Help mij soort alg te herkennen en bestrijden aub


Klopt allemaal traag groeiers. Moet ik paar snel groeiers bij doen? Ik heb ook Java mos en andere soort mos. Zie groene wolkje. Die groeien wel sneller.
Dat zou een optie kunnen zijn, maar dan zit je nog steeds met het probleem dat de planten die er nu instaan teveel licht krijgen, Crypto en Javaren kunnen dat wel hebben maar de Anubias niet, alkrijgt de javaren wel snel zwarte (niet schadelijke) plekken onder veel licht.
Mos groeit misschien wel sneller, maar dat is geen plant die veel bijdraagt verder (als zijnde een snelgroeier)
Ik zou de lichtintensiteit verlagen, wel voldoende Co2 toevoegen, en een all in one plantenvoeding gaan gebruiken.

Drijfplanten zou je ook nog kunnen plaatsen, drijfbamboe is een hele fijne en makkelijke groeier ook.
De kleinere soorten drijflantjes is een drama, die vliegen de hele bak door of worden met zijn allen in een hoek gedrukt, ook tijdens onderhoud is het een toestand.
Drijfbamboe pak je zonder probleem zo even uit de bak omdat het lange stengels vormt.
 
Laatst bewerkt:
alkrijgt de javaren wel snel zwarte (niet schadelijke) plekken onder veel licht.
Wat is veel licht want ik zit tegen de 20 lumen aan en de bladeren komen tot het oppervlak maar ik zie geen zwarte plekken hier. Volgens mij kan deze plant best wel wat licht hebben nog.
 
20 lumen is ook niet zo heel veel en zal dan goed gaan denk ik, zelf heb ik deze plant nog nooit gehad, maar wel over het ''probleem'' met de zwarte vlekken gelezen.
 
Wat is veel licht want ik zit tegen de 20 lumen aan en de bladeren komen tot het oppervlak maar ik zie geen zwarte plekken hier. Volgens mij kan deze plant best wel wat licht hebben nog.
20 lumen is ook niet zo heel veel en zal dan goed gaan denk ik, zelf heb ik deze plant nog nooit gehad, maar wel over het ''probleem'' met de zwarte vlekken gelezen.
Ik zit op bijna 40 lumen, met co2 en afdoende ferts, geen zwarte plekjes op mijn varentjes hoor.
 
20 lumen is ook niet zo heel veel en zal dan goed gaan denk ik, zelf heb ik deze plant nog nooit gehad, maar wel over het ''probleem'' met de zwarte vlekken gelezen.
Dat probleem valt heel erg mee. In mijn bak staat de lichtsterkte op zo'n 49 lumen per liter. Java varen maakt jonkies op de bladeren die ze vervolgens loslaten. En weet je waar nu de planten bij mij zich het liefst hechten? Pal onder de verlichting, namelijk op de bovenrand van mijn achterwand! Én ze blijven en zijn gewoon erg mooi.
IMG_20191109_105545.jpg
IMG_20191109_105552.jpg
IMG_20191109_105654.jpg
 
Én ze blijven en zijn gewoon erg mooi.
Oké dan kunnen ze idd toch wel tegen meer licht, had het dan te maken met de warmte toevallig?
 
Oké dan kunnen ze idd toch wel tegen meer licht, had het dan te maken met de warmte toevallig?
Dat zou kunnen; ik heb mijn bakken op 24 graden, volgens mij gaan ze wel slechter in hele warme bakken. In de overgangsfase van emers naar submers hadden ze het ook wel even zwaar, maar dat was maar tijdelijk en waren ze meer bruinig hier en daar dan dat ze zwarte vlekjes hadden.
 
Oké dan kunnen ze idd toch wel tegen meer licht, had het dan te maken met de warmte toevallig?
Inderdaad, Java varen moet je eigenlijk niet boven de 28 graden houden. Even houden ze dat wel vol maar op de langere termijn komen er meerdere en grotere zwarte vlekken.
 
Warmte bij mij is tussen de 24 en 25. Had dat indd gelezen eerder en daarom het zo verlaagd. Zwarte plekken bij Java is door beschadigingen. Ik weet het niet meer hoor mensen. Ik ben bijna zeker dat mijn kraanwater heel slecht is. Totdat ik een testkit heb moet ik zo blijven raden. Ik zie nu bruin en groene alg. Eerst had ik alleen bruine alg. Ik heb liever de groene versie. Maar goed. Eerst water testen. Slaken doen hun best. Ik moet wat algeters bij kopen. Co2 indicator is licht groen nu.
IMG_20210406_205020.jpg
IMG_20210406_205135.jpg
 
Slecht kraanwater kan ik me moeilijk voorstellen. Ik woonde hiervoor in Haarlem en had uitstekend kraanwater voor aquaria, zoveel zal 't in Amstelveen niet verschillen daarvan. Ik zie op de laatste foto's een intern filtertje. Doet die in z'n eentje die 350 liter filteren?
 
Slecht kraanwater in de zin van?
Er zijn legio's aquariums met vele soorten algen, dat komt gewoon omdat er iets niet in balans is.
Je weet niet eens je Nitraat en fosfaatwaardes, en dan de algproblemen wijten aan slecht kraanwater:S

Filter is (zoals hierboven al enigzins wordt aangegeven) ook niet toereikend, hoeveel literr per uur doet ie, en wat is de inhoud van dat filter?
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan