Help mijn sluierstaart doet raar


I

Iddel

Guest
Hallo,

Mijn sluierstaart heeft zich zojuist klemgezwommen in een houten boomstammetje. ik heb 'm weten te bevrijden, maar nu blijft hij boven water drijven en probeert soms te zwemmen. Wat kan ik nu het beste doen?
 
Hallo,

Mijn sluierstaart heeft zich zojuist klemgezwommen in een houten boomstammetje. ik heb 'm weten te bevrijden, maar nu blijft hij boven water drijven en probeert soms te zwemmen. Wat kan ik nu het beste doen?

Heb je wellicht wat foto's van de vis? wellicht zien mensen wat bijzonders/afwijkend.

Maar om even wat te roepen:
ik denk dat er niks anders op zit dan rust geven, er dus ook voor zorgen dat er niet een te sterke stroming staat.
als ik een gokje mag doen is de vis zwaar gestrest, of heeft de vis zijn zwemblaas beschadigd.
Indien het dat laatste is zal het niet goed aflopen ben ik bang.
 
Bedankt voor de snelle reactie!

Ik kan momenteel helaas geen foto knippen. Mijn vis lijkt ook niet goed te kunnen zwemmen, ik zie alleen dat aan beide zijden de schubben op een paar plekjes weg zijn, maar is er ook iets rondom de "sluier" waar ik op kan letten?
 
Bedankt voor de snelle reactie!

Ik kan momenteel helaas geen foto knippen. Mijn vis lijkt ook niet goed te kunnen zwemmen, ik zie alleen dat aan beide zijden de schubben op een paar plekjes weg zijn, maar is er ook iets rondom de "sluier" waar ik op kan letten?

Denk t haast niet, maar hopelijk reageren er zo nog mensen met iets meer verstand van vis ziektes & verwondingen (is niet echt mijn ding).
 
Hoe is de vis de nacht doorgekomen?
 
Hij is de nacht doorgekomen, maar zwemt/drijft nog op dezelfde manier als gisterenavond. Momenteel ondersteboven en drijft ook nog de hele tijd bovenaan..
 
Hij is de nacht doorgekomen, maar zwemt/drijft nog op dezelfde manier als gisterenavond. Momenteel ondersteboven en drijft ook nog de hele tijd bovenaan..
ik vrees dat z'n zwemblaas kapot zal zijn en hij die niet meer kan ledigen (om dieper onder water te gaan)
Hier kan je niets aan doen.
 
Hij is de nacht doorgekomen, maar zwemt/drijft nog op dezelfde manier als gisterenavond. Momenteel ondersteboven en drijft ook nog de hele tijd bovenaan..
Onderste boven is waarschijnlijk zijn zwemblaas.
 
Ik ben géén visdokter dus doe ook zelf research maar ik ga advies geven op basis van dingen die ik van sluierstaartkennis heb gehoord. Je kan 3 volgensmij dingen doen:
1. Naar de dierenarts en zijn zwemblaas laten doorprikken. Dit kost 100 euro en ivm Corona is het de vraag of een afspraak maken verstandig is.
2. Laagwatertherapie. Doe de vis in zodanig laag water dat hij rechtop blijft. De bovenkant zal dus nét iets boven water uitsteken. Probeer hem wel een zo groot mogelijk oppervlak te geven om te zwemmen en zet een luchtsteentje in de bak met water en ververs regelmatig. Je kan daarnaast ook een erwtje die een minuutje in de magnetron heeft gezeten en waar het velletje vanaf gehaald is voeren.
3. Euthanasie. In mijn ogen is de makkelijkste/beste manier inslapen met kruidnagelolie. Maar hier zijn de meningen over verdeeld. Pure (etherische) kruidnagelolie kan je kopen bij bijvoorbeeld de Tuinen of een drogist. Maak een bakje klaar met 0,5-1 ml olie per liter en meng dit goed. Doe de vis er zeker een half uurtje in..

Nogmaals ik ben geen expert. Probeer eens te googelen hier op het forum en op internet op zwemblaasproblemen.
 
Oh en ik vergeet erbij te zetten dat bovenstaand bericht geldt als de vis zwemblaasproblemen heeft! Dit is natuurlijk niet 100% zeker (maar wel waarschijnlijk)
 

Terug
Bovenaan