Help! Mijn vissen sterven langzaam!


S

Simone12

Guest
Hi!

Spannend, mijn eerste post hier op het forum, en meteen omdat ik paniek heb.
Ik heb een 60L bak met daarin tot een aantal weken geleden 4 vijfstreepbarbelen, 6 neon tetra's, 2 dwergzalmen, 3 molly's en een algeneter.
Nu had ik een tijdje niet goed schoon gemaakt, eigenlijk omdat het heel erg goed ging met het aquarium, weinig last van algen en vissen leken blij. Alleen ik vermoed dat ik de grote fout heb gemaakt om in een keer 'eens goed te willen schoonmaken' en sinds ik dat gedaan heb zijn er langzaam vissen aan het sterven, ongeveer 1 per week. Het begon met een van de dwergzalmen, toen een neon tetra, vervolgens een vijfstreepbarbeel en een molly: van elke soort 1.
Op dit moment is de tweede dwergzalm aan het sterven, en het gaat allemaal op dezelfde manier. De kleur verdwijnt een beetje, ze worden wat grijzig en stoppen met zwemmen. Vaak gaan ze helemaal in de hoek van het aquarium stil liggen en na een paar dagen overlijden ze.
Uiteraard heb ik de waterwaardes opgemeten:
NO3: 20
NO2: 0
GH: 8
KH: 10
Ph: 6,5
Cl2: 0
Dus volgens mij is dat helemaal niet zo gek (ik dacht eerst nog aan nitrietpiek ivm dat heftige schoonmaken), en dit is ook al constant sinds ik de waterwaardes bijhoud (vanaf april 2020).
Verder lijken alle nog levende vissen helemaal niets te markeren, die zwemmen vrolijk rond zoals altijd, en het aquarium ziet er helder uit en de planten zien er ook gewoon netjes uit.

Wat betreft het incident schoonmaken, dit is eigenlijk het enige dat ik kan bedenken dat is veranderd in de tussentijd: Ik heb de bak ongeveer 50% ververst en filter goed uitgespoeld in aquariumwater. Toen een week daarna (want ik vond dat er nog redelijk wat afval op de bodem lag) weer zo'n 20% ververst en weer het filter schoongespoeld in aquariumwater. Bij het leeglopen van het aquariumwater was ik vergeten de verwarming uit te zetten dus daar is 1 element van doorgebrand (maar volgens mijn vriend kan dat geen invloed hebben gehad op de vissen, aquarium is nog steeds zo'n 22 graden).

Dus is er iemand die mij hierbij kan helpen? Ten eerste zou ik graag willen weten wat er nou precies fout is gegaan, maar belangrijker nog wat ik kan doen om het te fixen, en of ik misschien nog mijn zielige molly kan redden.

Alvast bedankt!
 
Hi!

Spannend, mijn eerste post hier op het forum, en meteen omdat ik paniek heb.
Ik heb een 60L bak met daarin tot een aantal weken geleden 4 vijfstreepbarbelen, 6 neon tetra's, 2 dwergzalmen, 3 molly's en een algeneter.
Nu had ik een tijdje niet goed schoon gemaakt, eigenlijk omdat het heel erg goed ging met het aquarium, weinig last van algen en vissen leken blij. Alleen ik vermoed dat ik de grote fout heb gemaakt om in een keer 'eens goed te willen schoonmaken' en sinds ik dat gedaan heb zijn er langzaam vissen aan het sterven, ongeveer 1 per week. Het begon met een van de dwergzalmen, toen een neon tetra, vervolgens een vijfstreepbarbeel en een molly: van elke soort 1.
Op dit moment is de tweede dwergzalm aan het sterven, en het gaat allemaal op dezelfde manier. De kleur verdwijnt een beetje, ze worden wat grijzig en stoppen met zwemmen. Vaak gaan ze helemaal in de hoek van het aquarium stil liggen en na een paar dagen overlijden ze.
Uiteraard heb ik de waterwaardes opgemeten:
NO3: 20
NO2: 0
GH: 8
KH: 10
Ph: 6,5
Cl2: 0
Dus volgens mij is dat helemaal niet zo gek (ik dacht eerst nog aan nitrietpiek ivm dat heftige schoonmaken), en dit is ook al constant sinds ik de waterwaardes bijhoud (vanaf april 2020).
Verder lijken alle nog levende vissen helemaal niets te markeren, die zwemmen vrolijk rond zoals altijd, en het aquarium ziet er helder uit en de planten zien er ook gewoon netjes uit.

Wat betreft het incident schoonmaken, dit is eigenlijk het enige dat ik kan bedenken dat is veranderd in de tussentijd: Ik heb de bak ongeveer 50% ververst en filter goed uitgespoeld in aquariumwater. Toen een week daarna (want ik vond dat er nog redelijk wat afval op de bodem lag) weer zo'n 20% ververst en weer het filter schoongespoeld in aquariumwater. Bij het leeglopen van het aquariumwater was ik vergeten de verwarming uit te zetten dus daar is 1 element van doorgebrand (maar volgens mijn vriend kan dat geen invloed hebben gehad op de vissen, aquarium is nog steeds zo'n 22 graden).

Dus is er iemand die mij hierbij kan helpen? Ten eerste zou ik graag willen weten wat er nou precies fout is gegaan, maar belangrijker nog wat ik kan doen om het te fixen, en of ik misschien nog mijn zielige molly kan redden.

Alvast bedankt!

Dit is gemeten met een teststrip gok ik zo? dat is een beetje lastig, die zijn niet echt betrouwbaar.
voor hetzelfde geld heb je wel last van een ammoniak/nitriet piek, druppeltesten zijn in deze beter.

Die waterverversingen: daar zit het hem niet in, het is bij een (flink) aantal aquarianen doorsnee om eens per week 50% te verversen.
Het schoonmaken van het filter, dat zal m eerder zijn. Wat voor filter zit erop? en hoe lang is het nu geleden dat je deze voor t laatst hebt aangeraakt?

Dan de heater: begrijp ik goed dat er nu een heater in de bak hangt met een kapot element?

Er blijft ook geen voer op de bodem liggen?
 
Je waterwaarden zijn met strips gemeten zo te lezen en heb je de NH3/4 dus niet mee gemeten en dat is nu juist de boosdoener, voor nu veel verversen zeker 2 x weeks 50% en als je wat vreemds ziet aan het gedrag van een vis weer verversen, je zal een nieuwe opstart moeten doen om alles weer stabiel te krijgen.
 
Bij accute amonia zouden er veel meer vissen last hebben.
De beschreven symptomen doen mij veel eerder denken aan een virale infectie zoals neonziekte (die veel meer vissen kan treffen dan enkel neons)
Behandeling is hiertegen niet mogelijk.
Het enige wat je kan doen is zodra een vis symptomen heeft, deze uit de bak verwijderen want hij wordt anders een kweekkamer voor virusjes die dan weer andere visen massaal kunnen aanvallen.

Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat een grondigere watertest niet handig kan blijken.
Een slechte waterwaarde is genoeg grond om het immuunsysteem van een een vis aan te tasten en zo virussen vrij spel te geven.
 
Hola! Dank voor de reacties.

Inderdaad met een teststrip, aangezien die bak al anderhalf jaar zo stabiel draait zag ik eerder geen reden om losse druppeltesten te kopen -tot nu toe was het meer uit interesse wat de waardes zouden zijn- maar dat klinkt nu als iets dat ik maar wel moet gaan doen.

Filter: is sinds begin april niet meer aangeraakt, dus ruim een maand. Dat filter is een standaard Superfish Aquaflow.
Heater: Klopt, 1 van die 5 draadjes die erin zitten doet het niet, maar verder werkt de heater volgens mij wel gewoon.
Neonziekte: Dat klinkt niet best, ik ga daar wat meer over opzoeken. Wel gek want de neon was pas als derde aan de beurt met overlijden..

Strijdplan voor nu: Waterverversen en druppeltesten kopen en hopen dat het snel voorbij gaat!
 

Terug
Bovenaan