Wat is er nieuw

Help ineens witte waas in Aquarium

Status
Niet open voor verdere reacties.
Je krijgt advies om het met rust te laten maar gaat dan andere sponzen kopen en een witte waas pakket.
Als Andre de adviezen hier naast zich neer wil leggen en zijn eigen plan wil trekken mag hij dat doen. Is zijn aquarium en zijn geld. Laat hem dan doen wat hij denkt dat helpt.

Als Andre de adviezen hier naast zich neer wil leggen en zijn eigen plan wil trekken mag hij dat doen. Is zijn aquarium en zijn geld. Laat hem dan doen wat hij denkt dat helpt.
Klopt helemaal maar ja het kan voor andere leden wel frustrerend zijn want die doen hun best om te helpen maar ja Andre doet daar weinig mee. Maar het is inderdaad zijn keuze.

het kan voor andere leden wel frustrerend zijn want die doen hun best om te helpen
Snap ik helemaal want frustreerd mij ook. Maar als iemand niks met adviezen willen doen en hun eigen plannen trekken dan zeg ik laat die persoon dat lekker doen en steek je energie in iemand die wel geholpen wil worden.

Beste Andre, ik denk dat het advies van Albert goedbedoeld is en zoals het nu gaat is ook niet goed natuurlijk. Je krijgt advies om het met rust te laten maar gaat dan andere sponzen kopen en een witte waas pakket.
Dat druist eigenlijk tegenelkaar in en dat is jammer vindt ik en zonde van het geld.
Jij bent hier 1 van de weinige die altijd normaal reageert op mij en daar heb ik ook respect voor, het gaat inderdaad niet goed. ik heb nu al weken lang een witte waas en ik erger mij kapot telkens als ik naar het Aquarium kijk. ik wil al mijn vissen graag in helder water zien zwemmen. ik zie al dat sommige vissen gedesoriënteerd raken door de mist. ik volg wel adviezen op maar wil gewoon daarnaast echt ook een supersnelle oplossing en niet nog eens weken lang gaan afwachten. de testkoffer is ondertussen ook al besteld. ik lees ook in reviews op internet dat veel Aquarium bezitters HS Aqua bacto Turbo toevoegen na elke waterwissel. er kan wel telkens gezegd worden dat de dierenwinkel hier enkel mee gespekt word maar soms is er volgens mij toch een zetje nodig wat geen kwaad kan. ik zit nu midden in een groot probleem wat volgens mij niet zomaar weg gaat. ik heb er best wel wat geld voor over om het weer recht te trekken maar wil niet nog eens wekenlang gaan afwachten. daar doe ik de vissen ook geen plezier mee denk ik. ik heb hier nog best wat vissen van bijna 4 jaar oud met een levensverwachting van 3- 3,5 jaar .dan vind ik dat ik het al die tijd toch zo slecht nog niet gedaan heb.

Bacto kan in elk geen kwaad dus dat is het probleem niet Andre en meer gebruiken dat. Over de werkzaamheid zijn veel meningen. Net als bij de opstart is bacteriebloei vaak na dagen wel weg en het is goed dat je koffer onderweg is zodat je nu zelf rustig thuis kan testen en ook de no2 en nh3/4.

Misschien is het handig als je hebt getest dat je foto s post van de uitslag Andre want dan kan iedereen ook zien hoe het ervoor staat met het water.

Je hebt er een bepaalde tijd over gedaan om problemen te creëren en je hebt ook een bepaalde tijd nodig om dat op te lossen. En dat gaat niet in één nachtje.

Misschien is het handig als je hebt getest dat je foto s post van de uitslag Andre want dan kan iedereen ook zien hoe het ervoor staat met het water.
En schrijf de gemeten waardes op in een boekje of iets zodat je kan zien welke kant het op gaat

En schrijf de gemeten waardes op in een boekje of iets zodat je kan zien welke kant het op gaat
Op een Android telefoon kun je als app aquarium assistent zetten. Het bijhouden van de water values wijst zichzelf.

André, iedereen in deze hobby werkt met een systeem wat gekenmerkt wordt door een vertraging.Net als wanneer je via een navigatiesysteem onderweg bent maar door een filevorming krijg je ook een vertraging. Hier zul je, net als elke gebruiker van het (aquarium) systeem, rekening mee moeten houden. Het is nu eenmaal zo.

Tijd is de bepalende factor.

En probeer in de gaten te houden dat de toon de melodie maakt.

Op een Android telefoon kun je als app aquarium assistent zetten. Het bijhouden van de water values wijst zichzelf.

André, iedereen in deze hobby werkt met een systeem wat gekenmerkt wordt door een vertraging.Net als wanneer je via een navigatiesysteem onderweg bent maar door een filevorming krijg je ook een vertraging. Hier zul je, net als elke gebruiker van het (aquarium) systeem, rekening mee moeten houden. Het is nu eenmaal zo.

Tijd is de bepalende factor.
Ik heb zelf al vele jaren Aquarimate als app op mijn telefoon.

Erg handig om je waardes in op te slaan en notities.
https://www.aquarimate.com/

Maar er zijn ook vele gratis apps te vinden.

ik lees ook in reviews op internet dat veel Aquarium bezitters HS Aqua bacto Turbo toevoegen na elke waterwissel. er kan wel telkens gezegd worden dat de dierenwinkel hier enkel mee gespekt word maar soms is er volgens mij toch een zetje nodig wat geen kwaad kan
Je aquarium heeft van nature genoeg bacteriën. In een filter dat goed werkt (EN met rust gelaten wordt) vermenigvuldigen zij zich vanzelf tot de juiste aantallen. De natuur kan prima zelf die balans vinden; sterker nog, die is nauwelijks te sturen. Daarom is na iedere waterwissel bacteriën toevoegen, zoals sommigen doen, volslagen nutteloos. Je vissen hebben daar niets aan en je portemonnee nog minder.

En wat je zei over de spons omwisselen met een nieuwe, dat heeft alleen zin op het moment dat de oude spons zo vervormd is dat het water er niet meer goed doorheen stroomt. Er moet iets mis zijn met je filter als de filtermaterialen over een langere periode niet meer zo goed bijkleuren als ze eerder deden.

Ik zou echt adviseren om simpelweg je filter te bekijken of (als dat ingewikkeld is) gewoon te vervangen i.p.v. je tijd en geld te steken in allerhande middeltjes die het probleem niet in de kern aanpakken. Laat je niets wijsmaken door wat er allemaal over die producten gezegd en geschreven wordt.

Verder heb je al perfect advies gekregen in dit topic. En veel ook, haha. Ik kan me niet voorstellen dat het nu nog steeds niet zou gaan lukken.

Nou de filtersponzen zijn net bezorgd.

En ik blijf er toch bij dat het daar aan kan liggen. . mijn uitstroom van het filter lijkt normaal .. we moeten niet vergeten dat de sponzen bij mij het flink te voortduren hebben gehad ivm de filter als stofzuiger te gebruiken. en steeds krijg ik dit antwoord op mijn vraag...

Een filterspons kan verzadigd zijn en toch de indruk wekken dat de filter goed uitstroomt, omdat de waterstroom nog steeds krachtig kan zijn, maar de filterprestaties achteruitgaan. Een verzadigde spons is dan dichtgeslibd en filtert niet meer optimaal, wat het biologische evenwicht van het water in gevaar brengt. Dit kan leiden tot problemen zoals troebel of groen water door algen.

Hoe dit kan gebeuren
  • Verstopping: Na verloop van tijd kunnen vuildeeltjes zich ophopen in de poriën van de spons, waardoor deze verzadigd raakt.
  • Optimale filtering gaat achteruit: Zelfs als de waterstroom er nog steeds krachtig uitziet, kunnen de kleine deeltjes die de filter moet verwijderen niet meer efficiënt worden tegengehouden.
  • Onafhankelijke stroming: De waterstroom van een pomp kan nog steeds sterk zijn, zelfs als de spons verzadigd is. De spons filtert deeltjes door het water door zijn structuur te laten stromen, maar als de poriën verstopt zijn, is dit proces minder effectief.

Problemen met een verzadigde spons
  • Verminderde waterkwaliteit: De filter kan niet langer effectief afvalstoffen en andere onzuiverheden uit het water verwijderen.
  • Biologisch evenwicht verstoord: Dit kan leiden tot een ophoping van afvalstoffen en kan de gezondheid van het water en zijn bewoners in gevaar brengen.
  • Groei van algen: Een slechte filterkwaliteit kan leiden tot een toename van voedingsstoffen in het water, wat weer de groei van algen kan stimuleren en leiden tot groen water.

Nou de filtersponzen zijn net bezorgd.

En ik blijf er toch bij dat het daar aan kan liggen. . mijn uitstroom van het filter lijkt normaal .. we moeten niet vergeten dat de sponzen bij mij het flink te voortduren hebben gehad ivm de filter als stofzuiger te gebruiken. en steeds krijg ik dit antwoord op mijn vraag...

Een filterspons kan verzadigd zijn en toch de indruk wekken dat de filter goed uitstroomt, omdat de waterstroom nog steeds krachtig kan zijn, maar de filterprestaties achteruitgaan. Een verzadigde spons is dan dichtgeslibd en filtert niet meer optimaal, wat het biologische evenwicht van het water in gevaar brengt. Dit kan leiden tot problemen zoals troebel of groen water door algen.

Hoe dit kan gebeuren
  • Verstopping: Na verloop van tijd kunnen vuildeeltjes zich ophopen in de poriën van de spons, waardoor deze verzadigd raakt.
  • Optimale filtering gaat achteruit: Zelfs als de waterstroom er nog steeds krachtig uitziet, kunnen de kleine deeltjes die de filter moet verwijderen niet meer efficiënt worden tegengehouden.
  • Onafhankelijke stroming: De waterstroom van een pomp kan nog steeds sterk zijn, zelfs als de spons verzadigd is. De spons filtert deeltjes door het water door zijn structuur te laten stromen, maar als de poriën verstopt zijn, is dit proces minder effectief.

Problemen met een verzadigde spons
  • Verminderde waterkwaliteit: De filter kan niet langer effectief afvalstoffen en andere onzuiverheden uit het water verwijderen.
  • Biologisch evenwicht verstoord: Dit kan leiden tot een ophoping van afvalstoffen en kan de gezondheid van het water en zijn bewoners in gevaar brengen.
  • Groei van algen: Een slechte filterkwaliteit kan leiden tot een toename van voedingsstoffen in het water, wat weer de groei van algen kan stimuleren en leiden tot groen water.
Ik ben benieuwd naar de bron van de informatie die je nu geeft. Klinkt mij als AI in de oren en afhankelijk van welke bronnen gebruikt zijn is de informatie minder , of meer, betrouwbaar. Dat is bij AI wel iets om in de gaten te houden.

Je kunt een volle spons ook uitknijpen hè. Ergens tussen schoon en dichtgeslibt in is je groene zone zeg maar.

Maar goed. Geniet van je nieuwe spons zou ik zeggen. Ik ga wel popcorn aanschaffen als dit topic nog veel langer wordt, hoor...

Tip van de dag.
Als je sponzen gaat wisselen zorg dat je seachem prime bij de hand hebt vanwege ammoniak en nitriet pieken :thumbs:

Ik ga wel popcorn aanschaffen als dit topic nog veel langer wordt, hoor...
Deer Popcorn GIF

Tip van de dag.
Als je sponzen gaat wisselen zorg dat je seachem prime bij de hand hebt vanwege ammoniak en nitriet pieken :thumbs:
Ik doordrenk de sponzen eerst met Bacto turbo voordat ze het filter ingaan.

Ik doordrenk de sponzen eerst met Bacto turbo voordat ze het filter ingaan.
Ik denk dat dit niet zoveel zin heeft. De bacteriën moeten zich ook kunnen hechten en dat gaat niet stel op sprong. Houd ook je NH3 en NO2 nauwkeurig in de gaten en doe op tijd een waterwissel.

HS Aqua heeft het enkel over NO2 controleren en vanaf 0,8 een waterwissel te doen. Dit is rijkelijk laat en houdt geen rekening met de enorme schade, onder andere verbrande kieuwen, die NH3 toe kan brengen.

Edit: Ik ga er ook van uit dat het geen levende bacteriën betreft maar sporen die zich snel kunnen ontwikkelen. Hoe houd je ze levend in een afgesloten flesje. Iets om over na te denken.

Tja dat zal wel los lopen denk ik. ik vervang niet alles in 1 keer. ik vervang eerst alleen de onderste spons. de bovenste en voorfilterspons blijven gewoon nog even erin zitten. na een tijd vervang ik die dan ook pas als de onderste spons is ingedraaid.

Ik pak de popcorn ook maar even.
Als je de vissen een dag of 2 a 3 niet had gevoerd en van het filter afblijft dan zat je al tegen een heldere bak aan te kijken na 9 dagen.

Michael Jackson Popcorn GIF

Het Aquarium licht is nu weer aan en verrek het water is zichtbaar helderder geworden nadat ik er gisteren bacto turbo heb ingedaan. die man van de dierenwinkel zei dat ik dit vijf dagen achter elkaar moest herhalen maar heb dit vandaag nog niet gedaan omdat ik morgen een nieuwe voorfilter erin wilde doen. hiervoor heb ik vanmiddag bij pets place een stuk grove spons van Jewel voor gekocht die ik op maat moet gaan knippen. daar de voorfilterspons erg dun is geworden van het schoonmaken en stukjes af zijn. maar na 1 keer bacto turbo dus wel al duidelijk verschil te zien. als ik er Aqua clear bij gedaan had was het waarschijnlijk nu nog helderder geweest maar ik vind dit al een hele verbetering tov hoe het eerst was.

Vanmiddag bezig geweest met filtersponzen te vervangen. nieuw voorfiltertje geknipt. was denk ik toch hard nodig. de sponzen zaten pot dicht. je kon er niet meer doorheen kijken . volgens mij vervang je bij een auto ook je luchtfilter als die helemaal dicht zit? bij de nieuwe sponzen kan je wel doorheen kijken. vooral de voorfilterspons was een vod geworden met stukken eraf en is normaal blauw van kleur maar daar is niets meer van te zien. en de onderste spons had dus weer geen vuil opgenomen. kwam helemaal niks vanaf net als de vorige keer. niet goed dus een spons die niet meer opneemt. kwam ook amper water uit waar die normaal wel altijd zwaar van woog als ik hem eruit haalde nu niks . de bovenste spons heb ik even laten zitten omdat ik niet alles in 1 keer wilde wisselen maar die moet er eigenlijk ook dringend uit .duidelijk is dat ik te laat ben met het vervangen van mijn sponzen.

Bijlagen

• IMG_9036[1].JPG
    IMG_9036[1].JPG
    1.6 MB · Weergaven: 34
  • IMG_9038[1].JPG
    IMG_9038[1].JPG
    1.3 MB · Weergaven: 34
  • IMG_9039[1].JPG
    IMG_9039[1].JPG
    1.5 MB · Weergaven: 32
  • IMG_9040[1].JPG
    IMG_9040[1].JPG
    1.2 MB · Weergaven: 33
Maar dat is toch gek? Als die spons dicht zit dan komt er geen water meer doorheen. Maar je zegt dat er nog genoeg uitstroom is. Denk je dat het water dan langs de spons loopt in plaats van er doorheen?

Maar dat is toch gek? Als die spons dicht zit dan komt er geen water meer doorheen. Maar je zegt dat er nog genoeg uitstroom is. Denk je dat het water dan langs de spons loopt in plaats van er doorheen?
Ja het kan erlangs gaan de onderste spons paste ook erg ruim .de nieuwe spons veel strakker. . maar de uitstroom is nu wel een stuk sterker dan eerst zag ik. was moeilijk te zien denk ik. ik dacht dat het sterk genoeg was maar zie nu wel degelijk al verschil. en dan moet de andere spons ook nog worden vervangen. ik hoorde gisteren ook rare geluiden uit de pomp komen en die zijn nu weer weg. ga deze week water testen want wil de andere spons er ook zo snel mogelijk in. ik vind het in ieder geval niet gek dat deze sponzen nog amper wat opnemen gezien de conditie ervan. zoals gezegd kwam er altijd een hoop donker bruin water uit de sponzen en nu niks meer. en sindsdien zat ik met een mistig Aquarium. maar goed ik weet nu in ieder geval hoe lang de sponzen ongeveer bij mij mee gaan.

Opmerkelijk genoeg hoor je nu ineens helemaal niemand meer?!! maar ik had dus al die tijd wel gelijk. een nieuwe filterspons erin en het water is in 3 dagen weer kraak helder! zonder in die 3 dagen water te hebben gewisseld. dus daar ga je dan met alle adviezen om er vanaf blijven en af te wachten want het gaat vanzelf weer weg. in mijn geval niet dus!

de meesten denken hier echt alles te weten en worden daarbij nog gefrustreerd en erg respectloos ook .maar weten blijkbaar nog niet eens dat filtersponzen dus ook weldegelijk verzadigd kunnen raken na 2 jaar en dat je ze niet enkel moet vervangen als ze 20 jaar oud zijn of helemaal uit elkaar vallen .

ik heb gelijk vanmiddag mijn waterwaarden gemeten. N03 Nitrate is nu 15. N02 nitriet is 0,025 . nitrate is dus aanzienlijk naar beneden en kwam dus door het vervuilde water . 1 koperzalm hing dinsdag avond al steeds versuft op zijn zijkant en zakte steeds weg. dacht dat die dus doodging. nu met helder water zwemt hij weer actief en normaal rond. gelukkig heb ik nog op tijd ingegrepen om snel de filtersponzen te vervangen maar als ik hier naar het advies had geluisterd zat ik dus nu nog met een witte waas in mijn Aquarium en waren er vissen dood gegaan. het ligt dus niet aan de hoeveelheid vissen maar gewoon de filtersponzen eens op tijd vervangen. dat jullie experts daar nou niet op konden komen .echt klasse zeg! stop die popcorn maar weer weg ,en Excuses van jullie kant naar mij toe lijken mij nu wel op zijn plaats!

Bijlagen

• IMG_9049[1].JPG
    IMG_9049[1].JPG
    788.6 KB · Weergaven: 21
Ik wil hier best op reageren,

Als je in een houtzagerij een huishoudelijke stofzuiger gebruikt, kan je verwachten dat deze na verloop van tijd niet meer goed functioneert omdat de filters die in dit soort stofzuigers zit daarvoor niet geschikt zijn, het is dan geen waardeloze stofzuiger of slechte filters.
Een industriële stofzuiger die door een schoonmaak expert wordt aanbevolen is in dat geval beter geschikt.

Zo is het ook met aquaria, gebruik het juiste filtersysteem die geschikt is voor een bak met een hoge vervuilende belasting zoals die van jou.

Zomaar een ander voorbeeld: Een filter die prima geschikt is voor een Hollandse plantenbak met een hoge bezetting wil nog niet zeggen dat deze geschikt is voor een kale bak met goudvissen/sluierstaarten.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan