zonder te meten altijd een beetje achter de feiten aan lopen.
Als je nou eens zo’n test setje haalt en wekelijks of 2 wekelijks het nitraat meet en opschrijft weet je welke kan je bak op gaat. Aan de hand van die gegevens kan je zien hoeveel en hoe vaak je water moet wisselen.
Nu laat je pas water testen als er problemen optreden en dan ben je altijd te laat.
Dat is misschien wel het probleem van het forum ja. iedereen doet zijn zegje erover en denkt het daarbij beter te weten zonder zelf iets te hebben gezien. . ik heb wel eens eerder te horen gekregen bij bv als je bij de garage komt eerst je probleem op internet ter discussie hebt gesteld omdat je wat aan je auto hebt, uiteindelijk bij de garage komt daar de monteur zegt wat er op internet op forums over geschreven staat en iedereen erover denkt te weten daarvan meer dan de helft niet eens waar en onzinnig is.Dat het dan snel onduidelijk word is niet zo vreemd.
Maar als je alles tegenstrijdig vind kan je beter enkel het advies van de pets place overnemen. Dan heb je maar met 1 partij te maken.
1 advies is ook geen advies vind ik voor mij gelden. Aquarium houden kan op vele manieren maar de basis blijft wel hetzelfde.Dat is misschien wel het probleem van het forum ja. iedereen doet zijn zegje erover en denkt het daarbij beter te weten zonder zelf iets te hebben gezien. . ik heb wel eens eerder te horen gekregen bij bv als je bij de garage komt eerst je probleem op internet ter discussie hebt gesteld omdat je wat aan je auto hebt, uiteindelijk bij de garage komt daar de monteur zegt wat er op internet op forums over geschreven staat en iedereen erover denkt te weten daarvan meer dan de helft niet eens waar en onzinnig is.
Bedankt voor de link maar de voorfilter is veel grover nog. zitten echt flinke gaten in het schuim. meer zoals deze spons.Andre, in sectie 3, prefilter, zou ik idd een groffe filterspons - mat op maat knippen en dat daarin leggen. Tuincentrum, Pets place zal het wel hebben of hier.
https://filterschuim.eu/product/filterschuim-50x50x3-cm/
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.