Wat is er nieuw

Help mijn vallesneria verslijmd......

T

T.l

Guest
Hallo ik heb een vallisneria gighantea rubia in mij meterbak staan maar hij begint opeens te verslijmen. Het begon allemaal na een grote waterwissel ongeveer 75% (best een flinke dus) Kan het misschien daar aan liggen? Ik gebruik geen vloeibaar CO2 (easy carbo) en de vallisneria is ook niet te diep gepland ongeveer net onder de kroonrand.

het gebeurde opeens, na de “grote” waterwissel.
Op de dag zelf was er niets te merken maar de dag erna begon de vallisneria slap te hangen en te verslijmen.(plant krijgt geen voeding bij de wortels!)

en oh ja ik gebruik een bio CO2 cysteen.
Ik hoop dat iemand weet wat ik er anders tegen kan doen!!

Hoelang heb je deze plant want soms slaan ze lastig aan en ik zou de kroon iets boven de bodem trekken.

Lijkt me sterk dat het door een grote waterwissel komt. Ik hou z on beetje alleen vallisnera goed en ik wissel heel frequent grote delen ivm sluiers.

Ik heb ze zelfs aan zuignappen aan glas hangen zonder bodem. Ik geef zo nu en dan (lees weinig) een dopje plantenvoeding.

Hoelang heb je deze plant want soms slaan ze lastig aan en ik zou de kroon iets boven de bodem trekken.
Hier dacht ik ook direct aan. Misschien is door de waterwissel wat bodem over de plant gekomen en is hij hierdoor dieper in de grond komen te staan? Of hij stond mogelijk al te diep in de grond en is daardoor aan het verslijmen? Zoals John ook zegt kan het helpen de kroon van de plant iets omhoog te trekken zodat deze net boven de bodem uitkomt. Deze plant verslijmd namelijk als hij te diep in de grond staat.

Er zijn overigens meer oorzaken van het verslijmen bij deze plant dacht ik. Maar daar kan ik weinig zinnigs over melden op dit moment.

Ik heb de plant al ruim een half jaar en hij staat niet te diep in de grond. Maar ik snap het nog steeds niet, het ging maanden goed tot nu. :-(

Heb je dan iets veranderd aan de voeding voor de planten die je toevoegt? Misschien kun je bij jezelf eens nagaan wat er is veranderd tussen het moment dat hij het wel goed deed en sinds hij het niet meer goed doet en begint te verslijmen. De oorzaak kan ook al een maand eerder gedaan zijn, een plant bouwt een buffer op aan voeding waar hij nog best een tijdje op door kan leven zonder al te veel symptomen van tekorten te laten zien.

simpel, je hebt leidingwater toegevoegd en dat zit vol gassen waaronder ook co2 , ververs eens een deel water in een bak met co2 en je ziet de planten onmiddellijk assimileren, daarbij heb je een bio co2 systeem , ik heb twee bakken eentje met co2 en eentje zonder, in die zonder groeit de valisneria nu na nog maar een maand geplant te zijn enorm , lengte van meer dan 2m is al bereikt zonder vloeibare mest . in de bak met co2 is alle valisneria al weggekwijnt. deze plant wil een voedingsbodem en kwijnt weg bij co2, of dit met kleibollen of tabletten lukt met zo een grote plant weet ik niet, maar bij mij zit er een dikke laag voedingsbodem onder mijn filterzand. en leem en rode klei , extra ijzer, enz, ik zit nu enkel nog te wachten op nieuwe uitlopers . verder is zoals al werd gezegd de plantdiepte zeer belangrijk, zit ze te diep dan rot ze van vanonder weg . ze zijn moeilijk beneden te houden in het begin en te diep steken komt vaak voor. ook bovenaan nooit een stuk afknippen om in te korten, , ph beneden 6 en ze sterft

ververs eens een deel water in een bak met co2 en je ziet de planten onmiddellijk assimileren

Ik ververs wekelijks met de EI de helft maar wat je aan belletjes ziet is volgens mij meer wat je aan lucht inbrengt met het inbrengen van het water. Als ik dat rustig doe met emmers dan zie ik ook geen belletjes eigenlijk. Als je al co2 toevoegt dan zal er in het kraanwater vast niet meer co2 zitten dan in het water van de bak.
Ook heeft Vallisneria het hier altijd erg goed gedaan met co2 en dan zo n 25mg.

Ik ververs wekelijks met de EI de helft maar wat je aan belletjes ziet is volgens mij meer wat je aan lucht inbrengt met het inbrengen van het water. Als ik dat rustig doe met emmers dan zie ik ook geen belletjes eigenlijk. Als je al co2 toevoegt dan zal er in het kraanwater vast niet meer co2 zitten dan in het water van de bak.
Ook heeft Vallisneria het hier altijd erg goed gedaan met co2 en dan zo n 25mg.
Conclusie lijkt me dan logisch, de vallisneria houdt van consistente waterwaarden. Met of zonder co2. En aangezien de waarden makkelijker stabiel te houden zijn in een bak zonder co2 zullen er meer verhalen te vinden zijn dat ze het beter doen in lowtech bakjes. Je grote waterwissel heeft de chemie dusdanig op de kop gegooit dat je plant denkt 'ai caramba'. Vallisneria's doen er niet voor niets zo lang over om aan te slaan en verslijmen meestal eerst snel bij het introduceren in je bak. Om vervolgens met aangepaste bladeren je bak over te nemen.

Simpel voorbeeld, ik heb een co2 tekort in mijn aquarium en heb daardoor wat groene puntalg (de harde variant). Ik moet voor mijn medicijn behandeling 80% water verversen. Ik voeg geen co2 toe en door de grote waterwissel drijf ik het langzaam opgebouwde co2 in mijn bak eruit. Dit geeft mijn groene puntalg een impuls om uit te breiden en zie dan ook weer meer opkomen. Wat ik hier mee wil zeggen is dat niet alleen co2 een bak mooi kan maken maar ook verprutsen zolang er geen consistentie is. Volgens mij is er een misvatting over dat co2 altijd beter is voor je aquarium omdat ik zoveel nieuwe leden na de eerste weken een co2 set zie aanschaffen met het idee dat ze gelijk een bloeiende bak krijgen. Ook algen kunnen daar goed op bloeien. Klein beetje off topic maar ach..

Je vallisneria zal wel helemaal verslijmen mits je nu de stabiliteit weer goed weet de bewaren voor de komende weken is er naar mijn inziens nog wel kans dat hij helemaal terugkomt. Zou dan wel de verslijmde bladeren wegknippen.

Of co2 een aanwinst is dat ligt inderdaad aan de waterwaarden en de hoeveelheid licht dat je aanbiedt en ook aan de vraag van de planten. De een kan prima zonder en de ander vraagt weer meer co2. Wel is mijn ervaring dat met de huidige bakken met best veel licht je al vrij snel niet zonder co2 kan.

Nou dat co2 verhaal is een beetje kul verhaal. Hier hangen de belletjes er gewoon aan. Maar ik dacht een keer ergens gelezen te hebben dat ze seizoenen kunnen hebben. Zo heb ik een bol plant gehad die gewoon twee maand niks deed en zo in een weer naar boven knetterde. Vallisnaria is anders geen lastige plant dacht ik.

Nou dat co2 verhaal is een beetje kul verhaal

Tja kul is wellicht wat overdreven maar ik heb net hier de helft ververst en met de slang met opvoerpomp weer toegevoegd en dan zie je de hele bak onder de belletjes en ja niet door de co2 maar door de lucht die je erbij inbrengt.

Dat klopt John maar er is ook veel meer info. En ja als ik een oud boek open sla dan is nitraat en fosfaat uit den boze. Maar onze pc's draaien ook niet meer op ms dos. Die floppy's weet je nog?? Old skool kent het vast nog. Heel veel info is soms achterhaald. Toevallig vorige week nog es boek gelezen waar ze nog met bodemfilters werken. Ik denk dat die filters helemaal niet meer verkocht worden. Toch had ik zoiets waarom zou het dan niet werken. Dat staat er helaas niet bij. Verder mooie foto's en alle soorten vissen beschreven.

Tja kul is wellicht wat overdreven maar ik heb net hier de helft ververst en met de slang met opvoerpomp weer toegevoegd en dan zie je de hele bak onder de belletjes en ja niet door de co2 maar door de lucht die je erbij inbrengt.

Dat klopt waar na twee dagen knetterd die nog. Maar na verversing krijg je wel een bonus. Een mooi schouwspel.

En ze houden van hard water. Nou dat is er genoeg met een verversing gemiddeld in het tapwater. Mits er osmose gebruikt word. Maar dan moet ik even terug lezen.

Hallo ik heb een vallisneria gighantea rubia in mij meterbak staan maar hij begint opeens te verslijmen. Het begon allemaal na een grote waterwissel ongeveer 75% (best een flinke dus) Kan het misschien daar aan liggen? Ik gebruik geen vloeibaar CO2 (easy carbo) en de vallisneria is ook niet te diep gepland ongeveer net onder de kroonrand.

het gebeurde opeens, na de “grote” waterwissel.
Op de dag zelf was er niets te merken maar de dag erna begon de vallisneria slap te hangen en te verslijmen.(plant krijgt geen voeding bij de wortels!)

en oh ja ik gebruik een bio CO2 cysteen.
Ik hoop dat iemand weet wat ik er anders tegen kan doen!!

Een Vallisneria gigantea, dit is een kweekvariant van deze soort, vraagt om middelhard tot hard water. Waar elke Vallisneria, op één uitzondering na, vragen om middelhard water wil deze dus echt hard water. Maar uiteraard is wel tolerantie. Je moet, denk ik, waardes zo rond de 7 tot 9 pH hanteren. Bodemvoeding hoeft niet. Wel is bekend dat Vallisneria's verslijmen en soms tot aan de grond verdwijnen en daarna toch terugkomen en uitlopers geven. Deze plant houdt trouwens wel van gemiddeld tot veel licht.

Mis ik was de commodore 64 nog vergeten zelfs. Was nog met cassette bandjes. Er waren zelfs boeken met complete programma's. Mijn pa was er altijd druk mee en was dan een surprise als een spelletje dan eindelijk funtioneerde naar behoren. Dit terzijde als de techniek er is ben je gek als je het niet doen. Eeeeen de prijzen liggen heel anders. Een co2 set koste tien jaar terug een vermogen voor een leek. Dat vind ik dan wel leuk John en meerdere forumleden ketenen mensen niet vast aan een duur merk. En ik vind dat fantastisch.

vreemd, ik heb vrij zacht water middels osmose, kh is 4.5 en gh 6 , ph zit op 7 , valisneria g doet het zeer goed. ik gok toch op men voedingsbodem.

Mis ik was de commodore 64 nog vergeten zelfs. Was nog met cassette bandjes. Er waren zelfs boeken met complete programma's. Mijn pa was er altijd druk mee en was dan een surprise als een spelletje dan eindelijk funtioneerde naar behoren. Dit terzijde als de techniek er is ben je gek als je het niet doen. Eeeeen de prijzen liggen heel anders. Een co2 set koste tien jaar terug een vermogen voor een leek. Dat vind ik dan wel leuk John en meerdere forumleden ketenen mensen niet vast aan een duur merk. En ik vind dat fantastisch.
Ook ik heb van die homecomputers gehad, een Sharp M700 van de Aldi maar ook een Commodore Vic 20 en de latere 64. Een Atari en een Sinclair hebben we ook aan de tand gevoeld. Basic was de eerste computertaal die ik leerde. Hobbyscoop was een radioprogramma die programmaatjes uitzonden middels een , verschrikkelijk, kraakgeluid. Waarna ik me bezig ging houden met ICT in de tijd dat Windows nog in de kinderschoenen stond. Ik heb er aan te danken dat ik nu m'n eigen Aquarium computer bouwde en programmeerde met de taal C.

• Leuk
Waarderingen: Rubz
Van jou had ik het verwacht daar was ik al zeker van. Hihi

Ook ik heb van die homecomputers gehad,
Commodore Vic 20 en de latere 64. ... Sinclair hebben we ook aan de tand gevoeld.
Basic was de eerste computertaal die ik leerde.
Waarna ik me bezig ging houden met ICT in de tijd dat Windows nog in de kinderschoenen stond.
Ik heb er aan te danken dat ik nu ... programmeerde met de taal C.

Dat is gewoon mijn verhaal, mijn generatie.
Ook ik heb gewerkt met de Commodore Vic 20. We kregen die toen op school en de wiskunde lereaar was er de baas over.
Uiteindelijk verdiepte me ik er dusdanig in dat ik de wiskundeleraar moest leren ermee om te gaan.
Ik zat alle pauzes op die Vic 20 en na schooltijd ook, had geen zin meer naar huis te gaan.
Toen kocht me pa voor mij een Commodore 64 zodat ik weer vaker thuis was.
Programmeren deed ik in basic en als het sneller moest in assembly, weet nog dat ik een eigen pacman variant in assembly heb gemaakt die de joystick kon uitlezen en sprites op het scherm kon laten bewegen.

Sinclair heb ik getest maar vond ik zelf nooit een serieuze omgeving, als je in de gelegenheid bent kijk dan eens die documentare over de bedenkers van sinclair en hun eerste electrische fiets droom, heel leerzaam.

Ik heb het allemaal zien komen, basic op de Commodore, de eerste versies van Ms-Dos het latere windows wat van Apple was. De XT van IBM en later de AT/Pentium etc.
Wat een tijd.

Van mijn hobby heb ik mijn werk gemaakt, ik werk nu al 32 jaar in de ICT, momenteel als architect bij de KLM.

De huidige generatie groeit op met telefoons en tablets met touch en swipe en hebben werkelijk geen idee hoe dat allemaal werkt.
Internet is de gewoonste zaak van de wereld, en o jee als er geen wifi in de buurt is.

Een Vallisneria gigantea, dit is een kweekvariant van deze soort, vraagt om middelhard tot hard water. Waar elke Vallisneria, op één uitzondering na, vragen om middelhard water wil deze dus echt hard water. Maar uiteraard is wel tolerantie. Je moet, denk ik, waardes zo rond de 7 tot 9 pH hanteren. Bodemvoeding hoeft niet. Wel is bekend dat Vallisneria's verslijmen en soms tot aan de grond verdwijnen en daarna toch terugkomen en uitlopers geven. Deze plant houdt trouwens wel van gemiddeld tot veel licht.
Ik heb nog nooit problemen gehad met de valisneria gigantea.
Ik draaide die op middelhard kraanwater met KH 9 GH 10 tot zuur bijna puur osmose water met KH 2 en pH ergens tussen 6.0 en 6.5.
Het spul groeie als kool mijn bak uit, ik bleef maar snoeien.
Licht was natuurlijk nooit een probleem, de TL hing er 2 cm boven.
En CO2 stond wel op de bak maar ik vraag me af in hoeverre de Valisneria dat opneemt uit het water wanneer 250cm van het blad gewoon drijft (mijn valisneria was altijd rond de 3 meter, 50 cm omhoog en de rest drijvend).

Vallisneria kan een hele mooi groene plant zijn maar je moet bij deze plant extra oplettend zijn..

Wanneer je deze plant gaat planten in een nieuw aquarium kort altijd de wortels in tot 2cm voor je ze in het substraat zet.
Haal witboord krijt en ijzertabs en druk deze meteen bij de plant.
Vallisneria gaat verslijmen om de volgende reden:

Te zacht water betekent weinig kalk en calsium en magnesium PH lager dan 6.5 of GH lager dan 6 is het over en sluiten met Vallisneria en de groei stopt en hij gaat verslijmen of vertoont gele randen en gaten in het midden van de stengels.
Hoe kan je dit voorkomen om in zacht water toch je Vallisneria goeiende te houden zonder dat hij verslijmd met zachter water, witbord krijt en ijzer tabbletten bij de wortels drukken en liefst ook voedings tabs met spoorelementen.

Bestaande aquaria die al langer dan 2 a 3 jaar draaien krijgen last van uitputtings verschijnselen in het bodem substraat en de PH daald hoerdoor enorm aan gebrek aan kalk en calsium en magnesium dat oplost in water maar ook wordt opgebruikt door de planten.
oplossiing gewoon zelf aanvullen met witbord krijt en ijzer tabs + voedings capsules/osmoscote om zeker Vallisneria goed groeiende te houden zonder dat ze gaan weg Krijnen en verslijmen maar dit geld eigenlijk voor alle moeras planten in een ouder aquarium.

Verhaal Co2 en Vallisneria klopt deels dat bij teveel Co2 kan hij verlijming vertonen omdat Co2 het water zuurder maakt dat wil zeggen als de plant gewend is aan PH7 en je gaat ineens Co2 toevoegen naar een PH6.8 dat beteket dat het water 200x zuurder is geworden!
Dus bouw Co2 op en vehoog elke dag een beetje tot de gewenste waarde in een looptijd van minstens 1 week met Vallisneria zodat de plant zich kan aanpassen.
Teveel Co2 van 40-50mg kan Vallisneria niet verdragen omdat de plant dan niet meer in staat is om de gevraagde kalk calcium en magnesium aan te vullen naar de Stengel vanuit de wortels en gaat verslijmen.

De meeste goed groeiende Vallisneria leeft in licht stromend water met een kalkhoudende bodem zoals zand en ijzer houdende klei en groeid aan oevers waar middel tot veel licht aanwezig is met matige tot weinig Co2 door de stroming.
De plant kan zich aanpassenb maar het is en bijft een plant die van middle hard tot hard water houd rijkelijk met kalk en calcium en magnesium en veel ijzer, dus hij zou het op gewoon leidingwater beter doen als op een aquarium die vermengt is met regen water of osmose tenzij je zelf een kalk en calcium/magnesium bron geeft bij de wortels kan hij op die manier ook mooi weelderig gaan groeien.

Dat is gewoon mijn verhaal, mijn generatie.
Ook ik heb gewerkt met de Commodore Vic 20. We kregen die toen op school en de wiskunde lereaar was er de baas over.
Uiteindelijk verdiepte me ik er dusdanig in dat ik de wiskundeleraar moest leren ermee om te gaan.
Ik zat alle pauzes op die Vic 20 en na schooltijd ook, had geen zin meer naar huis te gaan.
Toen kocht me pa voor mij een Commodore 64 zodat ik weer vaker thuis was.
Programmeren deed ik in basic en als het sneller moest in assembly, weet nog dat ik een eigen pacman variant in assembly heb gemaakt die de joystick kon uitlezen en sprites op het scherm kon laten bewegen.

Sinclair heb ik getest maar vond ik zelf nooit een serieuze omgeving, als je in de gelegenheid bent kijk dan eens die documentare over de bedenkers van sinclair en hun eerste electrische fiets droom, heel leerzaam.

Ik heb het allemaal zien komen, basic op de Commodore, de eerste versies van Ms-Dos het latere windows wat van Apple was. De XT van IBM en later de AT/Pentium etc.
Wat een tijd.

Van mijn hobby heb ik mijn werk gemaakt, ik werk nu al 32 jaar in de ICT, momenteel als architect bij de KLM.

De huidige generatie groeit op met telefoons en tablets met touch en swipe en hebben werkelijk geen idee hoe dat allemaal werkt.
Internet is de gewoonste zaak van de wereld, en o jee als er geen wifi in de buurt is.

Leuk is dat. Waarschijnlijk ben ik ietwat ouder want ik maakte programma's voor de school waar mijn kinderen opzaten. Later heb ik ook ICT opleidingen gevolgd wat handig bleek voor mijn Marketing studie. Met name op programmeer gebied kon ik tot verbazing van de reclame mensen aanwijzingen geven voor onze promo's. En nu, ik vertelde het al leidde het tot de bouw van een aquarium computer op basis van de Arduino microcontroller (open source) en Nextion beeldschermen (géén open source). Daarna heb ik ook nog een doseersysteem gebouwd. Nu gebruik ik mijn kennis op het gebied van de muziek. Een homestudio hebben we opgebouwd en dat blijkt een heerlijke hobby voor iemand die op een pensioenleeftijd zit.

Maar kan het ook liggen aan dat ik de vallisneria bij sluierstaarten heb zitten??

Ik zie daar het verband niet tussen. Dus ik zou zeggen dat het niet met elkaar te maken heeft. Of bedoel je niet specifiek de sluierstaarten?

Ik bedoel dat ik de vallisneria samen in de bak heb zitten met sluierstaarten.

Het zal niet de schuld zijn van een vis dat een plant verslijmd.
Het kan wel zo zijn dat je aqua op een specifieke vis is afgesteld qua temperatuur en hardheid/zuurgraad waar nu juist een plant niet tegen kan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan