Wat is er nieuw

Help mijn vissen sterven

• Onderwerp starter Onderwerp starter marijnvandalen
  • Startdatum Startdatum
M

marijnvandalen

Guest
Beste allemaal!

Sinds vorige week woensdag 2 nieuwe vissen in mijn aquarium. Dit ging in eerste instantie hartstikke goed. (waterkwaliteit is heel goed)

Nu kwam ik zondag avond thuis en zag ik dat mijn 5 neon tetra's onder de witten stippen zaten.

Dinsdag gelijk het middel gehaald tegen witten stip (aanrader van de dierenspeciaalzaak) en zoals de gebruiksaanwijzing zegt het er in gedaan. Ook de tempratuur in het aquarium naar 26 graden gezet.

Nu vond ik gister al mijn tetra's dood en vandaag zie ik dan 1 van mijn glasmeervallen er ook uit ziet of hij ieder moment dood kan gaan.

Help wat nu???

- Hoelang draait je bak?
- Welke bewoners?
- Temperatuur?
- Inrichting?
- Voedsel?
- Foto?

En hoe goed is die waterkwaliteit dan ?? Svp waardes

Momenteel ben ik op het werk dus een foto Zal nu niet gaan.

Temperatuur was 23 graden, de bak draait nu 5 maanden. Er zitten heel veel Groenen planten in de bak genoeg zuurstof dus.
Momenteel zitten er 2 mini kreeften in, 4 glasmeervallen, tot gister 5 neon tertra's 4 garnaaltjes, 2 kogel vissen en 1 gouden ancistrus.

De bak is 110 liter uit mijn hoodt.

Voer is garnale voer en het standaard tropische vissen voer

Welk middel heb je op advies dan gebruikt??
En wat zijn dan je waterwaarden??

Witte stip kan ook optreden bij stress of als je een zieke vis hebt ingebracht.

Misschien zou je de temperatuur nog een paar graden (tot 28) tijdelijk kunnen verhogen. Dat wil ook wel helpen

No3 10 Mg/l
No2 0 Mg/l
GH 8�d
Kh 3�d
Ph 7
Cl2 0

Meet het met de test 6 in 1 van tetra.

Ik lees dat je 2 kogel-vissen hebt, die zijn in combinatie met Neon-tetra's niet zo ideaal om samen te houden.
Kogelvissen zijn namelijk behoorlijk territoriaal en hebben veel ruimte nodig. (40 liter op 1 kogelvis)
Het kan best zijn dat er daardoor stress is ontstaan in je bak en je neon's daarom gevoelig zijn geworden voor witte stip.

Op zich zijn strips niet echt betrouwbaar maar de waarden laten geen rare dingen zien.

marijnvandalen zei:
Sinds vorige week woensdag 2 nieuwe vissen in mijn aquarium.
Misschien lees ik er overheen maar wat waren dit voor vissen die je hebt toegevoegd?

Ik gok dat het de 2 kogelvissen zijn.

Segamon zei:
Ik lees dat je 2 kogel-vissen hebt, die zijn in combinatie met Neon-tetra's niet zo ideaal om samen te houden.
Kogelvissen zijn namelijk behoorlijk territoriaal en hebben veel ruimte nodig. (40 liter op 1 kogelvis)
Het kan best zijn dat er daardoor stress is ontstaan in je bak en je neon's daarom gevoelig zijn geworden voor witte stip.

Dan vrees ik dit ook..

Nee de kogelvissen zitten er al 2 maanden in.
Ik heb de 2 mini kreetjes en de algen eter toegevoegd.

Maar nogsteeds mis ik het antwoord op mijn probleem! Wat te doen?
Vandaag weer een glasmeerval dood aangetroffen in mijn aquarium. Hoe kang duurt het voor het middel tegen witte stip werkt?
Wat zou een andere reden kunnen zijn?

Ze beginnen met gek te zwemmen, daarna blijven ze bij het oppervlak waarna ze dood gaan.
Op de glasmeervallen kan ik eigenlijk geen witte stippen vinden. Zou het middel slecht voor glasmeervallen kunnen zijn? Middel kreeg ik van dieren speciaalzaak.

Wie kan me helpen, al 7 vissen dood...

Weet je zeker dat je witte stip hebt??
Misschien is het handig om foto s te posten van de zieke vissen zodat de kenners daar naar kunnen kijken.
Ik weet uit eigen ervaring wel dat stip een aantal dagen nodig heeft bij medicatie. dat is niet in 24 uur weg dus.

Misschien dat de Kogels toch voor de nodige stress hebben gezorgd en dat dit de witte stip heeft doen ontstaan.

Nouja ik moet eerlijk bekennen dat de zieken tertra's al weg zijn. De glasmeerval is het niet zichtbaar op. Hoe zet ik een foto er op?

De uitleg staat hier

Als ze geen witte stip hebben zou het ook een zwemblaasontsteking kunnen zijn (raar zwemmen)

Wat zijn je waterwaarden precies?

Ik blijf er helaas bij dat je kogelvisjes beter niet samen met andere vissen in een aquarium kan houden, ze zijn ontzettend leuk om te hebben maar vereisen wel de nodige verzorging.
Het zijn namelijk behoorlijke vervuilers en kunnen als ze niet genoeg te eten krijgen andere vissen gaan lastig vallen, met stress in je bak als gevolg.

Ook is het wel handig om een flinke slakkenpopulatie in je bak te hebben (kapslakken, puntslakken enz..) Kogels zijn namelijk gek op slakken, en je loopt dan minder risico dat ze aan je andere vissen gaan knabbelen.

Ik ga met de rest mee, richt de bak op de kogeltjes. Of de (makkelijkere) tetra. Zelf heb ik ook 2 dwergkogelvissen in een 60x30x30. Verder een paar kuhlii's.

Ooit geprobeerd met cory's dit was geen success. Ben op tijd geweest met het verplaatsen van deze visjes anders was het niet zo goed afgelopen voor ze door de stress.

Overigens vinden ze een slakje lekker maar dit is lang niet noodzakelijk. Indien je genoeg afwisselt met levend voer en diepvriesvoer komt het ook wel goed. Als ze de andere vissen lastig vallen kan je proberen ze een dagelijks kostje te geven, en hopen dat het dan minder wordt.(bijv minder maar dan sochtends en savonds, in ieder geval 1 maal daags)

Zelf ook naargeestig gezocht naar een toevoeging op de kogels, mijn conclusie zal ik even met je delen:

- pangio kuhlli
- otocinclus (affenis o.i.d.)
Verder blijft het gokken.

Je zou de zieke vissen zsm in een quarantainebak moeten verplaatsen om besmetting te voorkomen. Hierin zou je de temperatuur hoger kunnen zetten en medicatie in doen.

marijnvandalen zei:
Nouja ik moet eerlijk bekennen dat de zieken tertra's al weg zijn. De glasmeerval is het niet zichtbaar op. Hoe zet ik een foto er op?

Je kan inderdaad beter een foto uploaden voor duidelijkheid.

http://postimage.org/
Selecteer je foto en upload dit bestand. Vervolgens kan je de link kopi�ren van 'thumbnail voor forum' en hierin te plakken.

Xenia zei:
Je zou de zieke vissen zsm in een quarantainebak moeten verplaatsen om besmetting te voorkomen
Je gaat er dus vanuit dat van iets besmettelijks sprake is, anders hoef je ook geen besmetting te voorkomen.
Besmetting waarvan? Hoe te behandelen?

~ Ivo

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan